Toon posts:

PC bevriest na onbepaalde tijd.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.315 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen Tweakers,

enige tijd geleden schotelde ik het volgende probleem voor:

PC slaat hoe dan ook vast?

De verschillende verklaringen en oplossingen die toen voorgesteld zijn heb ik allemaal uitgevoerd, maar hielpen geen van allen, hier een korte samenvatting:

Configuratie:

Fujitsu Siemens Scaleo T behuizing
Chieftec 450W voeding
Fujitsu Siemens mobo, PCI, AGP, LAN10/100, SATA (ongebruikt)
P4HT 3.0 Ghz met 80x80 fan en airduct
2x Corsair DDR 400MHz 512 mb
2x Samsung DDR 400MHz 256 mb
geheugen in dual channel
ASUS 6800GE 256 MB (AGP, 2x molex voeding)
WD1600 (windows) WD2000 (data) (beiden IDE)
Toshiba DVD, NEC 2500DVDRW
Belkin USB hub
Coolermaster 80x80 voor en HAMA 80x80 achter

Het probleem wat zich voordeed waas dat de pc na onbepaalde tijd bevriest, het scherm slaat dan vast en ik kan de muis en toetsenbord niet meer gebruiken, alleen een reset helpt dan nog. Soms gebeurt dit na 5 minuten, soms na een uur, soms al tijdens het booten.

Vervolgens heb ik op aanraden van jullie een nieuwe netwerkkaart erin gezet, de geheugen modules in verschillende combinaties erin gezet, wat BIOS settings gewijzigd en wat overtollige hardware (modem en extra verlichting) eruit gehaald. Na elke verandering werkte het systeem een urr of wat stabiel, maar daarna deed het probleem zich onherroepelijk weer voor.

Gisteren heb de hele middag de tijd genomen om het systeem in zijn geheel te strippen, alles eruit gehaald, heel de kast schoongeblazen en gezogen, elke kaart en onderdeel schoongemaakt met doekjes en wattenstaafjes en alles weer netjes teruggestoken.

Systeem geboot, 2 piepjes (kan eerste 64k niet naar geheugen schrijven?), WXP start op, krijg bij inlogscherm melding dat GPU onvoldoende stroom krijgt. PC uit, stroom kabels wisselen, pc booten. Geen piepjes (....?) geen melding van Nvidia, inloggen, pc heeft 6 uur gedraait en ja hoor, hij bevriest weer.

Heb tijdens het draaien van Windows in Everest kunnen kijken, CPU en GPU zijn +/-50 graden en harde schijven 23-24 graden, daar ligt het dus niet aan.

Wat steeds opvalt is dat het systeem steeds een paar een urr draait (meestal) en dan vastslaat, elke reboot hierna blijft slechts enkele minuten stabiel.

Heeft iemand nog een idee wat er in hemelsnaam defect zou kunnen zijn? Dit lijkt me namelijk geen WXP fout. Zou het geheugen toch defect zijn (één van de reepjes?) Zit de GPU dwars? Moederbord defect (alle condensators zijn nog heel). Iets anders?

Even tussendoor, het systeem heb ik inmiddels 3,5 jaar, 2 jaar geleden zijn de GPU en voeding vervangen en zijn de Corsair reepjes bij gezet, al die tijd heeft het systeem super stabiel gedraait.

Volgens mij hen ik zo mijn probleem en handelingen uitgebreid genoeg omschreven, mocht er meer informatie nodig zijn dan hoor ik het heel graag.

Hopende op een oplossing,

Mvg,

KingPin8

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05 14:26

Sebazzz

3dp

Is het probleem zomaar gekomen of is het gebeurd na een software/hardware/firmware verandering?
Als je kennissen hebt die dezelfde geheugen hebben en een goede voeding, vraag of je die even mag lenen en test daarmee,

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem heeft zich geheel spontaan voorgedaan, de enige hardware update was een kleine 2 jaar gelden. Qua software is er niets veranderd, alleen wat updates geinstalleerd.
Waaruit maak je op dat het aan de voeding zou kunnen liggen?

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-05 20:35
Verwijderd schreef op maandag 26 november 2007 @ 09:27:
Het probleem heeft zich geheel spontaan voorgedaan, de enige hardware update was een kleine 2 jaar gelden. Qua software is er niets veranderd, alleen wat updates geinstalleerd.
Waaruit maak je op dat het aan de voeding zou kunnen liggen?
Waarschijnlijk de melding over je videokaart die je kreeg. De videokaart kreeg niet genoeg stroom, en stroom komt van de voeding ;).

Daarnaast kan je pc bevriezen als je voeding het op bepaalde momenten (100% load bijv) niet meer trekt. Bijvoorbeeld als er een virusscanner een dagelijkse scan gaat doen, gebruikt je pc meer stroom, voeding is kapot/niet goed genoeg en daardoor bevriest de boel.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, zou kunnen, maar dan vind ik het alsnog raar dat dit zich nu pas voordoet, zelfs na het verwijderen van hardware (niet dat de modem en verlichting veel trekken). Is deze chieftec dan zo'n bagger apparaat of is die v9999 echt een vreter (heeft 2x molex nodig :X )?
Financieel verantwoord gezien, wat is beter om te vervangen? Ervan uitgaande dat beide onderdelen niet defect zijn, maar een bottleneck vormen? Heeft het geheugen of moederbord hier geen schuld aan?

• Boyd
Verwijderd schreef op maandag 26 november 2007 @ 09:48:
Hmm, zou kunnen, maar dan vind ik het alsnog raar dat dit zich nu pas voordoet, zelfs na het verwijderen van hardware (niet dat de modem en verlichting veel trekken). Is deze chieftec dan zo'n bagger apparaat of is die v9999 echt een vreter (heeft 2x molex nodig :X )?
Financieel verantwoord gezien, wat is beter om te vervangen? Ervan uitgaande dat beide onderdelen niet defect zijn, maar een bottleneck vormen? Heeft het geheugen of moederbord hier geen schuld aan?
Raar dat het zich nu pas voordoet is het niet, een voeding kan na een onbepaalde tijd stuk gaan.. en dan krijg je problemen zoals je nu hebt. "hij deed het eerst wel" kan kloppen.. maar NU is ie stuk.. dus nu werkt het niet meer ;)..

• PegOpDeWeg
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-04 15:47

PegOpDeWeg

eej wasup?

Ik heb ook een vermoeden dat het toch de voeding kan zijn. En nee ik kan dit niet onderbouwen want jouw hele probleem is een trial and error case. Het berust slechts op een vermoeden/gevoel...

"It's better to burn out, than fade away"

Verwijderd

Topicstarter
Het verklaart wel waarom de pc na enkele stabiele uren steeds stopt, dat de voeding overhit raakt, of het niet meer trekt. Waar ik nu pas aan denk (typisch |:( moment), draait de 120mm fan van de voeding eigenlijk wel...... Wanneer ik straks van mijn werk afkom ga ik dat eerst eens bekijken, anders wordt het een nieuwe voeding, de meeste aanwijzingen leiden inderdaad naar de voeding. Bij voorbaat dank voor jullie hulp, ik laat zo snel mogelijk iets weten!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-05 19:53

Greyfox

MSX rulez

Als gevolg van een defecte of ontoereikende voeding kreeg ik onverwachts reboots.
Bij mij sloeg hij nooit vast.

MSX 2 rulez more

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:28
Greyfox schreef op maandag 26 november 2007 @ 11:09:
Als gevolg van een defecte of ontoereikende voeding kreeg ik onverwachts reboots.
Bij mij sloeg hij nooit vast.
Een defecte voeding kan allerlei problemen veroorzaken, tot zelfs het compleet opblazen van de componenten in de pc.
Snap je stelling hierboven dan ook niet helemaal met betrekking tot dit topic....

Verwijderd

Topicstarter
Zo, even een telefoontje gepleegd, morgen kan ik een spare Tagan 480W ophalen om te testen, mocht deze het uithouden in de nacht van dinsdag op woensdag, en als het aan mij ligt tot donderdag/vrijdag is het probleem voor mij opgelost. Bedankt voor jullie hulp, later in de week laat ik iets weten!

@Greyfox/Gamepie
een voeding kan van alles doen idd, maar voor je weet dat het je voeding is die de problemen veroorzaakt ben je ooit een hele poos verder. Mijn vorige voeding had niet genoeg vermogen voor mijn GPU, ziet dat maar eens uit te vogelen ;)

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-05 19:53

Greyfox

MSX rulez

Verwijderd schreef op maandag 26 november 2007 @ 11:19:
@Greyfox/Gamepie
een voeding kan van alles doen idd, maar voor je weet dat het je voeding is die de problemen veroorzaakt ben je ooit een hele poos verder. Mijn vorige voeding had niet genoeg vermogen voor mijn GPU, ziet dat maar eens uit te vogelen ;)
Precies!
Tegenwoordig kijk ik eerst naar mijn voeding als ik onverklaarbaar gedrag zie.

MSX 2 rulez more

Verwijderd

Topicstarter
Gisteravond bij een maat van een Tagan 480W voeding opgehaald en direct ingebouwd, pc aangezwengeld, en vanochtend draaide hij nog :*)
_/-\o_ TAGAN _/-\o_
Die Chieftec is dus doorgefikt, of kan deload niet aan oid.
Maar nu, wat is een geschikte nieuwe voeding, de twijfel lag eerst tussen de Antec Phantom 500PEC en een Tagan. Die Antec is jantje duur, heeft een rare alu behuizing, is wel modulair maar had wss niet genoeg kabels meegeleverd. Nu ik die Tagan gezien heb ben ik meteen verliefd, iet er netjes uit, meer dan genoeg kabels, weinig herrie.

Nog suggesties??

Nogmaals bedankt voor al jullie hulp guys!

Mocht iemand die Chieftec willen hebb (omdat je hem kunt repareren ofzo), doe maar een bod :P

• Boyd
Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2007 @ 08:59:
Maar nu, wat is een geschikte nieuwe voeding,
klik ;)

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
ik heb een tijdje geleden een soortgelijk probleem gehad, systeem staat onderaan, eerst zat mn pc in een oude compaqkast met 250wat liteon voeding, had een xcruiser van aspire besteld met 450 wat voeding in de hoop dat dit het misschien op zou lossen, leek even iets stabieler maar toch weer bevriezen...

maar toen *tromgeroffel*

verse windows xp instal :P nooit meer last van gehad :P

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik zat zojuist op het punt waar ik echt pissig ging worden, pc heeft heel de nacht super gedraaid, ben ff 5 minuten aant browsen en ja hoor, knal, weer stil!
Ligt dus ook niet aan voeding....ga dan toch maar eens een reinstall doen, weet iemand hoe ik mijn mail in Outlook Express kan backuppen of terugvinden?

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-05 02:02
Mail berichten van outlook express staan in: "Documents and Settings\Gebruiker\Local Settings\Application Data\Identities\{getalletjes}\Microsoft\Outlook Express" zorg er wel voor dat verborgen bestanden zichtbaar zijn.
In outlook express zelf kun je je account settings en adresboek exporteren.
Adresboek bij het tabblad "Extra - Adresboek - Bestand - Exporteren
En bij accounts (ook onder extra) kun je je account exporteren.

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Toevallig geen bolle/lekke condensatoren te vinden op het moederbord?

Een rotte voeding reboot meestal je PC en/of blaast spul op, maar hangen?

[ Voor 35% gewijzigd door mieJas op 28-11-2007 18:00 ]

Yes, but no.

Verwijderd

Topicstarter
Mail heb ik nog kunnen backuppen, XP reinstallen schiet niet op, hij staat nu al bijna een uur op "de installatie duurt nog circa 12 minuten" en het HDD lampje knippert niet, schijf FUBAR? Heb geen defect condensators, en aan de voeding ligt het ook niet.
Een maat komt zodadelijk een andere AGP kaart brengen, ik verwacht niet dat het daar aan ligt, maar dat is wel waar het beeldscherm aan hangt:P. Ben nu dus een beetje bang dat ofwel mn mobo of mn CPU defect is. Ook dat, hoe bepaal ik of het de CPU of het mobo is? en ik beide gevallen, waar haal je vandaag de dag nog een S775 mobo of proc...

Verwijderd

@kingpin

Geheugen bv al getest met memtest?
cpu stabiliteit bv met orthos?

aangezien ik bovenstaande dingen nog niet ben tegengekomen.

Verwijderd

Topicstarter
Gezien het systeem steeds snel vastloopt kan ik geen testprogramma draaien, gezien xp halverwege de setup crasht ie hij nu OS-loos...
Net met een andere AGP kaart getest, maakt geen verschil, hij bevriest even hard.
Heb geen ander systeem waarin ik de modules kan testen.., zit nu echt aan de grond, de oplossingen raken op.

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist de hardware guru binenn ons bedrijf gesproken, hij gaf enkele tientallen verklaringen en termen waaraan het zou kunnen liggen. Zeer waarschijnlijk zouden de toleranties van de stroomverdeling in de knoop liggen, ook het geheugen zou verschillende eigenschappen niet kunnen toepassen. Op zijn aanraden vanavond memtest draaien (gaa ik doen met HIrens boot cd) en even kijken of ik via de Fujitsu Siemens site een BIOS update kan vangen.
Morgen neem ik mijn systeem mee naar mijn werk, hier hebben ze een soort van PCI kaartje waar je je laptop aanhangt, dat kaartje leest dan alle technische gegevens van vrijwel alle hardware uit en geeft een diagnose. Laat ons bidden...
Schijnt trouwens ook zo te zijn dat een condensator lek is, maar je het niet ziet, dat hij bijvoorbeeld aan de onderkant lekt.

• PegOpDeWeg
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-04 15:47

PegOpDeWeg

eej wasup?

Hou ons op de hoogte, we zijn benieuwd. Een lekke condensator is iets anders dan een bolle condensator. Als hij lek is, zal je dat in 98% van de gevallen wel merken door een tikje(s) of knal (ligt aan de grote)

Heb ook eens een mobo gehad (abit BP6) waarvan één van de grote condensatoren bij één van de sockets aan het tikken was. Deze kon ik gelukkig zelf vervangen met wat geduld. Deze stond ook niet bol.

"It's better to burn out, than fade away"

• annihilatingbas
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-03-2023
Ik heb precies hetzelfde probleem! Hoewel ik een ander systeem heb herken ik het. Ik heb al een aantal dingen geprobeerd (memtest, hdd test, temp check, biosupdate, windows herinstalleren, drivers opnieuw), maar niets lijkt te werken.
Als er vooruitgang geboekt wordt laat het dan alstublieft weten, ik sta bijna op het punt de pc weg te brengen naar een pc winkel om 'em na te laten kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Die tests heb ik ook gedaan maar wezen niets uit, het vervangen van de hardware maakte ook gee nverschil (GPU, mem, hd, 10/100, voeding) alleen de mobo en proc zijn niet vervangen geweest tijdens het testen. Waarschijnlijk is het een combinatie van hardware die spontaan niet meer wil.
Vanmiddag wordt de Hardware Diagnosis kaart erin gestoken en hoop ik uit te vinden wqat er nu mis is, ik laat het zo snel mogelijk weten!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag medetweakers, het probleem is verholpen! :D
Na een hele maand van testen, troubleshooten, onderdelen vervangen en Hardware Diagnostic tests bleek de oplossing veel te simpel, een heel sneu detail wat menig tweaker een |:( zal doen.
Mensen, houd jullie vast...........het probleem......was..........KOELPASTA!

Er zat gewoon geen pasta maar tussen de proc en koelblok! Alleen wat aangekoekte restjes rondom deproc, verklaart ook waarom de koelribben ijskoud bleven.

Maar nu, op mijn schijven ben ik enkele partities gewoon, kwijt. Waarschijnlijk komt dit door het vele aan en uit zetten van de schijven, graag zou ik die data terug willen. Nu ben ik al aan de gang geweest met Partition Magic 8 en Stellar Phoenix NTFS, maar beiden zien de partities als leeg, geformateerd, maar nergens data te bekennen :? Weet iemand nog een zwaar goed recovery programma? Op die partitie stonden namelijk mijn mailbackups (zie enkele posts geleden) en mijn vakantiefotos (typisch). In ieder geval bedankt voor jullie hulp en het meedenken, hebben in inder egval weer wat geleerd ;)

@annihilatingbas , hopelijk werkt dat zilveren goedje ook voor uw pc, zijn we wel benieuwd naar.

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-05 13:59
Ik heb zelf goede ervaringen met TestDisk. Heb er al verschillende harddisks en geformatteerde sd-kaartjes mee kunnen redden voor klanten.

edit:
Open source, gratis en goed: wat wil je nog meer ;)

[ Voor 15% gewijzigd door lammert op 01-12-2007 12:48 ]

• annihilatingbas
Ik ga het direct proberen! Ik heb de processor overgekocht van een vriend en veel koelpasta zat er niet aan, het zou dus best kunnen. Ik heb er helemaal niet aan gedacht, maar ja wie denkt er nou aan koelpasta als z'n pc blijft vastlopen? ^_^

Als ik resultaat heb dan zal ik laten weten.

EDIT 1: Het waren bij mij ook allemaal aangekoekte stukjes koelpasta, alles er afgehaald met nagellakremover. Er zit nu nieuwe koelpasta op, nou moet ik wachte tot 'ie weer vastloopt, of niet natuurlijk.

[ Voor 26% gewijzigd door annihilatingbas op 01-12-2007 18:09 ]

Verwijderd

bevriest hij ineens ja? volgens heb je dan wel heel extreme koeling ofzo? 8)7

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:28
annihilatingbas schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 17:11:
Ik ga het direct proberen! Ik heb de processor overgekocht van een vriend en veel koelpasta zat er niet aan, het zou dus best kunnen. Ik heb er helemaal niet aan gedacht, maar ja wie denkt er nou aan koelpasta als z'n pc blijft vastlopen? ^_^

Als ik resultaat heb dan zal ik laten weten.

EDIT 1: Het waren bij mij ook allemaal aangekoekte stukjes koelpasta, alles er afgehaald met nagellakremover. Er zit nu nieuwe koelpasta op, nou moet ik wachte tot 'ie weer vastloopt, of niet natuurlijk.
ieuw, acceton op een processor?
Had je niet iets minder aggresiefs bij de hand zoals wasbenzine?

Verwijderd

Heb hetzelfde probleem gehad. Bij mij lag het aan het register.
Ik heb toen een register-cleaning programma erop gezet en laten draaien en nadat alle fouten eruit gehaald waren liep de pc weer als vanouds.

Misschien toch eens proberen? (kan natuurlijk nooit kwaad om je register eens goed op te schonen)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 november 2007 @ 08:58:
Goedemorgen Tweakers,

enige tijd geleden schotelde ik het volgende probleem voor:

PC slaat hoe dan ook vast?

De verschillende verklaringen en oplossingen die toen voorgesteld zijn heb ik allemaal uitgevoerd, maar hielpen geen van allen, hier een korte samenvatting:

Configuratie:

Fujitsu Siemens Scaleo T behuizing
Chieftec 450W voeding
Fujitsu Siemens mobo, PCI, AGP, LAN10/100, SATA (ongebruikt)
P4HT 3.0 Ghz met 80x80 fan en airduct
2x Corsair DDR 400MHz 512 mb
2x Samsung DDR 400MHz 256 mb
geheugen in dual channel
ASUS 6800GE 256 MB (AGP, 2x molex voeding)
WD1600 (windows) WD2000 (data) (beiden IDE)
Toshiba DVD, NEC 2500DVDRW
Belkin USB hub
Coolermaster 80x80 voor en HAMA 80x80 achter

Het probleem wat zich voordeed waas dat de pc na onbepaalde tijd bevriest, het scherm slaat dan vast en ik kan de muis en toetsenbord niet meer gebruiken, alleen een reset helpt dan nog. Soms gebeurt dit na 5 minuten, soms na een uur, soms al tijdens het booten.

Vervolgens heb ik op aanraden van jullie een nieuwe netwerkkaart erin gezet, de geheugen modules in verschillende combinaties erin gezet, wat BIOS settings gewijzigd en wat overtollige hardware (modem en extra verlichting) eruit gehaald. Na elke verandering werkte het systeem een urr of wat stabiel, maar daarna deed het probleem zich onherroepelijk weer voor.

Gisteren heb de hele middag de tijd genomen om het systeem in zijn geheel te strippen, alles eruit gehaald, heel de kast schoongeblazen en gezogen, elke kaart en onderdeel schoongemaakt met doekjes en wattenstaafjes en alles weer netjes teruggestoken.

Systeem geboot, 2 piepjes (kan eerste 64k niet naar geheugen schrijven?), WXP start op, krijg bij inlogscherm melding dat GPU onvoldoende stroom krijgt. PC uit, stroom kabels wisselen, pc booten. Geen piepjes (....?) geen melding van Nvidia, inloggen, pc heeft 6 uur gedraait en ja hoor, hij bevriest weer.

Heb tijdens het draaien van Windows in Everest kunnen kijken, CPU en GPU zijn +/-50 graden en harde schijven 23-24 graden, daar ligt het dus niet aan.

Wat steeds opvalt is dat het systeem steeds een paar een urr draait (meestal) en dan vastslaat, elke reboot hierna blijft slechts enkele minuten stabiel.

Heeft iemand nog een idee wat er in hemelsnaam defect zou kunnen zijn? Dit lijkt me namelijk geen WXP fout. Zou het geheugen toch defect zijn (één van de reepjes?) Zit de GPU dwars? Moederbord defect (alle condensators zijn nog heel). Iets anders?

Even tussendoor, het systeem heb ik inmiddels 3,5 jaar, 2 jaar geleden zijn de GPU en voeding vervangen en zijn de Corsair reepjes bij gezet, al die tijd heeft het systeem super stabiel gedraait.

Volgens mij hen ik zo mijn probleem en handelingen uitgebreid genoeg omschreven, mocht er meer informatie nodig zijn dan hoor ik het heel graag.

Hopende op een oplossing,

Mvg,

KingPin8
OMG!
Ik heb NET hetzelfde probleem!!
Ik kan soms een tijdje mijn systeem stabiel gebruiken, dan heb ik net dezelfde freeze, en als ik dan resset, blijft hij ook maar een par min stabiel voor het weer gebeurd, dan moet ik hem een tijdje uitlaten.. En dan kan ik soms weer even voor...

Bij mij is dit denk ik pas begonnen nadat ik een TV tuner card had laten steken..
Deze hadden ze onder mijn GPU gestoken, onder de cooler, waardoor deze al snel oververhitte..
Ik heb deze stomme TV tuner kaart dan verwijderd (verloren geld - zucht).

Maar sindsdien heb ik deze onstabiliteit..

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-05 07:31

DarkKnight

Narf

Bij één van mijn pc's had ik ook dat hij na een bepaalde tijd volledig vastsloeg en dat alleen een druk op de reset knop hem weer tot leven kon brengen.
Ook ik had alles bekeken, zoals temperaturen en dergelijke, maar kon niets vinden. Zelf had ik de voeding uitgesloten aangezien dat een vrij high-end Enermax voeding was, dus die vertrouwde ik wel.
Maar toen kwam ik op het briljante idee om eens goed naar het mobo te kijken en wat ik daar aantrof werd ik niet vrolijk van.
Namelijk zo'n 10 elco's waren aan het lekken... tja, lijkt me duidelijk dat ik maar meteen het mobo eruit heb gehaald :)

Dus dat geeft maar aan dat symptomen hetzelfde kunnen zijn maar wel verschillende oorzaken kunnen hebben.

“If it’s not broken, you didn’t try hard enough.”

• annihilatingbas
Nieuwe koelpasta gebruikt en helaas, mijn pc blijft vastlopen <_< Ik word er helemaal moedeloos van, ik zal mijn pc wergbrengen denk ik. Het enige waar ik nog niet naar gekeken heb is het moederbord. Hoe kan ik zien of er iets lekt/kapot is? Zijn er programma's die een soort test kunnen doen?

@ rdfeij ik heb een aantal vrienden gevraagd hoe zijn hun CPU hadden schoongemaakt en ze hadden het allebei met nagellakremover gedaan, ik denk niet dat het erg aggressief was want ik heb maar ene heel klein beetje gebruikt op een wattenstaafje.

Verwijderd

Topicstarter
de bovenkant van de proc is van staal, zelf heb ik het met de achterkant van een stanleymes gedaan, ook het uitsmeren van de koelpasta deed ik hiermee.

Mijn partities zijn inmiddels terug! Nadat ik SP2 geinstalleerd had verschenen ze weer :P

Verwijderd

Ik heb dezelfde problemen die de TS beschrijft.

Echter is het bij mij zo dat ik 2 CPU's heb. Eentje van 600 Mhz, en eentje van 1.2 Ghz. Allebei een AMD Duron.

Nu is het zo dat met de 600Mhz CPU het systeem volledig stabiel blijft (altijd zo geweest). Maar met de 1.2 Ghz CPU bevriest het zaakje na onwillekeurige tijd. Dus de muis beweegt gewoon niet meer, geluid blijft hangen / toetsenbord respond niet. Alleen reset rest dan nog.

Het irritante is dat het geheel 'random' optreedt. Soms na 4 uur, soms na 5 min. En het treedt ook op als de PC gewoon niks staat te doen. (Tijdens de screensaver). Dus het heeft niet per se met een zware load te maken.

Wat kan dat zijn? Ik heb de koelpasta vervangen dus daar lag het niet aan. De koeler is ook goed, want de temp. blijft gewoon normaal. en RPM van de fan is oke.
Ik zou het echt niet weten. Ik heb ook de laatste BIOS erin zitten.

Ik wilde alleen een systeem upgrade doen, maar ja, aan een onstabiel systeem heb ik niks. Enig idee iemand?

System specs:

mobo: Aopen AK33
CPU: 600Mhz Duron / 1.2 Ghz Duron
video: RIVA TNT2 32 MB
RAM: 1 gig SDRAM verdeeld over 3 banken.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, dit is geen geval van koelpasta :P (misschien toch ff checken)
Systematisch te werk gaan verders: met 1 reepje geheugen beginnen en zonder insteekkaarten.
Toch maar temperaturen checken, software als Speedfan en Everest geven ooit temperaturen terwijl de sensoren defect zijn of niet eens aanwezig zijn!
Zijn de geheugenreepjes van hetzelfde merk? zelfde Mhz? MB?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 03 december 2007 @ 16:50:
Hmm, dit is geen geval van koelpasta :P (misschien toch ff checken)
Systematisch te werk gaan verders: met 1 reepje geheugen beginnen en zonder insteekkaarten.
Toch maar temperaturen checken, software als Speedfan en Everest geven ooit temperaturen terwijl de sensoren defect zijn of niet eens aanwezig zijn!
Zijn de geheugenreepjes van hetzelfde merk? zelfde Mhz? MB?
Nee het geheugen is een allergaartje. Maar ja, het kan met een of andere timing te maken hebben?
Wat is de meeste veilige setup om te beginnen? BIOS defaults?
Tja, anders zal ik idd maar per geheugen bankje testen. Alleen het test zo verrot moeilijk, omdat je niet weet wanneer die vastloopt. Maar dat weet je zelf ook wel....

Echt waardeloos...maar ja. Ik ga er nog maar eens naar kijken.

Verwijderd

Topicstarter
SDRAM is ook wel een beetje outdated, wil niet zegegn dat het slecht loopt (heb hier ook nog wat systeempjes staan met prehistorische Nanya reepjes O-)

Het lag niet aan de koeling van je procs? BIOS zal niet zo hendig in de weg zitten, je voeding is ook niet door aan het fikken? Geen ontplofte/lekkende condensators?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 11:50:
SDRAM is ook wel een beetje outdated, wil niet zegegn dat het slecht loopt (heb hier ook nog wat systeempjes staan met prehistorische Nanya reepjes O-)

Het lag niet aan de koeling van je procs? BIOS zal niet zo hendig in de weg zitten, je voeding is ook niet door aan het fikken? Geen ontplofte/lekkende condensators?
Ik ga mijn voeding maar eens vervangen van het weekend, voor de zekerheid. En dan zien we wel...
Ik vervang gelijk de videokaart (wie weet)... en kijk wel of het helpt.

Verwijderd

Ik heb sinds 2001 mijn P4 1.8 GHz, 1GB Ram Packard Bell altijd aan staan. Dag en nacht. Alleen de monitor gaat uit wanneer ik slaap of weg ben. Hij draait zonder problemen. Erg stabiel.
Een tijdje geleden [jaartje of 2] bevroor mijn pc wel af een toe heel kortstondig: geluid, toetsenbord en muis freeze. Erg apart, het duurde meestal een fractie van een seconde. Stel je voor dat je met je muiscursor langzaam van links naar rechts gaat en de cursor blijft om de 3 seconden heel even stil. Duurde een paar weken en was CONSTANT aanwezig. Erg irritant ivm muziek luisteren. Het verdween nadat ik na 4 jaar mijn case eindelijk stofzuigde. Misschien lag het aan de met stof beladen heatsink. Ik had de koelpasta niet vervangen. Ik liet de fabriekspasta erop tot ik een nieuwe processor kocht. [Ja mijn pc is idd antiek en ik hoor allang een nieuwe te hebben gekocht maar ik wacht op laptops met een hybride HD/DVD-BluRay brander en HDMI. Obsessie.]

Onlangs kocht ik dus op ebay een 3.0 GHz/800 MB/s FSB processor om erachter te komen dat mijn moederbord maximaal 2.4 GHz/400 MB/s FSB ondersteunt. Mijn fout, maar het systeem draaide wel stabiel met deze processor erin, net als voorheen, al was het op maar 1.5 GHz. Pc bleef met deze processor erin 2 weken lang aan.

Weer een nieuwe processor gekocht, 2.4 GHz/400 MB/s FSB deze keer, ook op ebay, zag er gloednieuw uit, geen sporen van koelpasta niks, maar na installatie ging mijn PC bevriezen. Eerst zoals toen, om de paar seconden heel kort een totale freeze maar dezelfde dag nog werd de freeze permanent. Net als bij anderen hier, bevroor het zonder regelmaat: óf tijdens het booten, óf na 5 minuten, óf na een uur, of na twee. Geluid hangt, muis dood, de harde schijf houdt op met lezen. Temperatuur normaal: elke keer tussen de 29 en 35 graden. BIOS instellingen ok. De enige oplossing: aan/uit knop ingedrukt houden en weer aanzetten. Alles geprobeerd, van schoon maken/stofzuigen tot koelpasta vervangen. Niks hielp. Oude P4 van 1.8 GHz ingedaan: probleem opgelost.

Naar mijn mening betreft het hier in alle gevallen een PROCESSOR PROBLEEM. Een defecte of overhitte processor dus, want zelfs met een te snelle processor draaide mijn pc perfect. Mijn advies is: haal of leen een andere processor en test het.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2007 02:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
In mijn geval was het de koeling (koelpasta) maar in de andere gevallen zou het inderdaad de proc zelf kunnen zijn. Het is zeker de moeite waard om deze een keer te vervangen, in het geval van RetroBurner, vervang ze allebei door twee identieke procs, misschien helpt dat?

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 11:50:

Wat is er mis met Synchronous Dynamic Random Access Memory? Dat DDR2 (of DDR) geheugen wat jij in je PC hebt is ook SDRAM. Jij bedoelt waarschijnlijk SDR SDRAM ;)

Verwijderd

Topicstarter
ik bedoel idd het oude formaat:

- - - - - - - - - - | | - - - - - -|| - - -

ipv het nieuwere

- - - - - - - - - - - - - ||- - - - - - - -

ouder sdram reepjes dus 8)

doelde meer op het feit dat iets van dergelijke leeftijd eerdere overlijd dan nieuwe DDR reepjes.
Pagina: 1