Toon posts:

[Hulp gevraagd] Asus P4P800E-Deluxe MoBo problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Asus P4P800E-Deluxe Mobo (ja, het is niet het nieuwste van het nieuwste maargoed...)
Hierin zit een Intel P4 3.0GHz 800FSB Prescott CPU. Daarbij wil ik 4x 512Mb geheugen steken. Nu komt het probleem:

Zodra ik ergens in bank B1 en/of B2 een module steek, dan hangt het systeem direct bj het opstartscherm al. Ik heb al flink zitten goochelen met verschillende configuraties. Twee reepjes in A1 en A2 en de boel start netjes op. Andere set geheugen ook in de A banken gedaan en systeem werkt weer perfect, dus daar zal het denk niet aan liggen. Zoals aanbevolen in de handleiding bij setjes geheugen (heb nl. 2x Corsair en 2x DaneElec DDR400), heb ik identieke reepjes in A1 en B1 gedaan. Ook geen resultaat (hangen dus, want er zit een module in een B bank).

Het vreemde is, dat deze geheugen configuratie, in het verleden in een identiek moederbord (welke vroegtijdig de geest gaf :'( ) wel gewoon werkte.

Ik heb inmiddels de BIOS al geflashed naar 1009, maar nog steeds het zelfde probleem.

Heeft iemand nog tips/trucs om te proberen? Valt er bijvoorbeeld nog wat uit "auto" te halen in de BIOS setup bijvoorbeeld?

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Hey,

Ik heb hetzelfde mobo hier met ook 4 x 512 MB DDR400 (wel iets andere modules ;)) maar dat werkt hier gewoon prima.
Ik kan me eigenlijk weinig problemen indenken die je kan krijgen bij het ingebruik nemen van meer geheugen.

Volgens mij moet je normaal gesproken bij 2 x 512 MB bank A1 en bank B1 vullen om het geheugen Dual Channel te krijgen. Je zegt dat wanneer je dit nu doet de PC bij het BIOS scherm blijft hangen?
Dat zou betekenen dat voordat je daadwerkelijk 4 modules in bezit had, je 2 oude modules nooit in Dual Channel hebben gestaan maar single channel?

Hoe lang heb je trouwens gewacht als je het BIOS scherm krijgt te zien?
Als ik met mijn DDR400 modules op normaal voltage draai (wat in mijn geval eigenlijk niet moet) blijft de BIOS vaak ook veel langer hangen bij de POST.

Je zou eens kunnen proberen om het voltage met één tiende te verhogen in de BIOS.
Je gaat dan naar Jumperfree configuration en zet dit op manual in plaats van auto.
Dan krijg je een hele rits opties voor je neus waaronder DDR Reference Voltage.
Deze kun je dan vervolgens op 2,55 of 2,65 volt zetten om te kijken of dat helpt.
(Veel hoger zou ik bij standaard chips niet doen).

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Verwijderd

Topicstarter
De hele set (dus alle 4 modules) hebben voorheen in een identiek moederbord gezeten. En werkte toen naar behoren.

Scherm komt direct op madat de monitor uit de slaapstand komt (AI logo, IntelP4HT logo enz.). Daarna hangt 'ie. Kan ook niet via DEL in de BIOS.

Heb het systeem ook al een keer opgestart en dan gewacht. Lijkt me dat hij na een half uur dan toch wel wat gedaan zou moeten hebben. Helaas niet het geval dus.

Ben nogal huiverig om de spanning op te gaan schroeven. Hou dat als evt. latere optie.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
De P4P800 serie is niet een echt succesnummer uit de Asus collectie (zoals je zelf ook gemerkt hebt).
Het kan best zijn dat je huidige exemplaar langzaam maar zeker aan het overlijden is.

Zie bijv. Asus P4P800 SE waarschijnlijk dood?

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Iva_Bigone schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 13:48:
De P4P800 serie is niet een echt succesnummer uit de Asus collectie (zoals je zelf ook gemerkt hebt).
Het kan best zijn dat je huidige exemplaar langzaam maar zeker aan het overlijden is.

Dat is echt de grootste onzin.
Ook als je mijn replies in het door jou gelinkte topic leest.
De Asus P4P series waren zo goed als de meest verkochte en meest populaire ICH5 borden.
Ik heb in een jaar tijd echt honderden Pentium 4 / Celeron systemen gebouwd destijds berust op dit bord. En zelfs is achteraf bekeken de uitval nog opmerkelijk laag.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Iva_Bigone schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 13:48:

De mijne leeft anders nog steeds, hier heeft ook lange tijd 4 bankjes ingezeten zonder problemen en nu draait hij al enige tijd met 50% overclock. Ook zonder problemen.

Ik draai Bios 1010 geloof ik, kun je die niet proberen. Anders is er toch iets hardwarematigs stuk, het kan stof zijn. Blaas daarom alles even goed uit, maar als dat niet werkt zou ik toch even contact opnemen met Asus. (Als je nog garantie hebt ;) )

• PegOpDeWeg
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-04 15:47

PegOpDeWeg

eej wasup?

Zou misschien het geheugen wat je er bij wilt doen dood zijn. Je zegt dat deze uit een voorheen dode systeem komen. Mischien hebben deze plankjes daar ook wel een opdonder gehad. Ook zeg je dat er al geheugene in bankjes B zitten. Die werken dus kennelijk wel goed?

"It's better to burn out, than fade away"

Verwijderd

Topicstarter
Alle geheugenmodules zijn gewoon goed. Ik heb ze nl. ook in de A-banken getest en dat werkt zonder problemen.
Pagina: 1