Toon posts:

Draadloos netwerk USR5463

Pagina: 1
Acties:
  • 513 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik wordt ZOT hier.

Ben mijn draadloos netwerk aan het instellen, maar het lukt van geen kanten.

Even configuratie aangeven.

Ik heb een USR5463 Wireless Router. Deze is via kabel verbonden aan een PC. Op de PC werkt internet, dus die verbinding is al in orde. Nu wil ik ook mijn laptop verbinding laten maken, draadloos uiteraard.

Dus ik surf van de PC naar de router en ga naar Wireless om de instellingen te doen. Hier de instellingen die ik gedaan heb.

Router
Home Network Settings:

Wireless module function => ENABLE
Channel and SSID:
  • SSID = PTthuis
  • Wireless mode = 11 b/g Mixed mode
  • Channel number = 6
Extend range => ENABLE (voorlopig)

Security => Wireless
Wireless Encryption => WPA/WPA2 only
Acces Control => YES en dan vul ik MAC adres in van mijn draadloze adapter in de laptop
WPA/WPA2:
  • Cipher suite: kan ik kiezen tussen TKIP+AES oftwel AES
  • Authentication: Pre-shared Key
  • Pre-Share key type: Passphrase
  • Pre-shared key: hier vul ik dan een paswoord in
Dan ga ik naar de laptop en dan laat ik zoeken op netwerken. Dan vindt hij wel degelijk het netwerk PTthuis. Verbinding maken gaat niet. Dus die eens proberen in te stellen:

=> Geavanceerde instellingen wijzigen
=> Tabblad "Draadloze netwerken"
Hier staat dus PTthuis en als ik op eigenschappen klik, dan kan ik instellingen veranderen. Dan zet ik ze op WPA-PSK met AES en dan het paswoord dat ik eerder heb ingesteld.

Maar die prul wil geen verbinding maken.

Kan iemand me helpen. Ik weet niet of ik voldoende info heb gegeven. Beide systemen hebben Win XP Pro SP2
=> Intel(R)PRO/Wireless configureren:
hij staat al op 802.11b/g en channel 6, dus dat zit goed (denk ik)

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:18
Zet je hem nu eigenlijk op WPA of op WPA2 ?

Indien hij op WPA2 staat, moet je volgende update zeker meenemen:

http://support.microsoft.com/kb/893357

PS: laat dat zot zijn maar over aan de pro's ;)

[ Voor 13% gewijzigd door HyperBart op 26-11-2007 19:22 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:41
Wat voor intel kaartje is het precies? Kan namelijk zijn dat het een al wat ouder kaartje betreft, en dat hij geen WPA ondersteund, of misschien wel WPA, maar geen WPA2 ;)

Zet beveiliging eens op WEP, of (tijdelijk!!) helemaal uit.

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 26-11-2007 19:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik ben ondertussen nog eens aan het testen geweest. Als ik ALLE beveiliging afzet, dan werkt het. Van zodra dat ik het MAC adres wil invoeren, dan stopt alles.

Het MAC adres vraagt je toch op via de DOS prompt en dan ipconfig /all

dan het fysiek adres van de draadloze netwerkkaart... (is een interne).

Als ik die invul, dan verliest hij verbinding.

het is een Intel(R) Pro/Wireless 2200BG Netword Connection

Als ik via Systeem=> Hardware ga kijken, dan zie ik hetzelfde MAC adres staan. Maar eenmaal in de router ingevuld en ALLOW ACCES aangevinkt, dan is de verbinding weg...

• ijskonijn2
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-02-2022
Volgens mij heeft de router de optie "Add currently associated MAC stations", hiermee kun je de mac adressen van alle verbonden wireless clients automatisch toe laten voegen aan de allowed list. Hiermee overkom je in ieder geval het probleem met de mac adressen en wordt automatisch het juiste mac adres toegevoegd. Je moet dan ook wel even het vinkje bij "allow" zitten ipv "deny".

Volgens mij lijkt daar het probleem in te zitten. Mocht het probleem zitten in het feit dat je een verkeerde WPA code of verkeerde encryptie hebt, geeft XP dit aan voorzover ik weet.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb die MAC filtering table terug afgezet, en dan krijg ik weer verbinding. Als ik dan ga kijken bij de DHCP Client Log, dan zie ik mijn laptop staan, het IP-adres dat hij gekregen heeft, zijn naam en zijn MAC adres. Het is hetzelfde adres als ik eerder gevonden had en ingegeven heb ik de MAC filtering table. De optie waar jij over spreekt om te add-en heb ik nog niet gevonden.

EDIT:

In de handleiding spreken ze kennlijk over die optie, nu moet ik alleen die knop nog vinden. Ik heb geen IDEE waar die moet staan. Ik zie hem thans niet staan...

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2007 19:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
k vind het echt niet. Heb maar de helpdesk gecontacteerd, nu ff wachten op antwoord. K snap niet dat dat MAC adres niet werkt. Het is krak hetzelfde...

GRRRRRRRR

Ik heb eens iets geprobeerd dat normaal gezien niet MAG werken.

Als je de MAC table list hebt, kan je ALLOW of DENY aanvinken. In de help-functie zeggen ze dat ALLOW betekent dat enkel en alleen MAC adressen in de MAC table toegang krijgen tot de router. Bij DENY worden alle MAC adressen in de MAC table geblokkeerd van de router.

Dus wat stel je in? Natuurlijk ALLOW en je eigen MAC adres. Maar dan deed hij het niet. Dus ik dacht, misschien is mijnheer de programmeur pas uit bed gekomen toen hij de opties linkte aan de functionaliteit en heeft hij de boel omgedraaid.

Dus ik vink aan de hij de MAC table moet DENY-en voor entry.

EN WAT DENK JE NU DAT GEBEURT?

juist, ik heb verbinding met mijn router over het draadloos netwerk...

Dus, nu zijn er twee opties.
Ofwel is die allow-deny optie omgedraaid, ofwel zit ik hier met een verkeerd MAC adres...

Welke stappen kan ik nu verder nemen om te zien welk van die twee opties het is? Met een netwerksleutel gaan werken??
In afwachting op antwoord zal ik al wat proberen...

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2007 22:53 ]

• ijskonijn2
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-02-2022
Het lijkt mij niet dat de programmeur heeft zitten slapen ;)

Dus ik ga voor de tweede optie :)

Ik heb laatst ook een USrobotics router ingesteld en ik liep tegen hetzelfde probleem aan. Ondanks het naar mijn idee goed invoeren van de mac adressen kregen de laptops geen verbinding. Na het uitschakelen van de mac block en het connecten met de router kwam ik toen gelukkig wel die knop tegen en daarna werkte het als een zonnetje.

Wat ook nog een optie is, is om goed te kijken hoe mac adressen worden weergegeven in de router, aan elkaar geschreven of met dubbele punten ertussen of met een ander scheidingsteken, en dan de mac adressen op exact diezelfde wijze in te voeren. Ik kan me herrineren dat daar bij mij ook het probleem in zat.

Anders kun je altijd zonder mac filter werken en gewoon WPA/WPA2 gebruiken als beveiliging, maar ja dat zou natuurlijk opgeven zijn :+

Verwijderd

Topicstarter
het is me een zootje!!!

die opties zijn dus omgeschakeld. Ik heb momenteel WEP security ingeschakeld en ik kan met de laptop erop. Straks eens doorgaan naar WPA/WPA2 en zien of dat werkt.

Ik heb wel gemerkt dat het draadloze netwerk niet stabiel is in de tijd. Ik heb het in feite nodig voor een VPN verbinding naar het werk om aan de server te geraken. Maar ondanks dat er een uitstekende verbinding is, zie je soms vertragingen in het typen...

Is er iets waar ik rekening mee kan/moet houden om het netwerk zo stabiel mogelijk te houden?
  • router weghouden van randapparatuur?
  • aangepaste instellingen?
  • andere?

Verwijderd

Topicstarter
Dit geloven jullie nooit.

Ik had een mail gestuurd naar US Robotics om mijn probleem aan te kaarten. Het heeft 4 dagen geduurd eer ik antwoord kreeg. En zonet had ik antwoord. En wat blijkt (komt letterlijk uit de email):
The router ignores MAC addresses entered in the first row of the MAC Filtering Table. In order to have all of your allowed devices connect (or have all of your denied devices been dropped), you will need to ensure that all your entries in the table start from the second row, not from the first.
Dus je moet het MAC adres niet op de eerste lijn typen, maar op de tweede lijn!!

Ik heb het net getest, en eerst werkte het niet. Blijkt dat als je de eerste lijn op 00:00:00:00:00:00 laat staan en je vult de tweede lijn wel in, dan wordt alles opgeschoven naar de eerste lijn.
Dus, op de eerste lijn vul je 10:00:00:00:00:00 in en vanaf de twee voer je de MAC adressen in die je wel wil toelaten. Daarna vink je "allow" aan en dan "save settings".

Bij mij werkt het op deze manier. Dus eerste lijn fictief MAC adres invoeren, en je echte op de tweede lijn. VOlgende MAC adressen dan op lijn 3,4 enzovoort!!!

Sebiet de key's gaan inschakelen en dan ben ik gerust dat het veilig is.
Pagina: 1