[ASP.NET/VB] - enkele beginners vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Hallo allemaal,

Ik ben de afgelopen weekenden bezig geweest om video's en tutorials van asp.net te volgen.
Hierbij heb ik altijd de VB richting aangehouden.

Het lukt mij echter niet om sommige dingen uit te vogelen.

Wat ik graag zou willen doen is:

Een soort van relatie-beheer systeem maken.
Ik heb een database gemaakt waar enkele velden in staan zoals klantnummer/adres/postcode etc.
De inhoud van deze database geef ik weer in een gridview.
Vervolgens vink ik "select" aan bij de gridview, zodat er voor elke row een select linkje komt.

Ik wil nu graag dat er naar een nieuwe pagina gegaan wordt op het moment dat de gebruiker een row selecteert. Op die nieuwe pagina dan vervolgens een aantal textboxen die gevult worden uit de database. Ik zou dus een textbox maken met als naam "KlantNaam", en die moet gevult worden met iets als GridView1.SelectedRow.Cells.Item(2).Text.ToString echter wat ik niet begrijp is hoe ik op dat moment naar de gridview1.selectedrow kan wijzen... want die gripview stond op de vorige pagina.
Kan dat middels sessie variabelen?

Stel dat ik de klant naam in een textbox krijg... dan is mijn volgende vraag, hoe ik middels een OK button onder aan de pagina alle gewijzigde textboxen terug in de database kan zetten.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:18

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

jimbo123 schreef op zondag 25 november 2007 @ 16:51:
Ik wil nu graag dat er naar een nieuwe pagina gegaan wordt op het moment dat de gebruiker een row selecteert. Op die nieuwe pagina dan vervolgens een aantal textboxen die gevult worden uit de database. Ik zou dus een textbox maken met als naam "KlantNaam", en die moet gevult worden met iets als GridView1.SelectedRow.Cells.Item(2).Text.ToString echter wat ik niet begrijp is hoe ik op dat moment naar de gridview1.selectedrow kan wijzen... want die gripview stond op de vorige pagina.
Kan dat middels sessie variabelen?
Je geeft normaliter de ID mee in de querystring. Grofweg wil je een master / detail grid maken.
Stel dat ik de klant naam in een textbox krijg... dan is mijn volgende vraag, hoe ik middels een OK button onder aan de pagina alle gewijzigde textboxen terug in de database kan zetten.
Zie eerder. Maar wat lukt er concreet niet? :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• jimbo123
gorgi_19 schreef op zondag 25 november 2007 @ 17:31:
[...]

Je geeft normaliter de ID mee in de querystring. Grofweg wil je een master / detail grid maken.

[...]
Je bedoelt iets als "server.transfer("page2.aspx?KlantNr=...") ?
Had ook aan zoiets gedacht, echter ik weet niet hoe ik dan het klantnummer in de url kan krijgen.
Tevens weet ik niet hoe ik dan in page2 uit kan lezen wat achter het ? staat.
Zie eerder. Maar wat lukt er concreet niet? :)
Is niet zo zeer dat er op technisch gebied iets niet lukt, is meer dat ik niet weet hoe ik het aan moet pakken.

• gorgi_19

gorgi_19

jimbo123 schreef op zondag 25 november 2007 @ 17:38:
[...]

Je bedoelt iets als "server.transfer("page2.aspx?KlantNr=...") ?
Had ook aan zoiets gedacht, echter ik weet niet hoe ik dan het klantnummer in de url kan krijgen.
Tevens weet ik niet hoe ik dan in page2 uit kan lezen wat achter het ? staat.
Nee, gewoon een hyperlink maken met bewerken en dan naar een nieuwe pagina navigeren?
Is niet zo zeer dat er op technisch gebied iets niet lukt, is meer dat ik niet weet hoe ik het aan moet pakken.
Heb je de Quickstart Tutorials al gezien op www.asp.net? :)

• jimbo123
gorgi_19 schreef op zondag 25 november 2007 @ 17:43:
[...]

Nee, gewoon een hyperlink maken met bewerken en dan naar een nieuwe pagina navigeren?

[...]
Ja ik kan ook wel naar een nieuwe pagina navigeren, maar ik zou graag willen dat de row die selected was zijn cellen verdeelt over een aantal textboxen op die volgende pagina.

• gorgi_19

gorgi_19

jimbo123 schreef op zondag 25 november 2007 @ 17:44:
[...]

Ja ik kan ook wel naar een nieuwe pagina navigeren, maar ik zou graag willen dat de row die selected was zijn cellen verdeelt over een aantal textboxen op die volgende pagina.
Erhm.. Ja? Neemt niet weg dat je nog steeds zelf die pagina moet maken. Het is niet zo dat je het alleen maar 'sleur en pleur' is in ASP.Net met een enkele control :)

• jimbo123
gorgi_19 schreef op zondag 25 november 2007 @ 17:46:
[...]

Erhm.. Ja? Neemt niet weg dat je nog steeds zelf die pagina moet maken. Het is niet zo dat je het alleen maar 'sleur en pleur' is in ASP.Net met een enkele control :)
Het is ook geen probleem als ik zelf die volgende pagina moet maken, dat wil ik best doen.
Ik kan er best wel textboxen op slepen en een mooi formulier van maken.
Wat mij echter niet duidelijk is, is hoe ik die textboxen dan kan vullen met de waardes uit de rij van de gridview die op de vorige pagina geselecteerd was.

• Arethusa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:25

Arethusa

Niet die server

jimbo123 schreef op zondag 25 november 2007 @ 17:48:
[...]
*knip*
Wat mij echter niet duidelijk is, is hoe ik die textboxen dan kan vullen met de waardes uit de rij van de gridview die op de vorige pagina geselecteerd was.
Een manier (grof gezegd) is om het id in een sessie te stoppen en dan de sessie op de andere pagina aan te roepen. Vervolgens gebruik je het id in een select query waarmee je je tekst boxen kunt vullen.

[ Voor 14% gewijzigd door Arethusa op 25-11-2007 17:52 ]

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

• jimbo123
Arethusa schreef op zondag 25 november 2007 @ 17:51:
[...]

Een manier (grof gezegd) is om het id in een sessie te stoppen en dan de sessie op de andere pagina aan te roepen. Vervolgens gebruik je het id in een select query waarmee je je tekst boxen kunt vullen.
Dat klinkt inderdaad als wat ik wil bereiken.
Alle voorbeelden die ik van een dergelijke situatie kan vinden zijn echter net anders als wat ik wil.

Heb je de mogelijkheid om me met enkele code voorbeelden in de juiste richten te sturen?

• gorgi_19

gorgi_19

jimbo123 schreef op zondag 25 november 2007 @ 17:48:
[...]

Het is ook geen probleem als ik zelf die volgende pagina moet maken, dat wil ik best doen.
Ik kan er best wel textboxen op slepen en een mooi formulier van maken.
Je hebt die waarden al gebind, dus ze staan waarschijnlijk ergens in een database. Je haalt die gegevens vervolgens van die ene record opnieuw op uit de database aan de hand van de querystringparamater.
Arethusa schreef op zondag 25 november 2007 @ 17:51:
Hoe had je dat in gedachten? Waarom wil je de redirect serverside oplossen? :)

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-01 23:42
Als je nou 2 panels aanmaakt, kan je in de 2e panel de detailview's ID laten binden naar de database met als select-argument de geselecteerde Gridrow?

• jimbo123
creator1988 schreef op zondag 25 november 2007 @ 19:31:
Als je nou 2 panels aanmaakt, kan je in de 2e panel de detailview's ID laten binden naar de database met als select-argument de geselecteerde Gridrow?
Dat is mijn doel volgens mij niet.
Lees aub nog even mijn eerste post.

• Arethusa

Arethusa

Niet die server

@gorgi_19, een dergelijke constructie als ik noemde gebruik we ook in de software op mijn werk. We maken gebruik een 2 tal pagina's een of data in een grid af te beelden en de 2e om detail data te tonen.

Ons scherm bestaat uit een framset van 3 delen, menu links, datagrid boven en daaronder een detail pagina.

We halen selecteren een rij in de datagrid in het bovenste deel van het scherm waarop in de pagina eronder dmv een id in een sessie de rest de detaildata tonen. Dit werkt via allerlei classes. Deze oplossing of manier van werken gaat misschien buiten het bestek van de vraag van de TS. Ik wilde enkel aangeven dat deze manier ook een optie is. Op dit moment kan ik helaas geen code posten maar ik kan dat op mijn werk doen mocht dit gevraagd worden.

Wellicht dat er ook een client-side manier is van werken maar daar kan ik de ts op dit moment niet aan helpen.

[ Voor 13% gewijzigd door Arethusa op 25-11-2007 22:50 ]

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-01 23:42
jimbo123 schreef op zondag 25 november 2007 @ 22:08:
[...]

Dat is mijn doel volgens mij niet.
Lees aub nog even mijn eerste post.
Maar je kan na een select command toch panel1's visibility op hidden zetten? En weer hetzelfde als je op de update knop drukt voor panel2?

Lijkt mij verreweg de simpelste oplossing.

Je kan ook een TemplateField maken in je Gridview met een asp:hyperlink die linkt naar 'Edit.aspx?id=<%#Eval("ID")%>' met als beschrijvende tekst Select.

• jimbo123
ik dacht dat het juist heel slordig zou zijn om met visible properties te gaan werken.
Is dat niet zo?

• gorgi_19

gorgi_19

[
jimbo123 schreef op maandag 26 november 2007 @ 08:28:
ik dacht dat het juist heel slordig zou zijn om met visible properties te gaan werken.
Is dat niet zo?
Waarom? :) En ik vermoed dat een gridview met viewstate enabled meer schade doet dan een formuliertje :)

Z'n tweede optie doelde ik eigenlijk op, ik ben wel benieuwd waarom juist dat geen optie is :)
Arethusa schreef op zondag 25 november 2007 @ 22:45:
Ons scherm bestaat uit een framset van 3 delen, menu links, datagrid boven en daaronder een detail pagina.
Dan nog begrijp ik niet waarom je met een sessie wil werken en niet gewoon een querystring parameter meegeeft; scheelt je minimaal 1 request en pagina opbouw. :) En frames en ASP heb ik nog trauma's van; sla ik liever over :+ (zie EfBe in "\[C#] frames met 3 webforms vuurt 3x Sess..." )

[ Voor 38% gewijzigd door gorgi_19 op 26-11-2007 09:09 ]

• Arethusa

Arethusa

Niet die server

@gorgi_19, eerlijk gezegd heb ik ook geen idee waarom we dat op die manier aanpakken. Er is vast een goede reden voor en ik zal het eens een keer navragen.

We zijn ook op zoek naar een andere manier om met pagina opbouw te werken. Voorlopig blijven we frames gebruiken aangezien dat voor ons werkt. Mooi is anders dat begijp ik wel en bij de tijd is het ook niet echt. Ons pakket heeft nog wel wat verbeterpunten en misschien kunnen we de sessie vervangen door een request.querystring.

Edit: Bedankt voor je link naar EfBe post, nuttige informatie.

[ Voor 56% gewijzigd door Arethusa op 26-11-2007 09:15 ]

• jimbo123
gorgi, Ik heb nog nooit met querystring parameters gewerkt.
Lijkt me echter erg handig.

Hoe zou ik dat echter toepassen op de situatie die ik in mijn 1e post heb beschreven?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-01 23:47
Beste jimbo123, hier op GoT willen we je best helpen met je programmeer-vragen en problemen, maar het is hier nu ook niet de bedoeling dat we 'je bij het handje nemen' voor dergelijke basis-dingen die in iedere goede tutorial uitgelegd staan.
Iedereen is ooit wel eens van nul begonnen, maar die 'iedereen' had ook geen persoonlijke coach die alles voorkauwde.
Het is veel beter als je eens een tutorial opsnort, en deze volgt, of een goed boek zoekt waar alles uitgelegd wordt, dan hier voor ieder basis-probleem dat je tegenkomt, een vraag te stellen. Als je eens een boek doorneemt, of een tutorial volgt, zal je veel meer leren dan het hier door iemand te laten voorkauwen.

veel succes. :)

https://fgheysels.github.io/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.