[Adobe] Hoe PSD file te bewerken *

Pagina: 1
Acties:
  • 770 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Beste mensen voor een weblog die ik maak wil ik een eigen header plaatje hebben. De standaard header is me net te standaard ;)

Dit standaard plaatje is te krijgen in een PSD file en op de site staat erbij dat je hier je eigen achtergrond aan toe kan voegen zodat de opmaak van het plaatje hetzelfde blijft.

Ik heb zitten googelen maar kom niet zoveel te weten over PSD en zijn layers helaas, daarom zou ik hier willen vragen hoe ik dit zelf kan doen. Ik weet zeker dat je het best snel kan aanpassen, maarja moet je het wel eerst weten he ;)

De psd file is hier te vinden: link removed****
En hoe het moet / kan worden: link removed***
Ik wil dus uit fotos die ik heb gemaakt een stukje knippen en dat als achtergrond doen, net als op het voorbeeld.

Als iemand mij hiermee uit de brand kan helpen zou dat geweldig zijn _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Mich op 05-02-2008 19:05 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het achtergrond plaatje zit in de layers. Als je die uitzet dan houdt je enkel het grijze boogje over dat je wil hebben. (in je layer overzicht kun je ze uitzetten)
Wat je doet is een nieuwe layer maken, waarin je je eigen plaatje zet en dat grijze boogje (dus die layer waar die instaat) zet je over de layer met je eigen plaatje heen. (in je layer toolbaar zit een knopje voor nieuwe layer, staat er bij als tooltip).
veel simpeler is dit niet echt uit te leggen eigenlijk

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Je weet al wel dat het met Adobe Photoshop kan, begrijp ik uit je titel?
Hier kun je een testversie downloaden, dat is voor één plaatje genoeg:
https://www.adobe.com/cfu...nl%5Fnl&product=photoshop

En inderdaad, wat Terw_Dan zegt. Open de PSD met Photoshop en copy/paste je foto in een nieuwe layer ónder de grijze vormpjes. Is je foto te groot, dan kun je met Edit -> Free Transform handeltjes in beeld toveren waarmee je je foto kleiner kunt slepen. Misschien is je foto zo groot dat je heel erg moet uitzoomen, dat kan met Control-min of Control-plus. Door tijdens het slepen van de handeltjes Shift ingedrukt te houden schaalt je foto niet uit zijn proporties (hij blijft in verhouding even breed als dat-ie hoog is) en met Alt ingedrukt schaalt je foto precies vanuit het middelpunt en verdwijnt hij dus niet van je canvas af.

[ Voor 9% gewijzigd door Dark Blue op 26-11-2007 19:48 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Mich
  • Nu online
Hmm tnx voor jullie reacties. Ik moet alleen bekennen dat ik heel erg photoshop noob ben, verder dan de automatisch foto aanpassing knop kom ik niet ;)

Ik heb idd adobe erop staan CS3. Plaatje geopend en ik zit links allemaal layers. Ik zie ook die 3 grijze layers die je wilt overhouden. Eigenlijk 2 want in die kleine onderste moet het plaatje niet komen.

Ik zie ook dat er 2 images inzitten en een layer met alleen colour.

nou tot zover alles goed en wel hehe

maar nu een nieuwe layer toevoegen. En hier begint gelijk het probleem

LOLOL

al typend en proberen kom ik erachter hoe het moet volgens mij. Je hebt 1 plaatje ten grootte van die 2 vormen. En je moet het plaatje ook 2 x toevoegen zowel in die bovenste boog als in het grootte midden vlak klopt dat ?

Of kan het nog makkelijker ?

• Mich
  • Nu online
Hier een voorbeeldje, zit nog een letter f teveel achter noorwegen hehe, maar ik weet iig hoe het moet.

Tnx guys

edit:

nog een klein vraagje, als ik een photo open en hij staat zeg maar in men scherm en hij is op 35% ware grootte. Ik pak dan de vierkante markeer tool zet de style op fixed ratio zodat ik mooi een stukje uit de foto kan halen. Het probleem is alleen dat als ik dat stukje wil plakken in men layer, hij wel opeens naar 100% gaat. (opzich logisch) Maar hij is dan dus veel te groot. Is er een mogelijkheid dat die alleen overneemt wat ik dan selecteer op die grootte? (die 35% dus)

Nu deed ik eerst met plaatje reseizen en dan selecteren

[ Voor 75% gewijzigd door Mich op 05-02-2008 19:05 ]

Verwijderd

redelijke basisvraag; zie ook de help-file van Photoshop; wat je wil is de grootte van je layer aanpassen. druk hierbij op 'ctrl' + 't' voor een free transform.
Pagina: 1