[RAID] Raid 5 naar Raid 1 met Highpoint RocketRAID 2310

Pagina: 1
Acties:

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:41
Beste,

Ik gebruik momenteel de highpoint rocketraid 2310 in een raid 5 opstelling. Ik ben niet geheel tevreden over de prestaties die het bied tov van raid 1, en wil derhalve de 3e schijf vrijmaken voor andere zaken. Is het mogelijk om van raid 5 naar raid 1 te gaan zonder dataverlies? Heeft iemand dit al eens gedaan?

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

De enige (betaalbare) array die naadloos RAID1 en RAID5 integreert is een HP Autoraid (zie http://docs.hp.com/en/B2355-90950/apas04.html ) naar mijn weten, ik vermoed dat jouw controller die mogelijkheid niet biedt.
Blijft over dat je een nieuwe RAID1 set maakt, de data vanaf de RAID5 set kopieert en vervolgens daar weer (meerdere) RAID1 sets van maakt.
De waarde van een (extra) backup moet je zelf bepalen, ik zou uitgaan van een worst case scenario: alles op een backup, raidsets aanmakern, alles restoren.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Gewoon even checken of hij online raid level migration ondersteund. Gezien je kaart, zover ik weet, geen eigen ram, laat staan een battery backup unit heeft komt het er wel op neer dat als het kan het een 100% software oplossing zal zijn en je een 'probleem' hebt als bij het ombouwen de stroom eruit klapt of je windows hangt (haal de 3e disk eruit en backup het daarop en maak dan een nieuwe raid1 lijkt me sneller, maar okee ;P).

[offtopic]Verder ondersteunen o.a. alle 'nieuwere' (alles u160 en hoger) 'intelligente' hp/compaq smart array controllers, al ook hun dell, lsi megaraid en ibm broertjes en bijvoorbeeld de areca's gewoon die online raid leven migratie...

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:41
Hij ondersteunt Online Capacity Expansion and Online RAID Level Migration (OCE/ORLM)

Ik zal jullie op de hoogte houden van de bevindingen, maak eerst een backup naar me externe hdisk :)

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-02 21:54

John2B

I Love RAID5..!!

Online Capacity Expansion and Online RAID Level Migration werkt alleen indien je ja migreerd van het ene naar het andere level EN er minimaal 1 disk aan toevoegd.

Dus wat jij wil kan helaas niet, DATA op RAID5 met 3 disken terug migreren naar RAID1 met twee disken gaat dus niet lukken, er is geen vrije diskruimte om de hele migratie tijdelijk weg te schrijven. Het heet niet voor niets Expansion (uitbreiding)

Al kan ik mij situaties bedenken (zoals die van jou) dat dat wel eens handig zou kunnen zijn...helaas alleen upwards expandable.

[ Voor 13% gewijzigd door John2B op 27-11-2007 21:09 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship