[XP] Windows start niet na installatie op RAID 0 array

Pagina: 1
Acties:
  • 854 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• flipthegreat
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-07-2025
Ik heb 4 schijven, 2 snelle in RAID 0 waarop ik mijn OS wil zetten en 2 langzamere voor data storage. Windows werkte op mijn RAID 0 array, maar het werd tijd voor een format. Sindsdien krijg ik windowsXP niet meer aan de praat. Hij start de installatie (blauwe dos scherm). Ik laad de nieuwste S-ATA/RAID drivers met F6 en een diskette. Dan alles gaat goed: selecteren van de array, verwijderen en aanmaken partities, formatteren en installeren. Hierna start de computer opnieuw op om de installatie voort te zetten (in een grafische windows omgeving). Nat het invoeren van de gegevens / cdkey / netwerk settings etc start hij opnieuw op. Dan tijdens het laden zie ik het windows logo even, daarna gaat het scherm op zwart en start hij opnieuw op.

PC:
CPU: AMD 3200+ s939 venice
Moederbord: MSI K8N SLI-F
S-ATA 1: 36 gb schijf
S-ATA 2: 36 gb schijf
S-ATA 3: 200 gb schijf
S-ATA 4: 200 gb schijf

Bios (DEL):
RAID enabled alleen voor S-ATA 1 en S-ATA 2

Raid setup (F10):
S-ATA 1 en S-ATA 2 in RAID 0 gezet (striping). Er staat healthy nvraid (met grote van ongeveer 70 gb)

Wat ik heb geprobeert:
* Windows installeren op de data schijven (3 en 4), dit lukt. Vervolgens kon ik ook gewoon met mijn RAID array werken en er bestanden opzetten.
* De raid array verwijdert en opnieuw aangemaakt. Clustersize 32kb gekozen waar het daarvoor optimal was (waarschijnlijk is dit minder kb).
* Windows XP installeren verschillende keren. Windows XP slipstreamed met sp2 en hotfixes / patches installeren. Alletwee dus niet gelukt.
* 8 uur memtest86 gedraaid zonder fout.
* volgorde waarin de harde schijven moeten opstarten verscheidene keren gewisseld (toen ik probeer of windows wel geinstalleerd kon worden op de data schijven)
* safe mode (voor hij herstart uit zichzelf is het laatste bestand dat ik zie langskomen: mup.sys)

Het is misschien nog het vermelden waard dat als ik de drivers van de RAID niet laadde dat windows toen crashte tijdens de setup, bij het gedeelte waar je moet aangeven waar je windows geinstalleerd wil hebben.

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-01 18:20
wat voor moederbord heb je? lezen..

en misschien is het het proberen waard om te installeren op die 200Gb en dan te ghosten naar je 2x36 array.
je raid drivers slipstreamen wil ook nog wel een werken..

en ik lees iets over een "storage driver" en een "RAID CLASS DRIVER" die je allebei nodig hebt?
zegt jou dit iets?

[ Voor 42% gewijzigd door Japidoff op 26-11-2007 18:28 ]

gang is alles

• flipthegreat
Mijn moederbord is een: MSI K8N SLI-F zoals in mijn vorige post beschreven. Hier is een link over mijn moederbord:
http://www.msicomputer.co..._spec.asp?model=K8N_SLI-F

Ik ben vergeten te vermelden dat ik eigenlijk 3 "soorten" windows heb geprobeert te installeren:
1. windows XP (clean - die er was voor een service pack). S-ATA/Raid drivers: laatste versie m.b.v. F6 en diskette.
2. windows XP met nlite geslipstreamed met service pack 2 en een hoop hotfixes en updates. S-ATA/Raid drivers: laatste versie m.b.v. F6 en diskette.
3. windows XP met nlite geslipstreamed met service pack 2 en een hoop hotfixes en updates. S-ATA/Raird drives mee geslipstreamed (laatste versie).

Met images zou kunnen werken, maar ik los dit probleem liever nu op dan dat het me blijft achtervolgen.

EDIT:
Bij het laden van de drivers kan ik er inderdaad 2 laden. Waarbij staat: required. Dus ik laad deze twee dan ook allebei.

[ Voor 7% gewijzigd door flipthegreat op 26-11-2007 18:32 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ben je met het [search=nvraid raid0 XP] niks nuttigs tegengekomen?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• flipthegreat
Ik heb de eerste nu de eerste pagina bekeken van die link naar de zoekresultaten. Ze hebben naar mijn inzicht allemaal andere problemen dan ik.

Ik heb overigens nog 2 dingen geprobeerd:
1. Reset van CMOS d.m.v. knopje op het moederbord
2. BIOS flashen van v1.3 naar v1.8

Dit heeft niet geholpen.

Ik ben er ook achter gekomen dat als ik de ACPI op disable zet dat windows dan niet meer automatisch restart maar vast blijft hangen op dat punt. Ik weet niet of dat wat wil zeggen.

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:01

Oceria

I've been in between....

Probeer eens Windows te installeren, terwijl alleen de twee schijven van 36GB geïnstalleerd zijn en correct in RAID staan. De andere twee schijven en hun RAID array moet je even geheel verwijderen.
Controleer verder of ACPI aanstaat en of er geen IRQs vast toegewezen staan.

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

• DarkJack
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-12-2022
klinkt misschien dom, maar staat in je BIOS wel de boot priority goed? ik moet zeggen als bij mij mijn boot priority niet eerst op mijn RAID0 (waar windows dus op staat) staat krijg ik windows ook met geenmeter aan de praat (hij zal wel booten maar loopt dan vast).

• flipthegreat
@Oceria
Goede tip, ik heb het net geprobeerd. Twee rare dingen gebeurde.
Mijn computer laat de volgende schermen zien in het begin
Video boot screen -> computer boot screen -> raid setup screen -> information screen (met dma pool enzo erbij).
De eerste keer bleef de computer hangen bij het raid setup scherm hoewel er wel stond dat er een healthy raid was gevonden. Na een reset starte hij wel door maar bij de installatie stond er: windows kan niet het type van uw computer bepalen.
ACPI had ik even uitgezet voor een test maar daarvoor en erna gewoon aan laten staan. IRQ's laat ik automatisch toewijzen.

@DarkJack
Ik heb de boot priority even veranderd om windows van een andere schijf te laten starten. Toen ik windows op mijn raid installeerde heb ik het van die schijf laten opstarten. Bij het booten kreeg ik toen een keuze uit wat winXP installaties (op verschillende partities).

Ok ik heb nu alleen de raid aangesloten en ben nu weer aan het installeren ...

... no luck :(

• Oceria

Oceria

I've been in between....

Als je een raid array weghaalt moet je ook de entry ervan in het BIOS weghalen, anders blijft hij zoeken naar een raid array die fysiek niet meer aanwezig is en crasht hij daarop.

Je vertelt dat hij bij het opstarten nu een aantal Windows installaties vindt, mogelijk probeert hij na het installeren te booten naar een van de eerdere mislukte installs, waardoor hij weer crasht. Je doet toch wel een full format tijdens de installatie? De oude installs moeten namelijk weg.

• flipthegreat
Bios (DEL):
RAID enabled alleen voor S-ATA 1 en S-ATA 2

Misschien had ik er nog bij moeten zetten dat RAID voor S-ATA 3 en S-ATA 4 dus NIET enabled zijn. de 200gb schijven zijn dus gewoon "los".
Na het loshalen van deze schijven waar tijdelijk windows op stond vind hij deze installaties niet meer. Hij vind dat geen enkele installaties meer en ik doe dan de setup opnieuw runnen met een format. En ik installeer dan windows op nieuw op de RAID van de twee 36gb schijven.

• flipthegreat
Ik heb nu de twee harde schijven die eerst op S-ATA 1 en S-ATA 2 in RAID 0 stonden verplaatst naar S-ATA 3 en S-ATA 4 zonder RAID.
Tijdens de windows setup crasht de computer met een Blue Screen Of Death op het punt waar hij de harde schijven zoekt (om te selecteren waar je windows geinstalleerd wil hebben). STOP code is 0x0000008E

• flipthegreat
nog maar eens voor de zekerheid gechecked of het niet aan het geheugen ligt.
Memtest86+ v1.7 gebruikt. 47 uur en 25 min 107 passes en geen enkele error.

• Oceria

Oceria

I've been in between....

Krijg je linux wel geïnstalleerd? Het lijkt er bijna op alsof er iets kapot is.

• flipthegreat
Ik zal linux gaan proberen.
De setup zonder RAID crashte omdat ik de raid verwijdert had maar nog wel aanstond in het bios.

Ik heb nu alles van raid uitgezet. en niet meer de slipstreamed WinXP SP2 maar gewoon de eerste versie met de nieuwste S-ATA drivers. in plaats van opnieuw starten hangt hij nu vast op dat punt met een blauw scherm met als STOP code: 0x0000007D

• flipthegreat
Ok ik heb eindelijk een doorbraak met dit probleem. Ik had nog een floppy liggen met iets oudere s-ata drivers en daar werkt alles wel mee. Echt geen flauw idee waarom het niet met de nieuwste drivers werkte. Deze had ik ook nog op een nooit gebruikte floppy gezet ...

• Oceria

Oceria

I've been in between....

Weet je zeker dat die nieuwe drivers de juiste drivers zijn? Het kan zijn dat ze niet geschikt zijn voor jouw raid controller!

Gelukkig in ieder geval dat je het weer aan het werken hebt gekregen!

• flipthegreat
Dit zijn de drivers die het probleem voor mij oploste:
http://rapidshare.com/fil...A_drivers_working.7z.html

selecteer S-ATA drivers (de twee onderste).

Daarna had ik nog een ander probleem: Read Disk Error (press CTRL + ALT + DEL). Dit kwam omdat ik niet de standaard cluster grootte had i.c.m. WinXP SP2. Oplossing hiervoor is om naar de windows XP recovery console te gaan (een cd zonder service pack 2) en dan fixboot en dan fixmbr te typen. Je kan ook wat bestanden kopieren van de cd zonder service pack 2 en deze kopieren over de cd met slipstreamed sp2 (en dan opnieuw branden duh):
1) dmadmin.exe (dmadmin.ex_)
2) spcmdcon.sys (spcmdcon.sy_)
3) setupdd.sys (setupdd.sy_)
4) autochk.exe
5) autoconv.exe (autoconv.ex_)
6) autofmt.exe
7) untfs.dll (untfs.dl_)
Pagina: 1