Seagate 7200.10 (ST3250410AS of ST3250620AS)

Pagina: 1
Acties:
  • 446 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• beyonix
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-08-2020
Beste medetweakers,

Ik heb naar aanleiding van benchmarks op tomshardware en hardwareinfo de keuze gemaakt voor een bepaald type 250 GB schijf, namelijk de ST3250620AS van Seagate. In een winkel plaatsten ze echter deze schijf en de ST3250410AS onder een noemer, dus ik ging uitzoeken wat het verschil was. De 410 is een wat nieuwere schijf, slechts 1 platter en dus zover ik zie wezenlijk anders dan de 620. Ik kon verder geen reviews vinden op de meer algemeen gerespecteerde sites maar wel een uitgebreid topic op een ander forum: http://www.fatwallet.com/...&threadid=758568&start=20

Een aantal mensen hadden daar hun eigen ervaringen met de schijf gepost. Burst rate leek ongeveer gelijk, Readtransfer was zo'n 30% hoger en access time was ~1.4 verschil (410 ~= 15 ms, 620~=13.4 ms). Van de 620 heb ik behoorlijk nauwkeurige informatie en het lijkt me een goede schijf (zeker voor het geld), op het andere forum leken ze echter een groot voorstander te zijn van de 410, wat mij verbaasde. De informatie die ik over de 410 heb is wat incompleet dus ik vind het moeilijk er iets over te zeggen maar 1.4 ms verschil in accesstime vind ik wel redelijk significant, met 15 ms zou de schijf onderaan komen in de lijst van diskbenchmarks van 2007 op tomshardware.

Ik koop de schijf (2 schijven) in de eerste plaats nu om een RAID1 systeem van te bouwen voor backup. Later wanneer ik grotere schijven aanschaf, worden deze een RAID0 systeem voor windows/games/apps etc. (de grotere schijven worden weer dan de nieuwe RAID1 backup/dataopslag). Voor backup lijken me de hogere transferrates wel aantrekkelijk, maar later als systeemschijven zijn de accesstimes wel weer significant.

Ik zit dus een beetje in dubio hierover en vroeg me af of iemand meer kennis heeft over de 410 schijf of meer kan vertellen over het effect van de verschillen tussen de schijven.

Alvast bedankt!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-02 14:53
Ik ken beide schijven niet.
Maar 1 platter heeft in principe altijd de voorkeur boven 2 platters.

Hogere density en dus normaal gesproken ook een hogere troughput

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• beyonix
De hogere throughput klopt ook zeker, maar dat merk je toch vooral wanneer je grote bestanden leest/schrijft. Maar zou je die behoorlijk hoge access times niet merken bij lezen/schrijven van grote aantallen kleine bestandjes?

Laat ik de vraag simpeler stellen; Ik heb de schijven voor dezelfde prijs gevonden, de schijf die het 'beste' is geeft dus ook het meest waarde voor mijn geld (wat me wel interesseert!). Ik vraag me dus af welke schijf de betere 'algemene' schijf is (ten slotte doet hij eerst dienst als data-opslag/backup, later als de schijf die het OS/applicaties/games bevat).

Ik heb ondertussen een test gevonden van de schijf: http://www.hartware.de/review_749_3.html. Helaas in het duits en de vertaalmachine struikelt er al net zo over als ikzelf maar de grafiekjes zijn uit te lezen. Helaas is de 410AS niet tegenover de 620AS gezet, maar tegenover de P120, de 820AS en de T7K250. Het vergelijk is dus nog niet echt makkelijk aangezien ook de testvorm verschilt van de meeste andere (die vaak PCMark05 gebruiken). Alleen duidelijk wordt dat de throughput inderdaad hoger ligt. Qua synthetische benchmarks ligt hij ook nog wel eens achter de P120, die op andere websites achter de 620AS ligt. Helemaal duidelijk wordt het me dus niet!

Misschien dat iemand nog een (betrouwbare) bron heeft qua prestaties van de 410AS (liefst t.o.v. de 620AS, maar dat is vast wat veeleisend ;))?

Tot zover in ieder geval bedankt voor het meedenken! :)

• Jan Jansen
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-02 13:45
Hallo,
ik heb laatst de CHIP gekocht (nr 12), en hier hadden ze een test van 191 harde schijven.
De Seagate Barr. 7200.10 (ST3250410AS) stond hier op nummer 1, en was ook gelijk de prijstip. De Barr. 7200.10 (ST3250620AS) stond op nr. 10.
Het verschil zat voornamelijk in de transferrate 410 = 88.4MB/s en van de 620 was dit 62MB/s. Ook het geluidsniveau van de 410 was minder (1.1 sone tegenover 1.6 sone van de 620)
Succes.

Verwijderd

Volgens google is die ST3250620AS de beruchte Seagate 7200.10 met AAK-firmware. Die schijf heb ik getest en vergeleken met een AAE-firmware schijf van hetzelfde type (7200.10 320GB). Misschien dat je mijn artikel interessant vindt: http://www.fluffles.net/articles/seagate-AAK-firmware

• beyonix
Ik had ondertussen al de 410 gekocht, hij staat inmiddels in een software raid en is inderdaad erg stil en goed snel! (120 MB/s lezen/schrijven). Vreemd dat die 620 precies die beruchte firmware bevat, bij hardwareinfo kwam de schijf erg positief naar boven. Wel bedankt voor de reacties in ieder geval! Ook tof dat je de moeite neemt om een artikel over dit soort dingen te schrijven Enlightment, het is zeker de moeite waard dit soort dingen te weten voordat je iets aanschaft.
Pagina: 1