Toon posts:

GA-X38-DQ6 - installeren HD's vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 252 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben niet ervaren met het bouwen van een pc. Toch besloten om het eens te gaan doen en heb de onderdelen besteld. Deze zijn nog niet allemaal binnen, ik hoop deze week. De specs zijn:

Cooler Master Centurion 5 noPSU | CAC-T05-UW
Corsair 2GB XMS2-6400 DDR2 TWIN2X Matched Memory Pairs | TWIN2X2048-6400C4
Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel® X38 + ICH9R Chipset | GA-X38-DQ6
Intel Core 2 Duo E6750 1333FSB. 2 66GHz. 4MB L2 Cache | BX80557E6750
Samsung 250GB Serial ATA II HDD | HD250HJ 2 stuks
Samsung Super Write Master, Black, 1-pk | SH-S203D/BEBN
Samsung SyncMaster 226BW, Black | LS22MEWSFV
Zalman 600W, Ultra-quiet power supply | ZM600-HP
ZEROTHERM BTF95 fanless cooler AMD&Intel Copper S775 M2
Evga 8800 GT SC 512 Mb

Toelichting:
- max budget was 1200,- maar door keuze toch een nieuwe monitor te nemen er iets boven gekomen.
- Duo-Core ipv Quad core: de prijs en gering verschil in prestaties.
- GA-X38-DQ6: Moeilijkste keus, ga ik voor SLI of niet. Ik vermoed van niet, dus wat goede reviews over de GA-P35-DQ6 die in eerste instantie gekozen. Laatste moment sloeg twijfel toe en heb ik een moderner bord gekozen met X38. Hoop dat ik een juiste keuze heb gemaakt. Tevens wil ik me verdiepen in overclocken en dit bord lijkt daar geschikt voor te zijn.
- 8800 GT. Op dit moment de beste prestatie/prijs verhouding en ik kon hem al ophalen.
- 600 W voeding: Via Tom Hardware Guide als editors keuze maar overgenomen.
- BFT95 passieve cooler. Misschien overbodig of betere keuzes, maar ook deze uit Toms harware guide gehaald.
- 2x HDD 250 Gb: Ik heb gekozen voor 2x 250Gb, zodat ik er altijd één kan gebruiken als backup. Ik werk veel met foto's en wil niet het risico lopen data kwijt te raken. Ik denk zelf aan RAID opstelling. 2x 500 Gb werd me te duur.
- Ga mijn huidige XP-home edition gebruiken voor OS.

Ik ben alvast begonnen met downloaden manuals en lezen reviews / tips / problems.

Vraag:
Waar ik een beetje tegen op zie is is het installeren van de harde schijven. Ik begrijp niet goed hoe ik het moet doen.
- ik heb een pc met daarin een ide-schijf 60Gb, kan ik die gebruiken / overzetten?
- ik heb geen floppydrive besteld, heb ik die echter wel nodig voor installeren?
- ik wil eigenlijk mijn huidige schijf kopieren naar de nieuwe schijven. Hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Ik hoor het heel graag, alvast bedankt voor reacties!
Eric "Sammy-E"

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:48

_Apache_

For life.

1e vraag : Als je mobo 1 IDE aansluiting heeft kan het, kan jezelf opzoeken, ook wel een PATA aansluiting genoemd. Kijken even op Gigabyte site bij moederbord specificaties.

2e, meestal niet nodig, mocht je floppy nodig hebben kan je dit omzeilen door de drivers die op floppy staan te slipstreamen op je CD.. nLite voor meer info.
Ik heb ook een floppy drive gekocht voor mijn pc, was maar 6 euro, maar nog nooit nodig gehad.. :X

3e vraag..

- Wil je kant en klaar je OS overzetten? Is het niet sneller om een schone install te maken en hier een kopie te maken voor later reinstalls, omdat je nieuwe spullen nieuwe drivers nodig hebben.. :)

[ Voor 8% gewijzigd door _Apache_ op 25-11-2007 14:26 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Verwijderd

Topicstarter
Dank je wel!

1. In de handleiding staat dat er een IDE-aansluiting is, dus dat zal wel lukken.
2. nLite: Dank voor de tip, ik heb het al snel bekeken en dat is inderdaad wat ik zocht! Dat beantwoordt tevens vraag 3, een schone installatie heeft de voorkeur, maar ik zat met al die updates in mn maag. Dat is dus helemaal geen probleem.