Het betaalbare HD DVD / Blu Ray topic

Pagina: 1
Acties:
  • 496 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:54
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/rikmeijer/images/bluhddvd.jpg

Het High Definition tijdperk is al een tijdje bezig en vele mensen zijn zeer geintresseerd in HD content. Dankzij de nieuwe HD technologien kunnen wij nu films kijken in bioscoop kwaliteit. Het beeld en geluid is vele malen mooier dan dat van de DVD. Nu zitten wij dus in een tijd waar HD DVD en Blu Ray spelers bij mensen thuis plaats nemen voor een geheel nieuwe ervaring.
Helaas zijn nieuwe technologien altijd erg duur. Dit geldt dan ook voor HD DVD en Blu Ray spelers. Toch begint hier langzaam maar zeker verandering in te komen. Zo kost een HD DVD speler tegenwoordig rond de 200,- en een Blu Ray speler rond de 400,-. Dat was vorig jaar bijna het dubbele.
Met dit topic lijkt het mij handig om betaalbare HD spelers in de gaten te houden. Hierdoor kunnen we elkaar op de hoogte houden van diverse modellen.

Twee spelers met een eigen formaat
Momenteel hebben we dus de HD DVD en de Blu Ray spelers. Beiden kunnen alleen hun eigen formaat afspelen alhoewel er momenteel wel aan combi drives worden gewerkt door o.a. LG. Opzich bieden ze alle bij dezelfde mogelijkheden. Het is nu alleen nog de strijd welke DE standaard zal worden. Momenteel zijn er naar mijn mening wel meer coole films uit op Blu Ray dan op HD DVD. Maar dan kan altijd nog verandering in komen.

Momenteel vind ik vooral de volgende 2 spelers erg interessant,

HD DVD spelers:

Toshiba SD-H802A
Type: Inbouw voor PC
Richtprijs: 100,-
Leverbaar: JA!

Blu Ray spelers:

Lite-on DH-401S
Type: Inbouw voor PC
Richtprijs: 200,-
Leverbaar: NEE

HD DVD spelers en Blu Ray spelers voor de computer beginnen langzaam betaalbaar te worden. Aangezien ik zelf erg geintresseerd ben in HD content heb ik besloten de Toshiba SD-H802A te kopen en ben momenteel met smart aan het wachten op de Blu Ray drive van Philips en Lite-on.

Wat heb je nodig om een HD speler te gebruiken voor de computer?
Als je graag films in HD kwaliteit wilt kijken vanaf de computer dan heb je toch nog het 1 en ander nodig. De HD films maken gebruik van het zware H.264 codec die toch een redelijke PC vereist om het te kunnen afspelen. Volgens de advisor van Cyberlink heb je toch minimaal een Dual Core cpu nodig en een videokaart met HDCP. Het eerste, de vereiste CPU is grote onzin. Bij gebruik van een mid-range HDCP kaart van ATi draaien HD films nog perfect op iedere Pentium 4 en AMD Athlon PC van 2.0 a 2.2 GHz. De ATi HD2600 series nemen behoorlijk wat rekenkracht over. Zo draait zelfs op mijn Pentium 2.8GHz een HD DVD perfect. De CPU wordt namelijk bij mij maar slechts tussen 20 en de 50 procent gebruikt dankzij mijn ATi Radeon 2600 Pro.

Naast de hardware heb je ook nog software nodig om HD films te kunnen afspelen. Hiervoor is bijvoorbeeld PowerDVD 7.2 Ultra geschikt.

Let er wel op dat als je HD films wilt kijken vanaf de computer dat zowel de videokaart als de monitor HDCP moet ondersteunen. HDCP is namelijk de nieuwe beveiliging van deze HD formaten. Ieder HD Ready scherm voldoet aan deze norm.

Hebben jullie nog spelers met strakke prijzen gezien? Post ze dan hier!

Linkjes:
Toshiba SD-H802A HD DVD + ATi 2600Pro demo - Blood Diamond
75MB WMV bestand. (save target as)

[ Voor 3% gewijzigd door Sir_Hendro op 26-11-2007 21:14 ]

GTA VI - All aboard the hype train!!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Om iets offtopic te reageren (ik kan je geen direct message sturen): De drivers van ATI voor de HD2400/2600 reeks zijn niet geschikt voor AGP kaarten. Je moet sowieso voorlopig de bijgeleverde drivers gebruiken.

Om offttopic te reageren: Wat voor HD film is dat? 720/1080? Ik heb hier een HD2400 maar kan sommige 1080 HD films evengoed niet goed afspelen.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:51

voodooless

Sound is no voodoo!

Is het niet nog steeds zo dat HDCP helemaal niet in gebruik is?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:54
voodooless schreef op maandag 26 november 2007 @ 22:28:
Is het niet nog steeds zo dat HDCP helemaal niet in gebruik is?
Mijn vorige videokaart was een nVidia 7600GS zonder HDCP die echter zwartbeeld gaf. Daarom besloot ik de 2600Pro te kopen. Nu krijg ik dus wel beeld. Dit moet dan blijkbaar toch aan HDCP liggen.
Noork schreef op maandag 26 november 2007 @ 22:18:
Om iets offtopic te reageren (ik kan je geen direct message sturen): De drivers van ATI voor de HD2400/2600 reeks zijn niet geschikt voor AGP kaarten. Je moet sowieso voorlopig de bijgeleverde drivers gebruiken.

Om offttopic te reageren: Wat voor HD film is dat? 720/1080? Ik heb hier een HD2400 maar kan sommige 1080 HD films evengoed niet goed afspelen.
De HD2400 series schijnen zeer weinig werk van de cpu over te nemen. De 2600 series daarin tegen nemen juist heel erg veel van het werk over. De film die je zag was een 1080p film die op een 720p resolutie werd afgespeeld.

[ Voor 47% gewijzigd door Sir_Hendro op 26-11-2007 22:47 ]

GTA VI - All aboard the hype train!!

• Maikel205
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:07
Ik heb de Lite-on DH-401S besteld voor 119 euro: link

Zou eerst wachten op een HD-DVD / Blu Ray combo drive, maar sinds BR de overhand heeft, is dat niet meer nodig.