Toon posts:

yaoin 6j1

Pagina: 1
Acties:
  • 2.624 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs heb ik een Yaoin tube buffer besteld op ebay. Nu ben ik een luisteraar en absoluut geen techneut.
Mijn vraag is: kun je zo'n ding ook tussen je voor- en eind versterker plaatsen? Of is dit vloeken in de kerk? :)

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Wat doet het, waarom doet ie wat hij doet en waar is hij voor bedoeld?

Verwijderd

Topicstarter
Kaj. schreef op zondag 25 november 2007 @ 18:06:
Wat doet het, waarom doet ie wat hij doet en waar is hij voor bedoeld?
Ik weet dat musical fidelity ook zo'n apparaat maakt (X 10 V3). Kost 450 euro.
Deze is van chinese afkomst en is vele malen goedkoper. Het wordt achter de cd- of dvd speler geplaatst en zorgt dat het signaal naar de voorversterker geoptimaliseerd wordt. Technische info kan ik niet geven, maar ik heb de vraag gesteld omdat het mij handiger lijkt om na de voorversterker dit apparaat er tussen te zetten zodat je dan niet gebonden bent aan één apparaat. (cd- of dvd speler)
Ik ben dan ook zeer benieuwd of dit technisch mogelijk is.

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
dit is hem voor de geinteresseerden.

Volgens mij is het gewoon een buizenvoorversterker, en voegt als het ware de klank van de buizen toe aan het signaal. Sommige mensen houden ervan maar het als ware gewoon vervorming wat je toevoegt.

Als ik het goed begrijp moet hij voor de voorversterker.

Portfolio

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Verwijderd schreef op zondag 25 november 2007 @ 18:48:
[...]

Ik weet dat musical fidelity ook zo'n apparaat maakt (X 10 V3). Kost 450 euro.
Deze is van chinese afkomst en is vele malen goedkoper. Het wordt achter de cd- of dvd speler geplaatst en zorgt dat het signaal naar de voorversterker geoptimaliseerd wordt. Technische info kan ik niet geven, maar ik heb de vraag gesteld omdat het mij handiger lijkt om na de voorversterker dit apparaat er tussen te zetten zodat je dan niet gebonden bent aan één apparaat. (cd- of dvd speler)
Ik ben dan ook zeer benieuwd of dit technisch mogelijk is.
Als het gewoon een vervormer is en lijnsignalen accepteert en uitstuurt, kun je 'm net daar plaatsen waar je er lol van denkt te hebben, dus ook tussen je voor- en eindversterker.

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Verwijderd schreef op zondag 25 november 2007 @ 18:48:
[...]
zorgt dat het signaal naar de voorversterker geoptimaliseerd wordt.
Geoptimaliseerd voor voor wat? Barre weers omstandigheden? Ge-ioniseerde lucht deeltjes?
Snap dit niet helemaal, als je zorgt dat je een deftige versterker, kabels en speakers hebt is dit soort prul toch niet nodig?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik neem aan dat je zo'n ding koopt als je eerst wat research gedaan hebt...

Je kunt het plaatsen waar je zelf leuk vind. En geoptimaliseerd wordt er niets, er wordt hoogstens een sausje overheen gegooid.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02 16:49
't ziet er iig spannend uit, dat is al veel waard :p
This is an extremely convenient way to improve the timbre of player
hmm ik geloof dat niet echt

|>

Verwijderd

Topicstarter
Ha, ha, je weet het leuk te brengen, maar zoals ik al zei, ik ben geen techneut.
En je hebt gelijk dat wanneer je na veel moeite en kosten alles op elkaar hebt afgestemd je dit ding niet nodig hebt.
Het is simpelweg een probeersel. Natuurlijk verander je een signaal dat op zich al goed is. Maar wanneer je op deze relatief goedkope manier iets kan doen aan een klankkleur die naar mijn smaak net iets te scherp en te analytisch is, zou dit een prima optie kunnen zijn.
;)
baquelappe schreef op zondag 25 november 2007 @ 20:48:
[...]

Geoptimaliseerd voor voor wat? Barre weers omstandigheden? Ge-ioniseerde lucht deeltjes?
Snap dit niet helemaal, als je zorgt dat je een deftige versterker, kabels en speakers hebt is dit soort prul toch niet nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, dat is nu info waar ik iets mee kan!
_/-\o_
Kaj. schreef op zondag 25 november 2007 @ 20:23:
[...]

Als het gewoon een vervormer is en lijnsignalen accepteert en uitstuurt, kun je 'm net daar plaatsen waar je er lol van denkt te hebben, dus ook tussen je voor- en eindversterker.

Verwijderd

Er is een edit knop. En onder quotes antwoorden is de standaard manier. Dit zaait verwarring als je meerdere mensen quote.

• rhodes54
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-03-2022
Ik heb toevallig recentlijk een verslag gedaan van mijn bevindingen van de Yaoin Tube Buffer in het "Hi-fi uit China topic".
Ik heb twee weken geleden de Yaqin Tube buffer binnen gekregen. Na lang inspelen heb ik hem een luistertest gegeven en ben ik redelijk gecharmeerd van het kastje. Na het vervangen van de 1uF condensators door 4,7 uF trad er al een aardige verbetering op: Een mooie, strakke sound, goede plaatsing en prima hoog. Echter het laag is erg ingehouden bij de standaard 6J1 buis.
Vandaag 2 NOS RCA 5654 binnen gekregen en er gelijk ingestopt. Dat is even een wereld van verschil! Ondanks dat de buizen nog ingespeeld moeten worden is de sound nu al geweldig. Laag weer terug en verder het hele spectrum met een heerlijke ronde glans zonder openheid en diepte te verliezen. De projectie is ook stukken beter dan met de 6J1 buizen. Er zijn nu nog 2 Telefunken 5654's onderweg dus ik ben benieuwd hoe die klinken.

Dit setje (voor 1 pond te koop + 40 pond verzendkosten) en een paar extra buisjes à 10 euro voor een setje levert een zeer smakelijk buffertje op!

Ter info: Ik heb de buffer beluisterd op PSI 25M monitoren.
Het klopt dat het bakje niets meer is dan een doorvoer aparaatje. Wanneer je al een hele buizenversterker setup hebt is het zinloos deze buffer er nog tussen te zetten maar wanneer je een transister versterker zeker wel. Hoe gek het misschien ook klinkt, het geluid knapt er absoluut van op. De toegevoegde buizenvervorming resulteert in bovenstaande veranderingen van het geluid, wat voor het menselijk gehoor zeer prettig is om naar te luisteren.
Ik heb jaren lang de Musical Fidelity X10-D met Telefunken ECC85's in mijn setup gehad tussen mijn DAC en Marantz PM 80 versterker en dat klonk erg lekker, het digitale randje was verdwenen.
Deze buffer zal, net als de X10-D naar mijn studio verhuizen omdat ik binnenkort mijn buizenversterker in gebruik zal nemen. In mijn studio zal ik hem zo nu en dan inzetten voor masteringdoeleinden.
Ik heb inmiddels de tube buffer op mijn eigen hifi set beluisterd die ik goed ken en kan daarom nu beter aangeven wat er anders is aan het geluidsbeeld ten opzichte van de directe uitgang van mijn DAC.
De RCA 5654 buisjes geven een mooi bultje in het laag en midlaag, een gedetailleerd en iets geprojecteerd midden en mooi afgerond hoog. Door de projectie lijkt het stereobeeld en diepte wat beter tot zijn recht te komen, echter de ECC85 buisjes in de Musical Fidelity XD-10 tube buffer geven een veel betere diepte, wat denk ik ook te maken heeft met het feit dat de ECC85 het hoog veel meer in tact houdt.
Het viel me op dat vooral moderne, electronische muziek een stuk aangenamer klonk, mede omdat deze cd’s vaak erg hard en met veel hoog worden gemasterd. Toen we terugschakelden naar de directe output van de Benchmark DAC1 was het alsof de openhaard niet meer brandde: De warmte in het laag was verdwenen en het hoog was erg aanwezig en klonk heel ‘harsch’. Snel de buffer er maar weer tussen.
Met een moderne opname waarvan het hoog meer in balans is met de rest had de buffer de neiging het hoog iets teveel de kop in te drukken. Maar je kreeg er wel een heerlijke opgewarmde sound voor terug.
Ik moet er wel bijzeggen dat de buizen nog worden ingespeeld en het lijkt erop dat het hoog langzaam wat bijtrekt.

Als laatste heb ik de buffer nog even in de studio geprobeerd en met name drumritmes en basgitaar kregen een heerlijke jaren ’70 vibe door het bultje in het laag/midlaag. Ik heb het bultje nog geprobeerd na te bootsen met een aantal EQ’s maar je krijgt het gewoon niet voor elkaar. Meer laag krijg je er wel in, maar die warme, ronde sound blijft achterwege.

Dit is dus in mijn oren zo’n buffert doet met het geluid. Het mag dan wel een extra schakeling zijn in je systeem maar de harmonischen die de 5654 laat horen zijn niet te versmaden!
Inmiddels zijn de Telefunken 5654 buisjes ook lekker aan het inspelen dus de mening over de klank daarvan moet ik je nog even schuldig blijven.

Verwijderd

Topicstarter
Wat je beschrijft in jouw muziekervaring met de buffer, is precies wat ik voor ogen heb. Minder scherp in het hoog en een meer ronder geluid. In mijn setup (nad cd speler en nad 352 versterker) klinkt het allemaal iets te analytisch. Ik had gehoord dat de standaard buizen niet geweldig presteren, dus heb ik tungsram e88cc nos buizen besteld. Ben erg benieuwd. Weet jij Rhodes, waarom je zo'n buffer niet gewoon tussen je voor- en eindversterker zou kunnen plaatsen? (De nad 352 is een geïntegreerde versterker, maar je kunt voor- en eind trap loskoppelen.) Op deze manier ben je niet gebonden aan één geluidsbron.

• fotoklaasje
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-12-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 08:43:
Weet jij Rhodes, waarom je zo'n buffer niet gewoon tussen je voor- en eindversterker zou kunnen plaatsen? (De nad 352 is een geïntegreerde versterker, maar je kunt voor- en eind trap loskoppelen.) Op deze manier ben je niet gebonden aan één geluidsbron.
Ik ben dan wel niet Rhodes, maar zoals al eerder gezegd is in dit topic moet je zo'n ding gewoon tussen je voor en eindversterker in kunnen zetten. Als het goed is heeft zo'n tube buffer een evenhoog in- als uitgangssignaal, waardoor het geen probleem moet zijn.

http://www.klaasje.com

Verwijderd

Ik heb zo'n Yaqin Tube Buffer gekocht op MP. Ik moet zeggen: ik ben er erg blij mee. Het zal best zijn dat het allen maar een sausje over het - op zich al goede signaal gooit. Maar dan wel een lekker sausje! :9

Rhodes, ik zag dat je RCA 5654 en Telefunken 5654 als upgrade gekocht had. Wil je zeggen waar je die gekocht hebt? Ik kan ze niet vinden... |:(

Ik las ergens dat JAN Philips 6922 ook een verbetering geven, met name in het laag, maar die passen niet in de 6J1 socket! De buizen zijn groter en de pins staan verder uit elkaar. Dat is met die 5654 toch niet zo hè?

Groet,
P.

Verwijderd

Topicstarter
Ik las ergens dat JAN Philips 6922 ook een verbetering geven, met name in het laag, maar die passen niet in de 6J1 socket! De buizen zijn groter en de pins staan verder uit elkaar. Dat is met die 5654 toch niet zo hè?

Hoe dat zit met met de grootte en de stand van de pins weet ik niet, maar ik had het zelfde met de tungsram e88cc buizen. Heeft denk ik te maken met europese of amerikaanse versies.
:|

Verwijderd

Ik heb begrepen dat de Chinese 6J1 (die in de Yaqin zitten) kleiner zijn dan de Russische. Blijkbaar worden/werden die maar in twee landen geproduceerd. De E88CC is volgens mij de Europese uitvoering van de 6922, dus dat kan kloppen. Dat die ook niet in de Chinese 6J1 sockets passen. Er bestaat ook een Yaqin Tube Buffer met maar één buis en dat is een 6N1... 8)7 En die is geloof ik wél dezelfde maat als de 6922/E88CC.
Knap ingewikkeld allemaal voor iemand die net zijn eerste stapjes in de buizenwereld maakt.

Ik ben nog steeds geïnteresseerd te weten waar ik RCA 5654 en Telefunken 5654 kan kopen. En als iemand nog een ander idee heeft welke buis de Chinese 6J1 vervangen: ik hoor het graag. :*)

Update: ik heb inmiddels een hele lijst gevonden van mogelijke vervangers voor de 6J1:
6AK5W, E95F, 6096, Mullard M8100 en natuurlijk de 5654. Geen idee wat de klank van die verschillende buisjes is.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2007 22:12 ]

• rhodes54
Je moet inderdaad opzoek naar 6AK5, EF95 of 5654 buizen. Ik ben ze op Ebay tegengekomen. Allen NOS en voor een goede prijs. De RCA's rond 5 Euro p/s en de Telefunken voor 6 of 7 Euro p/s.
Ik ben vooralsnog het meest te spreken over de RCA 5654's.
De 5654 buizen passen overigens gewoon in het voetje van de buffer.

• rhodes54
Ik heb de RCA buizen overigens hier vandaan: http://stores.ebay.nl/AUDIOTUBES-VALVES
Zo te zien heeft hij ze nog. Zelfs de doosjes zagen er spik splinternieuwe uit.

[ Voor 17% gewijzigd door rhodes54 op 13-12-2007 11:23 ]

Verwijderd

zag er inderdaad goed uit. ik geloof dat iemand me net voor was... :(
bedankt voor de tip.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 14:20:
zag er inderdaad goed uit. ik geloof dat iemand me net voor was... :(
bedankt voor de tip.
Kijk anders even hier:
http://thetubestore.com/
;)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:09

Exirion

Gadgetfetisjist

Kaj. schreef op zondag 25 november 2007 @ 20:23:
Niet helemaal waar. Lijn-signalen zijn typisch rond de 2V maximaal. Afhankelijk van de gain van een eindversterker kan een voorversterker signalen uitsturen die daar een stuk boven liggen. Mijn vorige voorversterker deed bijvoorbeeld max 5V en m'n huidige 3.5V. Dat zou een dergelijk apparaatje ertussen kunnen oversturen. In de praktijk zit je met 2V dan maar een paar dB onder de maximale uitsturing, maar toch ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Exirion op 16-12-2007 09:39 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Pagina: 1