Opzetten TS netwerk praktijk

Pagina: 1
Acties:
  • 615 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• compubink
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:23

compubink

...====...

Topicstarter
Voor een fysiotherapiepraktijk ben ik bezig met het aanpassen van het netwerk. Momenteel is er een dekstop pc die fungeert als server en Intramed workgroup edition draait. Verder zijn er 8 cliënt pc's die zelf het programma Intramed draaien en connecten naar de share van de server (Pervasive SQL file database). Dit draait aardig, maar geeft problemen met thuiswerken.

Het voorstel is daarom om het netwerk opnieuw in te richten en Terminal Server te gebruiken. Hierdoor kunnen de illegale Windows licenties verwijdert worden en kunnen de cliënts op linux draaien.

Ik heb de volgende configuratie in gedachten:
hardware
------------------
1 x server met Windows Server 2003 R2 Standard met 5 + 5 cliënt CAL's.
6 x desktop pc's met linux
2 x desktop pc's met windows (met printer gedeeld)
1 x PC 2716 - webbeheerde switch, 16-poort GE
1 x UPS-systeem

software
------------------
1 x intramet Server licentie
1 x Windows Server 2003 R2 Standaard + 5 CAL's
1 x Windows Server 2003 5 Cliënt CAL's

De server heeft de volgende configuratie:
Dell PoweredgeTM SC440 (SC11440R)
---------------------------------------
Dual Core Intel® Xeon® 3060 Processor at 2.40GHz, 4MB L2 cache, 1066MHz FSB
Geheugen 4GB DDR2 SDRAM 667MHz Memory (4X1GB Single Ranked DIMMs), ECC
Netwerkkaarten Broadcom 5721 Gigabit Ethernet Controller-netwerkinterfacekaart PCI-E
Optische stations 48x DVD/CDRW-combinatiestation
2x harde schijf 160 GB 3,5-inch SATA harde schijf (7.200 rpm)

Ondersteuningsdiensten Upg to Silver 3Y (24x7) Premier Enterprise Support (3 jaar next business day support)
RAID-1
Extra Microsoft Server-licentie Microsoft Windows 2003 Additional 5 CAL - User
----------------------------

Hierbij heb ik nog enkele vragen die niet helemaal duidelijk zijn geworden na mijn zoektocht op internet:
> Is het verstandig om Windows Server R2 Standard te laten fungeren als VPN-server, Terminal Server en Proxy/firewall?
> Is de server configuratie voldoende om 10x Intramed gelijktijdig te draaien?
> In hoeverre is het mogelijk de cliënten te voorzien van een normale internet omgeving zonder teveel toe te geven in beveiliging?
> Welke virusscanner wordt aangeraden in TS omgevingen en wat zijn de kosten?
> Is het mogelijk om ook de gedeelde printers in de linux omgeving toe te voegen aan de AD?

En heb ik verder nog iets over het hoofd gezien? Het tijdspad ligt al vast, de nieuwe configuratie moet binnen 2 maanden werkend zijn. Uiteraard kan er wel getest worden zonder de productieserver gelijk te vervangen.

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:43
Ik denk dat je zelf eerst even moet afwegen of Terminal services wel een reeele optie is, dus beantwoord oa de volgende vragen:

Welke software wordt er gebruikt in de omgeving? Is alle software geschikt voor TS? Geeft de software fabrikant support op Terminal services?
Hoe werken gebruikers met PC, gebruiken ze USB sticks, spelen ze eigen MP3s af enzo? Zo ja, zijn ze bereid om zich aan te passen of krijg je alleen maar een hoop tegenstand?

Hardware technisch zou ik kijken of je niet een goede firewall/router kan kopen welke dan ook het deel mbt de VPN-verbinding kan afhandelen. Vanuit veiligheids oogpunt zou ik voorlopig nog de huidige "server" laten draaien. Het lijkt mij niet verstandig als 1 server ingericht wordt als Terminal server en ook als fileserver dient. Je zou eventueel ook kunnen kijken of je kan virtualizeren, zodat je met 1 hardware installatie af kan. Je moet er dan wel op rekenen dat je meerdere server-OS en moet aanschaffen...

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Intramed is niet zo heel zwaar, dit trekt het wel. Ook kan het prima in een netwerk werken, en 40 keer tegelijk op een terminal server gaat ook wel, mits er genoeg licenties zijn (pervasive).

Een enkele server die firewall, proxy, vpn en terminal services doet gaat het heel zwaar krijgen. Neem aan dat deze ook nog domaincontroller wordt. Te adviseren is een extra server.

Wat bedoel je precies met geven van een internetomgeving zonder toegeven in beveiliging? Ik zou strakke gpo's maken en zorgen dat gebruikers geen toegang hebben om allerlei plugins te installeren. Of bedoel je wat anderS?

Virusscanners zijn er zat, kijk eens naar bijvoorbeeld Trend Micro Serverprotect, heb ik erg goede ervaringen mee op terminal servers. Kosten zijn vaak gewoon per machine, dus niet zo spannend als je het totaalplaatje bekijkt.

Printers in de linuxomgeving toevoegen kan wel denk ik, had je zelf al iets geprobeerd? En wat lukte daar niet aan?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• compubink

compubink

...====...

Topicstarter
Ik heb uiteraard al veel onderzoek gedaan naar de mogelijkheden. Zoals sanfranjake al zegt loopt Intramed prima op een TS.

Ik heb nog niet geprobeerd om printers uit de linux omgeving te gebruiken, omdat ik nog weinig ervaring heb met AD. Daarom was mijn vraag ook meer bedoelt om de mogelijkheden te bekijken, de implementatie wil ik uiteraard zelf verder uitzoeken.

Voor het verdere werk met de computer kan de gebruiker gebruik maken van zijn linux client. Door deze naar de share te laten connecten kunnen de documenten gewoon gebruikt worden, en kunnen simpele taken uitgevoerd worden zoals een dvd kijken of documenten typen. Het is de bedoeling wel internet aan te bieden op de terminal server, maar dan inderdaad zonder de mogelijkheid om plugins te installeren. Is het mogelijk om plugins als Flash te installeren op de TS?

Het budget staat op ongeveer 3600euro inclusief hardware, software en installatie en configuratie. Hierin zit ongeveer 700euro installatiekosten (12 werkuren).

Verdeling is ongeveer:
2000 Server + Windows Server 2003 R2 + 5 CAL's + 5 Client CAL's
900 Intramed
700 Installatie

Ik heb gekeken wat de mogelijkheden zijn van virtualisatie, en kwam tot de volgende configuratie:
Server met linux en VMWare Server
Binnen de VMWare Server de volgende omgevingen:
(> Linux voor VPN en firewall/proxy)
> Windows Server 2003 R2 voor TS en AD
Is het beter om een virtuele linux aan te maken welke de VPN verbindingen beheerd of is dit beter vanuit de hoofdinstallatie te regelen?

Zou dit een goede optie zijn ook ism de configuratie die ik heb opgesteld voor de server? Bedankt voor de snelle reacties!

Verwijderd

Het kan zijn dat ik erover heen lees, maar ik dacht dat het sinds Server 2003 dat in een aplication mode TS, en ook aparte TS2003 CAL aanwezig dienen te zijn?

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-03 14:32

StarWing

Huh ?!?

Voor zover ik begrijp, ben je ook van plan om Active Directory op je TS te zetten, dit wordt niet aangeraden;

Verder, zoals eerder vermeld is Trend Micro een prima (en ondertsteund) pakket om op TS gebruikt te worden

Page intentionally left blank.

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Je zal sowieso even je licentieverhaal moeten checken, volgens mij heb je (zoals BooS zegt) ook nog TS CALS nodig.

Ik zou toch een extra servertje erbij pakken, je wilt geen AD op je terminalserver draaien, en ook als fileserver draaien zou ik niet aanraden. Je hebt toch gebruikers die (weliswaar met beperkte rechten) op de server werken, daar wil je geen belangrijke taken op draaien ;)

Als wij een TS inrichten voor een klant, dan doet deze ook niks anders dan Terminal server, geen overbdige of bedrijfskritische services erop. Dat ding word net zo hard dichtgespijkerd als een normaal werkstation.

• mutsje
  • Laatst online: 06-03 10:10

mutsje

Certified Prutser

je hebt inderdaad client licenties nodig ondanks dat de clients linux pc's zijn. TScalls nodig etc. Ik zou je budget hier op aanpassen. Ik gebruik linux dus ik heb geen client licenties nodig om op een terminal server te komen gaat helaas niet op.

• Tylen
  • Laatst online: 22:27

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Als je maar 1 server in je omgeving zet heb je niet persee een Domain Controller nodig. Je kan het ook af met de server in workgroup mode. Ik zou niet de mensen hun werkzaamheden op verschillende OS'sen laten doen. Dus of alles op de TS of alles op hun werkstation. En geloof mij, dat gebruikers echt niet op een linux desktop zitten te wachten.

Waar je ook aan kan denken is het volgende:

Draaien de machine op het moment Windows XP? Misschien is het aanzetten van remote desktop nu dan wel het makkelijkst, zodat mensen vanaf huis op hun eigen werkplek kunnen werken.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• compubink

compubink

...====...

Topicstarter
Wederom bedankt voor de vel snelle reacties! Het probleem waar ik mee zit is dat de cliënts momenteel draaien op een illegale versie van Windows XP. Om hier alle licenties van te vervangen kost 10*€140. Het mooiste zou zijn wanneer de cliënts op linux draaien en de schijven gemount worden op de TS. Vanuit Windows XP is het mogelijk locale schijven te benaderen vanaf de TS, is dit mogelijk bij een van de Linux RDP cliënts?

Verder heb ik het licentieverhaal blijkbaar nog niet duidelijk. Standaard worden bij Windows Server 2003 R2 5 CAL's geleverd. Maar wat ik nu begrijp zijn deze niet gelijk aan TS CAL's. Hier komt dan dus 10 TS CAL's bij. Maar hoe staat de TS CAL dan tegenover de normale CAL? Heb je een CAL nodig voor elke TS CAL?

Het aanzetten van Remote Desktop is niet handig, omdat daarvoor 8 cliënt pc's aangezet moeten worden. Momenteel draait één computer continu en vanwege stroomkosten wordt dit ook verwacht in de nieuwe situatie.

[ Voor 12% gewijzigd door compubink op 27-11-2007 14:42 ]

• Dennisch
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-01-2022
Ik denk dat voordat je dit traject ingaat, je jezelf toch beter moet verdiepen in de Terminal Service kennis.

Licenties:
Om gebruik te kunnen maken van WIndows Terminal Service in application mode. Heb je aparte TS CAL's nodig.
Dus naast de gewone windows CAL's heb je aparte TS CAL's nodig.

Virtualisatie en beveiligin
Je wilt een TS op een ESX draaien samen met Active Directory?!? NIET DOEN!!!
ik ben niet tegen feit dat een TS op ESX draait...
maar je hardware (de 7200 toeren schijven) zijn gewoon niet geschikt om TS op ESX te draaien. Het is dan gewoon wachten op performance problemen (al zijn het maar acht gebruikers).

zowiezo is het niet aangeraden om een TS op een AD server te plaatsen. Ik zou hier gewoon aparte hardware voor aanraden. Ook zou ik een aparte router/firewall aanraden voor de VPN.
Heb je ook al nagedacht hoe je je TS gaat beveiligen. je wilt immers niet dat je gebruikers alles kunnen op je TS server.

published application/full published desktop
Ga je alleen het programma aanbieden of ga je een full published desktop aanbieden?
is Intramed een grafisch zware applikatie? is dan citrix een overweging?

AMD Athlon X2 6000+ AM2, MSI K9N SLI Platunim, XFX GTX 260 xXx 896mb, 4 GB DDR2 800, 2 TB HDD

• shaowoo
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:36
hmm...
ik heb bij een vriend die dezelfde vraag aan mij heeft gesteld ("hoe kan ik vanaf thuis intramed gebruiken, en door aantal andere collega's").

implementatie:
een adsl router met VPN mogelijkheden (een draytek), een dell servertje met small bussines OS. intramed erop geinstalleerd. En met regelmaat backup maken naar een usb stick.

Thuis zet hij een VPN op met de draytek en start de applicatie op vanaf de servertje... niet te moeilijk doen met terminal services...
'keep it simple' ..en vooral geen virtualisatie doen op een single server.

IT Freelancer since 2005, and still loving it.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Ik denk dat het hele linux-clients met windows TS-idee mooi is, maar wel eens tegen je zou kunnen uitdraaien qua supportkost en gebruikerstevredenheid. Op zijn minst zou ik dit ook vooraf bij de gebruikers checken.

Een alternatieve oplossing met vpn en remote desktop op hun eigen machine lijkt me praktisch lastig: iedereen moet dan zijn pc laten opstaan, en wie weet wordt er wel eens een pc door meerdere mensen gebruikt (waarvan 1 het remote ff probeert ;) ).
Is het op zich geen idee om de gebruikers elk hun pc te laten (waarop ze wel mooi alles op shares plempen ed), met de mogelijkheid een terminal sessie op te zetten naar de server, louter en alleen voor die speciale applicatie? (ik ken ze niet dus dit is evengoed blabla ;) )
Met een vpn verbinding kunnen ze dan gewoon "lokaal" met hun documenten werken op hun thuis-pc (share mappen), voor hun e-mail etc hebben ze webmail en voor jouw app een TS :)

wat betreft je cliënten op internet laten: daar is niks op tegen als je dat met verstand doet: gebruikers met beperkte rechten, de nodige security-tweaks en het hele "publieke" netwerk op een ander subnet (VLAN)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
edit:
geen sbs dus :x

[ Voor 108% gewijzigd door sanfranjake op 29-11-2007 00:55 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• compubink

compubink

...====...

Topicstarter
Ik heb het idee enigzins aangepast na alle reacties, het plan is nu als volgt;

De firewall en VPN verbindingen worden beheerd door een router, om precies te zijn de Netgear FVG318 (deze valt in een goede prijsklasse en kan 8 vpn verbindingen aan, heeft NAT en SPI firewall en verzorgt WLAN).

De cliënts blijven toch gedeeltelijk op Linux draaien (8x) en Windows (2x). De cliënts wordt echter geen eigen werkblad op hun cliënt pc aangeboden, maar alles draait via de Terminal Server. Dit om de licentiekosten te drukken (geen 8x€140 voor windows XP licenties) en het beheer eenvoudig te maken (standaard debian installatie).

De server hoeft dus alleen Terminal Server te draaien om de applicaties aan te bieden. Email en dergelijke wordt extern geleverd, dus mailservers ed zijn niet nodig. Alles wordt dichtgegooid door maar enkele applicaties toe te staan, hierdoor is het gebruik van eigen bestanden geen probleem.

Zowel vanuit Linux als de Windows Cliënts worden de floppy drive, cd-rom stations en usb drives gemapt op de Terminal Server. Hierdoor kan een gebruiker toch over zijn eigen informatie beschikken. Voor het werken met CD-roms, dvd's en office kan gebruik worden gemaakt van de twee Windows Cliënts.

Het enigste waar ik echt niet uitkom zijn de licenties. Ik heb hiervoor veel nagezocht, en heb ook vragen gesteld aan Microsoft. Maar kan iemand mij het volgende uitleggen.

Ik schaf Windows Server 2003 R2 aan. Hierbij koop ik 10 CAL's. Waarvoor worden deze 10 CAL's gebruikt? Verder wil ik de gebruikers aan laten melden via Terminal Server. Hiervoor schaf ik 10 TS CAL's aan. Wat is nu de functie van de CAL's tegenover de TS CAL's? Ik heb bij een aantal leveranciers gezocht naar TS CAL's, maar heb deze niet kunnen vinden. Waar kan ik deze bestellen en welke prijs geldt hiervoor per Cliënt?

• SteeringWheel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-03 08:49
Google..., genoeg leveranciers zo te zien. Verder is
compubink schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 12:32:
Het budget staat op ongeveer 3600euro inclusief hardware, software en installatie en configuratie. Hierin zit ongeveer 700euro installatiekosten (12 werkuren).
volgens mij nogal aan de lage kant...
compubink schreef op donderdag 29 november 2007 @ 16:28:

Ik schaf Windows Server 2003 R2 aan. Hierbij koop ik 10 CAL's. Waarvoor worden deze 10 CAL's gebruikt? Verder wil ik de gebruikers aan laten melden via Terminal Server. Hiervoor schaf ik 10 TS CAL's aan. Wat is nu de functie van de CAL's tegenover de TS CAL's? Ik heb bij een aantal leveranciers gezocht naar TS CAL's, maar heb deze niet kunnen vinden. Waar kan ik deze bestellen en welke prijs geldt hiervoor per Cliënt?
CAL's zijn om verbinding te mogen maken met een windows server, TS CAL's om verbinding te mogen maken met Terminal Servers

[ Voor 40% gewijzigd door SteeringWheel op 29-11-2007 16:39 ]

A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.

Pagina: 1