Toon posts:

UPS tikt of klikt

Pagina: 1
Acties:
  • 426 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een UPS die is aangesloten op een server, om de paar minuten begint de UPS te klikken. Iemand een idee wat dit kan zijn, kan zijn dat dit een normaal verschijnsel is van een UPS, maar daar durf ik niet van uit te gaan.

Ik heb het I-net al afgestruind naar mogelijke oorzaken en of oplossingen van andere UPS gebruikers, hier is vanalles over te vinden, alleen niet wat het is en of het kwaad kan.

Verwijderd

Zit er geen monitoringsoftware bij? Misschien heb je voltagedipjes op je lichtnet of zo.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, klopt, er zit monitoring sofware bij, deze zegt dat de "UPS health" goed is, loading level is 69% wat mij erg hoog lijkt. Dipjes op het lichtnet, zou zeker kunnen, hoe is dit te meten?

Verwijderd

Als het goed is kun je dat zien. Realtime als het gebeurt, of anders in een logfile dat je meestal wel kunt bijhouden.

Ik heb een APC Smart-UPS 1KVA. Met PowerChute software. Beetje brak maar je kunt wel gewoon zien of je een brownout hebt. Je kunt realtime het voltage van het lichtnet zien, en wat ie uitstuurt naar je PC, enz. Ik weet niet wat je zelf hebt maar dat is vaak wel redelijk basic en dus aanwezig.

70% load is best heftig ja. Het kan zijn dat je UPS eigenlijk niet echt zwaar genoeg is, of dat de accu's inmiddels aan vervanging toe zijn. Alhoewel dat meestal alleen de runtime beinvloedt. En niet zozeer de load. Dat is gewoon een kwestie van hoe zwaar je UPS is dus. Je hebt zo iig weinig marge over.

Verwijderd

Topicstarter
APC is een redelijk merk, ik zelf heb gewoon een belkin 625 VA pro gold, hierop heb ik :9 een server van 500 watt en een station van 425 watt, inc schermen aangesloten :P
Qua batterij heb ik een zwakke UPS, in elk geval wordt de onder- en overspanning opgevangen. De klikken die ik zo nu en dan hoor, kan geen kwaad neem ik aan?

Input volt:
210V

Output volt:
233V

Misschien toch beter dat ik het station een eigen UPS ga geven.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Pak een multimeter, en meet zelf eens wat er uit de wandcontactdoos (a.k.a. stopcontact) komt. 210V is aan de lage kant (hoort 230V te zijn)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Topicstarter
Zonet even met mijn multimeter de spanning gemeten en inderdaad de voltage ligt rond de 215V. Nu begrijp ik ook waarom de batterij van de UPS nooit 100% geladen is of wordt, deze is natuurlijk constant bezig om de spanning op orde te houden, 230-233V.

Nu het volgende: hoe de spanning om hoog te schroeven, ik ben geen elektrotechneut, iemand een idee?

Verwijderd

Het is een verschil van 15V... Ik zou niet eens weten of dat uit zou mogen maken bij het laden van de accu's. Immers hebben deze meestal een waarde van 12V, en gaan pas aan zodra er een dip of onderbreking is.

Probeer de UPS alleen op 1 bak, ipv die hele setup. Wellicht dat dat wel een uitkomst biedt, het kan namelijk ook zijn doordat de load op 1 lijn, of gewoonweg 1 lichtnetgroep te zwaar is eventueel?

Verwijderd

als de spannign uit de stopcontact te laag is zal toch iemand van het energie bedrijf te pas komen meet eens bij een stop contact die dichter bij de stoppen kast staat wat daar uit komt maar je kunt zelf weinig aan gaan doen als de spanning in huis te laag is minimale spannign zou nu tegenwoordig hoger moeten zitten dan 220 volt aangezien 230 de standaard is op dit moment

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-02 00:17
kliken doet mijn apc om de zoveel uur om de accu te testen elke paar minuten lijkt me nogal veel.. mischien dat het stroomnet niet helemaal jofel is en hij idd brownouts tegengaat ?

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Verwijderd

Een computervoeding is eigenlijk idioot vergevingsgezind naar wat ie te slikken krijgt vanaf het lichtnet. Daarom werkt 210 volt ingang. Maar de server zal ook wel eens gewoon meer load hebben door activiteit. Daar is het een server voor tenslotte. Wellicht dat op die momenten die 210 volt gewoon niet toereikend is om het amperage te leveren dat je PC intern vraagt. Simpel gezegd vraagt de voeding dan gewoon meer sap uit het lichtnet en als daar de ingangsspanning al zo zwak is is het niet toereikend. En dan springt je UPS bij.

ik ben geen elektricien dus ik ben niet verantwoordelijk voor mogelijk foute conclusies hierboven

:P

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:06
Het gaat hier om de input van 210V (wat dus uit de wcdoos komt) en gaat dus niet de voeding van de pc in. De UPS zorgt ervoor dat dit 230 is.

210V wat je lichtnet afgeeft? Ik zou nog is een paar metingen doen, zijn die hetzelfde schakel dan de leverancier in. Naar mijn weten mag het lichtnet wel iets schommelen, maar 210 is echt te laag.

Of het klikken van je UPS daar vandaan komt durf ik niet te zeggen.

[ Voor 49% gewijzigd door Racemol op 27-11-2007 23:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal eens vragen aan het energiebedrijf of het kwaad kan, volgens mij moeten er ergens wel wat specifiecaties te vinden zijn over het stroomnet van diverse energiebedrijven.

Op dit moment is het output voltage: 233V
Input:210V

De UPS houdt het geheel op de juiste spanning, dat wil zeggen dat 210-215 zeker te laag is.
Eén systeem van de UPS af trekken is natuurlijk een tijdelijke optie.

Verwijderd

Meet eens wat andere contacten in huis. Op andere groepen. En hoe meet je precies? Want 220 - 240 is eigenlijk een een sinus met een voltage dat niet constant is. Het duikt onder die 220 en het stijgt er ook significant bovenuit. Maar het 'middelt' op die 220. Afhankelijk van hoe je meet, klopt de weergave op de display dus mogelijk niet.

• Racemol
Even een quote van wiki..

Om de spanningen die in diverse landen gebruikt werden te harmoniseren is in Europa (in CENELEC-verband) besloten geleidelijk de spanning op het lichtnet overal naar 230 volt te brengen. Voor Nederland betekent dit dat de spanning de afgelopen jaren verhoogd is van nominaal 220 volt (±10%) naar 230 volt (+6%/-10%).

Dat wil dus zeggen dat hij maximaal 23V minder mag geven. 230 - 23V = 207 V
Mijn eerdere beredenering dat 210V te weinig zou zijn klopt dus niet :)

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtnet

Verwijderd

Dat wil nog steeds niet zeggen dat het goed is. Het hoort gewoon netjes 230 te zijn.

Verwijderd

Ik denk eerder dat die ups te zwaar belast wordt, mijn APC 3000VA gaat ook flink staan klikken als ik er teveel uit trek (Senseo + magentron :P ).
Die 215V lijkt me niet zo'n probleem, komt wel vaker voor dat er geen 230 uit 't stopcontact komt. Mijn APC begint iig pas bij +/-200V omhoog te regelen (zichtbaar dmv een lampje op het frontje).

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

yepz en daarnaast kan het lichtnet prima bij 210 volt of nog wat minder 16 ampere op een groep leveren dus vermogen genoeg. Je trekt echt niet het trafo huisje plat :)

Ik denk wellicht eerder dat er een thermische beveiliging in de ups zit en dat het klikken wellicht een extra koeling activeert ?? (of zit er geen fan in ?)

@hlpdsk, ik zit hier tijdens echte dipjes rond de 206 volt en 's nachts rond de 231. Netjes binnen de marge aldus de netbeheerder dus ze doen er niets aan

[ Voor 19% gewijzigd door Ray op 27-11-2007 23:24 ]

• Racemol
Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 23:21:
Dat wil nog steeds niet zeggen dat het goed is. Het hoort gewoon netjes 230 te zijn.
Naar het schijnt is dat dus niet waar. Ik wist dat er bepaalde marges voor waren dus die heb ik even opgezocht.

Verwijderd

Racemol schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 23:24:
Naar het schijnt is dat dus niet waar. Ik wist dat er bepaalde marges voor waren dus die heb ik even opgezocht.
Het is wel waar. Als het hele land 210 volt aangeleverd krijgt is dat niet acceptabel. Het moet 230 zijn en het streven is dus niet om maar zoveel mogelijk van die marge op te snoepen, maar om te zorgen dat je zo dicht mogelijk bij de nominale spanning zit.

Het mag 210 volt zijn, maar OK is het zeker niet. Ik zou toch eens aan de bel trekken bij je energieleverancier.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2007 23:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nog even wat andere contacten gemeten, overal geeft mijn multimeter 215V aan, op de UPS 210V.
Ik heb gemeten door de draaischakelaar op de multimeter op wisselspanning 700V~ te zetten en dan beide pennen in het stopcontact te houden.

Als de streefwaarde 230V is dan vraag ik me af waarmee het dan mogelijk is meer spanning te verkrijgen, al dan niet door een erkende monteur etc. Het kan geen kwaad hoop ik, alleen de klikken zijn onverklaarbaar, staat ook niets over in de handleiding.

Op de UPS zit een lampje dat bij normale werking constant hoort te branden, nu is het zo dat ie knippert, de spanning regelt.

Verwijderd

Een duidelijk hoorbare klik is hoogstwaarschijnlijk een relais. En die is doorgaans weer bedoeld om een spanning te schakelen. En dat doet ie op zijn beurt alleen als de spanning zo laag is dat de UPS ingrijpt.

Mijn UPS klikt trouwens nooit om z'n accu's te testen. Alleen als ik de stekker er uit trek .. KLAK, BRRRRRRRRRRRR .. hoop gepiep en lampjes :P

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:31
Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom 70% load per definitie best heftig zou zijn. Misschien dat je dat eens nader kunt toelichten?

Verwijderd

Ik vind het heftig. Ik hou voor mezelf liefst een ruime marge aan. Dan is de runtime ook veel beter. Meestal is de opgegeven runtime ook niet bij full load maar bv. 50%. Dan sta je raar te kijken als je denkt wel 10 minuten op noodstroom vooruit te kunnen en na 3 minuten sluit je systeem al af omdat je accu's nog maar 5% capaciteit over hebben.

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-02 11:17
Hier bij mij is het overdag ook zo'n 215 volt. Zet je dan wat zwaars aan dropt het naar 210 soms nog lager.

Nou zit ik momenteel in een brak huurhuis met welgeteld 1 16A groep, voor alles. Voor mijn computers heb ik dan ook de betere voedingen aangeschaft die keurig 12.14 volt blijven afgeven naar de hdd's. inc upsen.
Gelukkig ga ik hier weg over twee maanden.

Je ziet gewoon dat het absoluut niet goed is voor je elektronische spullen. De afzuigkap bijv draait bijna niet meer als je er een frituurpan onder zet.

Maar dat klikken is hoogstwaarschijnlijk een relais idd zo als al eerder is aangegeven.

15x330 SW38

• kwiebus
Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2007 @ 00:26:
Ik vind het heftig. Ik hou voor mezelf liefst een ruime marge aan. Dan is de runtime ook veel beter. Meestal is de opgegeven runtime ook niet bij full load maar bv. 50%. Dan sta je raar te kijken als je denkt wel 10 minuten op noodstroom vooruit te kunnen en na 3 minuten sluit je systeem al af omdat je accu's nog maar 5% capaciteit over hebben.
Waarom zou je een ruime marge willen aanhouden? Het lijkt mij dat je de UPS het liefst zo zwaar mogelijk wilt belasten binnen het toegestane voor de desbetreffende UPS (rekening houdend met het vermogen dat de apparatuur maximaal kan trekken en eventueel met een marge om nog extra apparatuur te kunnen aansluiten.) Als je dan niet uitkomt met het aantal minuten noodstroom dan plaats je toch gewoon een extra (externe) batterij bij of heb ik het een en ander nu helemaal verkeerd begrepen? Is een UPS die maar maximaal voor 50% belast wordt niet gewoon te zwaar bemeten?

Verwijderd

Ik weet niet hoe jij gedacht had om nog exta accu's te plaatsen bij een apparaat dat daar helemaal geen aansluitingen voor heeft. En dan nog veilig ook. Wat je zegt is totaal onpraktisch. Dat is hetzelfde als blindelings roepen dat als je auto niet genoeg rijbereik heeft, je maar een extra tank op het dak moet lassen. Uhuh, sure.

Ik heb hier een 1KVA unit staan. Wil je meer dan is er nog een 3KVA unit. De mijne weegt al een kilo of 30, en die van 3KVA is 2 keer zo hoog en weegt 50 kilo. Die is groter dan een miditower en amper te verplaatsen. De inrush is groot genoeg om de stoppen door te laten slaan bij een gemiddeld huis of een klein kantoor. En jij wilt dan nog accu's er op Nico'en. Rrright.

Je hebt een bepaalde energievoorraad tot je beschikking. Binnen de limieten van de accutechnologie en de omvormer en dergelijke kun je zelf bepalen hoe je die energie opmaakt. Beetje bij beetje gedurende langere tijd, of heel veel heel snel. Verliezen en hittevorming daargelaten. Mijn 1KVA unit maakt dat ik ongeveer 10 minuten á een kwartier door kan werken op de PC. Had ik er alleen een laptop aan hangen dan was het misschien wel een uur. Hang ik er een laserprinter bij dan schakelt ie zichzelf ws. meteen uit.

Ik heb de UPS om fatsoenlijk mijn werk op te kunnen slaan als de stroom uitvalt. En om dipjes en pieken op te vangen. Een superlange runtime heb ik niet nodig, maar ik wil ook niet binnen 2 minuten door de reserve heen zijn. Dan kom je vanzelf bij een toch al wat heftigere unit terecht en die hebben dan doorgaans ook meteen een omvormer die meer aankan dan een instapmodel.

Een UPS die maar voor 50% belast wordt haalt z'n opgegeven runtime naar alle waarschijnlijkheid. Eentje die aan de 90% zit is de helft sneller leeg. Is de load maar een kwart dan kun je bijna 2 keer zo lang zonder netspanning. Verliezen/rendement/enz even niet mee inbegrepen. Het is net een vat. Al na gelang hoe groot je het gat maakt loopt er snel of langzaam water uit. En again meestal is de opgegeven runtime niet die bij full load maar bij 'typical load'.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2007 08:07 ]

• kwiebus
Wie zegt het dat ik het heb over het plaatsen van extra accu's bij een apparaat dat daar geen aansluitingen voor heeft? Het lijkt mij nogal logisch dat je dat niet doet. Ik heb het over de situatie dat je een nieuwe UPS gaat aanschaffen en schalen. Om maar in de analogie van een auto te spreken, jij schaft een auto aan en gaat maar 50 km/u op een snelweg rijden waar 100 km/u is toegestaan om brandstof te besparen zodat je meer kilometers kunt rijden op je tank terwijl je de tank maar voor de helft hebt volgegooid.

Waarom zou je een 10kVA UPS aanschaffen die je maar voor 30% belast terwijl je ook uit kunt met een 3kVA UPS met extra batterij unit die je voor 85% belast? Dat scheelt namelijk nogal aanzienlijk in de kosten.

Verwijderd

Je analogie gaat niet op. De meeste UPS'en hebben een interne accu en geen optie om daar iets aan toe te voegen. Soms kun je de standaardaccu's vervangen door exemplaren met meer capaciteit maar meestal is daar gewoon geen plek voor of de regelelektronica snapt dat niet. Je zult het dus moeten doen met het aantal VoltAmpere dat je tot je beschikking hebt. Wil je significante runtime dan moet je een zwaarder model nemen.

• kwiebus
Niet dat ik er verstand van heb maar een fatsoenlijke UPS heeft volgens mij meestal juist wel de mogelijkheid om een extra accu te plaatsen of aan te sluiten. Heb je een UPS die dat niet heeft en je komt capaciteit tekort dan heb je volgens mij gewoon voor de verkeerde oplossing gekozen. Je kunt volgens mij bij een fatsoenlijke UPS juist door het plaatsen / aansluiten van een extra accu de runtime significant verlengen.

Verwijderd

Wijs er maar eentje aan dan in het thuissegment. Alvast succes gewenst.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2007 @ 09:29:
Wijs er maar eentje aan dan in het thuissegment. Alvast succes gewenst.
Ik heb op het werk een 800VA staan :P Die kon met gemak een systeem inclusief 17inch CRT draaiende houden voor 20 minuten.....

Zo'n ding wil ik ook thuis :Y)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

kwiebus schreef op woensdag 28 november 2007 @ 09:28:
Niet dat ik er verstand van heb maar een fatsoenlijke UPS heeft volgens mij meestal juist wel de mogelijkheid om een extra accu te plaatsen of aan te sluiten. Heb je een UPS die dat niet heeft en je komt capaciteit tekort dan heb je volgens mij gewoon voor de verkeerde oplossing gekozen. Je kunt volgens mij bij een fatsoenlijke UPS juist door het plaatsen / aansluiten van een extra accu de runtime significant verlengen.
Een UPS wordt altijd bemeten op 50 tot 75% load.
Daarop wordt de "load runtime" berekend.
Daarom moet je dus ook niet meer dan dat als load op je UPS hangen anders haal je runtimes waarin je je PC niet meer normaal af kan sluiten.

UPSen met een extra accu aansluiting vind je alleen in het hoge segment.
Ik had een APC SmartUPS 2200 VA (zelfde model als de 3000VA hier boven aangehaald) en dat zijn de modellen waar zo'n externe accu connector aan zit.
Heb je naast je UPS nog een doos staan die net zo zwaar en groot is. 100kilogrammen aan energie opslag.... best ziek...

Btw, ik heb zelf ook een UPS staan voor als de stroom uitvalt. Stop vliegt er nog wel eens uit dus wil genoeg runtime hebben om naar beneden te lopen, schroevendraaier+sleutels+zaklamp te pakken en de stop te vervangen.
Daarom heb ik een APC SmartUPS 1000VA staan voor een PC die nog geen 100watt verbruikt en 2 17" schermpjes erbij. 20 a 25 minuten runtime :)

Alssie klikt dan is dat meestal door een voltagedipje. Meestal hebben UPSen een sensitivity schakelaar op de achterkant zitten waarmee je in kan stellen hoe strak hij de waardes aan moet houden. Als je em minder gevoelig instelt zal hij minder vaak klikken.

[ Voor 8% gewijzigd door McKaamos op 28-11-2007 10:48 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• kwiebus
McKaamos schreef op woensdag 28 november 2007 @ 10:03:
[...]

Een UPS wordt altijd bemeten op 50 tot 75% load.
Daarop wordt de "load runtime" berekend.
Daarom moet je dus ook niet meer dan dat als load op je UPS hangen anders haal je runtimes waarin je je PC niet meer normaal af kan sluiten.
Stel dat ik weet dat ik maximaal 2200 Watt uit mijn UPS ga trekken en ik wil 10 minuten runtime hebben plus 20% ruimte voor uitbreiding.

Als ik deze deze gegevens door een UPS configurator haal dan komen er de volgende alternatieven uit:

Een 3000 VA met extra batterij unit die voor 81% belast wordt met een runtime van 42 minuten.
Een 5000 VA die voor 55% procent belast wordt met een runtime van 23 minuten.
Een 6000 VA scalable die voor 52% procent belast wordt met een runtime van 29 minuten.

Hierbij is de 3000 VA inclusief batterij unit 30% goedkoper dan de 5000 VA unit. Maar dan zou ik volgens jou toch de 5000 VA unit moeten nemen omdat deze maar voor 55% belast wordt terwijl de 3000 VA UPS 30% goedkoper is en een bijna tweemaal langere runtime heeft?

Misschien kun je mij dat toch eens nader uitleggen of heb je aandelen in een UPS'sen bedrijf?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Die configurators gaan uit van een optimale situatie, Accu's die perfect 100% vermogen kunnen leveren, elektronica die 100% rendement heeft e.d.
In theorie zou ik meer dan een half uur kunnen met mijn UPS aan mijn PC, maar ik kom toch echt een minuut of 10 tekort daarop.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• kwiebus
McKaamos schreef op woensdag 28 november 2007 @ 20:23:
Die configurators gaan uit van een optimale situatie, Accu's die perfect 100% vermogen kunnen leveren, elektronica die 100% rendement heeft e.d.
In theorie zou ik meer dan een half uur kunnen met mijn UPS aan mijn PC, maar ik kom toch echt een minuut of 10 tekort daarop.
Als bovenstaande het antwoord op mijn vraag moet voorstellen zal dus volgens jou een UPS die in theorie een runtime van 42 minuten bij een belasting van 81% heeft in werkelijkheid een kortere runtime hebben dan een UPS die in theorie een runtime van 23 minuten bij een belasting van 55% heeft?

Dus hoe langer de theoretische runtime des te korter de werkelijke runtime?

Verwijderd

Je zit altijd met een verliesfactor. Rendement, efficiency. Die is vrij constant ongeacht hoe groot de accu's zijn die je er achter hangt.

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-02 11:17
Ach upsen zijn er voornamelijk voor om klappen op te vangen. Mocht de stroomstoring langer duren, heb je in iedergeval de tijd om je server zonder problemen af te sluiten.

Anders moet je een no break aggregaat systeem nemen.

[ Voor 14% gewijzigd door Centauriprime op 28-11-2007 21:34 ]

15x330 SW38

Verwijderd

Topicstarter
De kliks schijnen inderdaad door een brownout (dip) te komen, zonet gaf mijn burealamp een fractie van een seconde minder licht, tegelijk begon de UPS te tikken. Ik heb mijn Samsung breedbeeldscherm van de UPS af gehaald, loadlevel is nu 59% IPV 69%.

Brownouts worden met name veroorzaakt door halogeen lampen is mijn vermoeden, want telkens als ik er hier een paar aanzet gaat de UPS tikken.

Verwijderd

Topicstarter
Je kan een standaard UPS niet koppelen, maar er wel één bijplaatsen, dat geeft hetzelfde resultaat als het aanhangen van een tweede batterij, als we het hebben over standaard thuis UPSjes. Immers, de loadlevel wordt dan verdeeld over beide UPSen met elk een eigen batterij. Ik heb mijn UPS net gekocht, niet echt nagedacht over de levels etc. Heb er 107 € voor betaald bij de officeCentre.

Verwijderd

De mijne komt, zoals het een tweaker betaamt, uit een oude serverruimte. Met inmiddels nieuwe accu's.

Verwijderd

Topicstarter
Zeer goed! Zijn er eigenlijk kwaliteitsvereisten van goede UPSen. Ik las dat er gesproken werdt over UPS configuratie programma's, nog nooit van gehoord, waar vind ik deze?

Verwijderd

Bij je UPS.

Verwijderd

Topicstarter
Dus toch, dat vermoede ik al. Zou gemakkelijk zijn als er één of ander programma was waarmee je UPS vereisten kan berekenen; invoer van aangesloten vermogens betreffende apparaten inclusief gewenste runtime, de energie behoeften van de batterijen etc. Fout en klikken vermijdend.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 20:52:
Dus toch, dat vermoede ik al. Zou gemakkelijk zijn als er één of ander programma was waarmee je UPS vereisten kan berekenen; invoer van aangesloten vermogens betreffende apparaten inclusief gewenste runtime, de energie behoeften van de batterijen etc. Fout en klikken vermijdend.
http://www.apc.com/sizing/selectors.cfm bijvoorbeeld ;)

Verwijderd

Bij je UPS zit monitoringsoftware. En hardwareconfiguratie.

Op de site van een beetje fabrikant kun je wel een schatting laten maken voor wat je ongeveer nodig hebt voor je taak. Maar besef wel: "Wij van WC Eend.."

Verwijderd

Topicstarter
Ja, precies, maar dan onpartijdig. Je komt al een heel eind als je van elke fabrikant, zoals APC, de webbased configurator gebruikt en er dus zelf één uit te filteren. Beetje autonomiteit mag best, onpartijdige zelfregulerende product zoekers. Ikzelf ben aan het bekijken of een grotere sterkere UPS niet doeltreffender is voor mijn setup hier, één waar over na gedacht is.
Pagina: 1