Toon posts:

[iPhoto '08] Verkeerde datums

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is het soms mogelijk om in iPhoto de datums van de foto's aan te passen? Want na het importeren van bijna 6000 foto's zag ik dat de datums totaal niet klopten! Ik heb al overal liggen zoeken maar het lijkt of de datums "read only" zijn. De hele library wordt gesorteerd op datum, maar ze kloppen langs geen kanten. Het zou mooi zijn als ik mijn foto collectie echt chronologisch kon rangschikken. Ik weet wel dat deze datums van de camera afkomstig zijn, maar de meeste mensen houden hier geen rekening mee om dat juist in hun toestel de zetten. Gevolg is ook dat de events helemaal om zeep zijn.

Hoe lossen jullie dit op?

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Foto's selecteren > Ctrl click > Batch Change > Set date to... > Insert datum :)

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

Ctrl + Click doet hier niets (iPhoto '08) en bovendien krijg ik dan dat alle foto's dan t.o.v dat punt aangepast worden (heb nu dus foto's die in 2011 gemaakt zijn.... beetje raar...

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Laat maar :+

[ Voor 84% gewijzigd door baquelappe op 26-11-2007 07:41 ]

• Afdak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-08-2024
Verwijderd schreef op zondag 25 november 2007 @ 22:06:Ik weet wel dat deze datums van de camera afkomstig zijn, maar de meeste mensen houden hier geen rekening mee om dat juist in hun toestel de zetten.
Dat is dus wel het domste wat je kunt doen, in deze tijd van digitaal fotograferen. Want ook als je foto's van verschillende camera's die één gebeurtenis hebben vastgelegd, 'in elkaar' wilt schuiven, is de juiste datum èn tijd op alle camera's van groot belang...

De datum in iPhoto aanpassen, geld alleen voor iPhoto; de datum in de foto zelf (de EXIF file) blijft fout. Die moet je dus aanpassen, bv dmv PhotoToolCM
http://www.pixture.com/software/macosx.php

• Mikey NL
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-02 14:00
Als ik in iPhoto rechts op een foto klik->pas groep aan en daar een andere datum invul, dan krijg ik de optie om de originele bestanden ook te wijzigen. Als ik vervolgens met voorvertoning naar de EXIF info kijk, dan is de datum wel degelijk gewijzigd daar, dus daar is helemaal geen ander programma voor nodig.

• Afdak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-08-2024
Bij mij, in iPhoto 6 niet (net als in v5, etc).
Wil je zeggen dat het in iPhoto '08 (v7) wel wordt veranderd?
Zou goed nieuws zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Afdak op 26-11-2007 13:31 ]

• .Alex
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-08-2022
Red schreef op zondag 25 november 2007 @ 23:58:
Ctrl + Click doet hier niets (iPhoto '08) en bovendien krijg ik dan dat alle foto's dan t.o.v dat punt aangepast worden (heb nu dus foto's die in 2011 gemaakt zijn.... beetje raar...
Dan doe je het via de menubalk. Foto's -> Wijzig Datum & Tijd

Verwijderd

Topicstarter
domi235 schreef op zondag 25 november 2007 @ 22:13:
Foto's selecteren > Ctrl click > Batch Change > Set date to... > Insert datum :)
ok thx. dit zocht ik ongeveer.
maar je kan alleen slecht 1 datum opgeven die dan voor alle foto's gelden. het zou beter zijn als je kon instellen: voor deze foto's, van die tot die datum. nu geef ik dan maar de begindatum in. het schept in ieder toch al wat orde in de chaos.
Pagina: 1