Verwijderd schreef op maandag 26 november 2007 @ 15:10:
Hi,
Ik werk momenteel via een detacheerder maar nu wil misschien voor mijn zelf beginnen.
Als je ziet hoeveel klanten voor mij betalen dan vindt ik belachelijk dat ik daar uiteindelijk
1 zesde daarvan aan het eind van de maand krijg.
Ik zit er dus zelf aan te denken om mezelf te detacheren. Hoe reeel is zo iets of is het
beter om gewoon bij een baas te blijven en minder te verdienen?
Ik weet niet of hier iemand ervaring mee heeft maar is het moeilijk om zo op die manier
iets voor je zelf te beginnen?
graag hoor ik jullie meningen!
Ik kan je wel een beetje helpen met de berekening.
(1) je huidige bruto uurloon kun je berekenen door je maandsalaris te delen met 174 (21.75 dagen x 8 uur)
(2) uitgaande van een gebruikelijke IT CAO (leaseauto, pensioen, onkostenvergoeding etc) zit er een factor 1.5 a 1.6 tussen je brutoloon en de totale loonkosten (hangt ook af van je loon, bij een laag salaris tikt de leaseauto relatief wat harder aan).
(3) je billable uren zijn 75 a 80% van je totale uren. (10% vakantie, 5% leegloop tussen projecten, 5% ziek, 5% cursus)
(4) kantoorkosten. Hoeft niet zoveel te zijn, maar je moet toch wel eens een klant bellen of wat brieven sturen.
(5) als je met (1) t/m (4) je uurtarief vaststelt, zijn je kosten betaald en speelt je bedrijf precies quitte. Maar als je ook wilt dat je bedrijf in de toekomst gaat groeien, moet je er een marge bovenop zetten.
Een rekenvoorbeeld:
- brutoloon 3000
- vakantiegeld 250
- onkostenvergoeding 90
- auto 700
- zorgverzekering werkgeversdeel 180
- zorgverzekering werknemersdeel 110
- pensioenpremie werkgever 200
- WW en WIA premie werkgever 330 (schatting o.b.v. 10% van je salaris; check de tarieven bij belastingdienst)
Totale loonkosten 4860 --> 27.93 per uur.
Kantoorkosten: een laptop a 50 euro per maand, telefoon en post ook 50, accountant 100 (1200 voor het controleren van je jaarrakening), KvK inschrijving 10 (120 per jaar ofzo). --> 1.21 euro per uur bovenop je loonkosten.
Hou je bijvoorbeeld rekening met 75% declarabel (hangt ook een beetje af van je soort projecten. software engineering zijn vaak lange klussen dus niet zoveel leegloop. ander soort werk zoals business consultancy gaat vaak met kortere klussen dus vaker leegloop). Dan kom je op (27.93 + 1.21) / 0.75 = 39 euro per uur.
Wil je nog winst maken met je bedrijf en/of iets overhouden voor onverwachte kosten, dan komt dat bovenop de 39 euro.
Hou er ook rekening mee dat je als freelancer wat minder kunt vragen dan een bekend softwarehuis voor jou kan vragen. Je zult waarschijnijk het verschil moeten delen?
Succes ermee!