Printplaat redden met gedestilleerd water??

Pagina: 1
Acties:
  • 2.010 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyberBorg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-05 02:04
Hallo iedereen,

in dit gedeelte van GoT ben ik compleet nieuw en van componenten op kleine schaal weet ik vrij weinig.

Nu heb ik een paar maanden geleden, stom genoeg, een motorola V3x de jacuzzi mee ingenomen 8)7.. Je raad 't al, hele telefoon naar de filistijnen. Telefoon laten drogen, maar opstarten wilde het niet meer doen. Met voeding uit stopcontact gaat indicatielampje branden, maar op batterij doet het niets meer. Batterij functioneert nog gewoon - dat is gecheckt.

Daarna heb ik alles uit elkaar geschroefd. op de printplaat van de telefoon is op sommige plekken een dun laagje witte mineraalaanslag te zien. Waarschijnlijk de oorzaak van een kortsluiting. Nu kwam ik op 't rare idee de printplaat schoon te maken met warm gedestilleerd water. Zou dat werken? Verneukt is de printplaat toch al, heb ook reeds een nieuwe Nokia N95 - dus 't is geen bittere noodzaak dat de telefoon weer moet werken. Echter toch een leuke 2e telefoon wanneer ik 'm weer aan de praat zou kunnen krijgen.

Reactie? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoDo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:17
Ik denk dat je meer bereikt met 99% alcohol. Hiermee heb ik al een telefoon gered met waterschade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:56
Als je een apparaat met vocht schade METEEN van de spanning haalt is het meestal zonder problemen te redden ( simpelweg drogen )
Laat je de accu of stekker er in zitten, dan kun je hem vrijwel zeker weg donderen.

[ Voor 25% gewijzigd door Sine op 26-11-2007 02:18 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 14:28

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Proberen schoon te maken, heel soms helpt dat. maar je bent er wel veel te laat mee... Proberen kan echter geen kwaad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-08 15:12
Probleem met vocht is dat het overal in kruipt. Als het bijvoorbeeld via de zijkanten in je print kruipt, kan het door afwisselend warmte en koude de print delamineren (de verschillend lagen van de print komen los van elkaar), vias beginnen slecht contact te geven en te corroderen,...
Als het water op je print komt en deze lang genoeg onder spanning blijft, krijg je trouwens elektrolyse, waardoor corrosie veel sneller verloopt. BGA's zijn trouwens de gevoeligste zaken op je print, als een balletje nét wel contact gaf, heb je enkel vocht en tijd nodig om er een slecht contact van te maken.

Door de vuiligheid in je telefoon, wordt je demi water weer gemineraliseerd, dat zal imho niet veel helpen, meer kans dat je met DoDo's tip verder komt, eens goed op frotten met alcohol.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt speciale PCB washers, maar met gewoon d-min water kom je al een eind. Wel best drogen met haardroger (niet te warm, om het water onder BGA's ed te blazen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

alcohol ;) 99.9% van de apotheek gebruiken (ja, daar krijg je echt zo'n tandartslucht van in je huis, dus wel buiten doen ;))

het lost de crap op die op de print zit, verwijdert eventueel achtergebleven water en kan (bijna) geen kortsluiting maken...

gewoon lekker soppen, daarna ff afdrogen en ergens laten uitdampen...

[ Voor 44% gewijzigd door AlexanderB op 27-11-2007 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakandr
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-08 10:03
Alcohol is in den beginsel al niet goed voor je printplaatje zover ik weet. Ik denk dat je er beter aan doet om bijvoorbeeld het juiste goedje van Kontakt Chemie er in te spuiten. Bijvoorbeel Kontakt 60, PCC of WL. Ik spuit zelf altijd overal K60 in :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alcohol = ook bekend als isopropynol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 13:17

TMoose

Mooooooose !!

Even voor de duidelijkheid:

Met alcohol wordt over het algemeen ethylalcohol, ofwel ethanol bedoelt. Isopropylalcohol is ook een alcohol, en wel diegene die de typische ziekenhuislucht geeft.

Oplossen van zouten gaat wel in water, niet in alcohol. Misschien is een verdunde azijnzuuroplossing nog wel beter in het oplossen van zouten, maar verdund zuur kan ook nadelege bijwerkingen hebben.

Ik heb m'n Qtek 9100 een keer in m'n biertje laten vallen. Na eruitvissen meteen de accu eruitgehaald, en een tweetal dagen laten drogen. Geen centje pijn :D

Maar als ik het goed zou meten doen, dan zou ik beginnen met gedemineraliseerd water, en naspoelen met een oplopende alcoholreeks (50%, 70% , 96%) om al het water te verwijderen. Vervolgens drogen bij matige warmte (Op de verwarming?) voor zeker een paar uur.

Dan de accu weer in het toestel doen.

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

Pagina: 1