HDD Maxtor diamondmax10 250gb overleden?

Pagina: 1
Acties:

• alders40
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-03-2025
Als eerste even mijn specs:

Behuizing: Antec Sonata II 450W
HDD: Maxtor diamondmax10 250gb
Videokaart: Asus 7600 GT 256mb
Geheugen: 1024mb ddr2 533mhz

Toen ik vanochtend mijn pc opstarte deed ie het gewoon prima. Na een aantal minuten internetten hoorde ik een hele zachte piep en een tik, dit werd steeds herhaald. Alles liep vast en ik kon zelfs mijn muis niet meer bewegen. Eenmaal opnieuw opgestart hoorde ik de tik en piep 1 keer bij het biosscherm. De HDD werd gewoon herkend. Na het biosscherm bleef hij weer hangen met de herhalende zachte piep en tik. Bij nog een reboot gebeurd steeds hetzelfde. Ik denk zelf dat het mijn HDD is.

Dus nog even op een rijtje:
- Opstarten geeft bij bios een piepje en tik.
- HDD word wel herkend.
- Na het biosscherm steeds herhalende piepjes en tik. piep duurt +- 3sec
- De HDD is ongeveer 1,5 jaar oud.

Kan iemand dit misschien bevestigen zodat ik niet voor niks een nieuwe HDD bestel?

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

als het je HDD is die tikt is dat niet goed, die dingen mogen nu eenmaal niet tikken, check je HDD eens even met Power Max en wees er zeker van dat het niet je floppystation is die tikt.

Die piep van je BIOS is vrij normaal.

Check ook de FAQ van HDD en hangen en opstartproblemen.

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• alders40
Die piep komt zeker niet van de bios, daar is hij te zacht voor en gaat vaan heeeeel zacht tot ietsjes harder. Ik dacht trouwens op een moment ook dat de tik vanaf mijn floppy drive komt, maar die tik klinkt wel iets anders. Ik ga Power Max eens proberen. Bedankt!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:46
SeaTools heet het tegenwoordig geloof ik. Althans de versie die verder ontwikkeld wordt.

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

hoorde van de week een oude truc om nog even je data van de HDD te halen, leg hem in de vriezer een paar uur en je kan de data saven.

Die piepjes kan je ook even googlen.....ram ook gecontroleerd..?

The realone, ja dat kan je ook on line doen, maar ik heb nog een ouderwetse flop daarvoor.

[ Voor 19% gewijzigd door Flame17 op 25-11-2007 13:41 ]

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-02 21:58

jotheman

Was like that when I got here!

alders40 schreef op zondag 25 november 2007 @ 13:28:
Die piep komt zeker niet van de bios, daar is hij te zacht voor en gaat vaan heeeeel zacht tot ietsjes harder. Ik dacht trouwens op een moment ook dat de tik vanaf mijn floppy drive komt, maar die tik klinkt wel iets anders. Ik ga Power Max eens proberen. Bedankt!
Zelfde gehad, een week later was de schijf dood. Ik zou vast beginnen met backuppen... En het mooiste nog, RMA gestuurd en een "nieuwe" gekregen die binnen een maand ook kapot was, maar deze keer geen garantie meer, bedankt Maxtor. ;(

I see dead pixels...

• Fatal Mind
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Tja, lijkt wel alsof maxtor ( oftewel seagate ) geen klaten wil hebben ofzo lol... Ik heb in 2 maanden 4 hdd's van ze versleten...

Maar het checken van je hdd met progjes is wel handig ja, ook anders even proberen SMART uit te lezen.

• alders40
Hmm, ik kom er net achter dat ik geen floppydrive op m'n reserve pc of mijn laptop heb.. Morgen even op school regelen dan denk ik. Backuppen gaat helaas niet meer aangezien ik niet meer in windows kan komen. SMART waarden uitlezen gaat denk ik dan ook niet meer? Ik heb het toevallig laatst nog gecheckt met Speedfan en Everest en de waarden waren ok. Ik heb net wel (na het kapot gaan) in de bios een enable SMART optie aangezet, die stond normaal uit en maakte verder geen verschil qua functioneren.

Edit, ik ga denk ik voor een WD, iig liever geen maxtor meer.

[ Voor 6% gewijzigd door alders40 op 25-11-2007 14:08 . Reden: toevoeging vervangende HDD ]

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-02 21:58

jotheman

Was like that when I got here!

alders40 schreef op zondag 25 november 2007 @ 14:06:
Hmm, ik kom er net achter dat ik geen floppydrive op m'n reserve pc of mijn laptop heb.. Morgen even op school regelen dan denk ik. Backuppen gaat helaas niet meer aangezien ik niet meer in windows kan komen. SMART waarden uitlezen gaat denk ik dan ook niet meer? Ik heb het toevallig laatst nog gecheckt met Speedfan en Everest en de waarden waren ok. Ik heb net wel (na het kapot gaan) in de bios een enable SMART optie aangezet, die stond normaal uit en maakte verder geen verschil qua functioneren.

Edit, ik ga denk ik voor een WD, iig liever geen maxtor meer.
Vaak worden SMART-waarden op de een of andere manier nog wel uitgelezen zolang de schijf nog maar wel gevonden wordt in de BIOS. Wellicht kun je een CD als Hiren's BootCD downloaden, waar verschillende schijfcontrole programma's opstaan (deze is bootable)? Misschien als je SMART aan had gehad dat ie 'n melding had gegeven van tevoren, daar is het tenminste voor bedoeld... Ik had dat geluk niet en was 250GB aan data kwijt... woot...
Na dit, als 3e op een rij, "fiasco" ben ik ook maar overgestapt op andere merken HD's. Ik had vroeger altijd zoiets van: mwoah, dat merk maakt toch niet zoveel uit, ZO slecht zal Maxtor nou toch ook weer niet zijn...? Tja, guilty until proven otherwise.
Maar goed, succes ermee nog!

I see dead pixels...

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 15:47

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Die tik is het steeds opnieuw opspinnen van de HD. Heel herkenbaar bij Maxtor, dat doen ze als ze doodgaan. Ik heb dit helaas een aantal keren moeten meemaken. Voor mij nooit meer een Maxtor HD. Het leuke is echter dat andere mensen diezelfde ervaringen weer steeds met bv WD hebben. Het blijft dus een kwestie van geluk hebben. Mijn laatste 7x 500 GB zijn van Samsung.

This footer is intentionally left blank

Pagina: 1