[iMac G5] Start niet meer op na update*

Pagina: 1
Acties:
  • 626 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-02 15:26
Mijn iMac G5 (20"/2.2Ghz/1Gb) wil na een softwareupdate van Apple niet meer opstarten.

In Leopard, werd me gevraagd of ik de software wou updaten, omdat er belangrijke updates beschikbaar waren. Dit heb ik gedaan. Eerst leek alles goed te gaan, totdat ik ging rebooten en weer in Leopard kwam. Mijn vriendin is iets later aan de slag gegaan met Word en Excel, waarna alles continu vastliep en de iMac lawaai begon te maken (de fans begonnen hard te blazen). Na wat geklaag van haar zijde ben ik mijn vriendin te hulp geschoten en besloot de Mac te rebooten om te kijken of het wat beter zou gaan.

Nu kom ik alleen nog maar in een blauw scherm, met de cursor af en toe zichtbaar. Hij boot verder niet door.

Heeft iemand een idee hoe ik dit snel kan oplossen? Ik heb namelijk geen tijd en geen zin om er meer dan 15 minuten aan te besteden, aangezien ik van mening ben dat dit door de Apple update komt. Apple mag het dus ook oplossen als het niet heel erg snel gefixt kan worden.

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:08

Maximus

There is no substitute

Probeer even een PRam reset:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=2238

Hierin staan configuratie zaken van de Mac zelf. Wanneer deze leeg wordt gegooid vult deze zich na de reset met blanco waardes.

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-01 11:27
Dat eeuwige gezeur altijd dat Apple de schuld is. Miljoenen Macs hebben er geen probleem mee, het heeft waarschijnlijk met een of ander 3rd party programma te maken op je Mac.

Hier had uw reclame kunnen staan.

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:11

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Eiríkr schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 09:57:
Dat eeuwige gezeur altijd dat Apple de schuld is. Miljoenen Macs hebben er geen probleem mee, het heeft waarschijnlijk met een of ander 3rd party programma te maken op je Mac.
Idd een beetje jammer maar ach...

Als Leopard niet met de machine meegeleverd is dan heeft ze het er waarschijnlijk later erop gezet. Ze heeft toen waarschijnlijk een "update" gedaan. Dat wil nog wel eens problemen veroorzaken. Het simpelst wat je nu kan doen is opstarten van de Leopard DVD en een archiveer en installeer met behoud van netwerkinstellingen doen.

Specs

• MacDokie
Maximus schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 09:45:
Probeer even een PRam reset:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=2238

Hierin staan configuratie zaken van de Mac zelf. Wanneer deze leeg wordt gegooid vult deze zich na de reset met blanco waardes.
Bedankt, dat gaan we eens proberen.
Huigie schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 10:14:
[...]

Idd een beetje jammer maar ach...

Als Leopard niet met de machine meegeleverd is dan heeft ze het er waarschijnlijk later erop gezet. Ze heeft toen waarschijnlijk een "update" gedaan. Dat wil nog wel eens problemen veroorzaken. Het simpelst wat je nu kan doen is opstarten van de Leopard DVD en een archiveer en installeer met behoud van netwerkinstellingen doen.
Enige third party programma's zijn office en voor wat usenetspul Unison en UnrarX. Verder Flip4Mac en Perian voor Quicktime. Vind het grappig dat MS gebruikers altijd op Bill aan het schelden zijn en Apple gebruikers altijd verhalen ophangen om Steve te beschermen. Omgekeerde wereld.

Blijft een feit dat mijn machine goed werkte en na een update die mij werd geadviseerd door Apple niet meer. Ik moet er nu tijd en dus geld in steken om het te fixen. Vertel me dan maar eens hoe ik dat anders moet interpreteren.

[ Voor 15% gewijzigd door MacDokie op 27-11-2007 11:40 ]

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:11

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Domus schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 11:39:
Vertel me dan maar eens hoe ik dat anders moet interpreteren.
Nee joh, geen zin in en dan moet ik er nu tijd en dus geld in steken om het te fixen. :+

Specs

• MacDokie
Huigie schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 12:05:
[...]

Nee joh, geen zin in en dan moet ik er nu tijd en dus geld in steken om het te fixen. :+
I rest my case :)

Het gaat er dus ook niet om dat ik niks wil doen, (afgezien dat ik er inderdaad van baal) maar ik heb gewoon geen zin en tijd om omvangrijke dingen te gaan doen. Dan breng ik hem namelijk wel weg naar de Macstore en dan mogen zij het op lossen en de rekening naar Steve sturen.

[ Voor 37% gewijzigd door MacDokie op 27-11-2007 12:53 ]

Verwijderd

Als je geen tijd en moeite in een computer wilt steken heb ik een fantastisch goed idee voor jou denk !
heb je geen last meer van software problemen, of updates die niet goed gaan en PRAM resets!

Afbeeldingslocatie: http://www.demoanne.nl/typmachine.jpg

met andere woorden, hoe goed een product/OS ook is er kan ALTIJD iets verkeerd gaan. je kan inderdaad dus een PRAM reset proberen, of je kan een archiveer en installeer uitvoeren van je mac os.
dit valt gewoon niet onder apple zijn schuld, mischien heb je wel iets verkeerd gedaan (zonder dat je het wist?)

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:39
Er kan inderdaad altijd iets verkeerd gaan. Anders konden we Apple Talk waarschijnlijk wel opdoeken :+

Ik kan me voorstellen, Domus, dat het vervelend is dat je Mac niet meer werkt na de update. Maar we zijn hier om elkaar te helpen. Zo te zien heb je al een aantal nuttige suggesties gehad. Mocht het niet helpen dan kun je dat aangeven en anders kun je natuurlijk contact opnemen met Apple.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-01 11:27
Domus schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 11:39:Enige third party programma's zijn office en voor wat usenetspul Unison en UnrarX. Verder Flip4Mac en Perian voor Quicktime. Vind het grappig dat MS gebruikers altijd op Bill aan het schelden zijn en Apple gebruikers altijd verhalen ophangen om Steve te beschermen. Omgekeerde wereld.

Blijft een feit dat mijn machine goed werkte en na een update die mij werd geadviseerd door Apple niet meer. Ik moet er nu tijd en dus geld in steken om het te fixen. Vertel me dan maar eens hoe ik dat anders moet interpreteren.
Onzin. Apple maakt een OS en iedereen die software schrijft kan zien waar hij of zij zich aan moet houden bij het schrijven van programma's voor Mac OS X. Dus ja, waarschijnlijk worden je problemen veroorzaakt door brakke software die niet door Apple is gemaakt. Zo is het gewoon.

Als jij je Mac schoon installeert zonder 3rd party crap en je voert die update uit heb je geen problemen.

Hier had uw reclame kunnen staan.

• MacDokie
Eiríkr schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 15:13:
[...]

Onzin. Apple maakt een OS en iedereen die software schrijft kan zien waar hij of zij zich aan moet houden bij het schrijven van programma's voor Mac OS X. Dus ja, waarschijnlijk worden je problemen veroorzaakt door brakke software die niet door Apple is gemaakt. Zo is het gewoon.

Als jij je Mac schoon installeert zonder 3rd party crap en je voert die update uit heb je geen problemen.
Ja maar als je alleen updates kan installeren zonder 3rd party "crap" zoals MS Office :) dan gaat er toch iets niet helemaal goed?

Ik begrijp dat ik een beetje ongenuanceerd overkom en zoals hier al gezegd baal ik er een beetje van. En als je in mijn profiel kijkt zie je dat ik al 6 jaar hier op dit forum rondfiets en echt wel snap hoe het in elkaar steekt.

Bedankt voor alle nuttige tips uiteraard! En ik ga ze NU uitproberen, ik zit achter de Mac met mijn Windows nootboek.

edit:

Nou PRAM geprobeerd, maar geen succes. Iemand nog suggesties?

[ Voor 52% gewijzigd door MacDokie op 27-11-2007 18:18 ]

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Je kunt opstarten met cmd-v en kijken wat er allemaal voorbij komt fietsen. Als daar niks zinnigs voorbijkomt kun je opstarten met cmd-s en de system.log onder /var/log/system.log en console.log onder /Library/Logs/Console/501/console.log bekijken. Je kunt opstarten met de installatie cd en dan schijfhulpprogramma starten. Wat je ook kunt doen is de Apple Hardware Test draaien (zelfde installatie cd, maar dan opstarten met alt ingedrukt en de hardware test kiezen).

Overigens, welke updates waren het precies? Dit kun je eventueel nog achterhalen door op te starten met cmd-s en dan de log bekijken onder /Library/Logs/Software Update.log

[ Voor 15% gewijzigd door Daedalus op 27-11-2007 19:04 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Daedalus schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 19:03:
Je kunt opstarten met cmd-v en kijken wat er allemaal voorbij komt fietsen. Als daar niks zinnigs voorbijkomt kun je opstarten met cmd-s en de system.log onder /var/log/system.log en console.log onder /Library/Logs/Console/501/console.log bekijken. Je kunt opstarten met de installatie cd en dan schijfhulpprogramma starten. Wat je ook kunt doen is de Apple Hardware Test draaien (zelfde installatie cd, maar dan opstarten met alt ingedrukt en de hardware test kiezen).

Overigens, welke updates waren het precies? Dit kun je eventueel nog achterhalen door op te starten met cmd-s en dan de log bekijken onder /Library/Logs/Software Update.log
Bijna de enigste nuttig post tot nu nu toe. CMD-V is idd een goede stap richting problemen oplossen trendt opstarten en verkeerd laden van OSX.
Eiríkr schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 15:13:
[...]
En dat als updates netjes uitgevoerd worden en dan nooit fout gaat met Apple software is ook reinste stierenpoep. Heb vaak genoeg gezeik gehad met Logic onder OSX 10.4.8 t/m 10 updates. Complete audioCore drivers naar klote omdat Apple zo eigenwijs is om niet voorgaande versie meetenemen in de update.
Het is gewoon een vervelende kwestie voor de TS. Al snap ik niet waarom hij Leopard draait en geen Tiger 10.4.10 die gewoon razend snel is op de imac g5 en stabiel bevonden is met MS software like Word.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2007 19:35 ]

• MacDokie
Okee ik ga het zo thuis weer proberen! Tx

Nou ik ben er op dit moment mee bezig. CMD-V etc heeft niets uitgewezen en niets raars laten zien.
Ik heb nu de install cd erin we zullen zien.

[ Voor 64% gewijzigd door MacDokie op 28-11-2007 20:05 ]

• MacDokie
Nou drama, ik kan Leopard niet installeren omdat hij de map "essenials" niet kan controleren. En een Tiger cd heb ik zo niet voor handen... mmmh

Kga de hardware test eens doen....

* MacDokie denkt dat 15 min erg optimistisch was...

[ Voor 11% gewijzigd door MacDokie op 28-11-2007 21:27 ]

Pagina: 1