Voor een fysiotherapiepraktijk ben ik bezig met het aanpassen van het netwerk. Momenteel is er een dekstop pc die fungeert als server en Intramed workgroup edition draait. Verder zijn er 8 cliënt pc's die zelf het programma Intramed draaien en connecten naar de share van de server (Pervasive SQL file database). Dit draait aardig, maar geeft problemen met thuiswerken.
Het voorstel is daarom om het netwerk opnieuw in te richten en Terminal Server te gebruiken. Hierdoor kunnen de illegale Windows licenties verwijdert worden en kunnen de cliënts op linux draaien.
Ik heb de volgende configuratie in gedachten:
hardware
------------------
1 x server met Windows Server 2003 R2 Standard met 5 + 5 cliënt CAL's.
6 x desktop pc's met linux
2 x desktop pc's met windows (met printer gedeeld)
1 x PC 2716 - webbeheerde switch, 16-poort GE
1 x UPS-systeem
software
------------------
1 x intramet Server licentie
1 x Windows Server 2003 R2 Standaard + 5 CAL's
1 x Windows Server 2003 5 Cliënt CAL's
De server heeft de volgende configuratie:
Dell PoweredgeTM SC440 (SC11440R)
---------------------------------------
Dual Core Intel® Xeon® 3060 Processor at 2.40GHz, 4MB L2 cache, 1066MHz FSB
Geheugen 4GB DDR2 SDRAM 667MHz Memory (4X1GB Single Ranked DIMMs), ECC
Netwerkkaarten Broadcom 5721 Gigabit Ethernet Controller-netwerkinterfacekaart PCI-E
Optische stations 48x DVD/CDRW-combinatiestation
2x harde schijf 160 GB 3,5-inch SATA harde schijf (7.200 rpm)
Ondersteuningsdiensten Upg to Silver 3Y (24x7) Premier Enterprise Support (3 jaar next business day support)
RAID-1
Extra Microsoft Server-licentie Microsoft Windows 2003 Additional 5 CAL - User
----------------------------
Hierbij heb ik nog enkele vragen die niet helemaal duidelijk zijn geworden na mijn zoektocht op internet:
> Is het verstandig om Windows Server R2 Standard te laten fungeren als VPN-server, Terminal Server en Proxy/firewall?
> Is de server configuratie voldoende om 10x Intramed gelijktijdig te draaien?
> In hoeverre is het mogelijk de cliënten te voorzien van een normale internet omgeving zonder teveel toe te geven in beveiliging?
> Welke virusscanner wordt aangeraden in TS omgevingen en wat zijn de kosten?
> Is het mogelijk om ook de gedeelde printers in de linux omgeving toe te voegen aan de AD?
En heb ik verder nog iets over het hoofd gezien? Het tijdspad ligt al vast, de nieuwe configuratie moet binnen 2 maanden werkend zijn. Uiteraard kan er wel getest worden zonder de productieserver gelijk te vervangen.
Het voorstel is daarom om het netwerk opnieuw in te richten en Terminal Server te gebruiken. Hierdoor kunnen de illegale Windows licenties verwijdert worden en kunnen de cliënts op linux draaien.
Ik heb de volgende configuratie in gedachten:
hardware
------------------
1 x server met Windows Server 2003 R2 Standard met 5 + 5 cliënt CAL's.
6 x desktop pc's met linux
2 x desktop pc's met windows (met printer gedeeld)
1 x PC 2716 - webbeheerde switch, 16-poort GE
1 x UPS-systeem
software
------------------
1 x intramet Server licentie
1 x Windows Server 2003 R2 Standaard + 5 CAL's
1 x Windows Server 2003 5 Cliënt CAL's
De server heeft de volgende configuratie:
Dell PoweredgeTM SC440 (SC11440R)
---------------------------------------
Dual Core Intel® Xeon® 3060 Processor at 2.40GHz, 4MB L2 cache, 1066MHz FSB
Geheugen 4GB DDR2 SDRAM 667MHz Memory (4X1GB Single Ranked DIMMs), ECC
Netwerkkaarten Broadcom 5721 Gigabit Ethernet Controller-netwerkinterfacekaart PCI-E
Optische stations 48x DVD/CDRW-combinatiestation
2x harde schijf 160 GB 3,5-inch SATA harde schijf (7.200 rpm)
Ondersteuningsdiensten Upg to Silver 3Y (24x7) Premier Enterprise Support (3 jaar next business day support)
RAID-1
Extra Microsoft Server-licentie Microsoft Windows 2003 Additional 5 CAL - User
----------------------------
Hierbij heb ik nog enkele vragen die niet helemaal duidelijk zijn geworden na mijn zoektocht op internet:
> Is het verstandig om Windows Server R2 Standard te laten fungeren als VPN-server, Terminal Server en Proxy/firewall?
> Is de server configuratie voldoende om 10x Intramed gelijktijdig te draaien?
> In hoeverre is het mogelijk de cliënten te voorzien van een normale internet omgeving zonder teveel toe te geven in beveiliging?
> Welke virusscanner wordt aangeraden in TS omgevingen en wat zijn de kosten?
> Is het mogelijk om ook de gedeelde printers in de linux omgeving toe te voegen aan de AD?
En heb ik verder nog iets over het hoofd gezien? Het tijdspad ligt al vast, de nieuwe configuratie moet binnen 2 maanden werkend zijn. Uiteraard kan er wel getest worden zonder de productieserver gelijk te vervangen.