Toon posts:

zinvolle indeling partities en cluster size?

Pagina: 1
Acties:
  • 806 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs 3 nieuwe harddisks binnengekregen en ga deze vandaag indelen, ik heb zelf onderstaande indeling in gedachten die ik aan jullie wil voorleggen. De gedachte achter deze indeling is dat OS, (games + apps) en data allen op een aparte disk staan voor een optimale snelheid. Verder heb ik naar beste weten de optimale cluster size per partitie bepaald. Suggesties / verbeterpunten voor onderstaandse setup worden zeer op prijs gesteld :)

PC wordt hoofdzakelijk gebruikt voor internet / mp3 en gamen. (Athlon 64 3000+, 2 GB RAM)

disk1: WD Raptor 74GB

1 partitie van 50 GB (Vista 64 bit + swap), cluster size: 4kb
overige ruimte: voor als ik weer eens met Linux ga spelen (snelheid hiervan is voor mij niet zo belangrijk)

disk2: WD Raptor 150 GB
1 grote partitie voor apps en games. clustersize 16 kb (16 kb lijkt mij zinvol voor games, maar voor applicaties wellicht minder dus hier twijfel ik over)

disk3: Samsung 500 GB
zit hier te denken aan 1 grote partitie, maar suggesties zijn welkom :) cluster size: 64k (meest mp3, verder standaard office documenten).
Een andere optie is 2x 250 gb, waarbij de eerste partitie voor data dat
ik wil bewaren en partitie twee voor tijdelijke data (downloads o.i.d.)

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-02 10:46
Tja, ik denk dat wij hier geen zinnig woord over kunnen zeggen, dat is er maar net aan gelegen wat je zelf fijn vind werken. Je zult dus zelf een indeling moeten bedenken denk ik...

There is no replacement for displacement!

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

Voor MP3's en standaard documenten kan je net zo goed ook zo klein mogelijke clusters hebben om ruimteverspilling te voorkomen. Niet dat je het snel merkt maar het is zinloos. Je MP3 zal niet merkbaar sneller beginnen te spelen lijkt mij. Gem. 32KB per MP3 aan verspilde ruimte... das toch weer 8MB verspilling per GB aan MP3 uitgaande van 4MB per MP3 keer 200GB aan MP3 is 1600MB nutteloos onbruikbaar :P Dat zijn weer 400MP3's wat genoeg moet zijn voor alle top40nummers die dit jaar uitgebracht zijn :+ En mocht je daar je ruimte niet voor willen verspillen, denk dat aan wat je er anders mee kan doen en zet clustersize op minimaal ;)

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Verwijderd

Topicstarter
hm ok als de boel er toch niet sneller op wordt dan is het inderdaad een beetje zonde van de ruimte :)
De cluster size voor mijn games + apps partitie van 16 kb is wel zinvol?