Toon posts:

Krijg geen twee harde schijven geïnstalleerd, MB bromt...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Eerst even een paar specificaties van mijn PC: DFI Infinity NFII Ultra moederbord, al geïnstalleerd en naar behorende werkende Maxtor IDE harde schijf.

Mams computer begon 'm enigszins te flippen waarna ik de Maxtor Sata Raid harde schijf (inclusief een Sata Raid kaartje met typenummer SD-SATA3112-150R waar deze middels een rode kabel aan vast zat) heb meegenomen om in mijn eigen PC te proppen. Ik veronderstelde dat er iets mis was met de Windows installatie en dacht dat even formatteren voldoende zou zijn. Na de kaart in het moederbord en de harde schijf op zijn plek geplaatst te hebben (stroom eraan en de rode kabel laten oversteken, er hangt in mijn PC al een "dikke" stekker die in de harde schijf past maar hier heb ik geen gebruik van gemaakt, ik heb de "dunne" kabel van harde schijf naar het pas geplaatste Sata Raid kaartje laten lopen) begon er iets te brommen. Echter, na he opnieuw opstarten van de PC werkte alles naar behoren en kreeg ik de schijven D: en M: erbij. Dit waren de partities van mamsie haar harde schijfje.

Toen begonnen de problemen pas echt te komen. Door middel van DBAN heb ik beide schijven (waarbij het programma SCSI-schijf aangaf...) geformatteerd en sindsdien is er weinig leven te bespeuren en veel gebrom te horen.

Eerst dacht ik dat dit gebrom veroorzaakt werd door de harde schijf uit mamsie's computer maar na het terugdraaien van alle acties heb ik nog steeds hetzelfde probleem.

Kan iemand me helpen? Hopelijk ben ik een beetje duidelijk geweest en snapt iemand die er verstand van heeft mijn probleem!

Alvast heel hartelijk bedankt,
Wytze

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-05 13:45

Cidious

The Bloody Gent

een maxtor schijf zeg je?

Zal wel dood zijn.. staan ze bekend om.. heb er wel 7 versleten in 2 jaar.. :S kutschijven..licht tikkie en je kan je schijf wel weggooien.. maar ook onverwachtse uitval.. en ze worden ook nog eens zeikheet..

maar even om te kijken of hij werkelijk dood is, wordt de schijf nog gedetecteerd in de bios?

R7 9850X3D + ASUS ROG X870E APEX + RTX 5090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38 + Seasonic PRIME TX-1300 ATX3

Verwijderd

Topicstarter
Da's 't grappige eraan... Ik dacht dus eerst ook aan harde schijfproblemen maar volgens mij is dat 't geval niet... De bios herkent ze allebei alleen niét gezamenlijk... Wanneer ik de IDE schijf inplug zet 'ie hem op master of slave, wat ik wil, en bij die Sata Raid schijf precies hetzelfde alleen ze staan nooit samen op master én slave... Voor zover ik gelezen heb kennen Sata Raid schijfjes 't master en slave prinicipe niet dus ook dat vind ik vaag :P

Maar nu komt het er dus op neer dat ik niets meer kan omdat mijn PC bromt en Windows install niet verder komt dan hardware configuratie conroleren. :(

Kan het te maken hebben met bios of iets dergelijks? Zoals jullie ongetwijfeld merken zit ik een beetje tussen leek zijn en er een beetje verstand van hebben in, de meeste dingen weet ik wel op te lossen maar dit...

Hij piept overigens nu opeens een keertje niét meer en start de NVIDIA Boot Agent op... Geen idee wat dat is, hij eindigt gewoon met een disk boot failure.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2007 13:13 ]

Verwijderd

Ik heb het zelfde probleem gehad. Maar sommige sataschijven van Maxtor worden door veel moederborden niet ondersteund.

Ik denk dat je hdd dus gewoon dood is en rijp voor de prullenbak.
Mocht je een nieuwe schijf kopen raad ik je Western Digital of Samsung aan. hier heb ik nog nooit problemen mee gehad.

Je kunt ook nog eens proberen om je sata native mode in je bios te disablen.
Misschien dat het werkt

Verwijderd

Topicstarter
Misschien wel handig om ook nog even het probleem bij mijn moeders computer te omschrijven... Deze startte opeens Windows niet meer volledig op, stopte altijd ergens in 't midden. Daarom dacht ik ook dat 't een Windows fout was.

Het raarste aan het probleem in mijn PC vind ik toch dat hij óók bromde terwijl ik alles alweer teruggedraaid had. Inmiddels is 'ie overigens vrolijk Windows aan het installeren...

EDIT:

Hij pakt één van de twee schijven wanneer ik ze allebei erin heb zitten, wanneer ik de schijf van mijn moeder niet aangesloten heb pakt 'ie gewoon mijn eigen maar wanneer ze er beide inzitten leest 'ie alleen de Sata schijf. Hij stokt overigens ook bij het maken van partities omdat het toetsenbord niet reageert... :/

EDIT 2: Toetsenbord doet 't nu opeens wel, partitie maken dus ook...

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2007 13:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het komt er nu dus ongeveer op neer dat ik nog steeds hetzelfde probleem heb :(

DBAN was tot nu toe de enige die netjes zei wat er geïnstalleerd was: twee harde schijven, ééntje noemde 'ie SCSI en de andere een IDE Maxtor.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2007 13:46 ]

Verwijderd

Kun je eens even duidelijk zeggen wat wel en niet werk.

keyboard error?
Welke hdd's je nu wel en niet gebruikt?

Want ik kan er niet meer echt veel van begrijpen.

Maar waar je zowiso altijd al mee kunt beginnen is het flashen van je bios.

Op de site van je mobo fab.. kun je een how to use vinden hoe te flashen
Pagina: 1