Toon posts:

Waterkoeling nodig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste forummers,

Ben vrij nieuw hier op het forum, omdat ik veel problemen had met aanmelden op tweakers.net
Dit is ondertussen verholpen en wilde wat vragen stellen maar weet niet of ik op het juiste gedeelte van het forum zit, neem aan van wel aangezien dit ook algemeen (overclock of niet) is.

De informatie:

-Intel Core 2 Duo E6850
-Asus Striker Extreme
-Kingston PC6400 800 Mhz 4 Gb DDR2
-XFX 8800 GTX in SLI
-OCZ GameXtream 850 Watt voeding

Hoef geen opmerking van loop je hier te patsen ik kom om serieuze vragen te stellen

De temperaturen lopen naar mijn idee nogal hoog op zonder overclocking
En aangezien ik met dit moederboard binnenkort toch echt wil gaan overclocken samen met een ervaren iemand, hoop ik hier wat meer te komen weten.

De temperatuur van de Processor is 54 graden
De temperatuur van beide GTX ligt rond de 74 graden onbelast

3Dmark06 op Windows Vista 13844 at stock
3Dmark06 op Windows XP 14322 at stock

Windows XP Home Edition gaf bij installatie alleen maar blauwe schermen, dus toen maar de BIOS geflasht naar 1302, toen dit niet lukte toch maar over gegaan naar Windows Vista.
Eenmaal in Windows Vista dus alle Driver geinstalleerd, maar problemen met de installatie van de muis en microfoon en kleine dingen waaraan ik me constant zat te irriteren.
Dus weer terug naar Windows XP Home, die wilde maar niet installeren errors enzo, toen kreeg ik de laatste editie van XP prof te pakken en nu draait het systeem al een hele tijd stabiel

-3Dmark06 zie ik geen SLI vermeld staan, draait dit op single GTX of op twee?
-De temperaturen van de GTX lijken me wat aan de hoge kant?
-Geheugen bottleneck voor de andere specs? Kingston PC6400 CL5 800 Mhz
-Hardeschrijf bottleneck voor de andere specs? Samsung 500 Gb in Sata
-Waar vind je goede programma's om temperaturen in de gaten te houden?
-Waterkoeling voor deze setup aan te raden? Volgens mij is het in de kast redelijk warm

Hoop dat jullie hiermee genoeg informatie hebben
Heb eventueel ook nog screenshots van de benchmark (en excel) als ik iemand daarmee kan helpen

Mvg CrystalSampo :)

• Flythe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Met welk programma zijn die temps gemeten en, zit de stock koeler er nog op? zo ja dan kom je er met een goede aircooler ook nog wel een eind op weg.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-01 12:15

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Een 3rd party luchtkoeler kan hier goed werken, maar die nemen vaak meer ruimte in beslag dan de stock koelers. WC kan een oplossing zjin als je er zeker van bent dat het een temp probleem is. Realiseer je wel dat het een prijzige zaak wordt, omdat je 2 GPU's wil koelen (full cover?). Aan de andere kant is het wel een mooi moment om er mee te beginnen als je er toch al in geinteresseerd bent.

Verwijderd

Topicstarter
Heb die temperaturen gemeten met SpeedFan, stock koelers
Ja wil waarschijnlijk alles gaan waterkoelen

Zat nog te lezen op hardware.info

Klopt het dat je BEIDE sli stekkers moet aansluiten? Gaat hier om een XFX...

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2007 13:16 ]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-01 22:41
Je SLI is zeker enabled. Met een single gtx en die cpu op stock ga je 11k halen in 06. 75 graden is aan de hoge kant. Ik heb mijn 8800 gtx op 2d speeds underclocked naar 130/1000 ipv 630/1000(standaard 576/900, op 2d is mijn kaart dus underklokt en op 3d overklokt). Dit scheelt zomaar eventjes 10 graden(van 65 naar 55). Dus dat kan jou ook al goed helpen. Verder raad ik je aan om casefans bij te plaatsen.(is dat trouwens niet die kast waar aan de zijkant 4 grote koelers hangen of bijgehangen kunnen worden? Die zouden toch al extreem goed moeten kunnen koelen...)

http://specs.tweak.to/16567

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-01 14:50
skelleniels schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 22:04:
Je SLI is zeker enabled. Met een single gtx en die cpu op stock ga je 11k halen in 06. 75 graden is aan de hoge kant. Ik heb mijn 8800 gtx op 2d speeds underclocked naar 130/1000 ipv 630/1000(standaard 576/900, op 2d is mijn kaart dus underklokt en op 3d overklokt). Dit scheelt zomaar eventjes 10 graden(van 65 naar 55). Dus dat kan jou ook al goed helpen. Verder raad ik je aan om casefans bij te plaatsen.(is dat trouwens niet die kast waar aan de zijkant 4 grote koelers hangen of bijgehangen kunnen worden? Die zouden toch al extreem goed moeten kunnen koelen...)
hmz volgens mij is 75 graden nog steeds lachwekkend laag voor een GPU.
57 graden voor een CPU ook, ik zou geen aanpassingen doen

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 12:38:

De temperatuur van de Processor is 54 graden
De temperatuur van beide GTX ligt rond de 74 graden onbelast
rdfeij schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 22:07:
[...]

hmz volgens mij is 75 graden nog steeds lachwekkend laag voor een GPU.
57 graden voor een CPU ook, ik zou geen aanpassingen doen
75 graden onbelast voor een gpu is nog wel normaal al is het wel iets hoog, al weet je niet welke kaart hij de temperatuur heeft gemeten, kaarten staan in SLI dus de onderste kaart is altijd wat warmer dan de bovenste. Cpu is echter wel behoorlijk warm. En hij wil nog gaan overklokken :>.

Met luchtkoeling kom je trouwens al een heel eind, begin eerst maar eens met het plaatsen van wat casefans in je kast (als je daar ruimte voor hebt, weet niet wat voor kast je hebt). Maar dat zal de temperatuur al flink laten dalen zoals skelleniels al aangaf.

Verwijderd

Ik denk dat de fan van je videokaart, te langzaam nog draait. Zo'n ding hoort vanzelf harder te draaien, maar in sommige gevallen gebeurd dit alleen wanneer de kaart echt heet wordt. Je kan met het tooltje rivatuner de speeds van de fans forceren op een hogere waarde. Dit scheelt al een beetje. Vervolgens moet je kijken naar echt goede caseflow, want je hebt 2 warme kaarten in je kast die het hele zaakje op aan het warmen zijn.

Het beste is zoveel mogelijk intake ipv outtake, warmte stijgt toch wel en gaat via je PSU er weer uit. Zo'n systeem heb ik laatst ook onder handen gehad, immers moet je je niet blindstaren op waardes van speedfan of het bios, het echte meten is met je vingers over de heatsinks. Dan weet je pas echt of iets warm is of niet.

Haal de zijkant van je kast er eens af, en kijk wat je kaart idle dan eens doet :)

Verwijderd

Topicstarter
Kweet niet of ik de link hier kan posten van een showforum, maar goed dat zien we vanzelf wel, anders moet ik alles gaan knippen plakken

http://www.hardware.info/nl-NL/usersys/cmlxaZ1lk2id/view/

Daar zie je mijn kast, de voorste is intake en twee zijn outtake
Ook heb ik het idee dat mijn voeding harder moet werken, omdat de heflt van de koeler bedekt is met plexiglas waar de voeding op moet rusten. Beetje fout ontworpen die kast als je het mij vraagt
Heb dus al 3 casefans, waarvan 1 intake en twee outtake, daarnaast heb ik nog temperatuursensors bij het moederboard gekregen die zalk er binnenkort eens instampen om te kijken wat die aangeven in de kast

En ohwja, beide GTX waren rond de 75 C de onderste was een graad warmer dan de bovenste als ik het goed heb, dus 74/75

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2007 00:53 ]

Verwijderd

Als je wilt overclocken zou ik er 2 goede intakefans bij nemen. Ook zoals hierboven is aangegeven m.b.v. rivatuner je GPU-fan forcen om 100% te gaan draaien boven de 60 graden celcius. Als je wilt gaan overclocken, dan moet je de temps zo laag mogelijk hebben. Vergeet niet dat we momenteel in de winter zitten, en het buiten dus kouder is. Als je bv. op een kamer zit met het raam open, zonder verwarming aan, dan scheelt dat al gauw 15 graden met een warme zomerdag. Het kan dan voorkomen dat je in de zomer problemen krijgt met je overclock. Daarom zet ik altijd de verwarming hoog aan in de winter, als ik ga overclocken. Dan krijg je een beter beeld van de max. haalbare overclock (voorbeeldje: mijn cpu, AMD X2 4200+, @ 2.9ghz is nu idle maar 25 graden met de stockcooler zie ik net, maar de kamertemp is ook behoorlijk laag met dat open raam :+ )

Wil je echt extreem gaan met je setup, dan kan watercooling een mooie oplossing zijn. Combineer dit dan zeker wel met casefans, anders krijg je toch warmte ophoping in je kast. Zelf monteer ik ook wel eens casefans op 'gekke' plaatsen, m.b.v. tye wraps, bv. tegen je graka's aan, een soort apart intake outtake circuit kun je dan maken bij je 2 kaarten, dit scheelt echt enorm in temps, maar ook in herrie. Als je controllable fans neemt kan je ze lekker uitzetten @ idle en bij games zet je ze aan, en merk je ze toch niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt iig
Heb nu de kast open gezet en dit scheelt al bijna 15 graden

Iemand nog antwoord op de andere vragen?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2007 20:35 ]

Pagina: 1