Niet omdat het moet, maar omdat het kan....
Now, why would or should you use COM? COM is one of the main ways to glue applications and components together on the Windows platform; using COM you can launch Microsoft Word, fill in a document template and save the result as a Word document and send it to a visitor of your web site. You can also use COM to perform administrative tasks for your network and to configure your IIS; these are just the most common uses; you can do much more with COM.
Wat heb je zelf al gevonden / bedacht om dit op te lossen? Als ik google op php edit word document kan ik kiezen tussen verschillende manieren om word documenten te bewerken met php. Heb je dit al geprobeerd? Zo nee, waarom niet?
[ Voor 3% gewijzigd door Pete op 26-11-2007 13:05 . Reden: een link moet wel een link zijn ;) ]
Inderdaad correct antwoord op mijn vraag.phsmit schreef op maandag 26 november 2007 @ 12:49:
Ja, dit kan met PHP. // dit is een volledig en correct antwoord op je vraag
Wat heb je zelf al gevonden / bedacht om dit op te lossen? Als ik google op [google]php edit word document[/] kan ik kiezen tussen verschillende manieren om word documenten te bewerken met php. Heb je dit al geprobeerd? Zo nee, waarom niet?
Verder. Ik was ook op zoek gegaan met dezelfde zoekterm als jij hebt voorgesteld. Echter liep ik tegen dezelfde problemen aan als de topicstarters daar.
Als het document werd gewijzigd was het daarna niet meer te lezen door Word zelf. Vandaar.
Verder zag ik ook een mogelijkheid met RTF. Dit zou makkelijker 'bewerkbaar' zijn dan Word. De inhoud van het template is ook niet zo spannend. Factuurlayout...
Niet omdat het moet, maar omdat het kan....
Uit ervaring kan ik je vertellen dat RTF vaak handiger is (ook op een linuxbak werkt) en meer voorspelbare resultaten geeft. Het enige jammer is dat het is minder opmaak capaciteiten heeft.
Heb je ook overwogen om gewoon pdf documenten te genereren?
[ Voor 5% gewijzigd door Pete op 26-11-2007 13:09 ]
Een betere optie is - zoals eerder aangehaald - RTF of het XML formaat van Word. Met beide heb ik templating engines op basis van Word documenten gemaakt i.c.m. PHP. Het XML Word formaat is iets bewerkelijker dan RTF,maar biedt je wel alle opmaakmogelijkheden.
Ik wil bovenstaande nog even onderstrepen. Let hierbij aub op Programming Beleid - De Quickstart en vul aub de gevraagde informatie aan.phsmit schreef op maandag 26 november 2007 @ 12:49:
Ja, dit kan met PHP. // dit is een volledig en correct antwoord op je vraag
Wat heb je zelf al gevonden / bedacht om dit op te lossen? Als ik google op php edit word document kan ik kiezen tussen verschillende manieren om word documenten te bewerken met php. Heb je dit al geprobeerd? Zo nee, waarom niet?
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Ik vroeg me alleen af hoe je XML in WORD kan opslaan/openen en eventueel wijzigen met WORD is daar een tutorial te vinden.
Ik gebruik WORD XP maar overal in handleidingen zie ik WORD 2003. Is het dan niet mogelijk met Office XP?
Jochemmol
Het kan, maar het kost ontzettend veel resources op je server, het kan overigens ook niet op elke host, het heeft specifieke componenten/dll`s enz nodig.
Want als je namelijk iets wilt aanpassen in WORD, wordt word zelf gestart op de server, aangepast en afgesloten en dan doorgegeven. Dat geeft in de praktijk hele trage respons van de webserver en bij veel gebruikers ook nog een server die helemaal gaat trippen.
Misschien dat het nu anders is correct me if i`m wrong, maar 2 jaar geleden heb ik hier ook mee zitten te klooien, en uiteinlijk toch maar voor PDF gekozen, daar dit veel eenvoudiger is om te genereren.
Can`t live without the mods
Je pakt een HTML bestand waarin je je placeholders maakt (met een niet zo spannende layout moet dat geen probleem zijn).
Je PHP script laad de file, plaatst de veriabelen in de placeholders en maakt vervolgens een PDF bestand aan.
Klaar! Geen gezeur met MS Word, relatief lage resources (behalve de vertaalslag HTML->PDF evt.), en een 'standaard' output.
Heb jij een class die HTML direct omzet naar PDF dan? Dat zou me veel tijd schelen t.o.v. FPDF...creator1988 schreef op maandag 26 november 2007 @ 17:57:
Mij lijkt dit de meest logische manier:
Je pakt een HTML bestand waarin je je placeholders maakt (met een niet zo spannende layout moet dat geen probleem zijn).
Je PHP script laad de file, plaatst de veriabelen in de placeholders en maakt vervolgens een PDF bestand aan.
Klaar! Geen gezeur met MS Word, relatief lage resources (behalve de vertaalslag HTML->PDF evt.), en een 'standaard' output.
Verwijderd
Zoiets misschien: http://www.htmldoc.org/?Peedy schreef op maandag 26 november 2007 @ 18:42:
[...]
Heb jij een class die HTML direct omzet naar PDF dan? Dat zou me veel tijd schelen t.o.v. FPDF...
FPDF is even wennen inderdaad, relatief veel werk. HTMLDOC is een goed alternatief en geeft naar mijn ervaring veruit de beste resultaten (maar geen forms en weinig css), let wel op bij dynamische plaatjes, deze werken niet tenzij je cached en dus naar een 'echt' plaatje linkt. Het nadeel is dat het geen class/lib is maar commandline werkt (dit vereist dus passthru/shell_exec/backtick rechten).Peedy schreef op maandag 26 november 2007 @ 18:42:
[...]
Heb jij een class die HTML direct omzet naar PDF dan? Dat zou me veel tijd schelen t.o.v. FPDF...
Er is wel een HTML2FPDF class, maar deze geeft duidelijk slechtere resultaten dan HTMLDOC en is erg slecht gedocumenteerd. Deze is echter wel handig als basis converter waar opmaak niet perfect hoeft en de input basic html is. Het is immers wel redelijk portable.
tcpdf ( gebaseerd op FPDF ) kan veel van de html omzetten naar pdf. Ik gebruik het al tijden voor mijn eigen projectenPeedy schreef op maandag 26 november 2007 @ 18:42:
[...]
---
Fpdf gebruik ik zelf veel maar het lijkt me makkelijker om een template via Word te bewerken dan om via fpdf/php-code te gaan frutten. Mocht opmaak wel belangrijk zijn, dan kun je via fpdi (gebaseerd op fpdf) een bestaande PDF-file importeren en er via fpdf tekst overeen plaatsen op de juiste posities. Via de geïmporteerde PDF kun je dan alle vormgeving erin stoppen die je wenst zodat je niet afhankelijk bent van de beperkingen van RTF op dat gebied.
Mocht je (of je baas/je opdrachtgever) de geldpest hebben dan kun je PDFlib met personalization server gebruiken (link) maar dat lijkt me wat overkill voor wat je wilt.
Ik spoor veilig of ik spoor niet.