UT 99 Spelen op een dual core

Pagina: 1
Acties:
  • 1.698 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Eris
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-12 13:14
Heb sinds 1 maand een mac book pro. En ik dacht laat ik UT 99 even uit de kast trekken.

Doormiddel van bootcamp heb ik windows op gestart en ik kan gewoon games spelen.

Alleen bij unreal tournament 99 (De eerste versie) happert het extreem.

Ik weet dat UT 99 nog uit de tijd komt dat dual cores niet bestonden en dat de ondersteuning voor mobile proccesors niet goed waren.
Doordat UT op het begin een cpu rate vast stelt tijdens het opstarten en later wanneer UT eindelijk draait en dus op de cpu op max speed gaat draaien krijg je problemen.

Iemand een Idee hoe ik dit kan oplossen?

Specs:
2,2-GHz Intel Core 2 Duo-processor, 4 MB gedeelde L2-cache op de chip
2 gig ram
Nvidia 8600 MT

Weet iemand hoe ik UT weer normaal kan spelen?

Verschillende dingen heb ik al gedraaid allen zonder enige vorm van succes.

Ik ben wel instaat om UT te spelen door in Leopard te booten en dan via paralles te spelen. Het is alleen onspeelbaar.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde gehad, maar nooit een goede oplossing voor geprobeerd te zoeken. Een paar keer UT opnieuw opstarten wilde wel eens helpen.

Je kan proberen om bij taakbeheer UnrealTournament.exe op 1 CPU te laten draaien door de rechterknop -> 'Affiniteit instellen...' te doen bij 'Processen' / 'Processes'

• Kazu
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-11 23:35
Nu ben ik niet zo thuis in het spelen van spellen op Apple systemen, maar ik kan me herinneren dat veel van de problemen met UT99 op nieuwe pc's opgelost kon worden door het draaien in OpenGL. Deze updaten naar de nieuwste versie dmv de drivers op de UT website werkte bij mij altijd perfect.

PS5 PSN: UnrealKazu

Verwijderd

Kazu schreef op maandag 26 november 2007 @ 19:57:
Nu ben ik niet zo thuis in het spelen van spellen op Apple systemen, maar ik kan me herinneren dat veel van de problemen met UT99 op nieuwe pc's opgelost kon worden door het draaien in OpenGL. Deze updaten naar de nieuwste versie dmv de drivers op de UT website werkte bij mij altijd perfect.
Dat heb ik toen ook geprobeerd. Switchen tussen Direct3D en OpenGL had wel effect, maar geen van beide loste het bij op (maar het kan zomaar zijn dat het bij eris wel werkt, ik heb zelf een MacBook Pro met een ATi kaart)

Mijn symptomen waren overigens dat het spel of in slow-motion speelde (erg grappg: besturing ging vloeiend, maar alles leek wel bullet time) of super snel.

• Arethusa
  • Laatst online: 28-11 16:03

Arethusa

Niet die server

Ik heb dan geen dual core maar een 3500+ met cool & quiet. Wat ik gedaan heb is dit:

code:
1
D:\UnrealTournament\System\UnrealTournament.exe -cpuspeed=2200

Voeg het dit aan het doel van je snelkoppeling toe:
code:
1
-cpuspeed=2200

Vul na de = dus je eigen cpu speed in

Ik zet mijn cpu speed vast en kan zodoende prima ut99 spelen. Ik weet niet of je hier dan wat aan hebt maar proberen kan geen kwaad wellicht in combinatie met Terr's post.

[ Voor 35% gewijzigd door Arethusa op 26-11-2007 20:43 ]

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

• Eris
Ik zal het straks even proberen draai nu even onder Leopard om wat huiswerk te maken

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:19

Gerco

Professional Newbie

Ik had hetzelfde onder Linux. Het probleem was tweeledig, namelijk dat UT de timing in de war schopt omdat het een dualcore machine is en ook omdat hij de snelheid van de machine als een constante beschouwt. Dat is tegenwoordig natuurlijk al lang niet meer zo en UT zal bij het opstarten tijdens zijn calibratieloop meestal een andere snelheid dan de maximale meten.

De oplossing was om de CPU scaling uit te zetten voor het draaien van UT. De tweede core uitschakelen wil ook nog weleens wat hapering schelen, maar daar heb ik nu geen last meer van. Blijkbaar was de scaling toch de grootste boosdoener.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:33
Volgens mij heeft dit niets met dualcore te maken maar alleen met het feit dat je laptop zijn cpu snelheid aanpast aan de load.

Zorg dus dat je cpu core altijd op 100% draait als je UT'99 wil spelen en je probleem moet opgelost zijn.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Dit is algemeen bekend, ook onder Windows.

UT start namelijk op, en neemt een snapshot van je CPU-Speed. Bijv op een AMD X2 3800+ zou dat 1000MHz moeten zijn, vervolgens merkt je OS / Systeem dat er load gaande is, en brengt 'm uit z'n energie-besparende functie waarop die ineens op 2000MHz draaien gaat. UT kennende is dit een Cpu-intensieve applicatie en het spel wordt dus met 100% versneld. Online is dit de grootste ramp die je hebben kan, je maakt immers de raarste moves.

Dus, zorgen dat je je Cpu-speed van te voren aangeeft (makkelijkst) of je zet je powersavings uit die je CPU terugklokken :)

Verwijderd

Toen ik nog een mac mini had met bootcamp had ik net hetzelfde geprobeerd. (ut 99 draaien)

De oplossing is simpel (en al af en toe aan bod gekomen hier, ik kan me althans herinneren dat ik het hier al een paar keer heb aangestipt). En het geldt trouwens voor elke dual core machine.

Als een game niet goed loopt op een dualcore, wat probeer je dan als eerste? Zet de affiniteit van de game op één core. (task management, rechtsklik :> set affinity :> cpu 0 bvb)

Opgelost

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dit heeft alles met je Dual Core te maken. Heb pas geleden nog hetzelfde probleem gehad op een LAN party, meerdere mensen hadden problemen met UT. Soms liep het veel te snel, soms haperde het als een gek. Gelukkig is het probleem eenvoudig te verhelpen
Unreal runs too fast / choppy performance
1. The first reason is power management / speedstep / Cool & Quiet technology which is found on many modern processors and especially in laptops. To play Unreal, you should disable these technologies, and set the power management profile to desktop or always on.

2. The second reason is vertical synchronisation or VSync. Especially on modern computers, Unreal can run at framerates of over 200 FPS. When this happens, the game will run faster. You will especially notice this when looking close to a wall. Because no monitor can display all those 200 frames per second, you should ENABLE the option of VSync (Vertical Synchronisation). VSync ensures that the number of rendered frames per second are not higher than what the monitor can display. This results in a more steady framerate and better image quality, and will also fix the overspeed issues.. You can enable VSync in the advanced options of the Windows display control panel, usually under a tab of your graphics card manufacturer. (ATI, Matrox, nVidia etc.)

3. When you have an nVidia graphics card, you'll need to DISABLE dual/multi core optimizations for Unreal.

4. The last reason is the dual core incompatibility. Unreal can run a bit choppy on SMP (Multiprocessor / dual core) systems. This is because the main thread is executed on one processor core, but sometimes the thread it constantly being switched from one core to the other and back. To avoid this behaviour, you can use the dual core fix.

After you applied the first three steps and still have a choppy framerate AND you have a SMP setup, get the dual core fix from the lab page. Please note that this is a tool for intermediate/advanced users.
bron
dual core fix <- die heb je dus nodig. UT gewoon op 1 core laten draaien en dan moet het verder al een heel stuk beter gaan.

• Eris
Het werkte. De Dual core fix + Vsync waren de oplossingen...

• Flapmo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:06

Flapmo

and back is gigi!

sorry voor de trap maar ik heb hier hetzelfde probleem:

specs:
15.4 inch Breedbeeld TFT (16:10), WSXGA+ (res. 1680 x 1050)
Nvidia 8600M GT 512 Mb videokaart, DirectX 10
Intel® Core 2 Duo T7300 2.0GHz - 4 Mb (FSB-800MHz)
Intel® 965PM / ICH8-M
1Gb DDR2-800MHz geheugen (slot 1)
1Gb DDR2-800MHz geheugen (slot 2)
Intel® 1GB Turbo Memory module (Robson)
100GB 7200 rpm (8Mb cache) Serial ATA
Windows vista business

Op OPENGL draait alles veel te traag, op DIRECT3D alles veel te snel. Tooltje al geprobeerd net als fastlink. Ook via controlpanel van NVIDIA het boeltje op "verticale synchronisatie" force true gezet. Neem aan dat dat de vsync is :?. Ook ingame via preferences in console de vsync aangezet. Niets schijnt te werken?

"The purpose of computing is insight, not numbers." -- Richard Hamming

Verwijderd

@ Flapmo: geen idee of het helpt maar ik meen me te herinnerend dat er ook nog zoiets als d3d8-drivers te vinden zouden moeten zijn voor ut'99 (ff googelen en je zult ze moeten kunnen vinden). Aan deze drivers is van alles in te stellen en misschien helpt het (iets).
GL

• Blorgg
  • Niet online
Flapmo, je hebt met het 'tooltje' de affinity van UT ook daadwerkelijk op 1 Core gezet? Het opstarten/draaien van de tool zelf doet helemaal niets namelijk ;)
Afbeeldingslocatie: http://img143.imageshack.us/img143/6505/setaffinityvy8.jpg

Er zijn inderdaad verbeterde renderers voor UT. De D3D8 is niet zo heel erg bijzonder, maar de OpenGL verzie daarentegen is erg goed. De renderers vind je hier:
http://cwdohnal.home.mindspring.com/utglr/
The latest stable OpenGL renderer is version 3.4: utglr34.zip (111 KB).

[ Voor 6% gewijzigd door Blorgg op 16-12-2007 01:13 ]

• SyphOn
  • Laatst online: 01-12 11:12
http://www.ese-protect.de/homepage/page.php?id=37

Kan je je ut.exe zo aan toevoegen.

• Flapmo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:06

Flapmo

and back is gigi!

@ blorgg jep had ik gedaan