USB muis/keyboard werkt alleen via HUB

Pagina: 1
Acties:
  • 695 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Ik wil al een tijdje over van PS/2 voor mijn muis en toetsenbord naar USB. Dit kreeg ik maar niet aan de praat, en lange tijd dacht ik dat het probleem aan kernel-settings lag. Echter, nu ik een ingebouwde USB-hub/cardreader-combo (5.25") heb, die op een normale USBport op het mainboard zit aangesloten (deze gebruikt 4 losse stekkertjes, dus echt maar 1 poort) worden mijn muis en toetsenbord direct herkend!
Waar kan dit aan liggen? Google helpt me niet verder, en persoonlijk kan ik niet een reden bedenken waarom het via een "normale" USB-poort niet zou werken, maar wel via een hub!
Ik gebruik Gentoo 64 bit, op een AMD X2 dualcore, met gentoo-kernel 2.6.22-gentoo-r8.
Voor de volledigheid: qua USB-poorten heb ik zowel de onboard-variant aan de achterkant als de kabel-variant aan de voorkant van mijn kast geprobeerd.

Edit: als ik mijn toetsenbord via de normale USB-connector aansluit, werkt-ie wel voor de Linux-kernel wordt geladen. Oftewel: ik kan door de GRUB-opties lopen, dan werkt alles prima, tot het systeem is opgestart, dan moet ik het toetsenbord aansluiten op mijn USB-hub (of gewoon via PS/2).

[ Voor 15% gewijzigd door RemcoDelft op 25-11-2007 15:53 ]

• RemcoDelft
Update: als ik gewoon een Gentoo boot CD pak, werkt m'n gewenste (lees: de normale) USB aansluiting wel gewoon... Het is dus een kernel-optie die ik gewoon niet kan vinden.

http://www.gentoo.org/doc...ml]Gentoo Linux USB Guide zegt dit:
(Then the HID bits.
You have to select HID input support if you have a USB keyboard,
mouse, joystick or any other USB input device)
--- USB Input Devices
<*> USB Human Interface Device (full HID) support
• HID input layer support

Hierbij kan ik USB Human Interface Device (full HID) support wel vinden in mijn kernel configuratie, maar dan onder "HID Devices" en niet onder "USB".
De HID input layer support kan ik nergens vinden, dus ik gok dat dat er mee te maken heeft...

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Mmm, heb je een actieve of passieve hub ?
Wat voor ps2-naar-usb-adapter gebruik je ?
Welke modules worden er geladen ? Mijn Belkin F5U119 heeft usbhid nodig; bovenop usbcore en [eu]hci_hid natuurlijk :)

Stukje uit mn config wat wellicht relevant is:
code:
1
2
CONFIG_HID=m
CONFIG_USB_HID=m

offtopic:
van de f5u119 is ook een variant voor alleen ps2/-keyboard of -muis, maar die kreeg ik niet werkend dus heb ik maar teruggebracht

[ Voor 4% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 25-11-2007 17:02 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• RemcoDelft
Of m'n hub actief of passief is weet ik niet (hoe zie ik dat?).
Mijn toetsenbord heeft een USB-connector, daar zet ik zo'n klein stekkertje naar PS/2 op (die heb ik dus niet in gebruik als ik mijn toetsenbord aan de USB aansluit).
Verder laad ik geen modules (alleen voor m'n nvidia-drivers); alles zit in mijn kernel.
CONFIG_HID=y
CONFIG_USB_HID=y

Mijn volledige .config.

• RemcoDelft
Maandag-ochtend-kick...

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Als het niet werkt direct maar wel via een hub dan kan het zijn dat je usb poortjes niet genoeg stroom leveren. Goedkopere moederborden hebben soms slechts 1 kanaal per 2 of zelfs 4 USB poortjes. Dat betekent dat je 500mA gedeeld wordt door 2 of 4. Een actieve hub echter kan (afhankelijk van het model) 500mA per kanaal leveren en dan gaat alles opeens wel werken.

Als dat het probleem niet is:
Dus als je opstart met de CD werkt het
Als je opstart (je USB keyb moet reeds insteken bij het opstarten) werkt het wel in je BIOS maar niet in je OS?
of
Als je opstart zonder je keyb en daarna insteekt wordt het niet (automagisch) geladen?

Heb je wel een hotplug daemon draaien en heb je dev support? Werkt het als je je keyboard insteekt en dan een module laadt?

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• RemcoDelft
Guru Evi schreef op maandag 26 november 2007 @ 15:46:
Als het niet werkt direct maar wel via een hub dan kan het zijn dat je usb poortjes niet genoeg stroom leveren. Goedkopere moederborden hebben soms slechts 1 kanaal per 2 of zelfs 4 USB poortjes. Dat betekent dat je 500mA gedeeld wordt door 2 of 4. Een actieve hub echter kan (afhankelijk van het model) 500mA per kanaal leveren en dan gaat alles opeens wel werken.
Het werkt vanaf een boot-CD, en verder werken al m'n USB-devices die meer stroom verbruiken dan een toetsenbord...
Als je opstart (je USB keyb moet reeds insteken bij het opstarten) werkt het wel in je BIOS maar niet in je OS?
In het bios werkt m'n USBkeyboard ook prima.
Als je opstart zonder je keyb en daarna insteekt wordt het niet (automagisch) geladen?
Dat klopt, als ik hot-switch van PS/2 naar USB werkt het niet. Maar als ik opstart met USB-keyboard werkt het ook niet (behalve in GRUB).
Heb je wel een hotplug daemon draaien en heb je dev support? Werkt het als je je keyboard insteekt en dan een module laadt?
Hotplug draait niet (hoewel USB-sticks prima werken!), en modules gebruik ik sowieso niet... Welke zou ik moeten laden voor m'n keyboard, dan kan ik dat proberen (hoewel het natuurlijk raar is dat ik NU via m'n USB-hub-keyboard-aansluiting zit te typen...).

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Start op met je Gentoo CD waar het wel werkt en kijk naar de modules die geladen worden (of reeds in de kernel zitten) en vergelijk dat met de modules die in jouw kernel gebakken worden (daar je geen modules laad moet je ze direct in de kernel zetten).

Het probleem kan zijn: je hebt een toetsenbord dat teveel stroom vraagt (initieel mag er enkel 100 mA gevraagd worden, na een aanvraag zal de bus 500mA geven, hubs kunnen meestal niet negotiation doen en geven gewoon 500mA en sommige (goedkopere) apparaten kunnen niet werken (de aanvraag niet starten) op 100 mA)

Een ander probleem kan zijn: Je hebt een module vergeten specifiek voor je usb, moederbord of je keyboard (misschien een specifiek keyboard of een specifieke usb bus). Op Apple bijvoorbeeld heb je zowel OHCI als EHCI bussen, iets wat ik soms vergeet en dus een zelfgebakken kernel heeft dan geen (goede) usb ondersteuning. Het kan ook iets met je ACPI te maken hebben of ergens anders in je stroommanagement.

Zowiezo mag je in principe je PS/2 keyboard niet uittrekken terwijl je computer aanstaat, misschien geeft dat een storing in het stroom of usb-gedeelte van je moederbord. Probeer eens op te starten zonder keyboard en dan je keyboard in te steken in het usb gedeelte.

Je keyboard zou in ieder geval moeten oplichten of enige soort van leven geven zelfs al werken de drivers niet, geef ook eens wat meer informatie van je /var/log/messages etc. waar er staat wat er gebeurt als je iets USB-achtig insteekt, eenmaal als je de usb hub gebruikt en eenmaal als je de usb hub niet gebruikt. Ik heb al vele keren gezien dat er een warning gegenereerd wordt dat er iets verkeerd gaat, de module niet gevonden, de stroom te hoog of te laag etc. etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Guru Evi op 27-11-2007 16:05 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• RemcoDelft
Guru Evi schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 16:03:
Start op met je Gentoo CD waar het wel werkt en kijk naar de modules die geladen worden (of reeds in de kernel zitten) en vergelijk dat met de modules die in jouw kernel gebakken worden (daar je geen modules laad moet je ze direct in de kernel zetten).
Waarom heb ik dat zelf niet bedacht?! Ga ik nu proberen!
Het probleem kan zijn: je hebt een toetsenbord dat teveel stroom vraagt (initieel mag er enkel 100 mA gevraagd worden, na een aanvraag zal de bus 500mA geven, hubs kunnen meestal niet negotiation doen en geven gewoon 500mA en sommige (goedkopere) apparaten kunnen niet werken (de aanvraag niet starten) op 100 mA)
Zowel muis als toetsenbord waren vrij duur, en van Logitech...
Een ander probleem kan zijn: Je hebt een module vergeten specifiek voor je usb, moederbord of je keyboard (misschien een specifiek keyboard of een specifieke usb bus). Op Apple bijvoorbeeld heb je zowel OHCI als EHCI bussen, iets wat ik soms vergeet en dus een zelfgebakken kernel heeft dan geen (goede) usb ondersteuning. Het kan ook iets met je ACPI te maken hebben of ergens anders in je stroommanagement.
OHCI had ik er niet in zitten, zal ik eens proberen. Ik had alleen EHCI.
Zowiezo mag je in principe je PS/2 keyboard niet uittrekken terwijl je computer aanstaat, misschien geeft dat een storing in het stroom of usb-gedeelte van je moederbord. Probeer eens op te starten zonder keyboard en dan je keyboard in te steken in het usb gedeelte.
Dat hielp niet...
Je keyboard zou in ieder geval moeten oplichten of enige soort van leven geven zelfs al werken de drivers niet, geef ook eens wat meer informatie van je /var/log/messages etc. waar er staat wat er gebeurt als je iets USB-achtig insteekt, eenmaal als je de usb hub gebruikt en eenmaal als je de usb hub niet gebruikt. Ik heb al vele keren gezien dat er een warning gegenereerd wordt dat er iets verkeerd gaat, de module niet gevonden, de stroom te hoog of te laag etc. etc.
Kom ik op terug.

• RemcoDelft
*edit* ik riep te vroeg dat alles weer goed werkt...

[ Voor 66% gewijzigd door RemcoDelft op 27-11-2007 21:22 ]

Pagina: 1