Zelf afdrukken foto's

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-01 15:25
Dames (en heren),

Mijn lieve vrouw is helemaal van het scrapbooking waar ze vaak gebruik maakt van foto's. Nu is het afdrukken van bulk goedkoper via een winkel maar er zijn situaties (lees: geen geduld om te wachten op de winkel) dat ze zelf foto's wil kunnen afdrukken. Nu hebben we een foto printer geleend van mijn ouders. Wat mij opvalt is dat er een cartridge inzit met een soort folie.

Mijn eerste vraag gaat over de houdbaarheid van zelf afgedrukte foto's. Hoelang blijven deze goed? Mijn angst is dat over 30 jaar al die foto's weg zijn of moeilijk zichtbaar. Zelfde eigenlijk ook met door de winkel afgedrukte foto's. Iemand die hier informatie over heeft?

Mijn tweede vraag is over een eigen foto printer. Die van mijn ouders is al wat ouder, de techniek zal wel niet stil hebben gestaan. Natuurlijk moet het afdrukken zo goedkoop mogelijk zijn en zo mooi mogelijk. Heeft iemand een advies?

BvD van het beantwoorden van mijn vragen.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-01 08:41

Nik

Kijk eens naar de Canon Selphy printers. Ook met sub-dye (ribbon cartridge) techniek. Het is alleen relatief duur om zelf af te drukken. Houdbaarheid lijkt me niet echt een probleem (mag je zelf via Google zoeken).

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01 13:58
Van de Canon dye sub prints is de houdbaarheid heel beperkt: 7 jaar :-(

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-01 18:39
PageFault schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 16:19:
Quote Canon (CP510):
Fotoprints met een levensduur van 100 jaar

De 300 dpi dye-sublimatie printtechnologie zorgt voor hoge kwaliteit fotoprints die een levensduur hebben van 100 jaar** wanneer ze worden bewaard in een fotoalbum
** Raadpleeg de technische gegevens voor meer informatie
Ik moet toegeven ik heb de (**) technische gegevens niet naglezen maar ik vermoed dat dit over de temperatuur, vochtigheid en kleurverlies (%) gaat.

Edit: Omdat ik zelf nieuwschierig was naar de technische gegevens heb ik deze even opgezocht
Om de houdbaarheid te testen van prints die worden bewaard in een album, gebruiken we
een versnelde testmethode die ook wordt gebruikt voor het meten van de beeldkwaliteit van zilverhalide foto's die worden bewaard op een donkere plaats. De printvoorbeelden zijn geprint met een optische dichtheid van 1,0 (voor Bk, C, M,Y). De voorbeelden worden bewaard in een omgeving met hoge temperatuur en een luchtvochtigheid van 50%.
De snelheid waarmee de optische dichtheid afneemt en de snelheid van vergeling worden geregistreerd.
De verkregen resultaten worden vervolgens omgezet naar de duur van de periode wanneer de print wordt bewaard in een omgeving van 23o/50% luchtvochtigheid. <Criteria voor het schatten van de duurzaamheid van de print> ‘Het punt waarbij monochromatische/ reflectieve optische dichtheid een verlies heeft van 30% (startdichtheid 1,0).

[ Voor 42% gewijzigd door W.Wonderland op 27-11-2007 19:49 ]

Verwijderd

PageFault schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 16:19:
Even afgezien van dat: ik kan ze kwalitatief absoluut niet aanraden. Een beetje Pixma printer doet het veel beter... Ik was zo blij als een klein kind toen ik met die Selphy uit de Media Markt kwam lopen. Eenmaal thuis gekomen aan de slag gegaan, maar damn, wat een rommel. Lolliestokkleuren (voor zover je het kleuren kon noemen, 't slibte geregeld dicht) en tegenvallende scherpte.

De volgende dag stond ik om 0900 weer bij de MM om hem terug te brengen. Helaas, want ik had er dolgraag een serieus ingezet bij m'n werkzaamheden.

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2007 @ 18:59:
[...]

Even afgezien van dat: ik kan ze kwalitatief absoluut niet aanraden. Een beetje Pixma printer doet het veel beter... Ik was zo blij als een klein kind toen ik met die Selphy uit de Media Markt kwam lopen. Eenmaal thuis gekomen aan de slag gegaan, maar damn, wat een rommel.
Jij :D? Je ...
(a)...koopt iets bij de MM
(b)...koopt iets zonder te testen (het zelf in de hand hebt gehad)?

Dat had ik niet achter je gezocht, Neo ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Eusebius op 28-11-2007 19:10 ]

==
hoi

Verwijderd

Ik kan daar moeilijk een printer aan een laptop hangen om even een paar afdrukjes te fiksen met de meegeleverde cardridge? :P

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:08

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Dus dat bijna lege cardridgje die je er standaard bij krijgt is voor de volgende die je artikel koopt echt helemaal bijna leeg :P.
Maar heb er zelf ook wel eens stil bij gestaan voor soortgelijke opdrachten als neo, maar heb het toen vanwege kwaliteit niet gedaan. (daarnaast op het moment ook niet meer bezig met dat werk, dus prima eigenlijk).

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Zelf heb ik er ook weleens aan gedacht om zo'n printertje aan te schaffen. Maar de prijs wordt gewoon te duur als je alles gaat doorrekenen naar een afdruk per stuk.

Dan maar liever naar een 1uursservice. Heb je gelijk ook goede afdrukkwaliteit en chemisch afgedrukte foto's. Die gaan zeker wel 30 jaar mee.

==
hoi

Pagina: 1