Trillingen van hdd elimineren

Pagina: 1
Acties:
  • 818 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatal Mind
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Om te beginnen: Ik weet niet of dit het beste forum voor deze topic is, maar ik wist eventjes geen beter passende, dus gelieve te verplaatsen mocht hij fout staan.

Oke, nu m'n probleem, ik heb een paar hdd's in m'n computer hangen, nu maken de specs niet veel uit denk ik, maar het gaat hier om 3 hdd's. Deze hangen in m'n NZXT LEXA Kast, nu probeer ik sinds kort dit systeem zo geluidsloos mogelijk te krijgen, en dus moeten de hdd's er ook aan gaan geloven.

Zie plaatje voor een kale kast:
http://www.formulapc.net/...iews/nzxt/nzxtlexa013.jpg

Nu hier mijn setup:
http://i70.photobucket.co...4/Fatal_Mind/DSC00003.jpg

Klikkers aangezien het formaat
( Sorry voor het formaat :P )

Dus nu de vraag zelf, hoe kan ik met deze setup m'n hdd's zo stil mogelijk krijgen door het verwijderen van trillingen en eventueel een beetje geluid. En dit alles zonder m'n airflow te verzieken ( er zit een 12 cm aan de voorkant )

Als je een goed idee heb, of meer foto's wil zien, vraag er vooral om !

[ Voor 7% gewijzigd door naftebakje op 25-11-2007 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-10 15:56

Sebazzz

3dp

Rubbertjes? Dit kan je gewoon opzoeken hoor.
Zelfs ducktape tussen de hardeschijf en de kast werkt goed om trillingen tegen te gaan. De ducktape moet je wel dubbelzijdig plakken(dus de lijm moet op elkaar), want anders wordt het een smeerboel door de warmte.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatal Mind
  • Niet online
Rubbers had ik natuurlijk ook al aangedacht.

Hoe stel jij voor dat ik die rubbers ga monteren ? ik zie niet in hoe ik dat wil doen ? aan zijkant gaat
niet, aangezien ze daar gemonteerd zitten. en da's allemaal nogal strak ingemeten....

Dan zou een andere oplossing zijn om te tussen de hdd's in te doen, maar sloopt de trilling van hdd 1 hdd 2 dan niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:39
Ringetjes passen hier inderdaad niet. Je zou het rekje kunnen loskoppelen van de kast, en dat tussen rubber zetten.
Rare constructie trouwens. Wat dachten ze daar bij NZXT: "laten we een plaat voor de ventilator zetten..."

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-10 23:51
Fatal Mind schreef op zondag 25 november 2007 @ 14:37:
Rubbers had ik natuurlijk ook al aangedacht.

Hoe stel jij voor dat ik die rubbers ga monteren ? ik zie niet in hoe ik dat wil doen ? aan zijkant gaat
niet, aangezien ze daar gemonteerd zitten. en da's allemaal nogal strak ingemeten....

Dan zou een andere oplossing zijn om te tussen de hdd's in te doen, maar sloopt de trilling van hdd 1 hdd 2 dan niet ?
Schroefgaatjes???
Op internet zijn heelveel oplossingen te vinden en tooltjes. Zelfs hier op GOT.

Wat heb je zelf al gedaan? en uitgezocht?
Je HDD.. aan rubber bandjes hangen
Je HDD.. in een case met foam plaatsen.

Op alternate zijn silent kitjes te verkrijgen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatal Mind
  • Niet online
To_Tall, heb je uberhaupt m'n topic gelezen / de plaatjes bekeken ? dan had je geweten dat ik het uiteraard wel met foam ofzo had kunnen oplossen, maar dat m'n airflow daar van naar de knoppen gaat, en dat kan ik gewoon niet hebben. Ook je andere ideeen zijn in deze kast niet mogelijk door het vage ontwerp :P

!@ Websel, het is idd een rare constructie, ook voor draden is het lastig om neer te leggen ( en het mooi te houden ) maar de fan zit niet helemaal ingekapseld, er zitten wel gaten in die plaat :P hehe

En het loskoppelen van het rekje gaat waarschijnlijk ook niet lukken, nzxt heeft op de meest onmogelijke plekken een popnagel gedaan...

[ Voor 41% gewijzigd door Fatal Mind op 25-11-2007 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-10 23:51
Fatal Mind schreef op zondag 25 november 2007 @ 14:49:
To_Tall, heb je uberhaupt m'n topic gelezen / de plaatjes bekeken ? dan had je geweten dat ik het uiteraard wel met foam ofzo had kunnen oplossen, maar dat m'n airflow daar van naar de knoppen gaat, en dat kan ik gewoon niet hebben. Ook je andere ideeen zijn in deze kast niet mogelijk door het vage ontwerp :P

!@ Websel, het is idd een rare constructie, ook voor draden is het lastig om neer te leggen ( en het mooi te houden ) maar de fan zit niet helemaal ingekapseld, er zitten wel gaten in die plaat :P hehe

En het loskoppelen van het rekje gaat waarschijnlijk ook niet lukken, nzxt heeft op de meest onmogelijke plekken een popnagel gedaan...
Echt tweakert gaat zelf dan aan de haal. Je kan je bracket uit je kast halen en om bouwen tot iets wat wel past. Daarnaast heb je nog niet verteld wat zelf je ideen zijn en heb je alleen klein fototje van je kast laten zien.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatal Mind
  • Niet online
Tja, ik had natuurlijk ook wel bedacht dat ik misschien wat met rubbers zou kunnen doen, maar ik heb werkelijk geen idee door de vage vormgeving van de kast.

Over het slopen van me kast, daar heb je misschien wel gelijk, maar ik ga over een paar maanden een andere kast halen met een wat betere airflow optie, dus ik ga deze niet slopen.

Het hele nut van deze topic is om misschien een redelijk idee te krijgen van wat ik wel kan doen zonder te veel werk / geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
:P

Ik heb een servertje gebouwd met een 2GB schijfje, deze heb ik in een anti statiche zak gedaan, en toen in bubel plastick gewikkeld :*)

Je hoort hem niet meer nu, alleen het zoeken nog, dan hoor je hem ratelen/tikken

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatal Mind
  • Niet online
Ik heb beide van dat in huis, hoe zit het met de temps van de hdd ? zeker wel veel omhoog gegaan, reden waarom ik dat vraag is omdat me 3 hdd's nu elk al zo'n 50 graadjes zijn ( minimaal )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drZymo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-09 08:44

"There are three stages in scientific discovery: first, people deny that it is true; then they deny that it is important; finally they credit the wrong person."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatal Mind
  • Niet online
Dat is idd een heel mooi systeem om je hdd op te hangen * doet bookmark naar link

Maar gaat helaas niet succesvol worden in mijn kast :( Als je op het plaatje kijkt, dan zie je dat ik nu m'n hdd aan elke kant '' inpak '' met een stripje plastic, waar dan weer aan de hdd kant pinnetjes zitten. Dit geheel schuif ik vervolgens in een '' gleuf '' die gemaakt is door uitstekende ronde cirkeltjes over de gehele lengte van de hdd.

Door deze uitstekende onderdelen gaat m'n kast hoe dan ook de zijkant raken waardoor hij weer trillingen aan door kan geven.

Misschien dat ik het verkeerd zie, maar zo heb ik het beredeneerd, morgen nog eens naar kijken met een verse blik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10 12:25
Maar die kast heeft toch 4x een 5,25" bay optie? Waarom ga je die niet gebruiken om je hd's in te monteren? Daar heb je dan veel meer mogelijkheden om te 'tweaken/modden' en kan je bijv. heel veel makkelijker de disks in elastieken hangen bijvoorbeeld. Alledrie of desnoods laat je er 1 op z'n huidige plek zitten indien nodig. Deze zul je dan op een andere moeten proberen stiller te krijgen. Bij mij hielp het 'tussen vrotten' van rubber idd ook best een beetje. Ik heb de harddisk op z'n plek geplaatst, de schroeven een heel klein beetje aandraaien, dan wat meer ruimte gemaakt tussen case en disk (met een schroevendraaier een beetje wrikken/buigen) toen daar op 4 plekken wat stukjes rubber van een binnenband tussen gevrot. Vervolgens de schroeven v/d disk verder/strakker aangedraaid
Ook het gebruik van kunstof schroeven om de disk vast te zetten kan helpen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyzar_
  • Laatst online: 01-09-2014
haal een paar sets HD silencers (van die blokken van b.v Coolermaster, of koelers van Zalman). die hebben allemaal rubberen bevestigingsdingetjes.
moeten wel (allemaal) in een 5,25" slot, als je er daar genoeg van hebt. Wil je het binnen een 3,5" slot houden dan zul je zelf wat creatiever aan de slag moeten. je zou ze ook met rubber, elastiekjes, of tiewraps op kunnen hangen, beetje schuin hangen er er passen er vast wel 3 ik die HDD-bak van je. ziet er groot uit.

en anders die hele bak eruit slopen en zelf wat beters bouwen? popnagels in een kwestie van ff uitboren.. als je er dan een lap rubber achter doet en hem weer aan je kast vastschroeft ben je klaar :P
(kun je er in de toekomst nog eens schijven bijzetten, zijn die ook meteen stil :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatal Mind
  • Niet online
Tja, er zitten in m'n kast zo'n 4 5.25" sloten, maar die zijn allemaal in gebruik ( 2 branders, fan control en een hele shitlading aan draden )

En m'n hdd rack kan / wil ik er niet uitslopen omdat de kast over een paar maandjes verkocht gaat worden, en dat is beetje lastig met een halfgare hddrack natuurlijk. nja, ik heb een en ander beetje aangedrukt, en de trillingen zijn zo goed als weg.

Lastig lastig :P maar ik gaat wel eventjes wat dun rubber halen en dat er beetje tussen raggen :P misschien dat dat het laatste getril eruit haalt. who knows.

[ Voor 16% gewijzigd door Fatal Mind op 27-11-2007 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-10 14:18

Demo

Probleemschietende Tovenaar

MexxT schreef op zondag 25 november 2007 @ 19:03:
:P

Ik heb een servertje gebouwd met een 2GB schijfje, deze heb ik in een anti statiche zak gedaan, en toen in bubel plastick gewikkeld :*)

Je hoort hem niet meer nu, alleen het zoeken nog, dan hoor je hem ratelen/tikken
Bij een 2GB schijf werkt dat misschien, een moderne harddisk produceert teveel warmte om zoiets lang vol te houden, daar moet echt lucht langs kunnen stromen.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn nna 👌

Er hoeft echt geen fan voor, er moet gewoon ventilatie zijn , thats all.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-10 14:18

Demo

Probleemschietende Tovenaar

k8skaaay schreef op woensdag 28 november 2007 @ 11:50:
Er hoeft echt geen fan voor, er moet gewoon ventilatie zijn , thats all.
Nooit Maxtor gehad zeker? O-) Ik heb al meerdere van die schijven zien sterven vanwege onvoldoende ventilatie. Zolang er wat wind langs komt, doen die schijven het prima.
En dan nog, ik reageerde op iemand die voorstelde de schijf in te pakken in een zak. Hoe zie jij daar ventilatie ontstaan? :P

[ Voor 15% gewijzigd door Demo op 28-11-2007 13:52 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolani
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-10 17:08
Ik zit met 3 maxtor schijven in mijn pc, worden inderdaad flink warm, maar met alleen de CPU fan draait mij pc al jaren prima.

Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10 12:25
Nolani schreef op woensdag 28 november 2007 @ 15:41:
Ik zit met 3 maxtor schijven in mijn pc, worden inderdaad flink warm, maar met alleen de CPU fan draait mij pc al jaren prima.
En wat is bij jouw dan 'flink warm' ? Hoeveel graden is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolani
  • Laatst online: 14-10 17:08
Naja misschien was flink wel een beetje overdreven, als je aan de schijven voelt als ze een tijdje aan staan zijn ze toch wel rond de 40/50 graden.

De temp in de kast(dicht) is rond de 30/40 graden (stressed).

Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:50
Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2007 @ 22:08:
Moggel heren,

Nieuwe HDD-tray gebouwd. Hij kost nog geen euro, is goed geventileerd, superstil en ziet er grappig uit.

Aanschouw:
Afbeeldingslocatie: http://www.superoscar.nl/hddtray.JPG

Werkwijze lijkt me duidelijk, 3,5"tray uitboren, HDDtray verwijderen, elastiek rijgen en klaar is kees.

Tot de volgende keer maar weer.

ozzie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatal Mind
  • Niet online
Hahaha, dat ziet er dus gewoon geniaal uit :P hehehehe

En als ik het zo zie aan de zijkant van je hdd, dan heb je het zelfde soort systeem als dat ik nu heb in m'n kast... tis een leuk systeem, maar ik twijfel of het werkt met 3 hdd's

Ach, ik heb m'n huidige kast te koop gezet op de v en a, dus misschien als die weggaat dat ik andere kast koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvWijk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-10 23:54
Ik heb min of meer hetzelfde probleem, met een WD3000JC (Western Digital 300 GB) die enorm resoneert en zelfs op verdieping beneden te horen is, het getril gaat namelijk door de houten vloer heen ondanks dat de PC op rubber wieltjes staat 8)7

Het liefst houd ik hem nog wel in het 3.5" bracket waar hij nu in zit, samen met een 500 GB WD Caviar SE16 wiens getril nauwelijks waar te nemen is. Picca:

Afbeeldingslocatie: http://homepages.fcj.hu.nl/1504286/stuff/pc01.jpg

Kast is een Antec clone (compucase), HDD brackets van Antec zijn ook uitwisselbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatal Mind
  • Niet online
Ik heb nu genoeg geld voor een andere kast, in mijn geval een zeer strakke Antec Performance One P182, Kennisje van me heeft hem ook en het ziet er uit als een prima kastje ( volgens de reviewers )

Eens kijken hoe we nu de kast gaan indelen en kijken hoeveel herrie we gaan krijgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Als je handig bent met mecano ff de HDD bay er uit halen en dan zelf een een constructie bouwen.
Van mecano maak je 2 laddertjes waarbij de treden onder de harddisks doorlopen.
Door de treden doe je schroeven die aan beide kanten zijn voorzien van een rubber ring, en dan schroef je de schijf van onder af vast. Hij zweeft dan op rubbers.
Andere methode is om per schijf een Eheim waterkoelingpomp dempersetje te kopen en de boel daar mee aan de treden vast te zetten.

Als je er meer geld tegenaan wil smijten:
de 5.25 CDROM bay uit een oude kast slopen en die in je kast zetten.
Dan haal je per schijf een Sharkoon Vibefixer. Das een 5.25bay ding met elastieken er in waarin je je schijf ophangt.
Als je genoeg 5.25 bays hebt kan je ze ook direct daar in monteren natuurlijk.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatal Mind
  • Niet online
Tja, had allemaal waarschijnlijk niet gepast door het extreem lompe ontwerp van de kast, maar da's allemaal het probleem niet meer, heb de kast verkocht :P en ga binnenkort een Antec Performance One P182 halen. Dan is m'n probleem wel opgelost denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatal Mind
  • Niet online
Heb ondertusse n'n nieuwe kassie en alle trillingen zijn verdwenen door het ophang mechanisme wat standaard in de kast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinBel
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-10 16:43
Ik heb net vandaag een Sonata III gehaald, daar zit ook speciaal systeem tegen Trillingen.
Ik hoor ze nu ook amper, PC is echt stiller dan met mijn vorige kast die nu achter me op de grond staat (Arctic Silentium T2 Pro) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Ik weet niet of dat gaat lukken met 3 schijven maar is dit o.i.d. wat voor je? Verwijderd in "Het "Post hier je kleine mods" topic - D..."

edit:
Nvm, was al genoemd :)

[ Voor 11% gewijzigd door temp00 op 12-12-2007 21:02 ]

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatal Mind
  • Niet online
'k heb nu dat m'n hdd's tussen rubbers zitten, werkt erg goed moet ik zeggen, hoor ze nu alleen ratelen als ze aan het denken zijn ofzo, ook m'n temps van m'n hardware is er op vooruit gegaan. m'n cpu is 5 graadjes koeler ( nu 3.6 Ghz @ 45 graadjes ) en me hdd's die redelijk dicht op elkaar zitten allemaal rond de 40 graden

Moet alleen nog eventjes m'n draden opnieuw netjes maken en nog 2 fans installen.

Verwijderd

ik heb mij nu een silentmaxx HD-silencer gekocht, voor mijn 500gb samsung en ik moet zeggen, wat een verademing kwa geluid. Hij neemt wel veel ruimte in (5,25 inch bay) maar is wel fluisterstil, vooral bij het seeken.

Hij is alleen nog niet zo goedkoop.

• Fatal Mind
  • Niet online
Tja kijk, een beetje lawaai krijg je toch altijd wel, ontkom je gewoon niet aan, en het enige wat ik hoor zijn m'n fans die allemaal op ultra uber traag staan, en m'n hdds af en toe eens ratelen ( en dan vooral m'n 500 gb )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woembah
  • Laatst online: 14-10 00:22

Woembah

YNWA

Als ik het goed zie heb had jij hetzelfde hdd mountsysteem als in mijn kast (CM Mystique 631S, hdd aan beugeltjes monteren en dan alles tussen de ventillatiegaten schuiven). Wat ik heb gedaan is gewoon een paar elastieken door de ventillatiegaten heen doen en dan je harde schijf zonder die beugeltjes tussen twee elastieken ophangen. Doordat je de beugeltjes niet gebruikt hebben de hdd's ook wat zijdelingse speelruimte en zijn je hdd's gewoon vrij opgehangen. Bij mij werkt het perfect!

Jammer dat je 'm al verkocht hebt!

Check out my photography on Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me af als ik de trillingen van mij 2.5"HDD wil reduceren in mijn Macbook hoe kan ik dit het beste doen? Ik zat te denken aan 4 kleine rubberen stickers op elke hoek plakken aan de boven en evt. onderzijde.

Iemand weleens dit probleem in een laptop aangepakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik denk dat je daar voor ruimte tekort komt om er echt iets aan te kunnen doen.
Nu weet ik niet precies hoe een macbook in elkaar steekt, maar met laptops in het algemeen is het vaak zo iig.

Ik denk dat je het beste een 2.5" SSD kan kopen. Die trillen helemaal niet, solid state enzo ;)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja zo een ssd wordt me een iets te dure grap vooralsnog.
Maar ik ga het proberen met 2 x 4 kleine ronde rubberen stickers op de hoeken van de hdd.
Alleen moet ik dus een dun rubberen matje of iets dergelijks hiervoor hebben.
Dan knip ik er 8 rubberen 'stippen' uit en plak ik ze op de hdd bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-10 02:16

There is no replacement for displacement!

Pagina: 1