Toon posts:

Indesign -> PDF

Pagina: 1
Acties:
  • 599 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

ik heb volgend probleem,

Ik ben een handleiding voor een door ons ontwikkeld programma aan t schrijven.
de handleiding is klaar met diverse prinscreens
alle images zijn genomen via prtscr en bewerkt in photoshop, weggeschreven in eps en dan geimporteerd in indesign, dit telkens op 300 dpi en cmyk.
het resultaat is goed, ook als ik dit ga exporteren naar PDF.
het grote probleem is dat de size van het file bijna 6.000k is, en deze handleiding wordt meegestuurd met de client die men kan downloaden van het internet.

dit is dus te veel en zou zeker onder de 800k willen blijven en er nog steeds goed uitzien in print

hoe kan ik dit aanpassen???

dank je wel

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Als je voor het [Screen] export-profiel kiest, en dan door de instellingen bladert, dan zie je dat alle afbeeldingen worden gedownsampled naar 72 dpi. Hierbij kun je de jpeg-kwaliteit wat opschroeven (of voor zip-compressie kiezen) om de afbeeldingen wat scherper te krijgen. Als het voor de print iets scherper moet zijn, kies dan 150dpi. Selecteer onderin 'crop images to frames' om ongebruikte (afgemaskerde) delen van afbeeldingen weg te laten. Bij de 'Advanced' sectie staat als het goed is de kleurruimte op RGB en de renderinstelling (voor pagina's met dmv. transparantie door elkaar gemengde afbeeldingen) op low resolution ofwel 72 dpi.

Dat zijn zo'n beetje de belangrijkste aandachtspunten voor een zo compact mogelijke PDF. Op zich moet InDesign heel efficiënte PDFs kunnen bewaren, vooral met de bovenstaande basisinstelling. Exporteer eerst met de basis [Screen] profiel, kijk dan of de afbeeldingskwaliteit van de screenshots je bevalt, en werk dat eventueel bij door een zip-compressie of betere JPEG te kiezen.

Verwijderd

Aangezien het screenshots zijn wil je waarschijnlijk helemaal niet resamplen, niet naar 300dpi, en ook niet naar 72 dpi (wellicht zit je er dan "net naast" en krijg je rare artefacten)

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07-2025
Voor screenshots wil je meestal helemaal geen jpeg. Kijk of je een lossless compressie kunt kiezen. Dat ziet er beter uit, en is meestal kleiner.

Maarehm... Je schrijfstijl is nogal.. apart.. En ik tel slechts 3 hoofdletters. (PDF). Ik hoop dat je voor die handleiding beter je best hebt gedaan :P

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

_Thanatos_

Ja, en kaal

PNG dus ;)

Maar de "resolutie" in dpi gaan opschrijven is tricky. Schermafdrukken neem je gewoon in 1:1 verhouding en dpi boeit daarbij geen zak, want het is geen foto. Vervolgens in je PDF zorg je ervoor dat de schermafdrukken gewoon een comfortable grootte (in centimeters) hebben.

Ik hoop dat je ook online help maakt, dus in je html/chm/hx/whatever files heb je de schermafdrukken weer gewoon 1:1 verhouding, ongeacht de dpi.

日本!🎌

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-01 20:16

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Begin inderdaad eens met PNG gebruiken voor de screenshots, ipv eps. EPS is een vectorformaat, wat totaal niet bedoeld is voor dat soort rasterafbeeldingen. En daardoor worden vermoedelijk die files nogal kansloos groot.

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 27-11-2007 13:53 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:42
Screenshots moet je nooit omzetten naar 300dpi. Het zijn afbeeldingen van je scherm, dus zijn ze maar iets van 96dpi (of 72). Dit opwaarderen naar meer pixels is alleen maar opblazen met in 9 van de 10 gevallen ook een minder scherp beeld! Gewoon zo laten (maar inderdaad geen jpg, tiff of png! EPS was alleen voor Quark Express nuttig...) en plaatsen in InDesign. Mocht de drukker klagen dan kan je zo uitleggen waarom enkele (of helemaal) afbeeldingen een te lage resolutie hebben, dan kan je zeggen dat je niet onnodig wilde opblazen.
/me Savantas heeft al enkele handleidingen en een hele losbladige voor/over pc's verneukt zien worden omdat elke afbeelding opgerekt werd naar 300dpi, met als resultaat alleen maar vage afbeeldingen... En daarna bij mij komen waarom het er niet zo mooi uit ziet... |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Savantas op 29-11-2007 16:15 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Savantas schreef op donderdag 29 november 2007 @ 16:14:
Screenshots moet je nooit omzetten naar 300dpi. (..) Dit opwaarderen naar meer pixels is alleen maar opblazen met in 9 van de 10 gevallen ook een minder scherp beeld!
Hmmm, dat wist ik nog niet! Lelijker worden ze sowieso, maar ik denk altijd maar... als ik dat in Photoshop kan doen, heb ik er meer controle over dan dat a) Indesign of b) de printer dat voor mij moet doen, isn't it?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Savantas
Ach, het idee bij screenshots is een weergave van wat je op het scherm ziet. En op het scherm is het nu eenmaal 1024x786 (ten minste, bij veel mensen) dus laat je dat ook zien. Als je het maar niet simpelweg verkleint zodat het in 300dpi wordt weergegeven, want die mensen hebben niet voor niets hun 1280x1024 lcd op 1024x768 staan :+

Verwijderd

Dark Blue schreef op donderdag 29 november 2007 @ 16:39:
[...]

Hmmm, dat wist ik nog niet! Lelijker worden ze sowieso, maar ik denk altijd maar... als ik dat in Photoshop kan doen, heb ik er meer controle over dan dat a) Indesign of b) de printer dat voor mij moet doen, isn't it?
tuluk kan je het ook in ps doen, als je het maar nearest neighbor doet en niet gaat lopen interpoleren (maar dat snep je wel).

Dan bestaat elke beeldpunt gewoon uit 4 x 4 dezelfde imagepixels en wordt je plaatje 16x zo groot. Dit maakt voor de rip vervolgens niets uit.

• Savantas
Maar zo maak je toch een beetje van een mug een olifant, waardoor je de computers alleen maar onnodig meer belast. Alleen om te zorgen dat de drukkerniet schrikt van een waarschuwing bij preflight? Maar ja, ligt er ook een beetje aan hoe soepel de drukker is in afwijken van de 300 dpi standaard...

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Savantas schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 17:40:
Maar zo maak je toch een beetje van een mug een olifant, ...
True, true. Je filesize blijft kleiner als je gewoon je kop in het zand steekt en de plaatjes niet vooraf aanpast. :D Maar ja... ik hou niet zo van half werk, en ik hou er ook niet van om drukkers te laten schrikken.

Ik heb er in m'n leven nu genoeg aan de telefoon gehad die te beroerd zijn om je ook maar even de gang van zaken in hun drukkerij uit te leggen maar die gerust een uur aan de lijn hangen als ze van je willen weten waarom je dingen niet volgens hun wensen hebt aangeleverd. Bastards.
(Elke hardnekkigheid komt voort uit een grote frustratie :P )

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Pagina: 1