Toon posts:

Raptor afweging

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik sta wat voor een dilemma, ik heb het plan een nieuwe hdd aan te schaffen en heb onderstaande situatie in gedachten.

1 x een Western Digital Raptor WD360ADFD, 36GB als bootschijf + meest gebruikte applicaties.
1 x een Western Digital Raptor WD740ADFD, 73GB als dataschijf.

Nu heb ik de wetenschap dat beide schijven nogal geluid produceren en door een box van IBL weet ik het geluid wat te reduceren zodat het geluid is te verwaarlozen. Maar,

wat ik te weten wil komen, is er een alternatief voor de WD740ADFD., 73GB wier beter of misschien wel even snel presteert..

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-02 09:09
Waarom dan geen 1 raptor met 150 Gb?

Ik zou overigens nooit gaan voor zo'n raptor, voor dat geld heb ik liever 2x500b in RAID-0.

[ Voor 56% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 25-11-2007 16:05 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-02 20:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Je zou ook 1 74GB WD Raptor kunnen nemen waar je het OS en eventueel Games op zet. Voor andere applicaties en data opslag zou ik gewoon een andere b.v. 500GB schijf nemen. Een goed voorbeeld zou zijn een Samsung T166 500GB, deze is stil snel en een mooie data opslag.

Dan kan je OS en laadtijden mooi profiteren van de WD Raptor.

Overigens zit ik hier nu ook reeds een week nar te kijken en heb al het een en ander aan topic's doorgelezen. Nu blijkt het met geluidsproduktie best nog wel mee te vallen bij de Raptor, alleen daadwerkelijk bij schrijf/lees acties is hij wat luidruchtiger, maar ja waar vergelijk je dat mee. Zelf heb ik hier acht Maxtor Diamondmax 10 schijven in een RAID5 set hangen, deze schijven hoor je ook bij lees en schrijf acties, terwijl in idle ze niet hoorbaar zijn. Ik wil dus mijn OS van deze RAID5 set verplaatsen naar een enkele WD Raptor 74GB schijf.

[ Voor 45% gewijzigd door _Dune_ op 25-11-2007 16:18 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:36

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Waarom uberhaupt een Raptor? Toegegeven, ze zijn aardig snel, maar de andere merken zijn de laatste jaren ook stukken sneller geworden. De verschillen zijn dus steeds kleiner. Voor een dataschijf lijkt me een raptor nogal overkill. Voor dat geld kan je net zo goed een 500GB schijf kopen. Wellicht iets om over na te denken :)

En zoals bij Tom's hardware te lezen valt, wint een beetje RAID-0 setje het al makkelijk van zo'n dure Raptor : http://www.tomshardware.c...ml#data_transfer_diagrams

[ Voor 24% gewijzigd door Microkid op 25-11-2007 16:10 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Flex
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-02 12:52
Of een Raptor 73GB als boot en een Samsung SpinPoint T166, 500GB als dataschijf, mag aannemen dat voor een dataschijf de toegangstijd niet zo belangrijk is...of wel?

Verwijderd

Topicstarter
Geval is, ik heb geen behoefte aan een enorme opslag capaciteit, aan die 74gb van Western Digital heb ik in principe genoeg..

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:36

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Verwijderd schreef op zondag 25 november 2007 @ 16:11:
Geval is, ik heb geen behoefte aan een enorme opslag capaciteit, aan die 74gb van Western Digital heb ik in principe genoeg..
Dan nog, als je geen behoefte hebt aan opslag, heb je impliciet ook geen behoefte aan performance voor je opslag. Kan je beter een 320GB Samsung ofzo kopen die je niet hoort.
En geloof me, nu heb je die behoefte niet, maar dat veranderd altijd heel snel.

[ Voor 8% gewijzigd door Microkid op 25-11-2007 16:13 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-02 12:23
En geloof me, nu heb je die behoefte niet, maar dat veranderd altijd heel snel.
Daar kan ik over meepraten.. Poos geleden 250GB schijf gekocht, zodat ik weer even (letterlijk) vooruit kon.. Nou, na een paar weken stond dat ding stampvol en nu nog moet ik weer DVD's fikken zodat ik wat ruimte heb voor games..

Je kan gewoon het beste voor ruimte gaan dan voor snelheid en bovendien: als je bijv. 2x250GB schijven in raid0 gooit, heb je meer snelheid+opslag voor een 1 tientje meer dan je raptor ;)

Raptor 36GB
250GB schijven

[ Voor 28% gewijzigd door Bitage op 25-11-2007 16:21 ]

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-02 15:52
en waar exact had je deze schijven gratisch aan willen hangen dan? ik zie nergens dat de TS ook onboard RAID heeft ;)

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-02 12:23
Ieder beetje zelf respecterend mobo heeft minimaal onboard raid 0/1/10. Anders kan de TS ook een Sweex raid 0/1 kaartje kopen voor 15 euri [Productreview]

Verwijderd

Topicstarter
RAID sluit ik uit, ik heb een ferme poos 2 x Western Digital Raptor WD360ADFD, 36GB in RAID 0 gehad, maar door het geklooi met image software heb ik de array afgebroken en ben naar een WD Raptor WD740ADFD, 73G gegaan.

Ik ga voor pure performances en denk toch maar een WD 36GB als boot en dan de 73GB als data...
Pagina: 1