Raar geluid uit de tussen de CPU en I/O panel

Pagina: 1
Acties:

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-03 12:42

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
Ik ben weer even aan het overclocken geslagen en natuurlijk wil ik elke overclock uitvoerig testen op stabiliteit.. nou gebruik ik daar Orthos, 3DMark06 en natuurlijk zware realtime games voor..

Nou start ik Orthos en begin ik met stressen.. en in 1 keer komt er een soort krekelachtig geluid uit mijn kast.. niet al te hard maar het komt wel boven de fans uit (6x120mm 1x250mm allemaal op low rpm) dus ik zoeken in de kast.. niks te vinden.. geen aanlopende fans.. geen fans die harder lopen dan dat ze moeten.. helemaal niks.. maar het geluid is er wel..

Het lijkt tussen de CPU en het I/O panel vandaan te komen.. (daar zitten een boel condensatoren en een paar spoeltjes) en als ik orthos weer uit zet gaat het over naar een heel zacht getik.. (een langzamere en wat stillere krekel:P) dit geluid is me nog nooit eerder opgevallen maar nu ik er op let en goed luister mijn mijn oor in de kast blijkt het altijd aanwezig te zijn.. (hoor het alleen als alle case fans uitstaan..

Nou heb ik dit geluid nog niet eerder ervaren in games ofzo.. maar nu blijkt het dat het ook telkens van snelheid en sterkte veranderd als ik alt-tab uit en naar een game doe.. of andere wat zwaardere applicaties opstart of afsluit enz enz.. welliswaar allemaal wat zachter dan bij Orthos maar het is wel aanwezig..

Wat kan dit zijn?? het maakt soms bijna meer lawaai dan mijn fans:S (als je er op let:P)

Soort van hoogfrequent snel iets....

geen rotte condensatoren tegen gekomen. .alles ziet er netjes uit op het moederbord.. ook geen blauwe schermen, hangers of sudden reboots.. helemaal alles stabiel.. orthos draait trouwens 4 uur stabiel met dat geluid.. dus lijkt niks aan de hand.. maar ik vertrouw het niet..

Hebben jullie nog ideeen?

R7 9850X3D + ASUS ROG X870E APEX + RTX 5090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38 + Seasonic PRIME TX-1300 ATX3

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat is gewoon het geluid van de spoelen, en die geven een andere geluid als ze op een andere frequentie trillen. En het klopt dat frequentie van het geluid veranderd naar maten je de cpu meer of minder belast. (dat gedeelte is er ook voor om de cpu van de juice te voorzien.)

Ja kan er een dot silicone in stuiten, dan trillen ze niet meer en heeft geen nadelen voor de spoel.

[ Voor 28% gewijzigd door mad_max234 op 27-11-2007 23:43 ]