The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Anoniem: 76424
Maar als je "weven" op zou zoeken zie je dat het dooreenvlechten van draden een weefsel(stof) vervaardigen is. Als je de draden niet in de juiste volgorde of patroon zet krijg je een fout in je stof. Ofwel beter gezegd een weeffout.
Dit ziet er in kleding niet uit maar in software lijkt me het helemaal niet handig.
(Misschien dus niet helemaal handig uitgedrukt in m'n startpost).
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Tis wat vergezocht, maar is de enige die ik kan bedenken.
[ Voor 70% gewijzigd door zetje01 op 26-11-2007 11:31 ]
God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt
Hetzelde geldt dus ook in deze context; door het oplossen van een fout wordt de omliggende code ook beïnvloed, waardoor weer nieuwe fouten ontsataan en je houdt minder "gladgestreken" code over.
edit: wat ook nog zou kunnen is dat het een klein foutje is, wat men toch maar laat zitten en dat het dan later toch tot problemen leid.
[ Voor 11% gewijzigd door Tank80 op 26-11-2007 14:13 ]
Je imiteert me mateloos.
Alsof het uit een senioren-PC-blad gehaald is ofzo.
Als we dan toch op de nederlandse toer gaan. komt softwarefout dan niet veel duidelijker over ?Soultaker schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 16:26:
Weeffout is gewoon de "standaard" Nederlandse term voor het Engelse bug
Weeffout kan ik echt niet in de context van software zien.
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Ik had deze term gewoon nog nooit zo in deze context gezien en vond het dus wat vreemd. Mede ook omdat de Van Dale nul op rekest gaf.
Softwarefout, of simpelweg fout zou wat mij betreft een prima alternatief zijn. Maar wellicht is de term 'weeffout' gewoon een gebruikelijke term en is het slechts de eerste keer dat ik hem zo tegen kom.
[ Voor 31% gewijzigd door Orion84 op 27-11-2007 16:38 ]
Ik hoop dat je even met me mee lachtheuveltje schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 16:30:
Als we dan toch op de nederlandse toer gaan. komt softwarefout dan niet veel duidelijker over ?
Dat is dan ook de reden dat we in het Nederlands woorden per gros uit het Engels lenen. Klablijkelijk hebben we hier niet het zelfvertrouwen en fantasie om bestaande oude woorden in een nieuwe context een nieuwe betekenis te geven. Bug staat immers evenver van 'softwarefout' als weeffout dat staat, sterker nog: het staat er imho verder vanaf.Weeffout kan ik echt niet in de context van software zien.
Weeffout, als vertaling van 'bug', lijkt me een prima beeldspraak. Wordt regelmatig in andere contexten dan de oorspronkelijke gebruikt.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Abort Retry Fail?
maas (de ~, mazen)
1 elk van de openingen in een netwerk
2 steek in breiwerk
Met andere woorden, "weeffout" is een uiterst geschikte term om een tekortkoming in een complexe creatie mee te beschrijven.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
QFTFirePuma142 schreef op woensdag 28 november 2007 @ 15:39:
Ik vind "weeffout" zoals hier gebruikt enorm knullig, en helaas sluit dat aan bij het niveau van sommige items op de frontpage. Heikneuterige originaliteit proberen te bereiken door stug allerlei woordspelinkjes en obscure uitdrukkingen te (her)introduceren. Niet passend in de professionaliteit die Tweakers.net naar mijn mening zou moeten nastreven.
Dit is ook precies hoe ik erover denk.
http://www.google.nl/search?q=weeffout Dit topic
Eventueel zou weeffout dan met extra uitleg gegeven kunnen worden?
Ofwel de acronym-tag misbruiken:
weeffout
Verder prima dat iemand ons 'heikneuterig' of 'knullig' vindt omdat we 'allerlei obscure uitdrukkingen introduceren'. Vooral als er ten overvloede voorbeelden gegeven worden, helpt ons dat uitstekend om er eventueel waar nodig wat aan te doen.
In tegenstelling tot wat sommigen lijken te denken, wordt er namelijk wel nauwlettend over de kwaliteit van onze schrijfsels gewaakt en ja, helaas gaat het ook wel eens mis. Je moet je er echter ook bewust van zijn dat we hier voor een heel breed publiek schrijven. Af en toe verschijnt er bijvoorbeeld iemand die het net stom, saai, idioot, of wat dan ook, vindt dat we zo professioneel geworden zijn. Het liefste zou die zien dat we nog steeds termen als Microschoft en Lisux gebruiken
Als redactie proberen we daar een gulden middenweg in te bewaren en ieder wat wils te bieden. Er staan zat berichten op onze frontpage die wel op een zakelijke manier geschreven zijn, maar her en der vinden we het nog steeds leuk en in zekere zin ook nodig om er een kwinkslag of een woordgrapje tussen te verwerken. Net dàt is wat Tweakers.net tot Tweakers.net maakt.
[ Voor 6% gewijzigd door Yoeri op 28-11-2007 16:37 ]
Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten
Dit topic is gesloten.