[Powermac G4] Start niet meer op na PRAM reset

Pagina: 1
Acties:
  • 1.245 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
:w

Ik heb een probleem met een Powermac G4 die hier op mijn werk staat. Een collega van mij probeerde een oude OS9 schijf erin te stoppen en ermee te booten zodat hij er nog wat bestanden af kon halen. Dit werkte uiteraard niet en het systeem liep vast tijdens het booten. Een 2e poging leidde tot hetzelfde probleem.

Toen had mijn collega het briljante idee om de PRAM / NVRAM te resetten dmv de toetscombinatie Command+Option+P+R.

Echter, na dit geprobeerd te hebben start de mac niet meer op! Als ik de power button in druk gaat het lampje even branden en gaat meteen weer uit. De fans gaan wel draaien en de harde schijf ook

Ik heb de PMU reset ook al geprobeerd (knopje op het moederbord naast de batterij) maar dat hielp helaas ook niet...

iemand nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Heb je de PMU gereset, met de stroomkabel afgekoppeld?

Je kunt proberen om alles los te halen (harde schijf, videokaart, scsi kaart enz.) en te kijken wat er dan gebeurt.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mishmash
Harde schijf losgekoppeld
Cd-rom speler losgekoppeld
PMU reset gedaan met de stroom eraf
Batterij eruit gelaten voor het weekeind

Allemaal geen resultaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-06 13:08

chem

Reist de wereld rond

Haal wat spullen eruit; geheugen, videokaart etc. en probeer het component-voor-component nog eens.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Overigens, om wat voor een PowerMac G4 gaat het hier precies?

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallie-s
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-05 07:54
Ik weet niet wat het doet..
Maar ik weet wel dat het kan helpen :D

Er zit een knopje op je moederbord, ergens linksboven.. Bij mij wou ie niet meer starten, en na het indrukken daarvan deed ie het weer.. Ook een soort reset knop dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-06 13:08

chem

Reist de wereld rond

wallie-s schreef op maandag 26 november 2007 @ 18:57:
Ik weet niet wat het doet..
Maar ik weet wel dat het kan helpen :D

Er zit een knopje op je moederbord, ergens linksboven.. Bij mij wou ie niet meer starten, en na het indrukken daarvan deed ie het weer.. Ook een soort reset knop dus.
Mishmash schreef op maandag 26 november 2007 @ 11:47:
Ik heb de PMU reset ook al geprobeerd (knopje op het moederbord naast de batterij) maar dat hielp helaas ook niet...
volgens mij moet je de topicstart wat beter lezen :)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mishmash
Daedalus schreef op maandag 26 november 2007 @ 13:05:
Overigens, om wat voor een PowerMac G4 gaat het hier precies?
Ik zal woensdag even kijken om wat voor G4 het precies gaat, rest van de dag beetje druk gehad met andere dingen.

Overigens heb ik al wel met een zo kaal mogelijke machine geprobeerd te booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mishmash
Ok ik heb de volgende gegevens van de G4:

Model Number: M8493
Type: PowerMac G4 1Ghz DP

Iemand nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140651

oke, het zou me niets verbazen dat je voeding gewoon defect is geraakt, en dat toevallig op een moment dat je net wat had verandert . breng hem dus gewoon naar een AASP en waarschijnlijk zeggen die dat je PSU inderdaad defect is :>

edit: na het nog een keer lezen dat je fans wel gaan draaien .... :9 alles afkoppelen heb je ook al geprobeert zie ik.... hmmm,, tsja CPU of logic -> dit moet gewoon getest worden door een AASP i.m.o :P

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 140651 op 28-11-2007 17:53 ]

• Mishmash
Anoniem: 140651 schreef op woensdag 28 november 2007 @ 17:52:
oke, het zou me niets verbazen dat je voeding gewoon defect is geraakt, en dat toevallig op een moment dat je net wat had verandert . breng hem dus gewoon naar een AASP en waarschijnlijk zeggen die dat je PSU inderdaad defect is :>

edit: na het nog een keer lezen dat je fans wel gaan draaien .... :9 alles afkoppelen heb je ook al geprobeert zie ik.... hmmm,, tsja CPU of logic -> dit moet gewoon getest worden door een AASP i.m.o :P
Ik denk zelf niet dat de CPU naar z'n grootje is door een PRAM reset... Dan zou eerder het Logic board overleden zijn... Wat gaat zo'n geintje kosten ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mishmash
Iemand nog andere heldere ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 257596

ik zag bij toeval het bericht over je G4

het kan best dat hij niet meer opstart zonder dat er iets defect hoeft te zijn
misschien proberen met de instal cd of dvd van os 9.2 dat moet lukken
ik heb ook een g4 466 digital audio met os X en 9.2 en werkt prima maar
het is en blijft een puzzle kindje

Dit is een forum en geen maillinglist. Je e-mail adres vermelden heeft dus weinig zin.

[ Voor 23% gewijzigd door Daedalus op 02-04-2008 17:04 ]

Pagina: 1