Schijfactiviteit vertraagt computer

Pagina: 1
Acties:

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Hier het probleem; Zodra ik schijfactiviteit veroorzaak trekt mijn CPU 100% en is mijn computer niet meer vooruit te branden.

Het gaat om het volgende, al wat oudere, systeem:

- AMD Athlon XP-M 2800+
- Moederbord Asrock K7S8X
- 320 GB Seagate HD
- Asus A9250 Pro videokaart
- 1 GB DDR geheugen

Ik draai hierop Windows XP 2005 MCE en had eigenlijk nooit problemen tot de laatste herinstallatie op een nieuwe harde schijf.

Wat ik geprobeerd/geconstateerd heb om het probleem op te lossen is het volgende:

- Busmastering staat aan
- De harde schijf werkt in UDMA mode
- Ik heb een tweetal verschillende IDE drivers in Windows XP geprobeerd
- In een ander systeem lijkt de schijf zonder problemen te werken
- Ik heb de IDE-kabel vervangen

Heb ik nog dingen over het hoofd gezien?

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Staat er ergens in je BIOS niets verkeerd geforceerd op PIO? Al zou je dan in Windows ook moeten zien dat het op PIO draait..en dat doet het dus niet. Lijkt er wel verdacht veel op.

• 0rbit
Dat heb ik gecontroleerd zowel in het BIOS als in Windows; Hij doet echt DMA.

Straks eens even een Ubuntu cdtje proberen. Dat zou in ieder geval uitsluitsel over de aard van het probleem geven (hardware of software).

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je kan ook altijd nog de desbetreffende kanaal verwijderen uit Apparaatbeheer. Kan je eens kijken als dat nut heeft (wel op eigen risico.. bij mij hielp het wel).

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:44

The Third Man

The Third Jellyfish

Wat is precies je definitie van 'schijfactiviteit'? Heb je ook al een benchmarkje gedraaid zoals HDTune? Is de schijf SATA of PATA?PATA dus...

[ Voor 9% gewijzigd door The Third Man op 27-11-2007 17:09 ]

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:23
TS
- Ik heb de IDE-kabel vervangen
:z

[ Voor 23% gewijzigd door Bitage op 27-11-2007 17:02 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Heb je alle drivers van je moederbord geinstalleerd, ga naar moederbord site.

• 0rbit
Onder schijfactiviteit versta ik het kopieren van bestanden van een partitie naar een andere. Het maakt niet uit welke combinatie; Er zit in het systeem maar 1 schijf. Bij normaal Windows-gebruik merk je dat het systeem trager reageert. Ook het afspelen van video hapert af en toe, waarschijnlijk omdat het lezen van de schijf en het afspelen net iets te veel CPU cycles vraagt.

Ik heb de drivers van het moederbord van de Asrock site allemaal geinstalleerd. Dat heeft niet geholpen. Ik heb inmiddels een aantal oudere versies van de SiS IDE driver geprobeerd; dat hielp allemaal niets.

Ik zal eens HDTach3 draaien.

HDTach 3 meet een CPU activiteit van 100% en een gemiddelde doorvoer van 4 MB/s. Dat komt wel overeen met mijn ervaringen in Windows :+

[ Voor 10% gewijzigd door 0rbit op 27-11-2007 18:23 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Kan je voor de zekerheid checken of de schijf in een ander systeem wel goed functioneert?

• 0rbit
Lekkere Kwal schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 19:03:
Kan je voor de zekerheid checken of de schijf in een ander systeem wel goed functioneert?
Dat heb ik al even gedaan. Dat was een korte test als slave. Kopieren ging voor mijn gevoel snel genoeg.

Ik zal hem nog eens testen in een USB behuizing en als boot-schijf in een ander systeem.

Ik heb ook even de Seagate tools gedraaid. Daar heb ik het vreemde probleem dat sommige tests bij 100% ineens "aborten" maar dan wel resultaten leveren. Ik heb het gevoel dat de schijf gewoon iets mankeert.

Verwijderd

Ik zou bijna niet anders kunnen oordelen dan je schijf in PIO moet draaien, hoge CPU belasting en lage doorvoer hoort daarbij. Zelfs je muis kan gaan haperen ervan.

Merk op dat Windows wel de optie "DMA, if available" kan aangeven, maar toch doodleuk in PIO mode draait. Post eens een screenshot waar je in windows ziet dat je daadwerkelijk in DMA mode draait?

• MiramarVTM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:26
S-ATA en P-ATA is allebei IDE :)

edit: Toch :?

[ Voor 4% gewijzigd door MiramarVTM op 28-11-2007 16:13 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:44

BCC

MiramarVTM schreef op woensdag 28 november 2007 @ 16:11:
[...]
S-ATA en P-ATA is allebei IDE :)
edit: Toch :?
Ja, maar met een IDE kabel word meestal een PATA kabel bedoeld. Bij SATA gaat het meestal over SATA kabels

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

BCC schreef op woensdag 28 november 2007 @ 17:18:
[...]

Ja, maar met een IDE kabel word meestal een PATA kabel bedoeld. Bij SATA gaat het meestal over SATA kabels
offtopic:
IDE was toch een 'tweede naam' voor ATA? (buiten ATAPI?). Of mijn huiswerk weer bagger gedaan :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• 0rbit
Nou ik heb nog even een langere test gedaan. Ik denk echt dat de schijf iets mankeert. Op een ander systeem met de betreffende schijf als bootschijf krijg ik zo af en toe waarschuwingen van lees-en schrijffouten.

Hop! Nieuwe schijf gekocht. Deze gaat retour :)

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

SinergyX schreef op woensdag 28 november 2007 @ 17:24:
[...]

offtopic:
IDE was toch een 'tweede naam' voor ATA? (buiten ATAPI?). Of mijn huiswerk weer bagger gedaan :P
Voor de duidelijkheid, ATA is de verzamelnaam voor de koppeling tussen opslagapparaten en de PC bus, die sinds de jaren '80 op behoorlijk verschillende manieren geïmplementeerd is. De belangrijkste mijlpaal was de introductie van IDE wat enkel betekende dat de harde schijf controller op de harde schijf zelf zat, wat nog steeds zo is. Later kreeg je nog E-IDE en UDMA enzovoort.

SATA schijven zijn echter zo gemaakt te doen alsof ze IDE commando's en dergelijke accepteren waardoor ze met enkel een fysieke omzetting makkelijk binnen een IDE omgeving (lees: add-on driverloos) functioneren, echter zonder AHCI, de moderne interface waarmee hot plugging en NCQ etc. mogelijk wordt. Dit is echter nog steeds onderdeel van 'ATA', vandaar de blijvende naam.

Op die manier betekent in de praktijk dus dat een IDE schijf gebruik maakt van een parallele IDE kabel (tegenwoordig PATA genoemd) en een SATA schijf van een SATA kabel, ookal emuleert hij desgewenst een IDE apparaat daarop.

• 0rbit
De nieuwe schijf werkt probleemloos met dezelfde drivers, kabels en Windows-installatie. Het viel me bij het uitbouwen van de "oude" schijf op dat hij na het kopieren van de data een stuk warmer was dan de nieuwe. Dit terwijl het beide vrij recente Seagate schijven zijn.

Overigens hulde aan Seagate; Ze leveren tegenwoordig bij alle schijven (tenzij OEM) Acronis software die zo'n beetje alles kan wat je maar wil met je schijf. Van image to partitioneren, bootable maken etc.

[ Voor 5% gewijzigd door 0rbit op 05-12-2007 11:49 ]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

_/-\o_ Erg goed uitgelegt, dank je :)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:09

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Mr_Atheist schreef op woensdag 05 december 2007 @ 11:48:
De nieuwe schijf werkt probleemloos met dezelfde drivers, kabels en Windows-installatie. Het viel me bij het uitbouwen van de "oude" schijf op dat hij na het kopieren van de data een stuk warmer was dan de nieuwe. Dit terwijl het beide vrij recente Seagate schijven zijn.

Overigens hulde aan Seagate; Ze leveren tegenwoordig bij alle schijven (tenzij OEM) Acronis software die zo'n beetje alles kan wat je maar wil met je schijf. Van image to partitioneren, bootable maken etc.
Geen idee hoe je die data precies gekopieerd hebt, maar ik kan me zo voorstellen dat de bronschijf als een gek van de ene kant van de disk naar de andere springt, omdat de files op een gebruikt systeem nu eenmaal dwars door elkaar staan en ook nog gefragmenteerd zijn.

Terwijl alles wel netjes min of meer achter elkaar op de nieuwe disk wordt gezet, waardoor die het een stuk minder druk heeft.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1