Powershot A720IS of de SX100IS

Pagina: 1
Acties:
  • 1.549 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Blaasijzer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-12-2024
Hey,

Ik ben van plan om een nieuwe camera te gaan kopen, ik heb nu een kodak 6330 die wat vreemde geluiden begint te maken bij de lens met het aanzetten. En gezien hij uit 2003 is heeft hij zijn geld wel opgebracht. Aangezien ik fotografie steeds leuker begin te vinden wil ik een stapje verder kwa instel mogelijkheden en toepassingen. Om nu meteen voor een DSLR te gaan vind ik wat ver gaan en ik heb ook geen zin in dat gesleep hij moet ook mee op een toertje met de motor en als we gaan skieen bijvoorbeeld. Dus zeg maar jaszak formaat.

Na veel lezen op diverse fora en DPreview etc etc kwam ik op de 2 bovenstaande modellen. Waarom handig dat ze op penlites werken en op Sd kaartjes die ik toch al had van de Kodak.

Wat maak ik voor foto's: landschap, stilstaande en of beweegende objecten (auto's motoren) wat natuur en natuurlijk huis tuin en keuken kiekjes zowel binnen als buiten.

Hieronder de voordelen van beide cam's in mijn ogen voor de rest zijn ze redelijk hetzelfde imho.

SX100IS
10x zoom
afmeting

A720is
6xzoom
Optische zoeker
afmeting

Wie helpt kiezen? of heeft een andere suggestie? De optische zoeker is zeker een + voor de 720 en neig daar nu ook het meest naar toe. Zoom gebruik ik niet veel denk ik maar t.o.v nu 3x is alles beter :P

nieuwe pc samenstellen = leuk

• Brum
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik snap niet precies wat je nu van anderen wilt weten. Je geeft het zelf aan: camera's zijn zeer vergelijkbaar, maar de ene heeft meer zoom en de andere een optische zoeker. Lijkt me dus op een afweging neerkomen en die kun je alleen zelf maken.
Natuurlijk kun je ook nog kijken naar modellen/merken waarbij hetzelfde met 10x zoom + optische zoeker wordt geboden. Maar die kun je zelf ook vinden, er is voldoende keuze en dan komen er weer andere afwegingen. Op dit forum zijn een aantal topics die een hulp kunnen zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Brum op 26-11-2007 16:30 ]

30D | 17-85iS | 50/1.8 | MBP

• Blaasijzer
nou wat ik precies wil weten is wie heeft wellicht voor dezelfde keuze gestaan en het welke gekozen om wat voor reden.

Of weet iemand anders misschien nog een (belangrijk) verschil wat ik over het hoofd heb gezien? Uiteraard heb ik dit forum ook afgespeurd dat was mede bepalend voor de keuze tussen deze 2 modellen.

[ Voor 19% gewijzigd door Blaasijzer op 26-11-2007 16:35 ]

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Meestal begin je met beeldkwaliteit. De lens en sensor dus. Want daar leun je meer op dan op optische zoeker of grotere zoom. Je hebt namelijk niks aan leuke zoomlens als foto's niet goed uitkomen.

Dus ik ga even kijken wat verschil is...
SX100IS: 8MP lens / Wide 36mm / Macro 1cm / F2.8
A720IS: 8MP lens / Wide 35mm / Macro 1cm / F2.8
Lens van A720 kan iets wijder. De lens van SX100IS is groter in diameter, maar wint amper niks mee.

Persoonlijk heeft optische zoeker voorkeur omdat je dan langer foto's kan maken. Batterij loopt minder snel leeg. Ook als je in felle en lichtzwakke omstandigheden je niet meer goed op lcd kan kijken. Moeilijke opnamen, vooral burst shots, kun je niet op LCD scherm vertrouwen, die schokt altijd en kan zelfs even op blank staan.
SX100IS heeft geen optische kijker. Dat wordt dus op LCD kijken. Al snel komt hier eerste misser tevoorschijn. Vast scherm en de resolutie is vrij laag op 172,000 pixels. Waar S5 met zijn twistbare scherm en G9 allang op ruim 200,000 pixels staat, vind ik dit beetje zonde. Scherp stellen of goed kijken zal minder fijn gaan. Er is niks anders. En A720IS is nog lager met 115,000 pixels, maar redt nog met optische zoeker (80% overview)

SX100IS heeft flitser in het midden op hogere stand. Dit vermindert rode ogen meer en schaduw door flitser ziet er dan beter uit, alsof je met externe flitser doet. Maar zou je telkens openklappen wel fijn vinden? Dat varieert per persoon. Het maakt wel gedwongen opnamen zonder flits wel mogelijk, omdat opklappen de flitser vanzelf aanzet.

Dan de bediening.
A720IS heeft alle knoppen aan 1 kant. Dat kan je dus met 1 hand bedienen. SX100is heeft 4 rij knoppen onder scherm. Dit zal je niet makkelijk met 1 hand doen. Je zal met 2 handen moeten doen.

Onderwater optie is mogelijk bij A720IS, maar SX100IS heeft nog geen onderwater behuizing.
Behuizing bij SX100is is ronder dan A720IS.

Volgens eerste reviews heeft SX100IS goede tot acceptabele ruiswaarden tot ISO400, daarna gaat het snel bergaf: http://www.popphoto.com/c...n-powershot-sx100-is.html
Maar A720IS kan ook bijbenen met ruiswaarden, misschien wel tot iso800. Hoek tot hoek scherpte schijnt goed te zijn.
Long VGA video mode is niet gemeld op SX100IS specs, wel op A720IS.

A720IS review: http://www.imaging-resource.com/PRODS/A720IS/A720ISA.HTM

Wat vind ik er zelf van? Twee goede camera's, maar gezien de features en de kans om batterijen te besparen, meer kans om te kunnen fotograferen met optische zoeker, ook met fotoscherpte zal hoger gaan met 6x zoom dan met nieuwere 10x zoom, kies ik persoonlijk (ook met makkelijke kans op onderwater behuizing) voor A720IS.

• Blaasijzer
wauw thanks voor deze super constructieve bijdrage _/-\o_ nu even een mooie aanbieding scoren met battery pack, oplader en knappe case! Tenzijn er iemand langs komt die me van gedachten doet veranderen :X (kans klein)

Maar vooral de optische zoeker zou al de doorslag moeten geven, daar maak ik namelijk regelmatig gebruik van vooral op vakantie in zonniger oorden. :X

Ik vraag me alleen af of ik er ook beetje leuke foto's binnen mee kan maken zonder lelijk bewogen of kunstmatig licht. Maar dat staat vast wel in het boekje, en anders maar eens over een serieuze cursus gaan nadenken. En als dez mij gaat vervelen dan maar DSLR erbij ;)

Verwijderd

Mijn vriend heeft de 720 1 maand gehad,helaas gestolen.
Wat wel was dat de batterij een signaal geeft dat de batterijen bijna op zjin,maar dat dit in de praktijk echt meeviel je kon er tenminste nog een 2 uurtjes mee werken.
Je kunt veel handmatig instellen.
Verder geen oplaadbare batterijen erin doen,want die zijn wel zo leeg.
Voor de rest vond ik het een prima camera voor een iets gevorderde is het zeker een goed model
Misschien niet helemaal het antwoord op je vraag,toch hoop ik dat je er iets aan hebt.

succes met je keuze

• Blaasijzer
Verwijderd schreef op maandag 26 november 2007 @ 22:10:
Wat wel was dat de batterij een signaal geeft dat de batterijen bijna op zjin,maar dat dit in de praktijk echt meeviel je kon er tenminste nog een 2 uurtjes mee werken.
Voor de rest vond ik het een prima camera voor een iets gevorderde is het zeker een goed model
Misschien niet helemaal het antwoord op je vraag,toch hoop ik dat je er iets aan hebt.

succes met je keuze
yavana,

Helpt zeker wel met de keuze, geen oplaadbare erin doen? Ik bedoel dat niet van die standaard dingen maar voor cam's ik zat te denken aan een setje 2700 mAh van bijvoorbeel GP. ?

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-01 21:15
Verwijderd schreef op maandag 26 november 2007 @ 22:10:

succes met je keuze
Wat is jouw motivering om er geen oplaadbare batterijen in te doen? Fatsoenlijke Nimh batterijen hebben bewezen langer mee te gaan dan standaard alcaline batterijen. Ze hebben een hoger mah etc.

Let er wel op dat je geen 700 mah batterijen neemt, maar toch wel 2500 mah of meer. Bespaar hier niet op door budget batterijtjes te kopen bij de kruidvat ofzo, maar koop kwaliteit. goedkoop is bij oplaadbare batterijen vaak duurkoop.

Naast de GP batterijen zou ik kijken naar Vapextech http://www.vapextech.nl. Dat zijn topkwaliteit batterijen voor een aanzienlijk lager bedrag van bijvoorbeeld de GP's

• Blaasijzer
masterslave schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 08:57:
[...]

Wat is jouw motivering om er geen oplaadbare batterijen in te doen? Fatsoenlijke Nimh batterijen hebben bewezen langer mee te gaan dan standaard alcaline batterijen. Ze hebben een hoger mah etc.

Let er wel op dat je geen 700 mah batterijen neemt, maar toch wel 2500 mah of meer. Bespaar hier niet op door budget batterijtjes te kopen bij de kruidvat ofzo, maar koop kwaliteit. goedkoop is bij oplaadbare batterijen vaak duurkoop.

Naast de GP batterijen zou ik kijken naar Vapextech http://www.vapextech.nl. Dat zijn topkwaliteit batterijen voor een aanzienlijk lager bedrag van bijvoorbeeld de GP's
Ik ga voor de GP, heb voor mijn huidige kodak ook 2100 mAh en die zijn goed bevallen, echter nar 5 jaar toch wel mishandeling zijn ze op. Ik heb de Rapid2 lader die nog goed is dus 4 stuks 2700 komen erbij. 1Gb sd kaartje heb ik reeds en nog 2 x 512 voor reserve. Normale snelheid eerstmaar eens testen of die goed werken.

• Righteye
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-01 15:06

Righteye

Mijn rechteroog dus.....

Leuk dit topic, heb net 1 week geleden voor exact deze keus gestaan. Had alleen de Lumix TZ3 van Panasonic er ook nog bij als optie (iets betere kwaliteit foto's als de andere 2 opties).
Door de accu is deze afgevallen, batterijen zijn veel makkelijker en overal te halen.

Mijn keus is uiteindelijk op de SX100 gevallen. Voornamelijk om de 10x zoom, vond 6x net te weinig. Verder doen de camera's niet zoveel onder voor elkaar. Heb op veel verschillende sites vergeleken op alle aspecten (fotokwaliteit, look and feel, solide body, zoom, extra's etc.) en het is de keuze 6x zoom met optische zoeker of 10x zoom zonder optische zoeker.

Verder blijkt ook uit alle testen dat het beide goede toestellen zijn.

Één puntje dat ik nog niet genoemd heb, maar wat voor mij wel zwaar meewoog de SX100 maakt veeeeeel sneller foto's met flist (shot-to-shot). De A720 is 6 seconden onbruikbaar na het nemen van een flitsfoto, de SX100 heeft hier geen problemen mee en kan na 3 sec. alweer aan de slag.
Omdat ik veel binnen fotografeer en ook het nodige met flits was dat wel een zwaarwegende factor waardoor het toch de SX100 geworden is.

Trust me, aan geen van beide toestellen koop je een kat in de zak, allebei kwalitatief goed het is alleen net wat je wilt.

De sites die ik gebruikt heb voor mijn keuze:
www.alatest.nl
www.kieskeurig.nl
www.dpreview.com
www.dcresource.com
www.digitalcamerainfo.com
www.cnet.com

Bij Digi2U.nl in Holten is de A720 174,- euro en de SX100 222,- euro beide na cashback van Canon.

[ Voor 9% gewijzigd door Righteye op 27-11-2007 09:52 ]

Weblog van Righteye's gezinnetje - De grote grappige plaatjes website

• Blaasijzer
Bij Digi2U.nl in Holten is de A720 174,- euro en de SX100 222,- euro beide na cashback van Canon.
Is wel eindje weg bij mij vandaan Z'dam -> Holten.... en is die actie niet afgelopen ? Tja ik fotografeer meestal buiten en soms binnen, en voor buiten weegt voor mij de optische zoeker zwaarder.

en 3 of 6 sec maakt voor mij dus weinig uit maar een paar kanppe batterijen helpt daar wellicht wel bij.

[ Voor 7% gewijzigd door Blaasijzer op 27-11-2007 13:51 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:53

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb de voorloper van de 720, de 710. Zelfde body maar heeft maar 7 MP.
De optische zoeker is crap. Ik ben hiervoor verwend geweest met een digitale zoeker en daar zie je echt wat je op de foto krijgt, bij de 710 klopt daar maar weinig van. Verder is hij veel te klein en heeft geen oogkapje, dus ik ben vrijwel direkt over gegaan op het schermpje om te fotograferen.
Verder bevalt hij goed, goede foto's (weer een stapje beter dan mijn vorige camera, Fuji FinePix 2800) en ik heb er geen problemen mee met de levensduur van mijn 2700 NiMh GP accu's. Zorg wel dat je een goede acculader hebt, die goedkope standaardladers zonder laadstroomkeuze zou ik niet meer vertrouwen bij zo'n capaciteit.
Wat met NiMh batterijen wel zo is is dat je weinig tijd hebt tussen low bat en echt uit. Maar goed, je moet toch altijd een setje reserve bij je hebben.

Signatures zijn voor boomers.

• Righteye
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-01 15:06

Righteye

Mijn rechteroog dus.....

Blaasijzer schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 13:39:
[...]

Is wel eindje weg bij mij vandaan Z'dam -> Holten.... en is die actie niet afgelopen ? Tja ik fotografeer meestal buiten en soms binnen, en voor buiten weegt voor mij de optische zoeker zwaarder.

en 3 of 6 sec maakt voor mij dus weinig uit maar een paar kanppe batterijen helpt daar wellicht wel bij.
Helaas.....betere batterijen gaan niet helpen, hoogstens zijn ze niet zo snel op.
In de testen waar die 6 sec uitkomen gebruiken ze 2700NiMh of hoger.

En de actie is niet afgelopen, sterker nog hij begint pas 30 november. Ze waren zo vriendelijk om de bon alvast op die datum te zetten zodat ik daaraan mee kan doen :D

In elk geval suc6 met je keuze en zoals ik al zei, het is beide geen kat in de zak, het is net wat jij belangrijker vind.

[ Voor 19% gewijzigd door Righteye op 27-11-2007 15:24 ]

Weblog van Righteye's gezinnetje - De grote grappige plaatjes website

• Chili
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-01 09:03
om dit topic maar weer even leven in te blazen...
Ik twijfel ook ernstig tussen de A720IS en de SX100IS.
Stiekem gaat mijn voorkeur uit naar de SX100IS, vanwege meer zoom. De optische zoeker zal ik niet missen (deze is toch niet erg secuur). Als ik echter de review op cnet lees -KLIKKEN- begin ik toch erg te twijfelen. De reviews van de A720 zijn over het algemeen beter. Ik ben toch wel benieuwd of de kwaliteit van de foto's uit deze twee toestellen verschilt, want dat is iets wat ik erg belangrijk vind.
Ook denk ik er over om er een groothoekconverter bij te kopen, aangezien ik naast het point and shoot werk graag tijdens trips landschappen en steden fotografeer. Is dit aan te raden?
Pagina: 1