Toon posts:

Multiple RAID5 -> LVM -> LUKS -> LVM?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Momenteel loop ik met een nogal ingewikkelde setup in m'n hoofd, dit is mijn voorstel:
  • meerdere RAID5-arrays komen samen in 1 LVM Volume Group "vg_storage_luks"
  • in "vg_storage_luks" zit 1 LVM Logical Volume "lv_storage_luks"
  • "lv_storage_luks" is encrypted met LUKS
  • de daadwerkelijke data in "lv_storage" is beschikbaar onder /dev/mapper/storage
  • /dev/mapper/storage is een physical volume voor "vg_storage"
  • in "vg_storage" zitten meerdere LVM logical volumes en snapshots daarvan
Al met al een ingewikkeld verhaal dus, met twee lagen LVM boven op elkaar. Voordat mensen vragen beginnen te stellen over deze merkwaardige setup, dit zijn de randvoorwaarden waar ikzelf niets aan kan veranderen:
  • meerdere RAID5 arrays zijn gegeven, hier valt niets aan te veranderen
  • op elk willekeurig moment moet er een RAID5 array toegevoegd kunnen worden voor meer storage
  • de onderliggende RAID5 arrays moeten als 1 geheel encrypted zijn met LUKS, dus niet n verschillende LUKS volumes voor n RAID5 arrays.
  • de resulterende volume group moet meerdere logical volumes kunnen bevatten, daarvoor is dus LVM de enige oplossing (correct me if...)
Alternatief voor de onderste laag LVM over de RAID5-arrays is natuurlijk RAID0 om de verschillende RAID5-arrays te combineren. Het resultaat is hetzelfde: 1 groot LUKS-volume.

Concreet heb ik drie vragen aan de experts:
  1. Heeft iemand ervaring met dubbellaags LVM?
  2. Zou RAID0 over RAID5 beter werken dan een simpel, groot logical volume gebouwd met meerdere RAID5 physical volumes?
  3. Zijn er nog meer alternatieven dan dubbellaags LVM of RAID0 over RAID0?
Overigens is performance niet echt een groot issue, aangezien de onderliggende infrastructuur (gigabit netwerk) de bottleneck zal zijn...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2007 22:51 . Reden: (mooie lijstjes voor opsommingen!) ]

Verwijderd

Topicstarter
Niemand die hier een mening over heeft?