Hitachi ATA HDD wordt niet gevonden door BIOS

Pagina: 1
Acties:

• CSCExter
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-02-2024
Ter vervanging van 2 oude en versleten harde schijven heb ik een nieuwe harde schijf gekocht en ingebouwd. Hij wordt echter niet herkend door de BIOS (Award op een P4T-E moederbord).
Ik heb vannallerlei verschillende dingen geprobeerd. master, cable select jumper settings, IDE/power kabel gechecked.

De schijf draait wel (en maakt een apart geluidje in het begin, daarna niet meer.) Ben ik iets vergeten? moet ik de HDD eerst formatteren voordat bios m ziet? of iets anders? kheb de faq doorgenomen maar daar vind ik niet dit specifieke probleem.

Voorheen hingen er 2 40GB schijven aan een IDE kabel als master en slave, een hitachi en WD.
De nieuwe HDD hangt alleen aan de IDE kabel en is een 160 GB Hitachi ATA.

Iemand iedeen?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Het is al een oud MB dus ik zou evt. eens kijken naar een BIOS-upgrade en/of het MB wel in staat is een moderne HD te ondersteunen.

Ik neem aan dat de kabels goed aangesloten zijn en passend bij de nieuwe HD. (40 of 80 pins)

Oh... nog wat. Schijven horen geen aparte geluiden te maken. Eventjes testen in een andere PC of hij daar wel werkt is wel handig en geeft wat uitsluitsel.

[ Voor 28% gewijzigd door Guardian Angel op 26-11-2007 18:06 ]

ARME AOW’er

• CSCExter
Guardian Angel schreef op maandag 26 november 2007 @ 18:03:
Het is al een oud MB dus ik zou evt. eens kijken naar een BIOS-upgrade en/of het MB wel in staat is een moderne HD te ondersteunen.

Ik neem aan dat de kabels goed aangesloten zijn en passend bij de nieuwe HD. (40 of 80 pins)

Oh... nog wat. Schijven horen geen aparte geluiden te maken. Eventjes testen in een andere PC of hij daar wel werkt is wel handig en geeft wat uitsluitsel.
Als ik de HDD bekijk lijkt het me heel raar als die niet op het moederbord zou kunnen. of waar moet ik dan naar kijken? de aansluiting is gewoon 40 pins.

en dan een update voor mijn BIOS, das pas lastig, ik krijg alleen maar dode links en op de asus site staat dat moederboed niet eens meer.

[ Voor 22% gewijzigd door CSCExter op 26-11-2007 23:06 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Mwa, een P4T bord kan écht wel met een beetje disk omgaan hoor.
Zelfs mijn P2/P3 generatie bordjes kunnen dat nog.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik zei dan ook eventueel. :)

Ik heb niet alle moederborden in het koppie zitten. :)

ARME AOW’er

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

gheh :)
CSCExter schreef op maandag 26 november 2007 @ 17:57:
Moet ik de HDD eerst formatteren voordat bios m ziet? of iets anders?
Nope, je BIOS moet gewoon een disk herkennen (als je ook alles in je BIOS qua harddisk detectie op auto zet moet dat al genoeg zijn).
Je BIOS interesseert het eigenlijk niet of er wel of niet een bestandssysteem op staat.
Voorheen hingen er 2 40GB schijven aan een IDE kabel als master en slave, een hitachi en WD.
De nieuwe HDD hangt alleen aan de IDE kabel en is een 160 GB Hitachi ATA.
Gebruik je een 80aderige kabel of een 40aderige kabel, en is die 160GB disk ook als master gejumpered (boekje, sticker, handleiding op website)?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• CSCExter
alt-92 schreef op maandag 26 november 2007 @ 23:22:
gheh :)

[...]

Nope, je BIOS moet gewoon een disk herkennen (als je ook alles in je BIOS qua harddisk detectie op auto zet moet dat al genoeg zijn).
Je BIOS interesseert het eigenlijk niet of er wel of niet een bestandssysteem op staat.
Mooi, dan weet ik dat ik iig zelf niet gek ben :)
[...]

Gebruik je een 80aderige kabel of een 40aderige kabel, en is die 160GB disk ook als master gejumpered (boekje, sticker, handleiding op website)?
Ik gebruik dezelfde kabels die ik al jaren gebruik, dus dat lijkt me een 40 aderige dan. Jumpers heb ik op master en slave en cable select gehad maar niets werkte.

Ik begin steeds meer te twijfelen of die HDD dan wel goed is. vooral aangezien dat kleinde gekke geluidje.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Om mezelf maar eens te quoten.

ARME AOW’er

• CSCExter
Hij is getest bij de winkel en daar bleek ie kapot te zijn.

Daarna kwamen ze met de mededeling dat ze ook wel dachten dat het moederbord te oud was (mijn moeder was naar de winkel geweest) maar ik geloof daar niet zoveel van eigenlijk.

Denken jullie dat een P4T-E een simpel HDDtje van 160 Gb niet aan zou kunnen?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

CSCExter schreef op woensdag 28 november 2007 @ 19:49:
[...]
Denken jullie dat een P4T-E een simpel HDDtje van 160 Gb niet aan zou kunnen?
Jawel. :)

En anders kan een losse IDE-controller zijn diensten gaan bewijzen. Dan is alleen de vraag of je HD via dat kaartje bootable is.

ARME AOW’er

Pagina: 1