Toon posts:

HTPC (DVI) - LCD-TV (HDMI) 1:1 pixelmapping

Pagina: 1
Acties:
  • 189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Gelukkig was er op het forum al veel over te vinden en heb ik mijn pc aan weten te sluiten op mijn tv, maar ik zit nog met een paar onduidelijkheden, hopelijk door jullie te verduidelijken.

Eerst even wat relevante specs:
XP pro, Catalyst 7.11 met control center
Asus Ati Radeon X800 XT Platinum (1x DVI, 1x D-SUB, 1x S-video, HDCP ready)
Iiyama E431S (1x DVI, 1x D-SUB)
LCD-tv philips 26"PF7321 (HD ready, 1366x768, 2x HDMI, 1x S-video, D-SUB niet ondersteund)
Afstand pc-tv 10m

Ik had mijn pc eerst via een S-videokabel aangesloten op mijn tv, hierdoor zijn letters haast niet te lezen en kan ik geen HD kwaliteit draaien omdat de maximale resolutie van s-video 480i / 576i is.
Besloten om een DVI naar HDMI kabel te kopen, aangesloten, tv als extended desktop ingesteld op 720p resolutie en ik zie inderdaad een flinke verbetering qua letter scherpte en HDDVDs draaien ook prachtig via mijn pc.

Echter, de letters zijn niet helemaal scherp (bv, de "l" valt soms over meerdere horizontale pixels), dit betekent dat ik geen perfect pixel of 1:1 pixelmapping op mijn tv heb.
Om dit wel te krijgen heb ik getracht om de native resolutie van de tv, 1366x768, via extended desktop in te stellen. Deze resolutie kon ik alleen niet vinden in de lijst met mogelijke resoluties. Ik las dat de meeste videokaarten deze resolutie niet aankunnen omdat ze 8 bit zijn en 1366 is simpel gezegd niet deelbaar door 8. Een oplossing hiervoor zou zijn om 1360x768 (6 pixels underscan) te selecteren. Maar als ik deze resolutie kies krijg ik geen schermvullend beeld op mijn tv (zo'n 10 cm zwart links en rechts en zo'n 7 cm boven en onder).

Hierdoor verschuift het probleem zich naar mijn TV, zou de tv zijn eigen native resolutie niet accepteren (maar alleen standaard HD resoluties) en dus geen 1:1 pixelmapping ondersteunen? De TV heeft dus overscan, wat ik wel opmerkelijk vindt is dat als ik een HD resolutie instel voor de tv via mijn pc ik op mijn tv in het menu/formaat kan kiezen tussen volledig scherm of native. Ik heb philips gemaild en wacht op antwoord, maar mijn gok is dat het niet ondersteund wordt.

Nu las ik dat als je de VGA uitgang van de videokaart gebruikt en dus de pc aansluit op je tv via D-SUB je powerstrip kan gebruiken om 1366x768 te forceren en 1:1 pixelmapping krijgt. Maar als je tv geen 1:1 pixelmapping ondersteund kan dit toch niet of werkt dat dan weer anders dan met DVI-HDMI?

Ik heb zowiso geen D-SUB aansluiting op mijn tv, maar misschien werkt een VGA naar HDMI adapter, ze bestaan wel, maar of dat 1:1 pixelmapping mogelijk zal maken, iemand ervaring hiermee?
En ik weet ook niet of een VGA kabel van 10m wel kan.

Verder vroeg ik me af of de kwaliteit van divx / xvid films ook slechter is als je geen 1:1 pixelmapping hebt? Voor HDDVDs zowiso niet omdat die een 720p resolutie hebben welke mijn tv ondersteunt.

Zoals ik het nu zie zijn er twee mogelijke oplossingen, geen andere videokaart, maar misschien een andere kabel (VGA) met adapter (VGA-HDMI) of een nieuwe tv.

Mijn tijdelijke oplossing: Ik gebruik nu de 720p optimized resolutie (1152x648). Dit zorgt voor een wat kleinere window zodat de overscan van mijn TV het signaal zo'n 5% zoomed waardoor een schermvullend beeld ontstaat wat 1:1 pixelmapping benaderd.

Het is een lang verhaal geworden, maar er zit denk ik ook wel wat nuttige info in voor mensen met een soortgelijk "probleem"

Groet, Alain

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-02 10:18
in het Panasonic plasma topique:
quote: d0s

[...]
Ikzelf heb mn PV70 aangesloten door middel van een dvi-hdmi kabel. Binnen de opties van je videokaart heb je de mogelijkheid om de 720p resolutie op 60hz toe te voegen aan je display manager. Je hebt dan idd wel last van overscan.

Maar binnen mijn drivers (laatste ATI catalyst) zit daarop een soort van 'hd-correctie' functie waardoor je zelf de overscan door middel van een simpele wizard weg kunt werken. In feite maakt deze wizard een nieuwe resolutie aan waarin deze overscan ge-elimineerd word (volgens mij 1236x716) maar ik weet dit niet zeker. Hier werkt dat in ieder geval perfect!

Ik heb nu dus schermvullend beeld zonder overscan zonder dat ik in het service menu de overscan heb moeten corrigeren.

[ Voor 1% gewijzigd door BackSlash op 27-11-2007 14:45 . Reden: url naar topique erbij ]

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 64GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reply, maar ik heb er weinig aan.
Ten eerste heb ik geen last van overscan bij de 720p standard of optimized resolutie. Ten tweede haalt die "wizard" niks uit wat betreft 1:1 pixelmapping. Ook kan je met die wizard alleen uitrekken en niet horizontaal of verticaal schuiven wat soms ook nodig is om alles in beeld te krijgen.

• KingRoad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-02 10:28
Philips HD-ready LCD televisies zijn helaas niet op hun native resolutie aan te sturen. Dit probleem is vaker op GoT en de rest van het internet terug te vinden. Voor zover ik weet is daar niets aan te doen...

Staat trouwens ook in de handleiding dat aansturen vanaf de PC maar met bepaalde resoluties kan.

Philips geeft bij navraag via email ook aan dat het niet mogelijk is.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas zoals ik had verwacht, in de handleiding zie ik idd de ondersteunde pc resoluties, tot 1024x768,75hz. Maar aangezien hij wel HD ready is kan 1280x720 ook, maar dat is weer geen pc resolutie.

Maar om dan op een van mijn vraagjes terug te komen, weet iemand of de kwaliteit van divx / xvid films ook slechter is als je geen 1:1 pixelmapping hebt?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 18:09:
Helaas zoals ik had verwacht, in de handleiding zie ik idd de ondersteunde pc resoluties, tot 1024x768,75hz. Maar aangezien hij wel HD ready is kan 1280x720 ook, maar dat is weer geen pc resolutie.

Maar om dan op een van mijn vraagjes terug te komen, weet iemand of de kwaliteit van divx / xvid films ook slechter is als je geen 1:1 pixelmapping hebt?
Het zal misschien iets minder opvallen, maar ook daar zal gelden dat net als met die letters dat iets duns over meedere lijnen getrokken kan worden.

Ikzelf heb een Samsung, en die is wel 1:1 aan te sturen (god dank). Toch wel jammer dat Philips met PC aansturing zoveel steken laat vallen... vind het design wel mooi en kan goedkoop aan hun LCD's komen ivm personeels korting :) Maar goed... dit gaat dus niet op.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal in de toekomst sowiso weer voor philips kiezen, naast veel mooiere design ook de betere schermen. Alleen zal ik dan goed letten op de specificaties ;)

Mailtje van philips:
U heeft ons gevraagd of uw 26PF7321/12 1:1 pixelmapping ondersteunt.
Dit is niet het geval, uw 26PF7321/12 ondersteunt de computerformaten: 640x480px, 800x600px en 1024x768px. Wij adviseren u 1024x768px bij 60Hz te kiezen als schermresolutie op uw pc.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 13:03:
[...]

Het zal misschien iets minder opvallen, maar ook daar zal gelden dat net als met die letters dat iets duns over meedere lijnen getrokken kan worden.
Dat snap ik niet helemaal want de meeste dvdrips zijn zo'n 600a700 x 270a360 pixels. Dat wordt toch sowiso uitgerekt, of zie ik iets over het hoofd?
Pagina: 1