Probleem: Mijn systeem presteert niet naar verwachting.
Systeem:
PSU Antec 500W
DFI Lanparty UT NF4 SLI-DR Expert
AMD X2 3800+ s939
Saphire x1900xt
2x 512MB pc3200 TwinMos cl 2.5
2x 512MB pc3200 Kingston HyperX cl 2 (alle 4 de modules draaien op cl2.5 en Vdimm 2.7V)
Seagate Barracuda 7200.10 320GB s-ata
NEC AD 5170 18x dvd-brander
Alle hardware draait verder op standaard snelheden.
OS en drivers:
Windows XP met service Pack 2 volledig geupdate.
videokaart drivers: Catalyst 7.11
Forceware drivers voor het moederbord.
AMD dualcore optimizer.
Directx 9
Andere software:
PCMark05
AVG antivirus
CPU-z
GPU-z
Ati tray tools
Nu hebben jullie een beetje een beeld van het systeem dat ik draai
Het hele probleem doet zich pas voor nadat ik de Radeon videokaart in mijn systeem heb gezet. Hiervoor draaide er een Geforce 7800GT in. Voor de rest is het systeem qua hardware onveranderd. Toen haalde ik in 3dmark03 ongeveer 15000 punten. Bij het vervangen van de videokaart heb ik eerst netjes de nvidia driver helemaal verwijderd. Na de videokaart en de bijbehorende drivers te hebben geinstalleerd haalde ik nog maar 13000 punten in 3dmark03. Dat vond ik gek, want de videokaart is een stuk sneller. Vervolgens heb ik met PCMark05 getest en daar kwam een cpu-score van ongeveer 2000 uit. Een paar weken geleden was dit nog rond de 4000....Een verse installatie heeft ook geen oplossing voor mijn probleem geboden.
Door middel van testen met onder andere superpi, pifast, PCMark05, 3dMark06 en deze scores te vergelijken met databasegegevens zie ik dat ik steeds ongeveer de helft scoor van wat ik zou moeten halen. Daarmee zit ik dan rond een Sempronnetje...
Hij doet alles, dat is het probleem niet. Ik krijg ook GEEN foutmeldingen ooit. Alleen presteert hij minder goed dan mijn Pentium4 3GHz en dat is niet zoals het hoort, terwijl hij het 2 weken geleden prima deed. Zou het ook mogelijk kunnen zijn dat het aan iets ligt aan mijn harde schijf ofzo??
UPDATE:
Ik heb mijn 7800GT weer teruggezet met niks goeds als resultaat...
Ik haal nu ongeveer 12.000 punten in 3dmark03 Normaal gesproken zou dit rond de 15.000 moeten zitten. Het moet bijna wel een driver-probleem zijn...maar wat? In aparaatbeheer valt ook niks geks te zien, geen vraagtekens of uitroeptekens of wat dan ook.
UPDATE 2:
Ik heb 12 uur lang ORTHOS gedraaid om te kijken hoe warm mijn cpu wordt als ik hem stress en ik kom op 35C, idle is mijn cpu 23C. cpu frequentie heb ik trouwens een beetje opgeschroefd van 2000MHz naar 2200MHz. Zijn dit normale temperaturen of zou die warmer moeten worden?
Wie o wie weet waar het probleem aan kan liggen? (Mocht ik ooit nog de oplossing vinden dan zal ik die hier plaatsen...tot die tijd zijn alle tips welkom ik kijk hier regelmatig).
probleem opgelost: Bij het vervangen van de videokaart heb ik de koeler van de nForce4-chipset verwijderd omdat mijn x1900xt anders niet paste...Daardoor werd de chipset onacceptabel warm, namelijk 76C. Na een tijdje zoeken bleek dat deze zo'n 50C mag worden. Ik heb nu de x1900xt in het andere pci-e slot gezet en met een beetje wrikken past de chipset-koeler er dan ook weer op. De temperatuur is weer goed en de resultaten zijn plots ook weer zoals ik zou mogen verwachten. Zelfs na het flink overklokken van alles heb ik helemaal nergens problemen meer mee!!
De wijze les van vandaag...hou altijd de temperaturen in de gaten!
Systeem:
PSU Antec 500W
DFI Lanparty UT NF4 SLI-DR Expert
AMD X2 3800+ s939
Saphire x1900xt
2x 512MB pc3200 TwinMos cl 2.5
2x 512MB pc3200 Kingston HyperX cl 2 (alle 4 de modules draaien op cl2.5 en Vdimm 2.7V)
Seagate Barracuda 7200.10 320GB s-ata
NEC AD 5170 18x dvd-brander
Alle hardware draait verder op standaard snelheden.
OS en drivers:
Windows XP met service Pack 2 volledig geupdate.
videokaart drivers: Catalyst 7.11
Forceware drivers voor het moederbord.
AMD dualcore optimizer.
Directx 9
Andere software:
PCMark05
AVG antivirus
CPU-z
GPU-z
Ati tray tools
Nu hebben jullie een beetje een beeld van het systeem dat ik draai
Door middel van testen met onder andere superpi, pifast, PCMark05, 3dMark06 en deze scores te vergelijken met databasegegevens zie ik dat ik steeds ongeveer de helft scoor van wat ik zou moeten halen. Daarmee zit ik dan rond een Sempronnetje...
Hij doet alles, dat is het probleem niet. Ik krijg ook GEEN foutmeldingen ooit. Alleen presteert hij minder goed dan mijn Pentium4 3GHz en dat is niet zoals het hoort, terwijl hij het 2 weken geleden prima deed. Zou het ook mogelijk kunnen zijn dat het aan iets ligt aan mijn harde schijf ofzo??
UPDATE:
Ik heb mijn 7800GT weer teruggezet met niks goeds als resultaat...
UPDATE 2:
Ik heb 12 uur lang ORTHOS gedraaid om te kijken hoe warm mijn cpu wordt als ik hem stress en ik kom op 35C, idle is mijn cpu 23C. cpu frequentie heb ik trouwens een beetje opgeschroefd van 2000MHz naar 2200MHz. Zijn dit normale temperaturen of zou die warmer moeten worden?
Wie o wie weet waar het probleem aan kan liggen? (Mocht ik ooit nog de oplossing vinden dan zal ik die hier plaatsen...tot die tijd zijn alle tips welkom ik kijk hier regelmatig).
probleem opgelost: Bij het vervangen van de videokaart heb ik de koeler van de nForce4-chipset verwijderd omdat mijn x1900xt anders niet paste...Daardoor werd de chipset onacceptabel warm, namelijk 76C. Na een tijdje zoeken bleek dat deze zo'n 50C mag worden. Ik heb nu de x1900xt in het andere pci-e slot gezet en met een beetje wrikken past de chipset-koeler er dan ook weer op. De temperatuur is weer goed en de resultaten zijn plots ook weer zoals ik zou mogen verwachten. Zelfs na het flink overklokken van alles heb ik helemaal nergens problemen meer mee!!
[ Voor 42% gewijzigd door pizzaislekker op 05-12-2007 23:51 ]