Nikon D80 Wat te doen met deze Hot Pixels?

Pagina: 1
Acties:
  • 543 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CdRwin
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-09-2024
Ik ben sinds zaterdag in het bezit van een Nikon D80 met een Nikkor VR DX 18-200mm objectief. Het is een prachtige camera, en een hele fijne multi func lens, maar ik zag bij het het testen van de camera wat gekke dingen in het beeld.

Na wat onderzoek op het internet blijken het het pixels te zijn, het zijn er zover ik kan zien een stuk of 4. Ze zitten vrij dicht bij elkaar, zie voorbeeld (is wel een uitsnede en verkleiningen van de werkelijke foto).
In het rode omlijnde vakje staat nog een uitvergroting van de pixel ernaast.

Mijn vraag is nu, is er iets waarmee ik dit probleem zou kunnen oplossen (zoals instelling camera of stukje software)? Heb ook ergens gelezen dat de Hot pixels bij iemand vanzelf weer actief wereden, kan dit?

Mocht dit probleem niet op te lossen zijn, is dit dan een deffect aan de camera? Moet ik hier dan mee terug naar http://www.kamera-express.nl/ (waar ik hem gekocht heb) of naar Nikon?

Groet,
CdRwin

www.Qbox.nl

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 12:16

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Ik zou eerst bij kamera-express aankloppen aangezien je hem nog maar net hebt. Mocht hij dan naar Nikon moeten dan kan kamera-express je daar waarschijnlijk wel over informeren. Maar aangezien je hem nog geen week hebt zou ik aankloppen bij kamera-express.

*empty*

• CdRwin
Tja ik denk dat ik dat maar ga doen, baal er wel van. Heeft iemand anders hier nog ervaring mee, misschien een tip hoe je die pixel weer actief kan krijgen??
MR_VIPER schreef op maandag 26 november 2007 @ 18:00:
Ik zou eerst bij kamera-express aankloppen aangezien je hem nog maar net hebt. Mocht hij dan naar Nikon moeten dan kan kamera-express je daar waarschijnlijk wel over informeren. Maar aangezien je hem nog geen week hebt zou ik aankloppen bij kamera-express.

www.Qbox.nl

Verwijderd

Actief? nee, maar wat wel kan is de pixels remappen. Dat betekent dat je camera de resultaten van deze pixels niet meer meeneemt, maar het gemiddelde van de omliggende pixels daar neer zet.

Terug naar KE zou ik zeggen. Ik vind dat dit niet hoort bij een nieuwe camera, maar tja.... Als ze willen remappen, zou ik dan ook eerst klagen, maar lukt dat niet, laat hun het dan lekker oplossen (en wel een beetje snel graag.)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik ken KE niet, maar bij konijnenberg is het zo dat als je meteen al dit soort defecten hebt, dan is het gewoon 1 op 1 direct omruilen.

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 12:16

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Volgens mij zal KE niet moeilijk doen. Heb er al eerder gekocht en ik heb erg goede indruk van dat bedrijf.

*empty*

• CdRwin
Bedankt voor jullie reacties,

Ik heb contact gehad met kamera-express en daar deden ze idd niet moeilijk over omruilen. Ik moet de camera terug sturen en dan sturen zij mij een nieuwe op (kost me helaas wel weer 11euro verzendkosten).

Maar lijkt mij veder prima service!

Groet,
CdRwin

www.Qbox.nl

• Brum
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-12-2025
Zeiden ze ook nog iets over hoeveel hot pixels je moet hebben om het om te ruilen?

Door de vele reacties hier op het forum daarover heb ik een beetje het idee gekregen dat een paar hotpixels min of meer 'normaal' is en het weinig zin heeft daar een punt van te maken. Is dat ook zo?

30D | 17-85iS | 50/1.8 | MBP

• CdRwin
Nee ik ze dat ik enkele hotpixel heb, en hun reactie was meteen ok stuur hem terug dan zullen we hem omruilen. Dit vind ik persoonlijk ook de service die ze bij zo'n duur product moeten geven. Hij vertelde mij wel dat deze hem daar zouden testen en dat ik dan een nieuwe kreeg, maar ik verwacht daar geen problemen van. Want bij bijna alle iso standen zijn er 4 zeer aanwezige groene pixels zichtbaar, dus dat zou beteken dat je alle foto's die je hires wilt gebruiken allemaal zou moeten retoucheren (lijk mij niet de bedoeling).

www.Qbox.nl

• Brum
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-12-2025
Ah, ok. Ik vroeg het me af omdat mijn 30D ook (volgens mij) een heel aantal hotpixels laat zien. Alhoewel volledig ingezoomd er 2 zijn die er zo uit zien zoals bij jou, als ze groen zijn vallen ze erg op. Verder zijn nog overal vage rode en blauwe vlekjes te herkennen, vooral bij enig inzoomen. Moet ik wel bij zeggen dat je ze voornamelijk ziet bij een foto in het donker op 30s/ISO1600. Een foto met 1/10s (ook ISO1600) toont al veel minder, maar nog wel die twee groene vlekjes.

Wat me wel opviel is dat ze zodra ze door de Photoshop RAW conversie zijn gehaald, er ook met inzoomen niet veel meer overblijft dan twee groene puntjes (op de ruim acht miljoen, dus dat valt niet heel erg op).

30D | 17-85iS | 50/1.8 | MBP

Pagina: 1