Toon posts:

Kosten ERP implementatie

Pagina: 1
Acties:
  • 1.120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een afstudeerstage (en ja ik moet het zelf uitzoeken) maar wil al een addendum toevoegen over de kosten die gemoeid zijn met het implementeren (+- 18 maanden) van een ERP pakket.

Nu heb ik het gesplitst in
  • Hardware
    • Servers
    • Screens (snijafdeling wordt geautomatiseerd)
  • Software
    • Standaard ontwikkelkosten
    • Maatwerk ontwikkelkosten
    • Licenties
  • Begeleiding
    • Intern
      • Projectleider (wordt hier speciaal voor aangetrokken)
      • Andere leden (berekend tegen intern uurtarief)
    • Extern
      • Consultants voor de begeleiding en verkoop
      • Training aan projectleiding die de rest traint
    • Beheerorganisatie (voor in de toekomst als het pakket 'stabiel' is geimplementeerd)
Echter heb ik geen idee wat ik bij sommige in moet vullen.
Nu kan ik hardware (10 screens á 500 euro) + 10k voor upgrading hardware (wat redelijk actueel is) n og wel bedenken.
Het loon van de projectleider met secundaire arbeidsvoorwaarden is ook nog wel te schatten op 5k
Maar dan houdt het een beetje op, heeft iemand hier voorbeeld van cases die mensen hebben uitgevoerd in hun bedrijf?
Ik ga er van uit dat het zeker enkele tonnetjes gaat kosten maar als ik aan kom zetten met 2 en het blijken er 4 te zijn worden ze ook niet vrolijk hiero.

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

hangt helemaal af van welk pakket, hoe groot het bedrijf is, hoeveel customisations ze willen etc...

wat bedoel je trouwens met screens en snijafdeling??

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Wat is "een ERP pakket", hoe groot is de organisatie, hoeveel maatwerk gaat er zijn, hoeveel applicaties gaan er mee koppelen (en hoe), etc etc. Wat gebeurt er met beheer en support? Over hoeveel jaar bereken je de TCO? Hoeveel moet er binnen de organisatie gebeuren? Wat gebeurt er met de lopende applicaties, databases, processen, etc etc? En zo is er wel meer te vragen. Dat zijn genoeg vragen om de prijs met veel meer dan een factor 10 op te blazen dus maak je geen zorgen om het verschil tussen 2 en 4 ton :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
screens als in monitoren voor op de afdelingen waar ze rollen met stof versnijden naar de meters die de klanten bestellen (ipv een pakbon)

@FJK dat begrijp ik maar hoe schat ik dat in.
Ik heb het traject al helemaal in de kop zitten, maar je moet er van uit gaan dat 100 mensen alle processen van een bedrijf (inkoop, order maken, reservereren, factureren, verkoop, leveranties, klachten etc.) in het pakket gaan doen. Nu doen we 90% in het 'ERP' pakket wat we nu hebben maar dit moet eruit.

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Het ligt er echt aan over wat voor 'ERP' pakket je het wil hebben. SAP? Baan? Isah? Unit4? Wat zijn je eisen en wensen (multi site, multi company, multi currency, multi language, welke processen, welke aansturingen, welke templates)?

10 screens suggureert maar 10 concurrent users? Of is dit voor slechts één afdeling en wordt het gehele bedrijf op het ERP systeem gebracht? Hoeveel users in totaal? Bijvoorbeeld 200 betekend bijna automatisch dat je naar een relatief kleiner pakket moet gaan kijken, aangezien de kosten per werkplek voor een klein bedrijf niet goed op te brengen is.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

Topicstarter
verkoop is multi company, evenals facturatie.
Proces orderverwerking gebeurd allemaal in NL waar het magazijn (met grote rollen) zit, die dus in kleinere coupages worden gesneden.

Concurrent users denk ik max 130 maar dat is dus per afdeling anders.
De orderverwerkers hoeven alleen maar te zien hoeveel meter van welke rol ze moeten halen en snijden.
De magazijnmedewerkers hoeven alleen maar te zien welke rol op is en waar ze die moeten aanvullen
De verkopers hoeven alleen maar orders in te voeren (klantcontact, klachten)
De boekhouding hoeft geen ... etc.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 12:48:
@FJK dat begrijp ik maar hoe schat ik dat in.
Ik heb het traject al helemaal in de kop zitten, maar je moet er van uit gaan dat 100 mensen alle processen van een bedrijf (inkoop, order maken, reservereren, factureren, verkoop, leveranties, klachten etc.) in het pakket gaan doen. Nu doen we 90% in het 'ERP' pakket wat we nu hebben maar dit moet eruit.
Dat schat je in door een (concept-)antwoord te vinden op mijn vragen en meer vragen (zoals de gegeven en de echte reden waarom het huidige systeem niet voldoet), dat te mixen met jarenlange ervaring met de implementatie van ERP-systemen en dan het bedrag van ellende maar te verdubbelen om nog een onderschatting te maken. Ik zou mijn vingers er niet aan branden met deze beschrijving, aangezien ERP erg breed is / kan zijn :+
Of vraag, in het kader van je scriptie, een paar dozijn vergelijkbare bedrijven wat de kosten zijn bij hen. Met wat geluk haal je daar een half dozijn getallen uit die je als schatting kunt gebruiken.

Edit: je overzicht is trouwens al heel redelijk. Maar vergeet dus niet de conversie en zeker de reden van vervanging. <-- Vaak is het achteraf helemaal niet het pakket maar iets anders en daar krijg je ook bij een nieuw pakket misschien last van.

[ Voor 10% gewijzigd door F_J_K op 27-11-2007 13:00 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp het.

Iemand voorbeelden van dit hebben we klaar gekregen voor een ton, en dit voor een miljoen.
Ik weet dat niet iedereen happy is om met hun geld te showen maar het is toch lastig om een hele grove schatting te maken.
Pagina: 1