HD cooling; passief/actief, tips, advies

Pagina: 1
Acties:
  • 201 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Verschillende topics (alhier) doorgelezen over het coolen van een harddisk. Tot zover begrepen dat ie eigenlijk aan de electronica kant (dus niet de metalen, gladde kant) het heetst wordt. Dus het lijkt het meest logische om hem aan die kant te coolen. Echter de passieve collers die ik zie worden ook dikwijls aan de metalen kant geplaatst/geplakt.

Ik zag bijv. deze passieve cooler:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~joho071/kj/dump/passief1.jpg
Die 'hoort' overduidelijk aan de metalen kant. Ik vraag met af of er mensen zijn die ervaring hebben met deze wijze van passief koelen........hoeveel graden scheelt dit?

Mijn probleem is dat mijn hd eigenlijk te heet wordt (al snel 48-50 graden). Hij zit ook een beetje apart 'opgesloten' en hangt ook nog eens met rubberen verbindingen zodat warmte ook niet aan de case/frame afgegeven wordt. De hele pc staat bovendien ook nog eens in een relatief kleine ruimte (kast), kortom lang niet ideaal, maar wil nog wel proberen die disk wat koeler te krijgen......
Zie deze 2 pics:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~joho071/kj/dump/1290a.jpg
&
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~joho071/kj/dump/1290b.jpg

Hij zit dus redelijk 'verstopt' onder die hele bay. Ik zou hem wel 'andersom' kunnen monteren, nu zit het metaal boven en de electronica beneden. Ik heb iets meer dan 1 cm ruimte (1-1,5) dus gek veel moeglijkheden heb ik niet.
De meeste actieve coolers die ik vind zijn al gauw 1,5 cm 'dik' en dan heb ik ook weer een potentiele herrie maker (fan) erbij. Een kleine 4cm fan (van ong. 1 cm dik (papst heeft er ook 1 van 8mm dik)) zou ik wellicht ook nog wel kunnen monteren, maar dan lijkt mij ook dat de plek wáár ik hem monterr van belang. 4cm is natuurlijk niet veel (klein oppervlak) en die kun je in principe op veel plekken onder je disk kwijt. Wat zou de beste plek zijn?

Maar zoals gezegd: passief zou mijn voorkeur hebben, echter vraag ik me af of dit echt resultaat heeft.....

• kaajee
Ik kwam ook de Nexus Frizzbee tegen, ook niet al te 'hoog' (15mm) met een 6cm fannetje.
'Ze' zeggen: Inaudible! (<15 dB(A)).
Iemand ervaring met dit ding?
(Mijn voorkeur gaat overigens nog steeds uit naar passief)

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-02 18:53
Heb hier heel toevallig vanmorgen ook naar zitten zoeken, voorkeur is passief en qua budget maakt het niet echt uit.

Heb op dit moment 1 disk (raptor 74GB adfd) in een nexus 'drive-a-way' zitten. De disk is 5-7 graden warmer dan dezelfde raptor actief gekoelt door een 120mm fan. Hij is daar-in-tegen wel een stuk koeler.

Heb vanmorgen dus opnieuw zitten kijken naar een andere disk-drive en kwam vrij snel 2 reviews tegen op tweakers:

reviews: Meer hardeschijfkoelers/geluidsdempers getest
reviews: Zes harde schijfkoelers/geluidsdempers getest

Op basis van deze reviews zou ik voor een Silentmaxx HDD-silencer Rev 2.0 gaan boven de nexus drive-a-way, betere koeling, betere geluidsreductie en bovendien nog 6 euro goedkoper :)

Iemand hier die het compleet oneens is met deze keuze en een andere manier weet om HDD's te koelen en stiller te krijgen?

• kaajee
Ik had die reviews idd ook al gelezen, nu nog maar eens een keertje. Wat mij opvalt is dat de Silentmaxx HDD-silencer Rev 2.0 het beste uit de bus komt, zeker ook qua koeling!

Echter: de grootste winst qua koeling hier zit hem in het feit dat de warmte afgegeven wordt aan de Silentmaxx behuizing/koelribben. Dit gebeurt om. door de Silentmaxx case te bekleden met warmtegeleidende (plakkende) silicon-film, maar deze film wordt nou juist NIET aan de electronica zijde van de disk geplakt.

Sterker nog; aan de electronica zijde van de disk komt er een stukje isolatie materiaal te liggen. Dat houdt warmte alleen nog maar meer vast.
De (uitstekende) koeling van dit ding komt dus doordat de warmte van de metalen zijdes (bovenkant en zijkanten?) van de harddisk afgevoerd wordt via die silicon-film........

Dit dus eigenlijk in tegenstelling wat oa. hier op GoT gezegd werd, dat de electronica zijde het heetst wordt en dus de meeste koeling behoeft......

(buiten dit is de Silentmaxx HDD-silencer geen optie voor mij, aangezien deze een 5,25" slot nodig heeft)

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-02 18:53
Als ik gewoon zelf aan een HDD voel klopt dit ook wel hoor, de bovenkant is gevoelsmatig warmer dan de onderkant. Feit blijft dat hij goed koelt en daarbij ook redelijk stil is en daarvoor voor mij een goede optie is. Dat hij een 5,25"-bay nodig heeft maakt me niet uit, die heb ik genoeg.

Zijn er nog andere mensen die hun mening/ideeen hierover willen geven.

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:58
50 graden is best warm voor een hdd ja, mijn hdd's schommelen tussen de 30 en 33 graden, zonder speciale koeling.
Het ligt ook sterk aan de hdd zelf, de laatste generaties WD schijven bijvoorbeeld horen bij de koelste op de markt.
In een kast met voldoende airflow zou er eigenlijk geen probleem mogen zijn met temperatuur.

• kaajee
phobosdeimos schreef op maandag 26 november 2007 @ 14:22:
......
In een kast met voldoende airflow zou er eigenlijk geen probleem mogen zijn met temperatuur.
Hoe moet ik deze laatste zin interpreteren? Ik heb niet een super goede airflow in de (kleine) kast, kan helaas ook niet. Daarom (waarschijnlijk) gaat de temp ook naar de 50 graden toe. Die wil ik dus juist naar beneden krijgen door HD koeling toe te passen.....echter, zoals gezegd, kan ik aan de air flow niet al te veel meer verbeteren.......

• kaajee
Heeft er dan niemand ervaring met passieve koelribben voor een harddisk? Niemand die weet/ervaart hoeveel graden dit ongeveer scheelt, of kan schelen?

Kijk als het bijv. maar 2 graden scheelt, ga ik de moeite helemaal niet doen. Of mijn HD nou 48 of 46 graden is maakt niet zoveel uit. Maar als het eerder richting 8 of zelfs 10 graden is, tja, dan wordt het interessant......

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:51
Volgens mij is 48 graden normaal toch? Die van mij, een Maxtor, wordt al snel een graadje of 55.

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:32
smeerbartje schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 10:11:
Volgens mij is 48 graden normaal toch? Die van mij, een Maxtor, wordt al snel een graadje of 55.
55 graden voor een Desktop pc HDD vind ik toch wel veel hoor, de mijne zijn meestal rond de 35-40 graden.

@ kajee, als je geen goeie airflow hebt in je kast, dan zal passiefe koeling voor je hdd niet echt veel uitmaken. De warme lucht moet namelijk wel weggeblazen kunnen worden.

Je zou even kunnen kijken of je een 80mm fan voorin je kast kan plaatsen, om er voor te zorgen dat er toch wat koude lucht in komt.

Computers are useless. They can only give you answers.

• kaajee
Brainsz schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 10:15:
[...]
......

@ kajee, als je geen goeie airflow hebt in je kast, dan zal passiefe koeling voor je hdd niet echt veel uitmaken. De warme lucht moet namelijk wel weggeblazen kunnen worden.

Je zou even kunnen kijken of je een 80mm fan voorin je kast kan plaatsen, om er voor te zorgen dat er toch wat koude lucht in komt.
Airflow snap ik. Echter dat wordt gewoon lastig. Maar sec gezien: zo'n koelrib zorgt er toch juist ook voor dat warmte van een bron afgevoerd wordt; namelijk naar dat koelrib. Gewoon een kwestie van oppervlakte vergroting. Er is mét een koelrib veel meer oppervlakte beschikbaar om warmte kwijt te kunnen dan zonder......
(los van het feit dat het altijd hadig is (en beter) om die warme lucht ook af te voeren, cq. te zorgen voor aanvoer van meer 'koude' lucht.)

Het hele principe van volledig passieve computer kasten is hier natuurlijk ook op gebasseerd, kijk maar eens naar de HFX Classic Media PC behuizing; één grote koelrib ahw, zonder airflow.......

• kaajee
Ik krijg hier toch niet de respons die ik gehoopt had........dus......... :P ;)

Die harddisk in mijn kast zit met de onderkant aan de onderkant van m'n kast, dus ik denk dat ik maar gewoon een gat in de (onderkant) kast ga maken. Hij staat met deze onderkant naar onderen (hè hè :P ), daar heb ik een paar schuimrubbertjes liggen om het iets van het blad te krijgen. Hij heeft daar dus wat ventilatie ruimte. Als ik er dan nog een mooi zwart roostertje voorplaats kan ie op die manier mooi wat warmte kwijt.
(evt. zelfs nog met een stille 8cm fan om hem van wat koele lucht te voorzien)

Als ik het roostertje een beetje netjes maak kan ie evt. later ook nog prima op z'n kant staan met het hd roostertje aan de zijkant dan.....

[ Voor 6% gewijzigd door kaajee op 27-11-2007 15:18 ]

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:32
Als je aan de onderkant van de pc een gat boord, voor ventilatie, zorg er dan voor dat je een filter op je fan hebt.

Anders zal je pc binnen de kortste tijden vol stromen met stof.

Computers are useless. They can only give you answers.

• kaajee
Brainsz schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 20:15:
Als je aan de onderkant van de pc een gat boord, voor ventilatie, zorg er dan voor dat je een filter op je fan hebt.

Anders zal je pc binnen de kortste tijden vol stromen met stof.
Ja, is een goeie. Ik kan em echter ook nog warme lucht laten afvoeren. Dan helpt ie zelfs m'n pc nog een beetje schoonhouden door het aanwezige stof weg te blazen........... :P

Verwijderd

is voor een paar tientjes een wat grotere en luchtigere kast geen slimmer plan (2e hands ook optie)? Of ben je zeer gehecht aan je ehm, ouderwetse kast? Staat je monitor zeker bovenop? Ik weet niet of je handig bent, maar zo ja, dan kan je ook zelf misschien een kast bouwen. Heb hier 7 maxtors en 2 raptors die vanaf de zijkanten gekoeld worden met twee 120 mm fans op 5V in zelfgebouwde kast van MDF.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2007 23:39 ]

• kaajee
Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 23:30:
is voor een paar tientjes een wat grotere en luchtigere kast geen slimmer plan (2e hands ook optie)? Of ben je zeer gehecht aan je ehm, ouderwetse kast? Staat je monitor zeker bovenop? Ik weet niet of je handig bent, maar zo ja, dan kan je ook zelf misschien een kast bouwen. Heb hier 7 maxtors en 2 raptors die vanaf de zijkanten gekoeld worden met twee 120 mm fans op 5V in zelfgebouwde kast van MDF.
Ook aan gedacht, maar ja, nederlander hè, deze kast heb/had ik nog staan......

Daarbij komt dat ik 'slechts' 34 cm in de breedte heb en 'hoog' mag ik maar 15-17,5 cm zijn. Hij staat op een plank in een kast en daar is gewoonweg niet meer ruimte......

En cases die 'smaller' zijn dan 34 cm zijn zeldzaam kan ik je vertellen.........
Pagina: 1