[SBS 2003] Extern IP-adres naar intern adres doorverwijzen

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• theshatter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:07
Bij mij op het werk hebben ze tegenwoordig enkele smartphones met pushmail. Wanneer de telefoons verbinding maken met de Exchangeserver vanuit een extern ip-adres dan werkt alles prima.
Echter wanneer de telefoons op het eigen Wi-fi netwerk zitten werkt dit niet. Dit is te wijten aan het feit dat als IP-adres op de telefoons het externe IP-adres van het bedrijf is ingesteld, dit adres wordt normaal via de router met NAT doorgestuurd naar het lokale adres. De computers en telefoons in het bedrijfsnetwerk gebruiken allemaal de SBS 2003 (en tevens exchange) server als gateway.
Nu is mijn vraag:
Hoe stel ik de server (of netwerk) in dat wanneer er intern het externe adres wordt ingevoerd dat er doorverwezen wordt naar het lokale IP-adres.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-03 14:42

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Dat gaat zo niet werken.. Je had een FQDN in moeten vullen bij de smartphones. Die had je dan intern in je DNS ook op kunnen geven maar dan naar het interne IP laten verwijzen.

technisch gezien kan het wel, maar dan moet je router wel NAT loopback ondersteunen. MS ISA server kan dit wel, maar als je nog een andere router tussen ISA en het Internet heb zitten zou het kunnen zijn dat deze geen NAT loopback ondersteund.

post eens wat meet info :)

• theshatter
OK, ik zal proberen om wat meer informatie te geven.
De server draait SBS en exchange, er is geen ISA geinstalleerd. De server heeft 2 nics en 2 interne adressen. de ene nic is voor intern verkeer, de andere voor extern. Beide nics hangen via een switch aan een oudere Zyxel (ik meen 652 prestige) router/modem die het internet verzorgt. Deze router heeft beperkte NAT mogelijkheden. De verbinding is beveiligd met een (tot nu toe) zelfaangemaakt SSL certificaat.
Moet ik nu een extra domeinnaam aanvragen en deze laten verwijzen naar het externe IP-adres en dan vervolgens de telefoons verbinding laten maken met server.domeinnaam.nl ?

• theshatter
Niemand ??