Toon posts:

Open deur vraag over ATI kaarten en voedingen

Pagina: 1
Acties:
  • 318 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Nu weet ik eigenlijk het antwoord wel, maar goed: voor de vorm even....

Op mijn werk hebben ze gekozen om nieuwe CAD werkplekken uit te rusten met de HP dc7700 SFF, een kleine kantoordesktop. Voor het CAD gebeuren is daar een zware videokaart ingezet, de ATI x1650. Regelmatig knalden de systemen eruit en gingen spontaan in de reboot, vanochtend is er zelfs eentje overleden met de 4 biepjes van 'power overload'. Toen heb ik maar eens gekeken naar de specs van de voeding, die brengt 240W op tafel. De minimumeis voor de X1650 kaart is 350W.

Maar andere systemen bestellen?

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-07 21:17

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Ja, dat lijkt mij wel duidelijk. 350W wordt niets voor niets aanbevolen. En 240W is nou niet bepaald veel. Er zat zeker eerst een onboard videokaartje in?

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-07 10:41

Edmin

Crew Council

get on my horse!

..en de verantwoordelijke projectmanager ontslaan?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Zo zwaar is een x1650 niet, zal heus wel draaien op een *goede* voeding die minder Watt levert, maar wellicht meer Amperé.

Verwijderd

Topicstarter
In dit geval is er geloof ik niet echt 1 verantwoordelijke projectmanager aan te wijzen, feit is wel dat er wat makkelijk lijkt te zijn gekozen voor de 'standaard' kantoormachines. Dus wat dat aangaat valt er misschien een gebrek aan interesse in de voorbereiding ten laste te leggen ;-)

De amperages zijn geloof ik ook niet zo heel erg hoog als ik de sticker op de voeding mag geloven. Ik ga me in elk geval verdiepen in het uizoeken van een nieuw (custom) systeem. Hopelijk krijg ik ze hier zover dat ze eens de standaard zaken loslaten (HP, Dell etcetera) en opteren voor een net zo duur maar steviger systeem met losse onderdelen.

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 00:41

Glewellyn

is er ook weer.

Exorcist schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 14:08:
Zo zwaar is een x1650 niet, zal heus wel draaien op een *goede* voeding die minder Watt levert, maar wellicht meer Amperé.
Je begrijpt dat de voltages voor de verschillende lijnen in standaarden bepaald zijn? 3.3v, 5v en 12v?
code:
1
P=U*I

*zucht*

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Exorcist schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 14:08:
8)7

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 14:23:
In dit geval is er geloof ik niet echt 1 verantwoordelijke projectmanager aan te wijzen, feit is wel dat er wat makkelijk lijkt te zijn gekozen voor de 'standaard' kantoormachines. Dus wat dat aangaat valt er misschien een gebrek aan interesse in de voorbereiding ten laste te leggen ;-)

De amperages zijn geloof ik ook niet zo heel erg hoog als ik de sticker op de voeding mag geloven. Ik ga me in elk geval verdiepen in het uizoeken van een nieuw (custom) systeem. Hopelijk krijg ik ze hier zover dat ze eens de standaard zaken loslaten (HP, Dell etcetera) en opteren voor een net zo duur maar steviger systeem met losse onderdelen.
HP en Dell hebben ook wel zwaardere systemen, die zijn dan alleen wel een tikje duurder.

Bedrijven kiezen juist vaak voor complete systemen van Dell, HP, Lenovo, enz, omdat dit op de lange duur gewoon goedkoper is.

De aanschaf is hoger, maar er zit wel duidelijke garantie op de apparaten, er hoeft niks in elkaar gezet te worden, enz.

Verwijderd

Topicstarter
Nou zeg, kom op jongens, de kaart draait heus wel hoor, 't is maar een paar keer per week dat de boel spontaan herstart ;-)

En ja, HP en Dell enzo hebben wel uit te breiden garantie maar - zoals je al zegt - betaal je daar wel voor. En dan heb je nog steeds een redelijk standaard systeem met niet meteen de laatste CPU.

Persoonlijk koop ik dan liever een goede kast met 500W voeding, een board van Gigabyte of Asus bijvoorbeeld ( zijn ook geen amateurs), goede schijven, Kingston geheugen en een Q6600 CPU. Grote kans dat ik dermate goedkoper uit ben dat ik in hetzelfde budget een reserve machine kan meenemen (of in elk geval een doos essentiële onderdelen).

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2007 14:34 ]

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

De goedkoopste oplossing zou trouwens de aanschaf van enkele fatsoenlijke PSU's zijn. Volledig nieuwe systemen is ook wer wat overdreven.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bang dat HP er niet in heeft voorzien voor haar SFF machientjes ook zwaardere voedingen aan te bieden. Bovendien zal dat wel niet heel erg goedkoop zijn, dan spendeer ik dat geld liever aan nieuwe passende machines en hergebruik de oorspronkelijke kleintjes elders.

Verwijderd

Mwah, ik weet niet precies hoe groot het verschil is tussen een X1650, X1650Pro en een X1650XT, maar je ziet uit de verschillende tests op internet dat in ieder geval een X1650Pro en XT makkelijk het stroomverbruik van een 7900GS kunnen overtreffen. Dat-ie traag is, betekent niet dat-ie weinig stroom slurpt.

Overigens is het vermogen van een voeding niet zaligmakend. Een crappy (*kuch*sweextrustqtec*kuch*) voeding van '450 W' zou bij (bijvoorbeeld) een continu stroom van 12A makkelijk kunnen dichtklappen, terwijl een goede voeding van 350 W A het bij 20 nog wel uithoudt. Dus eerst even onderzoeken hoeveel stroom die X1650 kaartjes nodig hebben en dan kijken hoeveel stroom die 240 W voedingen kunnen leveren.

Overigens blijft wel staan dat een 240 W voeding vrij krap is. Het gaat mij er alleen maar even om dat het wattage op zichzelf niet zaligmakend is en dat ook de stelling dat een trage videokaart weinig stroom neemt, niet altijd juist is.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 14:35:
[...]

Overigens blijft wel staan dat een 240 W voeding vrij krap is. Het gaat mij er alleen maar even om dat het wattage op zichzelf niet zaligmakend is en dat ook de stelling dat een trage videokaart weinig stroom neemt, niet altijd juist is.
Yep, heb je volledig gelijk in. Ik ga er per definitie meestal van uit dat een trage(re) kaart minder verbruikt, maar die vlieger gaat niet altijd op.

/En nee, natuurkunde is niet mn sterkste kant heren...

Verwijderd

Topicstarter
Een 240W van een HP small form factor zal krapper bemeten zijn dan een 240W van een Shuttle :-)

Het gaat overigens om een x1650pro. De kapotte voeding geeft al aan dat het er allemaal niet op berekend is, dus lekker snel op naar goeie systemen.

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-07 07:07
Schaf een degelijke 400W voeding aan en het probleem is opgelost. Dus één van de bekende merken. Alleen moet je wel even controleren of die 240W voeding van het standaard ATX formaat is. Anders past het dadelijk niet.

Verwijderd

Topicstarter
Dat laatste is grote kans op; omdat het SFF machines zijn, zal de voeding ook wel hiervoor specifiek zijn ontworpen (qua behuizing dan). Ik ga dan echt liever voor iets goeds neerzetten voor die mensen (meteen voor 3 jaar klaar) en de SFF bakjes hergebruiken binnen een kantooromgeving.

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
kaarten en eruit, gebruiken in je nieuwe (nog te bestellen systemen) en goedkope low energy kaarten in je huidige systemen.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-05 10:18
onderklokken geen optie? :p

Verwijderd

Topicstarter
Die ATI kaarten gaan dan inderdaad in de nieuwe systemen, de dc7700 hebben standaard video op het logic board dus dat kost verder niks.

Hahaha, onderklokken? Hoe wil je dat doen, laten draaien op 110 volt?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:39

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Voor de mensen die denken een standaard ATX voeding in een HP Compaq DC7700 te kunnen plaatsen, dat kun je vergeten. De voeding heeft een specifieke form en daarbij is deze en het moederbord niet voorzien van de standaard ATX aansluitingen. De stekkers zijn velemalen kleiner.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 15:03:
Die ATI kaarten gaan dan inderdaad in de nieuwe systemen, de dc7700 hebben standaard video op het logic board dus dat kost verder niks.

Hahaha, onderklokken? Hoe wil je dat doen, laten draaien op 110 volt?
Ik dénk dat hij je VGA en/of CPU bedoelt ;)

Verwijderd

Topicstarter
Exorcist schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 15:04:
[...]
Ik dénk dat hij je VGA en/of CPU bedoelt ;)
Dat had ik wel door hoor ;-) En ik denk dat de enige manier om een dc7700 te clocken is om 'm op een dieet van 110volt te zetten (niet dat-ie dan nog wat doet), de BIOS is als vanzelf helemaal dichtgespijkerd :-(

Naja, ik vond die sff dingen toch al spuuglelijk en ontzettend niet boeiend....

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2007 15:17 ]

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 15:16:
[...]

Dat had ik wel door hoor ;-) En ik denk dat de enige manier om een dc7700 te clocken is om 'm op een dieet van 110volt te zetten (niet dat-ie dan nog wat doet), de BIOS is als vanzelf helemaal dichtgespijkerd :-(

Naja, ik vond die sff dingen toch al spuuglelijk en ontzettend niet boeiend....
Redenen te meer dus. Nadeel van die SFF, je kunt er zo weinig mee als je er wat anders mee wilt ;)

• engelbertus
maak je er een cluster van.. of kan dat ook niet?
een linux distro en vmware of zo er op ?

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, je kunt er net niks mee. Ja, Word en mail en internet en misschien gebruiken als MediaCenter maar dan hebbie het ook wel gehad :-( Geef mij dan maar een Shuttle, dat ziet er tenminste dan nog superleuk uit voor dat geld.

Heeft iemand nog een idee wat een goed systeem is wat uit te rusten is met een Q6600, eventueel overklokbaar en toch met 3 jaar garantie aan te schaffen?

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-07 21:17

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Sowieso heb ik wel een beginnetje voor je:

Kingston geheugen (levenslange garanatie)
Tagan voedingen (36 maanden fabrieksgarantie)

• Tarin
  • Laatst online: 07:31

Tarin

Just plain weird.

Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 15:30:
[...]
Heeft iemand nog een idee wat een goed systeem is wat uit te rusten is met een Q6600, eventueel overklokbaar en toch met 3 jaar garantie aan te schaffen?
Een echte HP Workstation? Hebben we er hier een paar van staan (met Quadro-kaartjes), en dat draait prima hoor.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Verwijderd

Topicstarter
Tarin schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 15:38:
[...]
Een echte HP Workstation? Hebben we er hier een paar van staan (met Quadro-kaartjes), en dat draait prima hoor.
Bijna 5000 euro? Pfff, sorry, dat nooit. Het grootste deel van dat geld verdwijnt in de bouw van het zwembad van een HP directielid danwel aandeelhouder. Natuurlijk zit er kwalitatief wel verschil in met de gewone machientjes, maar ik koop liever 7 x 1000 euro en heb dan nog geld voor 1 of 2 reserve dan 7 x 5000 en geen budget meer.

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

5000 euro hoeft niet hoor.. maar idd, met een HP ben je meer kwijt dan met 'zelf'bouw.

Ik heb voor m'n werkgever (ook) onlangs 10 cursuspc's samengesteld bij een van de lokale computerboeren, was voor 1000 euro ex btw per stuk klaar. Heb je Core2Duo 6750's, 2 GB intern en QuadroFX 1500's. Chieftec-kastje er omheen, Intel moederbordje er in, Windows-licentie erbij.

Verwijderd

Topicstarter
Dat wil ik dus eigenlijk ook maar dan met een Q6600 erin, hoeft nog geen 1000 euro te kosten. Mag je overigens een bij een ouder systeem meegeleverde Windows licentie overnemen? Ik heb nog ene stapel P4's staan die toch niet meer gebruikt zullen worden, zou mooi licentiekosten schelen.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

als het een OEM licentie is niet :)

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Mja, het werkt wel, dus gewoon doen.

March of the Eagles

Verwijderd

Topicstarter
OEM? Dan plak ik toch gewoon de sticker over ;-) Betalen voor XP en die licentie weggooien omdat de machine wordt afgedankt, tsja...

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 16:19:
Dat wil ik dus eigenlijk ook maar dan met een Q6600 erin, hoeft nog geen 1000 euro te kosten. Mag je overigens een bij een ouder systeem meegeleverde Windows licentie overnemen? Ik heb nog ene stapel P4's staan die toch niet meer gebruikt zullen worden, zou mooi licentiekosten schelen.
Het hoeft ook geen 1000 euro te kosten. De videokaarten waren bij ons de helft van het budget. Maar ja, als je er cursus op geeft, en het softwarepakket fijn zwaar op OpenGL leunt, stop je er geen gamers-kaartje in. Overigens hebben we de schermen apart gehaald:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/439b79e59f42843755798f1994ddbf61/thumb.jpg
:P.

[ Voor 17% gewijzigd door Tarin op 27-11-2007 19:35 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 16:55:
OEM? Dan plak ik toch gewoon de sticker over ;-) Betalen voor XP en die licentie weggooien omdat de machine wordt afgedankt, tsja...
volgende stap:
Downloaden van XP omdat het toch maar software is
net zo illegaal als gewoon downloaden hoor.
* Boudewijn zet btw niemand ergens toe aan (disclaimer)

Verwijderd

Topicstarter
Boudewijn schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 19:50:
[...]

volgende stap:

[...]

Huh, downloaden? Nee dankje, niet nodig. Maar om mijn punt maar te verduidelijken: als je een auto koopt mag je toch zelf ook bepalen of je de motor nadien eruit sloopt om te hergebruiken? Dat het niet eens aangekaart wordt in Den Haag of waar dan ook. Je koopt iets, betaalt ervoor, en als het dragende item net na de garantie PLOF zegt ben je dubbel de sigaar. Niet helemaal terecht.

Overigens snap ik heel goed dat het dupliceren en verspreiden niet kan; wettelijk gezien niet, fatsoenshalve richting fabrikant gezien ook niet. Maar iets wat je hebt gekocht niet mogen bewaren voor hergebruik, net zo slecht voor de consument als kartelvorming.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Boudewijn schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 19:50:
Hoe je aan de CD van Windows komt boeid toch niet en denk MS ook niet, zolang je maar een legale licentie hebt... :) Want dáár betaal je voor, het gebruiksrecht van Windows, verbonden aan de licentie(sleutel)... :)

Overigens vind ik de keuze van een HP DC7700 SFF wel een beetje vreemde keuze voor een workstation... :) Die dingen zijn meer bedoeld voor het Officewerk!

[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 28-11-2007 08:51 ]

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Wettelijk gezien is een OEM versie niet overdraagbaar op een andere pc. Daarom is een retail versie ook duurder. Je bent dus illegaal bezig als je de oude OEMs overzet naar een nieuwe machine, wat ik als bedrijf toch als onnodig risico zou beschouwen.

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-07 10:07
Edmin schreef op woensdag 28 november 2007 @ 09:47:
Wettelik gezien is een OEM versie niet overdraagbaar op een andere pc. Daarom is een retail versie ook duurder. Je bent dus illegaal bezig als je de oude OEMs overzet naar een nieuwe machine, wat ik als bedrijf toch als onnodig risico zou beschouwen.
Ik betwijfel of deze voorwaarde wel standhoud. Er zitten diverse punten in de EULA die in nederland niet rechtsgeldig zijn. Een wet prevaleert altijd nog boven een overeenkomst.

Opleiding Brandveiligheid

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2007 @ 08:24:
[...]

Huh, downloaden? Nee dankje, niet nodig. Maar om mijn punt maar te verduidelijken: als je een auto koopt mag je toch zelf ook bepalen of je de motor nadien eruit sloopt om te hergebruiken? Dat het niet eens aangekaart wordt in Den Haag of waar dan ook. Je koopt iets, betaalt ervoor, en als het dragende item net na de garantie PLOF zegt ben je dubbel de sigaar. Niet helemaal terecht.
Maar in de voorwaarden staat duidelijk dat een OEM licentie slechts op één pc gebruikt mag worden. Niet akkoord == niet kopen.

En Windows downloaden mag gewoon hoor, zolang je maar een geldige licentiecode hebt. Daar betaal je ook voor.

March of the Eagles

Verwijderd

Topicstarter
Emielio schreef op woensdag 28 november 2007 @ 10:01:
[...]
Ik betwijfel of deze voorwaarde wel standhoud. Er zitten diverse punten in de EULA die in nederland niet rechtsgeldig zijn. Een wet prevaleert altijd nog boven een overeenkomst.
Precies. Bij een vorig bedrijf waar ik werkte maakte men zich druk over het wel of niet kunnen gebruiken van een bepaalde video codec; dat het om een Amerikaanse licentie-overeenkomst ging realiseerde men zich niet.

"Overigens vind ik de keuze van een HP DC7700 SFF wel een beetje vreemde keuze voor een workstation... :) Die dingen zijn meer bedoeld voor het Officewerk!"

Dat vond ik nou ook zo triest hier; alles moet standaard en daar wordt niet van afgeweken. Er waren immers al voorbereide kantoor(!)XP images voor de 7600 serie, dus wat is er makkelijker dan vrijwel identieke (dacht men) machines aan te schaffen? Er is gewoon niet over nagedacht. Zo gaat het hier de hele tijd trouwens....

Maar in de voorwaarden staat duidelijk dat een OEM licentie slechts op één pc gebruikt mag worden. Niet akkoord == niet kopen.

Nou ja, dat doe ik dan toch? Ik gooi alleen de oude hardware weg en zet er 1 nieuwe PC onder, niet 2 onder dezelfde licentie ;-)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2007 12:15 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2007 @ 12:13:
[...]
Nou ja, dat doe ik dan toch? Ik gooi alleen de oude hardware weg en zet er 1 nieuwe PC onder, niet 2 onder dezelfde licentie ;-)
Dat is dus een andere PC dan die waarvoor de licentie geldt en dat mag dus niet. Het lijkt me zeker als bedrijf onnodig en sowieso absurd om met illegale software te werken.

ARME AOW’er

• nadd
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-07 16:26
Even voor de topic starter dat zelf bouwen is leuk en aardig maar vergeet niet je eigen kosten mee te nemen of werk jij gratis?

Zelf zou ik ook gaan voor HP Workstations als je er echt zware dingen op uit vreet. De normale business lijn SFF'jes zijn ideale machines voor gewone kantoorautomatisering.

Verwijderd

Topicstarter
nadd schreef op woensdag 28 november 2007 @ 13:35:
Even voor de topic starter dat zelf bouwen is leuk en aardig maar vergeet niet je eigen kosten mee te nemen of werk jij gratis?

Zelf zou ik ook gaan voor HP Workstations als je er echt zware dingen op uit vreet. De normale business lijn SFF'jes zijn ideale machines voor gewone kantoorautomatisering.
Nee ik werk niet gratis, maar mijn salaris wordt per maand betaald dus ik ben per saldo vele malen goedkoper dan een externe. Of ik nu bij de telefoon zit te wachten op een nieuwe call of in de tussentijd een PC inelkaar zet, reken maar uit.

Mijn chef is al lichtelijk in paniek omdat het budget al op is, er moet hiervoor weer een nieuwe investeringsaanvraag ingediend worden en dat schijnt nogal een drempel te zijn. Ook op dat vlak lijkt een uitgave van 35 mille hartverscheurend ;-) En ja, dat ze hier voor SFF'jes hebben gekozen voor CAD, onbegrijpelijk. Maar ja, het moest aan de 'standaard' voldoen, waarmee maar is aangetoond dat goedkoop wel eens duurkoop kan worden.

• engelbertus
oem op een andere machine instaleren mag niet. zoals je zegt downloaden mag als je maar een licentie hebt. je hebt de licentie niet de bits en bytes mag je mee doen wat je wilt.

op een andere macine die licentie gebruiken mag echter niet.
vergelijken met een motor is niet reeel. omdat je die motor hebt aangeschaftm en niet een licentie om hem te mogen gebruiken, niet als retail licentie en niet als oem licentie. maar als compleet eigendom en het recht er mee te doen wat je zelf wilt, zolang je de wet niet overtreed.

bij de software mag je de bits en bytes bezitten, maar om het te gebruiken als een OS of zo, moet je licenties aanschaffen. als dit een retail licentie is mag je die zovaak op verschillende pc's instaleren als je zelf wilt, als je het dan maar van de oude afhaalt.

is het een oem licentie dan mag je het alleen op die ene pc instaleren. en `die ene pc` wordt gedefinieerd als het moedrbord.

dus zolang je dat hergebruikt is er niets aan de hand.

het is dus terecht dat microsoft probeert de handhaving van het oem licentiemodel probeert te controleren.

dat het zo makkelijk is doet helemaal niet terzake.

dan kun je ook redeneren.. het staat er toch al het is mijn pc, ik kan het makkelijk even kopieren. die auto van mijn baas staat hier ook heel vaak, en de sleutels op het buro. lekker makkelijk dus, maar toch niet zo legaal als ik zijn auto in mijn garage ga zetten.

en over zelfbouw. je kunt ook een pc boer dat in elkaar laten draaien, die werkt misschien wat duurder, maar is er in minder uren mee klaar. dan ligt ook de garantie van het werkende systeem bij hem, en hoef je ook niet zelf een diagnose te stellen bij hardware problemen op 1 pc. doe je het bouwen wel zelf moet je alsnog eerst bepalen wat er mis is en dan dat onderdeel laten vervangen of repareren.

[ Voor 12% gewijzigd door engelbertus op 28-11-2007 16:58 ]

Pagina: 1