Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Schakelaren aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 6.059 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• eSCe
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-05 10:00
Beste Tweakers
Ik had enkele weken geleden 2 schakelaars bestelt (op samenkopen.net) om mijn casemod eindelijk af te werken. De vreugde was dus ook groot toen ik vandaag een pakketje vond bij thuiskomst.
Helaas ben ik wel een noobje als het over elektriciteit gaat en weet ik echter niet hoe ik die werkende moet krijgen.

De eerste knop is bedoeld als powerknop voor m'n PC, het gaat hier over volgende:
Afbeeldingslocatie: http://www.samenkopen.net/products/865325.png
Beschrijving: Switch met blauw rand push versie 19mm
Max. current / voltage rating with resistive load of 5A 250V

De tweede knop is als bedoeld om snel al mijn CCFL's en Fancontroller (met bijhorende ventilatoren) kan uitschakelen in 1 klik. (Handig voor 's nachts)
Afbeeldingslocatie: http://www.samenkopen.net/products/383194.png
Ziet er vrijwel hetzelfde uit alleen is deze 16mm groot.
Beschrijving: Switch met blauw rand AAN/UIT versie 16mm.
Max. current / voltage rating with resistive load of 2A 250V

Op beide knopen staan bij de + en de - Pool ook 6V.

Ik ben vrijwel zeker dat ik de kleine knop voor mijn CCFL's moet bevestigen aan een molex kabel (Geel of rood maakt nie uit zeker, zolang de stroomkring onderbroken wordt?)
Maar bij de powerknop heb ik geen flauw gedacht hoe ik die moet werkend moet krijgen.

Hopelijk kan iemand me hier helpen,
Met vriendelijke groetjes
Tijs

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-11 07:42
Je moet je plaatjes even fixen, maar er vanuit gaande dat het gewone knoppen zijn:

De powerknop is een soort pulsschakelaar, hij laat alleen de stroom door zolang je er op drukt (zoals bij een deurbel). Deze moet je dus in serie zetten met de twee pinnetjes op je moederbord die voor de powerknop staan. Meestal komt dat er op neer dat je de draadjes naar je huidige powerknop doorknipt en het ene draadje aan de ene pin, en het andere draadje aan de andere pin van je nieuwe knop soldeert (of plakt, met plakband, zoals ik vroeger ook deed :P ). Dit had je met wat zoeken (of uitproberen) zelf ook wel kunnen vinden.

Ik geloof dat je over de aan/uit-schakelaar van je fans enzo wel goed zit, deze werkt net als een lichtknop in je huis (aan = blijft aan totdat je hem weer uit zet). Let er alleen wel op dat als je je fans uitzet, je pc oververhit kan raken (die fans zitten daar namelijk niet alleen om geluid te maken).

• eSCe
Ik was eigenlijk van plan om het zo te doen als jij zegt maar ik was bang om het te verneuken aangezien ik niet wist of er nog weerstandjes of wat dan ook tussen moest.

Ik heb even mijn MS-Paint skills uit de kast gehaald om de pinnetjes achteraan de schakelaars te tekenen moest dit nodig zijn.

Afbeeldingslocatie: http://i32.photobucket.com/albums/d47/Tdewilde/Schakelaars.jpg

het gaat trouwens over dit soort knoppen:
Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/productimages/2266-2326.gif

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-11 07:42
Hmm tja dan zit t toch denk ik anders in elkaar... Don't blame me, maar ik denk dat die + en - op een lampje in/achter de knop slaan. Daar zal je dus een bepaalde spanning op moeten zetten (1,5v? 3v? 5v? met/zonder weerstand? Vraag het aan je verkoper zou ik zeggen). Dat NC NO en C slaat namelijk op het knopje zelf. Ik heb even wat gegoogled en kwam uiteindelijk op wikipedia: 'relay logic' uit. Daar staat: An NC contact would be shown as normally closed, and an NO contact would appear as a normally open device. Ik zou als ik jou was even testen met een multimeter hoe de knop dus precies in elkaar zit en natuurlijk wat info bij de verkoper van dit spul halen...

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:44

RvL

+ en - lijken mij inderdaad voor de led en dat heeft dus verder niets met het schakelen te maken.

NO staat voor Normally Open, NC staat voor Normally Connected. De C kan ik niet helemaal plaatsen, maar lijkt me een common (-).

Aansluiten als knop voor de PC is relatief simpel. Deze knop is Normally Open. In rusttoestand (dus niet ingedrukt) is er geen verbinding. Als de knop ingedrukt is zal de NO wel verbinding maken. Sluit de draden van je oude knop dus aan op NO en C. Er is alleen 1 eis aan de knop en dat is dat het een zogenaamde momentschakelaar is. Als je hem indrukt is er verbinding en deze verbinding wordt verbroken zodra je m loslaat.

Wat je nu precies wil met je CCFL en je fancontrollers is me niet duidelijk. Om deze te kunnen schakelen met alleen de knop heb je dus niets aan een momentschakelaar. Zoals het woord al zeg veranderd deze kortstondig van 'status' als je hem indrukt, maar gaat terug in de normale 'status' als je hem weer los laat. Dus als het inderdaad een momentschakelaar is ben je er niet met alleen de knop.

En inderdaad wat Mr.Qips ook al zegt, meten is weten.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Uit de topicstart haal ik dat er blijkbaar 6V op de led-aansluitingen moet. Ik ga ervanuit dat dat zonder weerstand is; je zou het nog even kunnen nakijken als je de datasheet van de knop hebt. Daar kan je dan gewoon 5V uit een molex op knallen en dan licht je knop op.

De power-knop kan je inderdaad aansluiten door de C en NO-pinnetjes van de schakelaar parallel te zetten op je huidige powerknop, of gewoon de draadjes naar de huidige knop door te knippen en deze eraan te hangen. Je CCFLs etc kan je schakelen door de knop ermee in serie te zetten: verbreek de 12V-lijn naar je CCFL en hang daar je knop (specifieker: het C- en NO-pinnetje) tussen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:44

RvL

Maar dat schakelen van die CCFLs met de schakelaar in serie gaat toch niet zonder meer met een momentschakelaar? De stroomkring wordt immers maar onderbroken of verbonden zolang de knop is ingedrukt.

Of die CCFLs moeten ook, net als het moederbord, geschakeld kunnen worden door een puls, maar daar lees ik niets over bij de TS.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• eSCe
De Schakelaar voor mijn Fancontroller + CCFLs is een gewone Aan/Uit-schakelaar (staat overigens ook in de startpost)

En de knop komt uit china en helaas is er geen datasheet :(
Ik ga even proberen een tekening te maken hoe ik hem moet aansluiten, om toch zeker te zijn ;)

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Ik heb ook zulke knoppen in huis gehaald voor mijn toekomstige casemod, kan er wel wat voor je uitpluizen. Beiden zijn druktoets schakelaars, maar je hebt 1 als aan/uit gemaakt.
Dan kan ik schema voor je tekenen.

Op dit moment C met massa of GND en dat is meestal zwarte kabel verbinden, dit is namelijk centrale punt voor schakelaar.
Dan kom je met NC, die nu in rust of uitgedrukt verbinding maakt.
NO maakt pas contact als je knop indrukt. Deze zal je dus moeten nemen om verder te verbinden, dus de rest van de zwarte kabel naar schakeling.
Wil je laten oplichten, dan sluit je NO met (-) van de knop LED. De andere (+) van led wordt direct met 5V lijn verbonden. Dan heb je werkend geheel.

Ik moet wel nagaan of er weerstand nodig is, maar meeste knoppen hebben weerstand ingebouwd, en doen het met 5V en 12V spanning.

[ Voor 64% gewijzigd door MrDummy op 28-11-2007 08:17 ]

• eSCe
Heel erg bedankt als je dat wil doen! Het tekenen verliep niet echt goed, blijkbaar weet ik nog minder van elektriciteit dan ik dacht xD

Heb jij informatie bij uw knopen gekregen?

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Ik heb even aan voeding aangesloten en ik kan zeggen dat je gerust direct op 5V kan aansluiten.
Dat levert stroom op van ongeveer 10mA. Op 8V komt ie op 20mA en 12V wordt het onverstandiger met 40mA stroom. Dat bewijst dat er weerstand erin zit.
Met 5V is er voldoende blauw licht en niet te fel.

Schema:
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/lichtschakelaar.png
Op kleinere versie ook op dezelfde manier op C en NO. Zo gaat led in schakelaar aan als men knop indrukt en fans gaan draaien.

De schakelaar heeft 6V, maar 5V is prima. en schakelen kan tot 5A / 250V bij grotere, en 3A / 250V met kleinere. Voor 12V schakelen genoeg zat.

[ Voor 36% gewijzigd door MrDummy op 29-11-2007 00:07 ]

• eSCe
Heeel hartelijk bedankt voor dit!
Ik ga dit weekend eens mijn soldeerbout ontstoffen ;)

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Feit blijft dat je met het schema van MrDummy de knop ingedrukt de fans gaan draaien totdat je ze weer loslaat, toch? Dan heb je een soort van hold-schakeling nodig.

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 22:48
nee hoor, de TS heeft de knop in 2 versies volgens de startpost.

de PUSH versie voor powerknop (zolang je hem indrukt is er contact) en de on/off versie voor de fans :) die blijft dus aan tot de volgende klik.
Pagina: 1