FTP username bevat umlaut

Pagina: 1
Acties:
  • 759 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024
Ik moet voor een klant een website op een T-Online (Duitse Internet-T-Mobile ofzoiets) server zetten. Het leuke is nu dat het domeinnaam een letter met een umlaut bevat en de FTP username daarop gebaseerd is. Cyberduck gaf een niet al te veelzeggende error, maar na het met FIlezilla geprobeerd te hebben is me wel duidelijk dat het aan die umlaut ligt.

Probleem: Ik kan niet inloggen. Wat zou de beste manier zijn om dit op te lossen? T-Online vragen of ze voor mijn klant de FTP-username kunnen aanpassen? Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat dat makkelijk zal gaan gebeuren en mijn klant is behoorlijk digibeet, dus om hem dit te laten doen...

Ander (gerelateerd puntje): Het e-mailadres bestaat dus ook uit een domeinnaam met umlaut. Ik werk met Drupal en die pakte dat adres al niet. Even geprobeerd of ik er een mail naartoe kon sturen, kreeg melding terug dat de domeinnaam niet in de DNS servers gevonden kon worden. De domeinnaam bestaat wel degelijk, dus is het hier ook een kwestie van die umlaut?

De enige oplossing die ik zo zie is de klant ook de domeinnaam zónder umlaut aan te laten vragen. Wat zeggen jullie?

Ja, dit topic had misschien ergens anders gekund, maar dit leek me de plek waar ik misschien de meeste respons zou krijgen

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-07 12:18

chem

Reist de wereld rond

wat betreft het inloggen: dat zal een charset probleem zijn; is het utf-8, of latin1? Probeer daar eens mee te spelen.

Wat betreft het domein: http://en.wikipedia.org/wiki/Internationalized_domain_name - er is een 'ascii' variant van het domein die daadwerkelijk geregistreerd is, afaik werken dns'en enkel met ascii en is het domein enkel bereikbaar met een umlaut omdat de browser snapt hoe het dat kan omzetten naar de ascii-variant.

Zoek uit welke dat is voor het domein, en je zou die moeten kunnen gebruiken in je drupal-setup.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-07 20:12

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Aangezien dit niks met softwareontwikkeling te maken heeft maar (zeer waarschijnlijk) met je FTP client hierbij een enkeltje Client Software Algemeen. Lees AUB voor een volgende keer Waar hoort mijn topic? eens door zodat je weet wat waar hoort.

[ Voor 9% gewijzigd door een moderator op 25-11-2007 18:45 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Mei
chem schreef op zondag 25 november 2007 @ 18:07:
wat betreft het inloggen: dat zal een charset probleem zijn; is het utf-8, of latin1? Probeer daar eens mee te spelen.

Wat betreft het domein: http://en.wikipedia.org/wiki/Internationalized_domain_name - er is een 'ascii' variant van het domein die daadwerkelijk geregistreerd is, afaik werken dns'en enkel met ascii en is het domein enkel bereikbaar met een umlaut omdat de browser snapt hoe het dat kan omzetten naar de ascii-variant.

Zoek uit welke dat is voor het domein, en je zou die moeten kunnen gebruiken in je drupal-setup.
Erm.. Charsets en inloggen? Nooit van gehoord. Ik zal dan een ASCII code in moeten typen als ik jou begrijp? Hoe? Kan wel de code van een ä vinden, maar om nou drie cijfertjes in te tikken lijkt me ook zo nutteloos.

Als je inderdaad een ASCII code moet opgeven voor die ä, dan is dat erg lastig (als iemand een keer een mailtje wil sturen moet die ook de code los invoeren, als ik nu een gewone ä typ in Thunderbird krijg ik de melding dat het domein niet bestaat, erg lastig). In dat geval zou het domein zonder ä alsnog een oplosing zijn.

@Creepy: Ik weet dat ik m'n topic goed moet neerplempen. Staat uit duidelijk in de TS dat ik daar mee bezig ben geweest, maar dit me de goede plek leek. Je moet hier soms echt een boekwerk met uitleg geven om je beslissing te verantwoorden zeg 8)7

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-07 19:47
Je zegt zelf dat je verwacht hier de meeste response te krijgen, daar gaat het niet om (iets met kwantiteit en kwaliteit). Door er voor te zorgen dat je topic in het juiste forum staat heb je meer kans op kwalitatief betere reply's.

Aan de hand van de opmerking van chem zit ik over het e-mail probleem te denken. Ik vraag mij af of het SMTP protocol uberhaupt met de umlaut overweg kan. Is het niet verstandiger om je klant te adviseren een domein naam te gebruiken met enkel characters uit de UTF-8 character set? Ik neem aan dat veel klanten tegen hetzelfde probleem aan lopen, de mail wordt niet afgeleverd...

• Mei
Racemol schreef op zondag 25 november 2007 @ 20:06:
Je zegt zelf dat je verwacht hier de meeste response te krijgen, daar gaat het niet om (iets met kwantiteit en kwaliteit). Door er voor te zorgen dat je topic in het juiste forum staat heb je meer kans op kwalitatief hogere reply's.
Ok, even verduidelijken: Ik wist niet helemaal zeker waar het nou moest staan (omdat dit waarschijnlijk geen probleem met de FTP client was) en aangezien ik verwachtte in DTE de meeste respons te krijgen had ik hem daar maar neergezet.
Aan de hand van de opmerking van chem zit ik over het e-mail probleem te denken. Ik vraag mij af of het SMTP protocol uberhaupt met de umlaut overweg kan. Is het niet verstandiger om je klant te adviseren een domein naam te gebruiken met enkel characters uit de UTF-8 character set? Ik neem aan dat veel klanten tegen hetzelfde probleem aan lopen, de mail wordt niet afgeleverd...
Dacht ik ook wel aan, maar wile het niet eerder adviseren dan dat ik zeker wist dat het nodig was. Heb het al met de klant overlegd, maar volgens mij gaat-ie nu sowieso de non-umlautdomein aanvragen, ondanks dat ik nog niet definitief gezegd heb dat het moest. Alsnog wel benieuwd waar het door komt en hoe het anders op te lossen was, tho.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
FTP user authentication ondersteund alleen ascii. (http://www.faqs.org/rfcs/rfc114.html) weet je zeker dat ä niet is omgezet naar ae zoals gebruikelijk is met mail adressen e.d. ?

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
er was recent nieuws dat wij dat in belgie ook gingen krijgen. met informatie hoe dat dns-systeem werkt dan.

Je kan best de klant eens vragen of hij al wel kan inloggen op die server, indien hij dat wel kan, regel ev. een rdp/vnc/...-toegang tot een systeem bij hem. Kan je even pingpong spelen via een systeem van hem.

Ik heb een vermoeden dat dit komt door nationale dns-varianten met die speciale karakters, en dat de dns-servers die jij aanspreken al onmiddellijk zeggen: "sorry kennen we niet wegens verkeerde teken, doen we ook geen navraag over" (zeer simplistisch uitgelegd eh ;) )

oplossing: zoals hierboven vermeld: klant de variant zonder umlaut laten navragen - qua login gaat dat waarschijnlijk weinig verschil maken. (en wijs hem ev. op mogelijke problemen internationaal gezien dan)
edit: zie hier boven....

damn, klinkt dat nu simpel als ik merk wat er ondertss is bijgekomen :+

[ Voor 5% gewijzigd door soulrider op 25-11-2007 20:21 . Reden: traag en te simpel uitgelegd ]

• Mei
Ik ga een VNC verbinding maken met een klant die aan de andere kant van het land zit en een digibeet is. Weet zelf niet eens hoe ik zoiet moet opzetten (nooit mee gewerkt) :P

Ik laat hem wel lekker die andere domeinnaam erbij aanvragen. Gebruiken we die voor alle extra dingen (inloggen & mail). Kunnen de Duitse bezoekers gewoon ook een umlaut gebruiken als ze willen.

• DukeBox
  • Niet online
probleem was username, niet dns.

[ Voor 255% gewijzigd door DukeBox op 25-11-2007 20:34 ]

• Mei
Net de domeinnaam zonder umlaut laten aanvragen. Staat in het control panel van de hosting provider dat het gelukt is. Nu ff afwachten totdat hij in de DNS servers komt te staan, dan kan ik testen of alles dan wel werkt.

//edit: Ik zou trouwens nog wel graag de oplossing voor het probleem weten, ondanks dat die andere domeinnaam al was aangevraagd :P

[ Voor 23% gewijzigd door Mei op 25-11-2007 21:59 ]

• soulrider
DukeBox schreef op zondag 25 november 2007 @ 20:32:
probleem was username, niet dns.
quote uit startpost:
kreeg melding terug dat de domeinnaam niet in de DNS servers gevonden kon worden.
dus probleem was ook de dns .... daarmee mijne uitleg
(als de server al niet gevonden wordt dan is het logisch dat inloggen niet gaat)
volgende keer eerst ne ping proberen, dan ne traceroute, dan pas ne mail ofzo - www.dnsstuff.com kan ook vaak helpen voor domein-debugging)
en dan nog een quote vanuit de wikipedia-link van het artikel over de belgische dns (nieuws: Belgische domeinnamen krijgen in 2008 accenten) aanpassing binnenkort:
Internationalizing Domain Names in Applications (IDNA) is a mechanism defined in 2003 for handling internationalized domain names containing non-ASCII characters. Such domain names could not be handled by the existing DNS and name resolver infrastructure.
ziehier het probleem en de 'oplossing' van je probleem....
Zolang de door TS gebruikte dns-servers geen IDNA ondersteunen gaat ie er niet aangeraken... (net zoals wij)

daarmee ook mijn tip dat het aan die duitse klant _moet_ meegedeeld worden dat ie op die 'umlaut'-domeinnaam niet internationaal bereikbaar gaat zijn de eerste komende jaren. (toch niet tot alle root- en isp-dns-servers naar ondersteuning van idna overgaan)

oplossing staat ook op wikipedia-link: (user-software zou de vertaling moeten doen blijkbaar:
Mozilla 1.4, Netscape 7.1, Opera 7.11 and Safari are among the first applications to support IDNA. A browser plugin is available for Internet Explorer 6 to provide IDN support. Internet Explorer 7.0 and Windows Vista's URL APIs provide native support for IDN
dus ftp-software gebruiken die IDNA ondersteund, en dan de username nog oplossen ;)
(kan ev. via een controle-paneel: 2de username met full-access die ook werkt over ftp)

link was ook al gegeven in de eerste reply ;) (wat inlezen op gegeven tips is altijd handig :+)
wat verder staat op wikipedia dit gelinkt in het hierboven vermelde artikel:
http://en.wikipedia.org/wiki/Punycode
met een encoder voor je umluat-domeinnaam naar ascii.

[ Voor 72% gewijzigd door soulrider op 26-11-2007 02:55 ]

• Mei
soulrider schreef op maandag 26 november 2007 @ 01:57:
(als de server al niet gevonden wordt dan is het logisch dat inloggen niet gaat)
HTTP lukte, FTP en mail niet. Non-umlautdomein staat in de DNS, vanochtend mailtje gestuurd, nog niet terug gehad, dus die werkt blijkbaar zonder problemen. Nu de hoster nog duidelijk zien te maken dat ze dit domein moeten gebruiken voor FTP en standaard mailboxen. Volgende puntje is dat de klant wel erg moeilijk begon te doen over de non-umlautversie. Met umlaut was volgens hem toch echt de Duitse schrijfwijze en moest toch wel gebruikt worden... Naja, gebruik je die in advertenties enzo, moeten mensen alleen oppassen dat ze er niet naartoe gaan mailen.

//edit: FTP inloggen met de gecodeerde username werkt niet in Cyberduck en Filezilla trouwens.

[ Voor 6% gewijzigd door Mei op 26-11-2007 07:26 ]

• soulrider
let met die ftp en mail naar de umluat-versie even op het laatste gedeelte van mijn uitleg hierboven ;)
(en gebruik ev. die vertaler eens...)

en voor http gebruik je je browser die wel de IDNA-conversie kan doen, en voor ftp en mail programma's/scripts die dit niet kunnen...
(het is wel degelijk niet bereikbaar voor je ftp-programma dan eh...)

probeer maar eens een telnet naar de juiste poortjes (of een commando-lijn ftp-commando) gaat hoogstwaarschijnlijk ook niet lukken naar die umlaut-variant wegens vermeld probleem. (en dat is dan je oplossing)

het probleem met de gebruikersnaam is oplosbaar via het domeins control-panel (plesk of wat er ook in gebruik is): zorg dat je een extra ftp-username hebt met evenveel rechten die wel voldoet aan de ascii-norm (van je ftp-programma's) ;)

en geef je klant ook de omschrijving van dat probleem mee, maak hem dat duidelijk zodra het jou duidelijk is :+ (laat hem dat wikipedia-artikel lezen, leg het hem uit in simplistische taal, ...)
zodat ie begrijpt waarom het problemen kan gaan geven met oude browsers en met het mailen.
(noem het klantenservice...)

[ Voor 55% gewijzigd door soulrider op 26-11-2007 15:36 ]

• Mei
soulrider schreef op maandag 26 november 2007 @ 15:30:
let met die ftp en mail naar de umluat-versie even op het laatste gedeelte van mijn uitleg hierboven ;)
(en gebruik ev. die vertaler eens...)
Heb de boel door die punyencoder gehaald, mocht niet baten. Browser kon er wel mee werken. Dacht dat de encoded versie wel zou werken, maar is ook alleen bij programmatuur met IDNA support?
en voor http gebruik je je browser die wel de IDNA-conversie kan doen, en voor ftp en mail programma's/scripts die dit niet kunnen...
(het is wel degelijk niet bereikbaar voor je ftp-programma dan eh...)
Volg dit stukje niet helemaal...
probeer maar eens een telnet naar de juiste poortjes (of een commando-lijn ftp-commando) gaat hoogstwaarschijnlijk ook niet lukken naar die umlaut-variant wegens vermeld probleem. (en dat is dan je oplossing)
Ben geen commandline expert, maar geloof je meteen :P Maar wat is dan die oplossing?
het probleem met de gebruikersnaam is oplosbaar via het domeins control-panel (plesk of wat er ook in gebruik is): zorg dat je een extra ftp-username hebt met evenveel rechten die wel voldoet aan de ascii-norm (van je ftp-programma's) ;)
Probleem is dat het en customized T-Online control panel is en lekker in het Duits ook. Heb gezocht of ik nog andere FTP users kon aanmaken, was niet mogelijk. Bestaande FTP username is ook alleen te veranderen in een mailadres met de umlautdomein als domeinnaam. Gaat dus ook niet lukken. Heb de klant al gevraagd of hij T-Online kon vragen of ze de account op de nieuwe domeinnaam konden gooien (zodat ik die voor de FTP-username kan gebruiken), maar dat is nog niet gebeurd.
en geef je klant ook de omschrijving van dat probleem mee, maak hem dat duidelijk zodra het jou duidelijk is :+ (laat hem dat wikipedia-artikel lezen, leg het hem uit in simplistische taal, ...)
zodat ie begrijpt waarom het problemen kan gaan geven met oude browsers en met het mailen.
(noem het klantenservice...)
Ik snap zelf al niet goed wat er precies aan de hand is (Nouja, zonder IDNA support geen ondersteuning voor umlauts enzo, maar de hele techniek erachter.....), laat staan m'n klant, een echte digibeet. Heb hem net al kort uitgelegd dat het aan de umlaut lag en aangezien dat moderne techniek is dat programma's er nog niet altijd mee kunnen werken.

• soulrider
kan je ftp-client de server wel vinden ?
(dus krijg je ergens de vraag naar de login zichtbaar?)

probeer anders op de commandoregel:
ftp ftp.domeinnaam.de
(met umlaut en dan eens ne keer met die encoded versie)

dan weet je toch al of die bereikbaar is en op welke wijze.
(je krijgt dan wrs de vraag naar je gebruikersnaam)
net hezelfde met
telnet mail.domeinnaam.de 25
kunde eraan of niet ?

vervelend genoeg zit die gebruikersnaam opgebouwd als een mail-adres (als ik het goed begijp)
dan ga je weinig optie's hebben, 't kan zijn dat de ftp-server zelf er niet mee overweg kan ?
(lijkt me ergens klinken als een schared ftp-server waar de gebruikers adhv hun domein naar de juiste map worden gestuurd)

Laat de klant het eens vragen bij het hostingsbedrijf of daar alles wel gaat?

uwe uitleg naar de klant toe was voldoende, dat gaat ie wrs ook krijgen als ie bij zijn hostingsbedrijf gaat luisteren. (meer info: zie wikipedia-links)

(en dat shared desktop gedoe da ik tipte was om zelf via zijn systeem ev. te testen, mogelijk werkt het beter vanaf een duitse host - ev. via logmein.com ofzo, moet je al niet te veel gaan prullen met rdp of vnc als je niet fysiek tot bij hem geraakt)

* soulrider denkt in zichzelf: als dat hier in belgië ook zoveel last gaat geven :o gaat nog leuk worden dan :)

• Mei
soulrider schreef op maandag 26 november 2007 @ 18:17:
kan je ftp-client de server wel vinden ?
(dus krijg je ergens de vraag naar de login zichtbaar?)

probeer anders op de commandoregel:
ftp ftp.domeinnaam.de
(met umlaut en dan eens ne keer met die encoded versie)

dan weet je toch al of die bereikbaar is en op welke wijze.
(je krijgt dan wrs de vraag naar je gebruikersnaam)
net hezelfde met
telnet mail.domeinnaam.de 25
kunde eraan of niet ?
Server is bereikbaar. Net via ftp command nog even getest en kan hem inderdaad vinden. Zit hem in de username.
vervelend genoeg zit die gebruikersnaam opgebouwd als een mail-adres (als ik het goed begijp)
dan ga je weinig optie's hebben, 't kan zijn dat de ftp-server zelf er niet mee overweg kan ?
(lijkt me ergens klinken als een schared ftp-server waar de gebruikers adhv hun domein naar de juiste map worden gestuurd)
Als ik gewoon een andere username invoer, dan krijg ik de melding dat ik niet kan inloggen, terwijl de username met umlaut "Forbidden command argument" geeft.
Laat de klant het eens vragen bij het hostingsbedrijf of daar alles wel gaat?
Hij weet echt niet wat hij moet vragen of antwoorden, dus ik ga hem die kant ook niet uit sturen. Heb al gevraagd of hij T-Online kon verzoeken het andere domein als default in te stellen, zodat we die ook als ftp username kunnen gebruiken.
uwe uitleg naar de klant toe was voldoende, dat gaat ie wrs ook krijgen als ie bij zijn hostingsbedrijf gaat luisteren. (meer info: zie wikipedia-links)
Punt is de klant het ongeveer uit te leggen, zodat hij snapt wat er aan de hand is, ook al snapt hij het toch niet (als hij het gevoel maar heeft het te snappen), want compleet snappen doet-ie het toch niet :P Maargoed, dit is gelukt volgens mij, dus daar hoef ik me niet meer druk om te maken.
(en dat shared desktop gedoe da ik tipte was om zelf via zijn systeem ev. te testen, mogelijk werkt het beter vanaf een duitse host - ev. via logmein.com ofzo, moet je al niet te veel gaan prullen met rdp of vnc als je niet fysiek tot bij hem geraakt)
Klant is Nederlands, werkt samen met een Duitser voor de site. Met die Duitser heb ik sowieso al weinig en niet al te geweldig contact (voornamelijk contact voor vertaalwerk). Deze persoon heeft dus blijkbaar de hosting geregeld. Heb ook naar hem gemaild of hij T-Online dus die domeinnaam kon veranderen. Nog geen effect gezien bij het control panel vanmiddag.

Nog iets 'leuks': Klant had dus gisteren domeinnaam zonder umlaut aangevraagd en wilde de kosten (15 Euro/maand) voor 50% op mij verhalen. Gelukkig bedacht hij zich, want die 50% had hij niet gekregen (dat gezeur krijg je als mensen zelf hun hosting gaan regelen....)
* soulrider denkt in zichzelf: als dat hier in belgië ook zoveel last gaat geven :o gaat nog leuk worden dan :)
Lol :P 't Is dus inderdaad een support issue. Moet zeggen dat het in België waarschijnlijk voor minder problemen gaat zorgen dan in Duitsland, aangezien ze bij jullie minder speciale tekens gebruiken dan in het Duits. Alhoewel... De Walen kunnen nog wel eens roet in het eten gooien met het Frans :+

• DukeBox
  • Niet online
zoals al gemeld.. username met ä is gewoon onmogelijk omdat deze niet in ascii voorkomt.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-07 12:18

chem

Reist de wereld rond

Mei schreef op maandag 26 november 2007 @ 18:57:
[...]

Nog iets 'leuks': Klant had dus gisteren domeinnaam zonder umlaut aangevraagd en wilde de kosten (15 Euro/maand) voor 50% op mij verhalen. Gelukkig bedacht hij zich, want die 50% had hij niet gekregen (dat gezeur krijg je als mensen zelf hun hosting gaan regelen....)
ik vind dat niet zo vreemd; hij vraagt een domeinnaam aan, en jij kunt daar niet mee omgaan? Vervolgens mag hij een nieuw domein registreren, om jou tegemoet te komen?

Het inlog-probleem zou zo op te lossen zijn door t-online te mailen dat je ftp-client geen support heeft voor non-ascii karakters; en drupal cq. mailclients moet je gewoon de IDN-domeinnaam voeren zodat het een ascii-string is, aangezien de applicaties blijkbaar niet met dergelijke strings om kunnen gaan.

Maw: ik vind het niet zo vreemd, dat hij de kosten op jou wil verhalen.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Mei
1) Als ik problemen heb met dingen, hebben gebruikers van de site dat waarschijnlijk ook. Je kan van die mensen niet verwachten dat ze het mailadres elke keer naar ASCII om gaan zetten.
2) Ik heb geen dure hostingprovider uitgekozen.
3) Ik heb gezegd dat ik alles nog even ging navragen en als er inderdaad geen oplossing was, dan moest er een andere domeinnaam aangevraagd worden. M.a.w.: Hij heeft zelf de domeinnaam geregistreerd, zonder dat ik dat heb gezegd.

Valt dan weinig op mij te verhalen denk ik zo.

Maar ik weet verder ook niet goed hoe het zit. Langzaam wordt het een beetje duidelijk, naar aanleiding van eigen leeswerk en jullie uitleg.

edit:
Net nog even geprobeerd in Thunderbird mails te sturen naar een met punycode naar IDN omgezetten domeinnaam (dus die met de umlaut) en kreeg ze allemaal terug.

//edit: Heb reactie terug van de klant: T-Online weigert de gebruikersnaam te veranderen. Ik kijk even of ik een FTP client kan vinden die het ondersteunt, heeft iemand anders nog wat tips?

[ Voor 21% gewijzigd door Mei op 27-11-2007 21:19 ]

• Mei
Net collega met SmartFTP (Met 100% zeker weten IDNA support) laten proberen en dit kwam eruit:
[18:53:34] Connecting to .6.139 Port: 21
[18:53:34] Connected to .homepage.t-online.de.
[18:53:34] 220 Welcome to T-Online FTP Service
[18:53:34] USER admin@
[18:53:34] 550 admin@: Forbidden command argument
[18:53:34] Active Help: http://www.smartftp.com/support/kb/index.php/51
[18:53:34] Cannot login waiting to retry (30s)...
[18:54:04] Continue to login attempt 4...
[18:54:04] QUIT
[18:54:04] 221 Goodbye.
Er begon mij al iets te dagen en even later las ik CyBeR in "FTP client met IDNA support gezocht" en besefte me dat-ie gelijk had.

Dus... Hoe los ik dit op? Heb net zelf de hoster maar even gemaild met het dringende verzoek de username aan te passen met als argument dat de software er gewoon niet mee kon werken. Hopelijk krijg ik morgen (positief) antwoord terug.

Verwijderd

IDNA heeft in dit geval al niets meer te maken met de FTP username. De verbinding is al tot stand gekomen, de rest is aan je FTP client en de FTP server.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Status: Connecting to 12.34.56.78:21...
Status: Connection established, waiting for welcome message...
Response:   220 Welcome to T-Online FTP Service
Command:    USER admin@ietsmeteenä.de
Response:   550 admin@ietsmeteenä.de: Forbidden command argument
Status: Login data contains non-ascii characters and server might not be UTF-8 aware. Trying local charset.
Response:   550 admin@ietsmeteenä.de: Forbidden command argument
Error:  Could not connect to server
Status: Waiting to retry...
Status: Connecting to 80.150.6.139:21...
Status: Connection established, waiting for welcome message...
Response:   220 Welcome to T-Online FTP Service
Error:  Connection attempt interrupted by user

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2007 08:07 . Reden: obfuscated ]

• Mei
Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2007 @ 20:14:
IDNA heeft in dit geval al niets meer te maken met de FTP username. De verbinding is al tot stand gekomen, de rest is aan je FTP client en de FTP server.
Dat had ik dus door (zie ook linkje in mijn vorige post) Vraag is nu dus hoe ik een username met umlaut kan gebruiken... heb zelf echt geen flauw idee...

• DukeBox
  • Niet online
DukeBox schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 17:27:
zoals al gemeld.. username met ä is gewoon onmogelijk omdat deze niet in ascii voorkomt.
Kun je niet gewoon het stuk na de username weglaten ? (@...)

[ Voor 13% gewijzigd door DukeBox op 28-11-2007 21:12 ]

• Mei
Nope. Username is gewoon een volledig e-mailadres.

• DukeBox
  • Niet online
Dan wordt het lastig. Ik ken geen enkele ftp server die utf-8 i.p.v. ascii ls username accepteerd.

• soulrider
fout zit idd in die regel 6
code:
1
Status:    Login data contains non-ascii characters and server might not be UTF-8 aware. Trying local charset.Command

dus of die host moet zijn server info aanpassen of toch een andere oplossing aanbieden

bel ze zelf en vraag ze terwijl ge ze aan de lijn hebt, een ftp-sessie op te starten naar je server en zelf in te loggen, dan kunnen ze zelf zien dat hun software mogelijk het probleem geeft wegens het niet ondersteunen van zulke login's....
hopelijk gaat er dan een belletje branden dat ze toch echt wel iets moeten doen om hun service correct aan te bieden. (wat nut heeft zo'n idn-hosting als je er nix kunt opzetten)
en anders kunnen ze je wel een ftp-client vermelden die het wel kan
(al geprobeerd via een ev. beschikbaar file-beheer-script in dat controle-paneel ?)

edit naar beneden:
dat had ik inderdaad voor en je kan dan ev. toch al iets doen, al is het maar een parkeerpagina eropzetten die doorverwijst naar die andere.

en ja, nu enkel dat nog duidelijk krijgen aan die service-desk en hopen dat ze zelf eens proberen...

[ Voor 13% gewijzigd door soulrider op 29-11-2007 19:01 ]

• Mei
soulrider schreef op donderdag 29 november 2007 @ 02:56:
(al geprobeerd via een ev. beschikbaar file-beheer-script in dat controle-paneel ?)
Bedoel je webftp? Heb ik geprobeerd en dat werkt. Dat zal ook niet direct via een FTP verbinding gaan, dus daar heb je ook geen problemen.

Heb dus gisterenavond zelf T-Online gemaild, net mailtje terug dat het niet mogelijk is en dat volgens de klantenservice de enige oplossing het aanmaken van een nieuwe account is. Ik moest er wel rekening mee houden dat als ik domeinen zou opzeggen, ze pas na 30 dagen weer beschikbaar zouden zijn.

//edit: net even teruggemaild dat de persoon die mijn mail heeft beantwoord de boel maar beter kan doorsturen naar de technische servicedienst, aangezien die kan bevestigen dat je bar weinig met die username kan.

[ Voor 14% gewijzigd door Mei op 29-11-2007 15:17 ]

• Mei
Okee....... Dikke update.

Nog aantal keren gemaild en gisterenavond eindelijk een mailtje gehad waar ik wat aan had. Ergens bij de domeininstellingen bleek de mogelijkheid te zijn een ander hoofddomein voor je account te kiezen (wat raar dat de eerdere helpdeskmedewerkers zeiden dat dit gewoon onmogelijk was....). Dat gedaan, toen werkte het geheel nogal buggy. Bij het hoofddomein werd ik heel raar geredirect naar een .service.html file in de root, bij de andere domeinen zag ik geen file index, maar een default pagina, ondanks dat m'n FTP client geen files liet zien. Net met webFTP geprobeerd, toen stond die .service.html file in de root. Door de punt kon ik hem dus niet zien (hidden file) met mijn FTP client. met webFTP file verwijderd en toen kreeg ik ineens een access denied error als ik de root via ftp wilde bezoeken (stond geen index file in). Dat even nagekeken met een testfile en het werkt blijkbaar. Nu nog even kijken hoe ik het non-umlautdomein kan redirecten naar het umlautdomein. Het formulier pakt ook geen speciale tekens volgens mij, dus kan die domeinnaam niet invoeren.

Bedankt voor de hulp allen! Ik houd jullie nog wel even op de hoogte van dit redirectprobleem.

• soulrider
hopelijk komt het netjes in orde allemaal.
(en zo merk je dat een 'neen' na even goed navragen toch een 'misschien' of zelfs een 'ja' kan worden)

als je het experimenteren wat beu wordt:
laat die hostingsboer dan eens zelf regelen dat inloggen met umlaut gaat op die domein
(als hij het kan vanaf een computer, kan hij je minstens tips geven hoe het kan)

Je bent tenslotte een klant, of iemand die spreekt in naam van een klant. (jouw 'opdrachtgever' is zijn klant) en daar kan je meestal wel iets mee gedaan krijgen.
(net als met een vriendelijk maar doordringend woord en je dan niet laten afschepen)

Ik ga in ieder geval ruim wachten met speciale domeinnamen in .be - tot hier ev. soortgelijke topics komen met nog andere mogelijke oplossingen.

• Mei
Probleem is dat het geen hostingboer is, maar T-Online. Da's een groot bedrijf en over het algemeen staan grote bedrijven niet bekend om hun goede service... Ik kreeg ook elke keer weer een mailtje terug van een andere medewerker :S
Pagina: 1