Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klokop
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-07 11:48

klokop

swiekie swoeng

Topicstarter
M'n vriendin heeft over enkele maanden voor de periode van 2 jaar een fulltime baan in de USA, het plan is dat ik meega. Nou kan ik allerlei info vinden over werken in de USA, maar info over mijn situatie is natuurlijk niet te vinden:

Wonen in de USA, werken in Nederland.

Ik heb namelijk een (vaste) baan in NL, en met 't werk ben ik overeengekomen dat ik mijn baan gewoon behoudt, en vanuit de USA m'n huidige baan (developer etc. bij IT bedrijf) ga uitvoeren. Zijn er hier wellicht mensen die ervaring met dit model hebben op verscheidene niveaus:
  • visum
  • belastingen in NL en USA

"Passing silhouettes of strange illuminated mannequins"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 22:20
Visum weet ik zo niet, maar als je langer dan een half jaar per jaar in het buitenland werkt dan betaal je belasting over die tijd in het buitenland, niet in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-06 23:41
Als je vanuit de US blijft werken in NL lijkt me eerlijk gezegd een lastig verhaal door het tijdsverschil. Je baas in NL zal toch met je willen communiceren wat er zo niet makkelijker op wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klokop

klokop

swiekie swoeng

Topicstarter
n4m3l355 schreef op maandag 26 november 2007 @ 11:51:
Als je vanuit de US blijft werken in NL lijkt me eerlijk gezegd een lastig verhaal door het tijdsverschil. Je baas in NL zal toch met je willen communiceren wat er zo niet makkelijker op wordt.
M'n baas zag alleen maar voordelen:

- klant meldt aan het einde van zijn dag alle bugs/wensen/etc.
- einde van klant z'n dag == begin van mijn dag,
- ik doe m'n ding, en voila,
- klant denkt de volgende ochtend: "zo, dat is snel opgelost!"

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-07 01:56

Kid Buu

Huh, Pietje?

Nederland heeft een belastingverdrag met o.a. de VS. Je zal dus niet meer aan belasting kwijt zijn dan wanneer je in de VS zou werken.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-07 11:59

Jiffy

God, you're ugly!

klokop schreef op maandag 26 november 2007 @ 11:55:
[...]

M'n baas zag alleen maar voordelen:

- klant meldt aan het einde van zijn dag alle bugs/wensen/etc.
Dan moet die klant dat idd wél aan het _einde_ van zijn dag melden... :)
Als hij dat om kwart voor negen 's-morgens meldt, gaat die vlieger natuurlijk niet op.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klokop

klokop

swiekie swoeng

Topicstarter
Maar niemand heeft ervaring met visa in deze situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Bel even naar het Nederlands Consulaat in de VS, die kunnen je denk ik het beste vertellen hoe het in zijn werking zal gaan met het verkrijgen van een Visa.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 196953

klokop schreef op maandag 26 november 2007 @ 12:35:
Maar niemand heeft ervaring met visa in deze situatie?
Zelden iemand gezien die zo slecht kan googelen. er zijn hele sites over. Kijk maar eerst eens op amerika.pagina.nl . Er zijn genoeg nederlandse sites waar alle situaties besproken worden.

*oh amerikaanse consulaat bellen kan ook maar ze zijn daar niet zo...klantvriendelijk*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:07

Dido

heforshe

Je moet dan ook niet het Amerikaanse consulaat hebben, maar het Nederlandse consulaat in de VS ;)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klokop

klokop

swiekie swoeng

Topicstarter
Anoniem: 196953 schreef op maandag 26 november 2007 @ 13:03:
[...]
Zelden iemand gezien die zo slecht kan googelen.
Constructief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu

Kid Buu

Huh, Pietje?

Hoe lang ben je eigenlijk van plan om daar te gaan wonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klokop

klokop

swiekie swoeng

Topicstarter
Kid Buu schreef op maandag 26 november 2007 @ 14:16:
Hoe lang ben je eigenlijk van plan om daar te gaan wonen?
2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-07 13:56
Als je hier werkt, hier ingeschreven bent (Social Security Number hebt) en hier dus ook geld verdient (als het geld dus binnen het land komt) dan moet je hier belasting op betalen. Staat op de eerste pagina van je belastingsaangifte hoeveel geld er van het buitenland komt. Als het reeds getakseerd is in vb. Nederland dan is dat een credit voor de IRS. Daar je in Nederland/Belgie toch teveel belasting betaalt tov de Verenigde Staten ga je waarschijnlijk niets moeten achterdragen in de US behalve als je enorm veel geld verdient.

Hier kun je meer vinden: http://www.irs.gov/govt/fslg/article/0,,id=158481,00.html

Ga je een non-resident alien zijn of een resident alien? Krijg je een green card of een permanent residence? Hoe is je visa geregeld? Als je gewoon als toerist langskomt dan zou ik zeker geen werkje aannemen.

Daar je toch remote werkt en dus technisch gezien nog steeds in Nederland werkt en waarschijnlijk ga je ook al je bankzaken in Nederland houden gaat er niemand uitvinden dat je hier werkt behalve als je lokaal ook zaken gaat doen.

Als je echter financiele transacties tussen hier en Nederland houdt (grote sommen geld (>$10,000/round trip)) dan ga je er wel moeten belastingen op betalen. Als je plant langer dan 3 maand per keer in de US te zijn dan moet je een visa hebben of een (temporary) permanent residence en belasting betalen.

Aangezien ik geen advocaat ben en te weinig informatie heb, kan ik er weinig over zeggen. Ga gewoon eens langs bij je taxbroker (HR Block in de US bijvoorbeeld), een immigration lawyer (in de US) of de services die daarvoor dienen in Nederland. Ook het consulaat voor de VS kan helpen (belletje geven of langsgaan) bij zulke vragen of aangeven waar zulke services gegeven worden.

Behalve als je afkomt op een werkersvisum of als je vrouw een amerikaanse is (je moet getrouwd zijn, vriendinnen tellen niet behalve als je binnen 3 maand in de US gaat trouwen - K1 fiancee visa) een aanvraag indient met haar "spouse as beneficiary" dan kun je niet langer dan 3 maand in de vs zijn als toerist, als toerist mag je geen geld verdienen.

Als je zo binnen kunt komen dan moet je je temporary permanent residence aanvragen, eenmaal in de US kun je na 1 jaar (of was het nu 2 jaar) je temporary status verwijderen en ben je een permanent resident. Echter als een van die aanvragen mislukt word je gedeporteerd en ga je meer moeilijkheden hebben om zelfs als toerist in de US binnen te komen. Zie ook hier: http://travel.state.gov/v...nts/types/types_1315.html

[ Voor 20% gewijzigd door Guru Evi op 26-11-2007 16:23 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klokop

klokop

swiekie swoeng

Topicstarter
Guru Evi schreef op maandag 26 november 2007 @ 16:15:
IRS ... aliens ... achterdragen ... deporteren
Huuuuuu. Ik geloof dat ik maar ga trouwen... en met iemand van de belastingdienst ga praten. Niet persé in die volgorde.
Ik geloof niet dat de US overheid het als haar taak ziet om 't (tijdelijk) werken daar makkelijk te maken :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:07

Dido

heforshe

klokop schreef op maandag 26 november 2007 @ 16:44:
Ik geloof niet dat de US overheid het als haar taak ziet om 't (tijdelijk) werken daar makkelijk te maken :/.
Je gaat toch niet met droge ogen beweren dat dat je verbaast? Of dacht je dat ze echt alleen specifiek een hekel aan Mexicanen hadden? ;)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klokop

klokop

swiekie swoeng

Topicstarter
Dido schreef op maandag 26 november 2007 @ 16:52:
[...]
Je gaat toch niet met droge ogen beweren dat dat je verbaast? Of dacht je dat ze echt alleen specifiek een hekel aan Mexicanen hadden? ;)
Eigelijk verbaast het me helemaal niks.

Zij een hekel aan Mexicanen, wij een hekel aan Marokkanen... was het maar zo overzichtelijk.

(voordat ik gelynched wordt: let op -- sarcasme in bovenstaande zin.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

volgens mij gewoon opgeven dat je geen werk hebt, omdat vrouw kostenverdiener is. Je rekening in Nederland openlaten en daar je salaris op laten storten (is nog voordeliger ook met de huidige koers).

Telkens cash at ATM pakken voor de boodschappen/kleinere grut en je vrouw/vriendin de vaste lasten etc laten betalen. Op die manier weet de US niet dat je werkt en kun je toch samen lasten verdelen. Zeker omdat het op korte termijn is. Vraag i.i.g. wel voor de zekerheid een werkvisum aan omdat ze via via natuurlijk wel weten dat je nog verdient als ze het echt willen uitpluizen.

Maar werkvisum gebruik je dan gewoon niet, lijkt me simpel zat nietwaar?

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-07 12:08
Misschien kun je meeliften op het visum van je vriendin, dat je daarmee een verblijfsvergunning krijgt?

Ik zou geen Amerikaanse werkvergunning voor jezelf proberen te bemachtigen, gewoon voor de Nederlandse belasting blijven werken. Maakt hun verder niet uit dat je vaak weg bent uit Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 210014

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 210014 op 09-01-2010 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 210014

*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 210014 op 09-01-2010 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-07 12:08
Misschien kun je steeds als toerist op en neer gaan, en dan de max termijn blijven. 3 of 6 maanden telkens denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:38
Weet je al op welk visum je vriendin gaat? (H1B, L1?) Het meest makkelijke is om daarop mee te liften. (H-4, L-2; de zogenaamde dependent visa) Daar hoef je niet per se voor te trouwen, een samenlevingscontract kan soms worden gezien als "common-law marriage". Maar daar zou de juridische dienst van de werkgever van je partner mee moeten kunnen helpen. Overigens mag je niet op alle dependent visa werken. Maar ja, als dat dan weer voor jou weer "fictief" in Nederland gebeurt....

Wel op blijven letten op belasting en (ziektekosten)verzekeringen!

Ik zou zeker niet op toeristenvisum heen en weer blijven gaan.... dat gaat geheid opvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Seesar schreef op maandag 26 november 2007 @ 20:48:
volgens mij gewoon opgeven dat je geen werk hebt, omdat vrouw kostenverdiener is. Je rekening in Nederland openlaten en daar je salaris op laten storten (is nog voordeliger ook met de huidige koers).

Telkens cash at ATM pakken voor de boodschappen/kleinere grut en je vrouw/vriendin de vaste lasten etc laten betalen. Op die manier weet de US niet dat je werkt en kun je toch samen lasten verdelen. Zeker omdat het op korte termijn is. Vraag i.i.g. wel voor de zekerheid een werkvisum aan omdat ze via via natuurlijk wel weten dat je nog verdient als ze het echt willen uitpluizen.

Maar werkvisum gebruik je dan gewoon niet, lijkt me simpel zat nietwaar?
Je krijgt niet zomaar een werkvisum, je moet dan voor vertrek al een verklaring van je toekomstige werkgever hebben.
Anders kan elke Mexicaan wel roepen dat hij naar de VS komt om te werken.

De VS is lang niet zo'n immigratie paradijs al NL. Het is onmogelijk om daar zomaar heen te immigreren. Verder zijn ze nogal bedacht op creatieve constructies met toeristen visa. Je wordt dan zonder pardon als ongewenste vreemdeling uitgezet en komt het land nooit meer legaal binnen.

[ Voor 7% gewijzigd door Devil op 27-11-2007 15:29 ]

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 19-07 16:03

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Een vriend van me is in september 2005 getrouwd met zijn Amerikaanse vriendin. Per 1 januari 2006 verhuisd naar de USA. Stond dus 3 maanden later bij mij op de stoep. Visum verlopen en de aanvraag voor een permenant residentship verliep toch niet zo snel als gedacht. Vervolgens heeft hij 9 maanden bij mij gewoond, want ondertussen waren zijn spullen in de USA en zijn huis in NL verkocht. Toen waren eindelijk de papieren in orde zodat hij bij zijn vrouw mocht wonen, in de tussentijd mocht hij ook de USA niet in, zijn vrouw mocht wel op visite naar NL. Vervolgens heeft het nog ruim een half jaar geduurd voordat hij een green-card kreeg zodat hij eindelijk ook kon gaan werken.
Makkelijk gaat het dus niet echt.... als je naar de USA wilt gaan om te werken.

Hopelijk gaat het makkelijker met de constructie die de TS heeft bedacht.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMayan
  • Laatst online: 11-07 19:33
Of je gaat er gewoon als VT binnen en blijft er als illegal immigrant. ;)
Krijg je als je weggaat nog een trap na en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-07 13:56
DaMayan schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 15:59:
Of je gaat er gewoon als VT binnen en blijft er als illegal immigrant. ;)
Krijg je als je weggaat nog een trap na en klaar.
Hmm, als je binnen het land komt moet je opgeven waar je verblijft. Als je er te lang bent komen ze je wel ophalen, kunnen ze je niet ophalen krijg je een APB aan je broek en als je dan wordt gevonden door een politieman (of getrackt adhv je financiele transacties) dan kun je enkele maandjes in hun oh-zo lieflijke instellingen verblijven (aan de andere kant van het land natuurlijk) en dan alle kosten etc. betalen om dan op het vliegtuig gezet te worden en nooit meer binnen te komen.

De US is echt geen land om eventjes 'illegaal' te verblijven, zelfs al werk je niet. Het is geen Belgo-Nederlandse mentaliteit van oh, nu dat je zolang bij ons bent gebleven, kun je aan het OCMW. Ik ken iemand hier die getrouwd is met een nogal opvliegend Mexicaantje die telang verbleef op een toeristenvisum, hij werd opeens opgepikt door de politie. Bleef enkele maandjes in de gevangenis om dan net over de grens afgedropt te worden om nooit meer terug te mogen komen. Elke aanvraag voor visum sinds dan wordt afgewezen.

Inderdaad, praat eens met de legale dienst die je vriendin gebruikt, meestal kun je wel overeenkomen om mee te komen. Je moet echter wel getrouwd zijn of een common law marriage (samenwoonstovereenkomst) hebben wil je langer dan 3 maand blijven welke door een notaris bekrachtigd op papier moet worden, vertaald door een professionele vertaler met een stempel van het rechtsgebied waar je verblijft vervolgens door het ministerie van buitenlandse zaken geapostiliseerd en dan door de amerikaanse ambassade van je land goedgekeurd als zijnde zulk document + vertaling. Alles doorsluizen met het papierenwerk, je paspoort etc. + enkele $$$ erin gooien.

Oh ja: ik woon en werk in de USA, op een Permanent Residence.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klokop

klokop

swiekie swoeng

Topicstarter
Het is inmiddels al vrij zeker dat m'n vriendin zeer binnenkort Mevr. TS wordt, en ik kan dan met haar op d'r J-visum meeliften. Moet ik wel ff Form DS-2019 invullen. Daarna goedkeuring krijgen van DHS & USCIS. Daarna Form I-765 invullen bij een lokale USCIS om daar te mogen werken. Wat natuulijk niet voor mij geld, want ik werk daar niet. Denk ik. Hoop ik. Ga ik opzoeken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleMan
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-07 10:33
Even een oud topic omhoog halen. Excuses.

@Klokop: Ik zit in exact dezelfde situatie als jij. Heb inmiddels een J2 visum en ga met mijn (inmiddels) vrouw 2 jaar naar de vs. Ik ga vanuit de vs werken bij een nederlands bedrijf waar ik loon van krijg. Ik schrijf me uit in nederland.
Volgens mij hoef ik in de vs nu geen werkvergunning te hebben. Maar moet ik wel daar inkomstenbelasting betalen.

Hoe heb jij het opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met een J2 mag je gewoon werken (dus geen aparte werkvergunning nodig), wel na 10 werkdagen je melden bij Social Security voor een social security nummer. Hoewel je dat formeel niet nodig hebt als je niet voor een amerikaans bedrijf werkt, maar dat maakt alles wel veel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 442799

Weer een oud forum ophalen hier!

Ik zit inmiddels zo'n 8 maanden in de VS op een J-2 visum. Vlak na de verhuizing heb ik een werkvisum aangevraagd (kan pas als je hier bent) en dat duurde ongeveer 4 maanden. Gewerkt (als remote worker) voor een San Francisco based start-up tot afgelopen maand, nu op zoek naar een baan hier in Seattle. In de tussentijd wil ik wat contractwerk doen voor een Nederlands bedrijf. Nu vroeg ik me af of dit handig is om te doen vanuit mijn Nederlandse eenmanszaak of dat ik beter een LLC kan oprichten?

Ik wil mijn belasting gewoon hier in de VS betalen (volgens mij zoals het hoort, want daar woon en werk ik) en ben bang dat als ik via mijn eenmanszaak werk de NL belastingdienst het niet leuk vind als ik geen BTW reken etc. (note dat als je vanuit een NL entiteit een dienst verleend aan een Amerikaans bedrijf, je ook geen BTW rekent).

Iemand ervaring mee met zo'n situatie? Het valt me serieus tegen hoe moeilijk het is hier goede info over te vinden; je zou toch verwachten dat dit tegenwoordig meer common is.
Pagina: 1