Toon posts:

Koeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo toppers,

ik heb een nieuw videokaartje aangeschaft (NVIDIA GeForce 8600 GT Silence (256 MB)
Mijn GPU kan tijdens het gamen soms oplopen tot 97-105 celsius. Ik wil dus een extra fan. Ik heb er al 1 uit de oude pc van een vriend gesloopt (mooie pc trouwens, maar hij kreeg een nieuwe). Die heeft een aansluiting waar ik de naam niet van weet. Een wit plastic omhulsel, met 3 'gaatjes' die je als het waar op een wit ding moet schuiven, met 3 'stikkies'.. Ik weer de naam hier niet van, en ik heb er dus maar 1 van, waar al een andere fan op aan zit. Momenteel heb ik een grote chassis koeling (2200-2500 RPM en een op mn CPU ( 1500RPM). Het is natuurlijk geen probleem om een nieuwe fan te kopen, alleen is mijn uiteindelijk vraag welke aansluitingen er zoal zijn ( zou helemaal geweldig zijn als iemand foto's heeft van de aansluitingen, waar ik het aan moet sluiten, dus niet het aan te sluiten ding ) En moet ik hem dan op mn moederbord aansluiten of op een externe stroombron?
Sorry voor de onduidelijk formulering, ik hoop dat iemand het snapt. Verder wil ik ff zeggen dat ik redelijk nieuw ben bij het tweaken, ik snap het meeste wel hoe het zit etc. alleen weinig ervaring met fans.
BTW, voor degene die het willen weten, mn moederbord = Asus P5GD1-FM (FSC OEM)

Vriendelijke groet,
Martijn H

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-01 12:15

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Afbeeldingslocatie: http://pictures.xbox-scene.com/xbox360/360sata/Molex-style-power-connector.jpg

een molex? Die heb je waarschijnlijk nog wel los hangen in je kast, zitten vast aan de PSU.

[ Voor 28% gewijzigd door Edmin op 26-11-2007 22:23 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@hierboven: drie gaatjes, ik tel er vier bij jouw molex :P
@Frituurhapje: de aansluitingen voor fans zitten gewoon op je moederbord, vaak een stuk of 3 waaronder 1 voor je cpu fan.

edit:
oh wacht je hebt maar 1 aansluiting? bij webshops kun je vaak wel verloopkabeltjes krijgen naar gewone molexen zoals hierboven.

[ Voor 26% gewijzigd door MadMarky op 26-11-2007 22:28 ]

🖥️ | 🚗

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Afbeeldingslocatie: http://cache-www.intel.com/cd/00/00/14/97/149749_149749.jpg

Hij bedoelde natuurlijk deze, maar ik kan niet tellen. :)

• richardboer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-01 08:35
@Hierboven Die bedoeld hij waarschijnlijk jah, ik kon hem in ieder geval niet zo snel vinden :P

Heb je al is op je moederbord gekeken of daar geen fan aansluitingen op zitten?

Daar kan je die aansluiting die op jou fan zit gewoon op aansluiten.

Bij de wat goedkopere moederborden zitten er helaas vaak niet zoveel op, en dan ben je haast gedwongen om inderdaad om een verloopstukje te nemen.

[ Voor 14% gewijzigd door richardboer op 26-11-2007 22:34 ]

Richard

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

http://www.asus.nl/produc...4=0&model=165&modelmenu=2
Dit is waarschijnlijk zijn mobo. In de spacs staat: Ventilatorconnectoren CPU / behuizing, maar worden geen aantallen genoemd. De pic vergroten helpt ook niet.

Verwijderd

http://www.allegro.prh.pl/p5gd1/mini/DSCN0289.jpg
Ik zie er zo 2 zitten, iemand met betere ogen?

En anders even langs de lokale computerwinkel die zal vast wel een verloopstekkertje hebben liggen.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
meeste fans die je koopt hebben zowel een 3pins fan aansluiting als een 4 pins molex, zo niet dan zijn er inderdaad verschillende verloopstukjes.
hiermee kun je bijvoorbeeld 3 fans op 1 molex aansluiten (molex is zo'n ding als op de foto in de 2e post)

Verwijderd

Hij heeft de fan gekregen van een vriend dus hij heeft er verder geen kabels bij ;).

Verwijderd

Het kabeltje los kopen....iets van een euro of 2.....

Verwijderd

Topicstarter
Het is inderdaad die zoals dat getekende plaatje. Daar heb ik er dus maar 1 van ( heb alles van mn moederbord afgehaald, en helemaal afgezocht... En verder heb ik nog 1 grotere aansluiting waar mijn chassisfan aanzit (een gigantisch ding trouwens :P)... Leg is uit over die verloopstekker? Waar doe ik die in? Want volgens mij heb ik idd nog wel molex stekkers loshangen... Ik zal zo meteen ff kijken... En hoe heet zo'n aansluiting als beschreven? Die vandat getekende plaatje? Wel zo handig als ik er naar vraag in de winkel

Hardstikke bedankt allemaal iig!!

Ik heb gekekend (pc staat open naast me ":P) En ik heb niet echt Molex aansluitingen over. Ik zie ze wel, maar die gaan ook niet allemaal naar een fan. Wel heb ik nog 2 of meer van zulke kabeltjes over. Kan ik hier iets mee? (ik hoop dat jullie het goed kunnen zien?)

http://www.freewebs.com/pcpage/index.htm

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2007 15:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
richardboer schreef op maandag 26 november 2007 @ 22:34:
@Hierboven Die bedoeld hij waarschijnlijk jah, ik kon hem in ieder geval niet zo snel vinden :P

Heb je al is op je moederbord gekeken of daar geen fan aansluitingen op zitten?

Daar kan je die aansluiting die op jou fan zit gewoon op aansluiten.

Bij de wat goedkopere moederborden zitten er helaas vaak niet zoveel op, en dan ben je haast gedwongen om inderdaad om een verloopstukje te nemen.
Daar nog even op.... Ik heb me moederbord afgezocht... en ik heb 1 zo'n aansluiting. Daar zit al m'n CPU fan op aangesloten (volgens Everest naar mn CPU, hij is in ieder geval bezet :P)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Die is voor een Floppydrive, weet niet of daar ook verloopstukjes voor zijn (dacht het niet). Molex stekkers zijn bedoeld voor HDD's en DVD spelers. Echter wanneer je moederbord te weinig fan aansluitingen heeft kun je met een verloopje een molex gebruiken voor je fan.

Als je geen molex meer hebt kun je er volgens mij eerst een splitter op zetten zodat je 2 molex hebt ipv 1. De ene gaat weer terug in de HDD/CD. De andere molex voorzie je dna weer van verloopstukje voor je Fan en sluit je op je Fan aan.

Verwijderd

Topicstarter
Okee, top... Bedankt voor je snelle antwoord..Ik zal ff kijken in mn plaatselijke computershop... Maar dus eerst een splitter en dan een verloopstekker nar die aansluiting.. Wat was daar de naam ookweer van?

• GENETX
  • Nu online
Molex splitter en Molex -> Fan aansluiting. Die 2 heb je nodig, als je dat zegt weten ze bij de lokale PCboer genoeg :)

Verwijderd

met dat kabeltje van MNM computers ben je er al.
Je haalt de molex uit bv je dvd speler, en stopt dit kabeltje er tussen.
De fan kan je dan aansluiten op dat kleine stekkertje.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2007 17:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ofc. Dan zijn al mijn vragen hiermee beantwoordt.

Hardstikke bedankt allemaal!

• skelleniels
  • Laatst online: 22:41
Wat je ook kunt doen is je draadje knippen en rechtstreeks op de molex zetten. Zo kun je ook kiezen voor 5-7-12 volt. Ik raad je aan om dan de fan op 7 volt te zetten(je draadjes in de gele en de rode aansluiting van je molex) omdat dit lekker stil is en dit kan je videokaart nog steeds een graad of 30 laten afkoelen(ik kon geforce 7300 passief van 85 naar 48 stressed laten afkoelen met een fan op 7 volt)

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Topicstarter
skelleniels schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 22:00:
Wat je ook kunt doen is je draadje knippen en rechtstreeks op de molex zetten. Zo kun je ook kiezen voor 5-7-12 volt. Ik raad je aan om dan de fan op 7 volt te zetten(je draadjes in de gele en de rode aansluiting van je molex) omdat dit lekker stil is en dit kan je videokaart nog steeds een graad of 30 laten afkoelen(ik kon geforce 7300 passief van 85 naar 48 stressed laten afkoelen met een fan op 7 volt)
Op hoeveel volt draait hij als ik hem wel op dat 'echte' aansluitinkje hang?
Pagina: 1