[WC] advies gevraagd, opzetten nieuw WC systeem incl. kast

Pagina: 1
Acties:
  • 260 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sandor Scheffer
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Excuus dat de titel wat cryptisch is, wist niet goed hoe het te omschrijven. Mijn probleem is als volgt: ik wil a. een nieuwe systeemkast en b. daarin met waterkoeling gaan werken, wat moet ik nu hebben? Ik heb behoorlijk wat leeswerk eropzitten, nagenoeg de hele GoT doorgenomen, de basis zaken zijn nu redelijk bekend.

Waar ik op hoop is dat door het in samenhang selecteren van de waterkoeling (voornamelijk rad) en de kast daar synergie te behalen valt. Mijn idee was/is dan ook om eerst een systeemkast te selecteren en daarbij een radiator die daar goed in c.q. bij past. Kleine mods (met een figuurzaag aan de slag lukt me nog wel) zijn daarbij geen probleem. Ik ga er vanuit dat het plaatsen van de overige wc onderdelen geen problemen op gaat leveren.

Bij deze mijn wensen:
- het wc systeem moet in de toekomst geschikt zijn om cpu, gpu, chipset en 2 HD's te koelen
- lage temps gaan boven stiltje, wil "behoorlijk" OC'en
- kast moet voldoende ruimte bieden voor de gebruikelijk pc stuff (geen sli, dubbele voedingen of meer dan 2 HD'en) en wc onderdelen
- hoeft geen design kast te zijn
- geld is geen issue (wel binnen het redelijke)
- vind het leuker om zelf wat te prutsen dan zo'n kant en klaar systeem te kopen

Zelf zat ik te denken aan een 360 rad. Als ik die netjes in de kast kan verwerken dan hoef ik me daar in de toekomst niet meer druk over te maken. Voorkeur gaat uit (na het vele leeswerk) naar een plaatsing van het rad boven in de kast. Ben wel bang dat als ik gaten in de bovenkant maak en daar het rad tegenaan maak de standaard gaten onder de voeding de airflow niet ten goede komen.

Concreet levert dat de volgende vragen:
- welke kasten moet ik aan denken?
- welke rads?
- welke toebehoren (grills, shrouds, <weet ik veel>) heb ik nodig?

Het hoeft niet uitgekauwd te worden, een klein duwtje in de goede richting zou heel mooi zijn. Zodra ik kast en rad heb geselecteerd wil ik de rest gaan invullen.

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik zou gaan denken aan een mooie Lian-Li kast met een Thermochill PA 120.3 radiator. Dan heb je van beide dingen het beste: Zeer goede prestaties van de radiator en een grote, degelijke kast. Wel een investering maar gaat jaren mee.

[ Voor 9% gewijzigd door TEAMIKKE op 26-11-2007 15:34 ]

• rabor
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-03 02:45
Er is eigenlijk maar 1 kast die perfect is voor waterkoeling & dat is de Silverstone TJ-07.

Daar kun je - zonder te hoeven zagen - onderin een Thermochill PA120.3 (de beste radiator) incl shroud kwijt.

Qua CPU-blok heb je nu 2 keuzes: de bewezen D-Tek Fuzion & een blok wat hem mogelijk gaat verslaan: de EK-Supreme

Qua GPU heb je ook 2 keuzes; full-cover blokken & koelblokken voor de core.. & beiden hebben voor- en nadelen:

- Het voordeel van full-cover blokken is dat ze allround het beste koelen, maar het grote nadeel is dat ze maar op 1 videokaart passen..
- De voordelen van blokken die alleen de core koelen is dat je deze op bijna alle videokaarten kan monteren, alleen zijn dan de mosfets en ram passief gekoeld - iets dat met de nieuwste kaarten eigenlijk niet meer kan.

& verder zou ik geen waterkoeling nemen voor je HD's, want dat verpest je hele flow & koelt niet beter dan wanneer je ze achter een intake-fan zet.

Kepi_nl

• PilatuS
  • Niet online
Als je wilt gaan zagen voldoet vrijwel elke kast wel. Ik heb zelf een Lian-Li PC71 met boven in de kast een Alphacool 3x120mm rad. Een kast uit zoeken moet je in mijn mening echt zelf doen omdat iedereen een andere smaak heeft. Jij kan mijn Lian-Li wel eens spuug lelijk vinden.

• Astratuner
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:00
Rabor waar exact plaats je dan die thermochill pa 120.3 zonder te hoeven modden aan de case?

want vanonder zitten de drivebay toch in de weg? tenzij je er 1 uit laat ?

• Sandor Scheffer
bedankt voor de reacties zover, heb al die cases opgezocht

heb tevens een quick scan van heel veel fabrikanten gedaan, het valt me op dat er maar een paar merken zijn die cases maken die uberhaupt een beetje bij mijn wensen in de buurt komen, silverstone, lian-li en coolermaster hebben goeie cases

de volgende lijkt me op zich wel wat:
http://www.coolermaster.c...=detail&tbcate=17&id=2584

wat me goed daaraan lijkt, incl. vraagjes:
- dubbel 120 bovenin, zitten die nou onderling ook op zo'n afstand dat die overeenkomen met de mounting holes van een rad?
- zou ik boven de case (maar onder de deksel) 140 mm fans kunnen zetten en dan in de case de rad.?
- psu onderin
- flow van onder naar boven (met bovenin optie voor rad)
- als ik de rear 120 gebruik voor een rad met fan, gaat dat dan niet knellen met het moederbord?

als ik zelf een case had mogen ontwerpen dan:
- onderin 4 * 120 mm (1 * 120 gebruikt voor PSU), met een grote stoffilter
- bovenin 4 * 120 mm exhaust met voldoende ruimte om rads te bevestigen
- alles in de kast zo gepositioneerd dat het ook gekoeld wordt door de flow van onder naar boven

Heeft iemand een idee welke kast hier een beetje bij in de buurt komt? Of dat hetgeen ik opsom uberhaupt wel een goed plan is? :)

• rabor
Astratuner schreef op maandag 26 november 2007 @ 22:31:
Rabor waar exact plaats je dan die thermochill pa 120.3 zonder te hoeven modden aan de case?

want vanonder zitten de drivebay toch in de weg? tenzij je er 1 uit laat ?
Exact, als je er 1 uit haalt dan past de 120.3 daar precies tussen, en op z'n kant zit je dan nog over de hele lengte voor het gaas.

Maar er zijn natuurlijk wel meer cases waar je niet (zoveel) aan hoeft te modden, zoals idd de Li's & ook de U2-UFO's van Mountain Mods, maar ik was zelf tot de conclusie gekomen, dat wanneer ik een mooie kast wil hebben en er niet in wil boren of zagen dat dan de TJ-07 de mooiste/beste was.. maar idd smaken verschillen.

Zelf ben ik al een tijdje op jacht naar een extended ATX Windy van Soldam, zoals bv de Windy Alcadia ZR3000 Legend ;), maar die zijn vrij moeilijk & prijzig om hierheen te halen..

Kepi_nl

• Astratuner
al wil ik je maar al te graag geloven rabor maar als je een pa 120.3 fit, en dan nog is een voeding...

dan heb je zero plaats voor een drive bay ?

Pics en mods die ik heb gezien hadden 5.25" to 3.5" bays en HD zaten vanonder in voorkant van de case.

prove me wrong please :)

• rabor

Kepi_nl

• Astratuner
op extremesystems heb ik al gezeten.

maar zoals ik al zei veel te vinden die hun HD's in hun "cd bays" hebben gefixed.

Ik zal je links eens bekijken :)

tks

• Sandor Scheffer
ok, heb inmiddels de coolermaster cosmos 1000 , errug mooie kast :)

nu de rest van de wc nog, zat te shoppen en kwam op het volgende uit:

Laing DDC-Pumpe 12V Pro AGB 91,63 €
Anschluss:
Anschraubtülle 10/8mm G1/4
Pumpe:
Laing DDC-1T + Aufsatz + AGB

91,63 €*

Eheim/Hydor/Laing Aufsatz Entkopplungsset 4 Puffer 3,99 €

3,99 €*

D-Tek FuZion Universal 68,99 €

68,99 €*

EK Water Blocks EK-FC8800 GT (G92) SLI ready 79,89 €

79,89 €*

Thermochill PA120.3 Triple Radiator 93,99 €

93,99 €*

Thermochill Vorkammer Shroud PA120.3 Triple Radiatoren 21,99 €

21,99 €*

Wärmeleitpaste Arctic Silver 5 5,99 €

5,99 €*

Schlauch PVC 10/8mm innovatek Spezial Schlauch tranparent 1,99 €

3,98 €*

Zwischensumme: 370,45 €*

eigenlijk wilde ik 300 euro uitgeven, maar iedere keer werd ik verleid om toch net het duurdere onderdeel te kiezen, geef ik hier teveel geld uit aan onzinnige dingen? of is goedkoop hier duurkoop?

wat ik niet zo snel kon vinden:
* iets om 120mm fans te ontkoppelen van de kast (rubber schroeven met ringetjes ofzo?)
* fanmate voor 6 fans (mag super simpel zijn)
* wat voor bevestigingsmateriaal ik allemaal nodig heb, hier wil ik liever niet op bezuinigen (liever voor 2 tientjes het bijpassende rackje dan uren zitten pielen met touwtje)

ben ik nog zaken vergeten?

• The_Ownman
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-03 23:47
Ik zou overwegen om een 2x120mm radiator achter bij de casefans te doen, en voorin bij je casefan een 1x120mm radiator, hoef je ook niet de modden ofzo.

edit: je hebt achter maar 1 casefan slot volgens mij. 3x120mm is wel het mooist, als je niet wil zagen dan kan je altijd meerdere 120mms nemen of voorin een 2x120mm als dat past.

[ Voor 38% gewijzigd door The_Ownman op 12-12-2007 17:48 ]

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-03 21:08

Dima_2005

T.net-verslaafde

Thermaltake heeft ook een waterkoelingkast met waterkoeling ingebouwd.

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• PilatuS
  • Niet online
Dima_2005 schreef op woensdag 12 december 2007 @ 18:20:
Thermaltake heeft ook een waterkoelingkast met waterkoeling ingebouwd.
De set die hier boven staat is alleen vele malen beter dan een el-cheapo TT setje. TT is best aardig om mee te beginnen maar high-end is het zeker niet. Een TT setje zit rond de 100 euro. Een goede zelf samengestelde set zit al snel op 300 euro, en dat verschil merk je in kwaliteit.

Persoonlijk raad ik niemand TT aan.
Pagina: 1