[VISTA] Tegenvallende (sluggish) performance nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 1.209 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:03

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Topicstarter
Onlangs heb ik een nieuw systeem aangeschaft gebaseerd op een Q6600, 8800GT grafische kaart, Corsair 2x2048TwinxC4 PC6400 geheugen (in totaal 2GB DDR2), 2x 500GB Hitachi harddisk en een gigabyte P35-DS3R moederbord.

Na het in elkaar zetten van het systeem en het installeren van Vista 32 bits business edition ben ik een beetje teleurgesteld mbt de performance van het systeem. Het geheel voelt een beetje sluggish aan. Het opstarten duurt redelijk lang en er is regelmatig veel schijfactiviteit. Ik heb reeds de vista faq doorgelezen en de indexing service en prefetch uitgezet.

Het geheel voelt als een systeem dat minder snel is dan dat het zou moeten zijn, mede door soms hoge harddisk activiteit. Ik kom helaas op dit moment op een punt dat ik niet meer weet waar ik het probleem precies moet zoeken. Ik hoop daarom dat jullie meer input voor mij hebben. Hieronder plaats ik een aantal screenshots van bekende tools (o.a. hdtune, cpu-z) om jullie meer informatie te geven:

CPU-Z moederbord info
Afbeeldingslocatie: http://img509.imageshack.us/img509/5436/cpuzmainboardta4.jpg

CPU-Z processor info
Afbeeldingslocatie: http://img441.imageshack.us/img441/9548/cpuzprocessorxc6.jpg

CPU-Z geheugen info
Afbeeldingslocatie: http://img441.imageshack.us/img441/608/cpuzmemorypr1.jpg

CPU-Z SPD info
Afbeeldingslocatie: http://img153.imageshack.us/img153/1628/cpuzspdaj4.jpg

Vista performance index score
Afbeeldingslocatie: http://img153.imageshack.us/img153/9677/windowsvistascorecm4.jpg

HD tune benchmark 1e harddisk (waar o.a. Vista op staat)
De temperatuur is hoog doordat de harddisk net intensief is getest op surface errors.
Afbeeldingslocatie: http://img141.imageshack.us/img141/192/hdtune1eharddiskmetvistgl0.jpg

HD tune benchmark 2e harddisk (storage)
De temperatuur is hoog doordat de harddisk net intensief is getest op surface errors.
Afbeeldingslocatie: http://img141.imageshack.us/img141/8246/hdtune2eharddiskeu2.jpg

HD tune harddisk info
Afbeeldingslocatie: http://img158.imageshack.us/img158/1849/hdtuneharddiskoverzichtvi4.jpg

Task manager
Afbeeldingslocatie: http://img411.imageshack.us/img411/4085/taskmanagervr3.jpg

Resource manager geheugen en disk
Afbeeldingslocatie: http://img407.imageshack.us/img407/8117/resourcemondiskoverviewse6.th.jpg

Het geheugen is een nacht aan memtest+ onderworpen met goed resultaat (29 passes 0 errors).
De performance word naar mijn idee vooral tot compleet gedrukt door een sluggish performance van de harddisks of het OS. Dit is moeilijk meetbaar (tenzij iemand een goede meetmethode weet) en vooral een ervaring door gebruik van het systeem.

De harddisks zijn aangelosten op de Intel ICH9R controller en de SATA mode staat in de bios ingesteld op AHCI (Intel ICH9R Sourthbridge). De SATA poorten staat ingesteld in Native mode in de bios.

Graag jullie hulp.

Meer screenshots en info kan natuurlijk op aanvraag geleverd worden!

offtopic:
Ik wist niet goed of ik dit topic nu hier moest posten of in het Windows gedeelde (ivm het Vista OS). Ik heb het hier eerst neergezet omdat het probleem best non Vista gebaseerd kan zijn (bv timings etc). Mocht het topic hier niet goed staan dan vraag ik de betreffende mod hierbij vriendelijk het naar een betere plaats te moven.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:17

_Apache_

For life.

Al gezocht in de hoek van zoek indexing in vista?

Edit: Sorry, overheen gelezen.

[ Voor 25% gewijzigd door _Apache_ op 26-11-2007 22:45 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Bor

Bor

Topicstarter
_Apache_ schreef op maandag 26 november 2007 @ 22:41:
Al gezocht in de hoek van zoek indexing in vista?
Yep:
Ik heb reeds de vista faq doorgelezen en de indexing service en prefetch uitgezet.

Verwijderd

Staan je geheugentimings goed? Een cas latency van 4 is relatief hoog (m.a.w. laag ;) )toch?
(5,6 of zou je dan 4GB nodig hebben voor een 6)? 500 gig schijf met 16 MB buffer hoop ik en heb je windows aan het begin van je schijf gezet?Gepartitioneerd dus. Al denk ik dat dit allemaal toch niet zo heel veel verschil mag uitmaken...

Vista op zon syteem is denk ik net zo "sluggish" als XP dat nu op mijn PC is. Vista vreet aan je syteem al lijken de cijfers veelbelovend

• Bor

Bor

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 26 november 2007 @ 22:51:
Staan je geheugentimings goed? Een cas latency van 4 is relatief hoog toch?
(5,6 of zou je dan 4GB nodig hebben voor een 6)? 500 gig schijf met 16 MB buffer hoop ik en heb je windows aan het begin van je schijf gezet?Gepartitioneerd dus. Al denk ik dat dit allemaal toch niet zo heel veel verschil mag uitmaken...

Vista op zon syteem is denk ik net zo "sluggish" als XP dat nu op mijn PC is. Vista vreet aan je syteem al lijken de cijfers veelbelovend
Cas4 is niet bijster hoor, lager zelfs dan "normaal of doorsnede" geheugen. De schijven hebben een 16MB buffer inderdaad.

Het "sluggish" effect lijkt op het effect bij swappen. De geheugentimings staan voor zover ik kan zien goed (4-4-4-12, 400MHz) zie ook de CPU-Z screenshots.

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:05
Vista eraf en xp erop en je probleem is opgelost. Echt waar Vista swapt veel meer voor mijn gevoel en dat indexeren is ook iritant... Die ene keer dat je search sneller gaat... boeiend.

Verwijderd

Is dit bij een verse installatie? Zo nee, wat heb je nog meer geinstalleerd en wat voor drivers. Kijk ook eens bij je processen wat er allemaal loopt en kijk eens welk proces dan zoveel naar de schijf zit te schrijven. Nu weet ik niet of je dat in de vista task manager kunt zien (geen ervaring met Vista) maar daar kun je denk ik wel een kolom erbij zetten hoeveel I/O schrijfacties een proces uitvoert. Mocht je meer info willen moet je op zoek naar een tool zoals "Proces Explorer". Dit is de taskmanager, maar dan veel uitgebreider. Dan kun je wat beter zoeken mocht het een bepaald proces zijn dat de boosdoener is.

http://www.microsoft.com/technet/sysinternals/ProcessesAndThreads/ProcessExplorer.mspx

Dit alles ervan uitgaande dat het een software probleem is

• Bor

Bor

Topicstarter
Het betreft inderdaad een verse installatie. Ik dacht eerst dat het aan de raid setup zou liggen vandaar dat ik nu non raid draai. Process explorer zal ik gaan bekijken.

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Dit is een bekend probleem bij een Vista installatie. Heb je alle updates al geinstalleerd.
De harde schijf wordt geindexeerd op de achtergrond, ookal zet je dit dus uit.

Ik ben zelf weer terug naar XP gegaan, werkt vele malen sneller.

• Bor

Bor

Topicstarter
Kurios schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 18:48:
Dit is een bekend probleem bij een Vista installatie. Heb je alle updates al geinstalleerd.
De harde schijf wordt geindexeerd op de achtergrond, ookal zet je dit dus uit.
Alle updates zijn geïnstalleerd. Indexing staat uit zoals aangegeven.

• Bor

Bor

Topicstarter
Wat mij opvalt is dat Vista gewoon de MS drivers pakt voor de harddisks. Hoe is dit bij andere mensen? Zaken als NCQ lijken nu niet te activeren terwijl de ICH9R wel "native" draait.

• Bor

Bor

Topicstarter
Inmiddels ben ik er achter gekomen dat vista aangeeft dat mijn primaire harddisk (waar o.a. vista op staat) in multi-word dma mode 2 staat ipv de juist U-DMA mode. Vista geeft echter alleen de optie om dma aan en uit te schakelen. Weet iemand hoe dit te fixen is? Ik vind er erg weinig over (de meeste tot vrijwel alle posts praten alleen over het aan en uitschakelen van dma modus).

Verder valt op dat een erg groot deel van de schijfactiviteit word veroorzaakt door schrijven naar c:\system volume info\{ssid}. Dit zou het system restore gebeuren moeten zijn. Erg vaag dat system restore eigenlijk continu bezig is. Ik ga bijna denken dat het een probleem in Vista is.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:41

Turkish

zhé germans

op verzoek verplaatst naar Windows clients :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Hoeveel tijd is er verstreken tussen de installatie en het moment waarp jij de performance beoordeelt? Indexing uitzetten helpt niet; in taskman zie je gewoon de indexing processen terugkomen. Dat moet je een week accepteren en daarna wordt je systeempje echt snel.
Prefetching uitzetten is slecht voor je performance; 't verbetert de opstarttijd van Vista, maar daarna gaat 't juist sluggish aanvoelen.
Vwb die schijf zou je eens met de "Feature Tool" van Hitachi kunnen gaan spelen.
Wat ik mis in je hele verhaal is je video gebeuren. 8800GT, maar welke drivers en heb je Aero wel aan staan?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Bor

Bor

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 10:06:
Hoeveel tijd is er verstreken tussen de installatie en het moment waarp jij de performance beoordeelt? Indexing uitzetten helpt niet; in taskman zie je gewoon de indexing processen terugkomen. Dat moet je een week accepteren en daarna wordt je systeempje echt snel.
Prefetching uitzetten is slecht voor je performance; 't verbetert de opstarttijd van Vista, maar daarna gaat 't juist sluggish aanvoelen.
Vwb die schijf zou je eens met de "Feature Tool" van Hitachi kunnen gaan spelen.
Wat ik mis in je hele verhaal is je video gebeuren. 8800GT, maar welke drivers en heb je Aero wel aan staan?
De klachten met betrekking tot snelheid doen zich voor al vanaf de eerste installatie. De pc is nu meerdere malen geinstalleerd. Prefetching zal ik vanavond wanneer ik thuis ben weer opstarten.

De feature tool is inderdaad ook een goed idee. Daar zal ik ook een drive fitness test mee uitvoeren indien mogelijk.

De videokaart is een XFX 8800GT, voorzien van de laatste versie Nvidia drivers. Aero staat aan.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik kan me vergissen maar dit lijkt erg veel op het probleem dat ik met m'n Gigabyte ga-x38-dq6 heb.
De HD met xp-64 op de ICH9R aangesloten resulteert in hele lage performance, de format tijdens de xp setup zou in het tempo van toen ruim 16u duren. Daarnaast is windows heel traag.
HD op de andere controller aangesloten en de performance is zoals het moet wezen...

Zelfde issue mischien?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Bor de Wollef schreef op donderdag 29 november 2007 @ 08:35:
Wat mij opvalt is dat Vista gewoon de MS drivers pakt voor de harddisks.
Dan moet je eens kijken naar de versienummering van de drivers in kwestie.
Als de drivers die je nu geinstalleerd hebt van de bijgeleverde CD af komen kan je wellicht beter de ICH9R drivers en matrix manager bij Intel vandaan halen.
Bor de Wollef schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 08:38:
Erg vaag dat system restore eigenlijk continu bezig is. Ik ga bijna denken dat het een probleem in Vista is.
Misschien dat het dan ook scheelt als je je bewust wordt hoe die feature werkt.
Er wordt namelijk een snapshot genomen van het systeemvolume (je C: dus) naast de drives die je zelf opgeeft.
Dat is de eerste paar dagen inderdaad een vrij intensief gebeuren, maar als je System Restore en Previous Versions eenmaal z'n gang hebt laten gaan merk je het niet meer aangezien wijzigingen dan alleen nog maar differentieel worden bijgewerkt.

oftewel: this behavior is by design.

[ Voor 45% gewijzigd door alt-92 op 04-12-2007 21:29 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

bartgrefte schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 15:56:
Ik kan me vergissen maar dit lijkt erg veel op het probleem dat ik met m'n Gigabyte ga-x38-dq6 heb.
De HD met xp-64 op de ICH9R aangesloten resulteert in hele lage performance, de format tijdens de xp setup zou in het tempo van toen ruim 16u duren. Daarnaast is windows heel traag.
HD op de andere controller aangesloten en de performance is zoals het moet wezen...

Zelfde issue mischien?
ik heb practisch het zelfde probleem, met zowel een raptor74gb 16 mb als een samsung T166 320 gb schijf. windows vista is gewoon erg traag. heb trouwens ook haast het zlefde moederbord (p35-dq6) Hoe sluit je hem dan anders aan? in een andere sata poort of software matig? en als je hem niet op die ich9r aansluit waarop moet hij dan?

alvast bedankt, zit nu namelijk tijdelijk gewoon op xp pro 32 bit zonder enig probleem.

• Devster
  • Laatst online: 14-08-2025

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Heb je ook alle reliability en performance patches voor Vista geinstalleerd? Check deze lijst eens: http://aaron-kelley.net/downloads/hotfix/

Zelf heb ik de Release Candidate van SP1 voor Vista nu draaien. Ondanks de berichten dat hierdoor geen performanceverbetering door zou optreden, is mijn ervaring tegenovergesteld.

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2007 @ 13:44:
[...]

ik heb practisch het zelfde probleem, met zowel een raptor74gb 16 mb als een samsung T166 320 gb schijf. windows vista is gewoon erg traag. heb trouwens ook haast het zlefde moederbord (p35-dq6) Hoe sluit je hem dan anders aan? in een andere sata poort of software matig? en als je hem niet op die ich9r aansluit waarop moet hij dan?

alvast bedankt, zit nu namelijk tijdelijk gewoon op xp pro 32 bit zonder enig probleem.
Heuh, weet niet van de jouwe maar mijn bordje heeft 2 sata2 controllers. Heb gewoon de hd op de ander aangesloten en toen was de performance normaal.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Bor

Bor

Topicstarter
Inmiddels heb ik weer tijd gehad om met het betreffende systeem aan de gang te gaan. Ik heb een image gemaakt van mijn vista installatie om hierna tijdelijk XP er even op te zetten om te zien of het daarmee beter / sneller gaat. Mijn vista install draait overigens inderdaad de compatability patches.

Er is geen verschil merkbaar tussen de ICH9R drivers vanaf de gigabyte cd (oude versie) en de laatste versie gedownload bij Intel.

System restore zou na een paar dagen toch wel klaar moeten zijn met de snapshot? Ik heb de pc 2 dagen en nachten achter elkaar aan laten staan en nog blijft het ratelen ivm schrijven naar de volume information, ook als ik niets nieuws installeer.

• Hekking
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

Zie ik het goed of moet jou geheugen twee keer zo hard lopen ?
mijn twinmos 4200 geheugen loopt 533 Mhz en die van jou zou 800 moeten doen. CAS is belangrijk maar onder de 3 Ghz heeft Mhz de grootste impact dacht ik.

[ Voor 55% gewijzigd door Hekking op 16-12-2007 09:12 ]

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 23:56
Hekking schreef op zondag 16 december 2007 @ 09:11:
Zie ik het goed of moet jou geheugen twee keer zo hard lopen ?
Lijkt me dat het gewoon op 800MHz loopt nu hoor. Hence de FSB:DRAM ratio van 2:3.

Er staat dan wel 400MHz, maar het is DDR he. ;)
Bor de Wollef schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 10:56:
[...]

De klachten met betrekking tot snelheid doen zich voor al vanaf de eerste installatie. De pc is nu meerdere malen geinstalleerd.
Maar heb je het ook wel een keer een kans gegeven? Alsin, heb je een keer gewoon meer dan een week met een Vista installatie gewerkt?

[ Voor 38% gewijzigd door Xander op 16-12-2007 09:20 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Hekking
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

Xander schreef op zondag 16 december 2007 @ 09:18:
[...]

Lijkt me dat het gewoon op 800MHz loopt nu hoor. Hence de FSB:DRAM ratio van 2:3.

Er staat dan wel 400MHz, maar het is DDR he. ;)

[...]

Maar heb je het ook wel een keer een kans gegeven? Alsin, heb je een keer gewoon meer dan een week met een Vista installatie gewerkt?
Maar eh Einstein :P , Waarom staat er bij type DDR 2 dan ? B)

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

• Ruler-Nrg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:59
Als je toch 2 schijven hebt, zet de swapfile dan op de 2e schijf! ik deed dit ook, en dat scheelt veel zeker in vista (vista eet swapfile ofzo?)

rechtermuisknop>deze-computer>performance

Dell Precision, T9550, 8gb, 64GB ssd, 1920x1200RGB led.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 23:56
Hekking schreef op zondag 16 december 2007 @ 11:05:
[...]

Maar eh Einstein :P , Waarom staat er bij type DDR 2 dan ? B)
Omdat DDR2 nog steeds DDR-SDRAM (as in Double Data Rate Synchronous Dynamic Random Access Memory) is? :? Weliswaar een nieuwere versie, maar je hoeft geen Einstein te zijn om dat te bedenken?

Voor zover je kunt afleiden aan dat CPU-Z screenshot draait zijn geheugen gewoon goed volgens mij. Zie hier een screenshot van mijn PC (PC5300 Dual Channel):
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0jfAhqRDptuwpw2bsjUMnLmZ/full.jpg

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Raven schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 15:56:

Zelfde issue mischien?
Opgelost, alleen hoe... :?

Dit heb ik later nog geinstalleerd:
- NOD32 2.70.39
- Alcohol 120% 1.9.6.5429
- Nero Ultra Edition 6.6.0.18
- BurnInTest Pro 5.3.1005
- Unreal Tournament GOTY
- VMWare workstation 6.0.2.59824
- Winrar 3.71
- HDtune 2.54

En álle updates na sp2, zou dat het zijn?

SATAII0.JPG Deze had slechte performance, zo is het nu
GSATAIIA.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 05-01-2015 14:22 ]

Oscar Wilde

• NitSuA
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-12-2025
Ik had ook last van Sluggish performance op mijn systeem met mijn GA-P35DS3R.
Ik heb getest met zowel vista als xp, beide sluggich (perfecte verwoording voor dit probleem ;) )
HDtune leek opzich goed, maar het systeem voelde gewoon niet lekker.

Ik had een raid 1 config (2x500gig) op de ICH9R poorten. Uiteindelijk heb ik in de bios de ICH9R raid (bovenaan) op disabled gezet, en de Gsata op IDE/RAID. Ik heb mijn schijven op de paarse gigabyte controllers aangesloten en opnieuw geinstalleerd.

resultaat, het loopt geweldig, nu loopt alles pas echt soepel, zowel in XP als in Vista.

Mijn conclusie, er zijn nog elkele bugs in de intel storage driver die ervoor zorgen dat het systeem niet lekker draait.

Mijn oplossing. drop AHCI, werk in Raid of IDE mode op de GSATA controller en je gigabyte systeem loopt perfect!
Pagina: 1