Toon posts:

[linksys + speedtouch] openen van poorten

Pagina: 1
Acties:
  • 479 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

Ik maak sinds een tijdje gebruik van een nieuwe router. Namelijk de linksys WRT-N300. Dit is een wireless router, waarmee ik 1 laptop naar het internet laat connecten. Daarnaast heb ik nog 2 computers die via een kabel verbinding maken naar de router.

Nu heb ik het volgende probleem. Programma's als Azureus (torrents) en Soulseek (muziek) zijn nutteloos geworden omdat ik geen poorten kan openen. Ik heb in de router het exact gedaan zoals beschreven, maar het werkt nog steeds niet. Nu heb ik op internet gelezen dat de Speedtouch modem zelf ook een router is en een ingebouwde firewall heeft. Ik heb via telnet deze firewall uitgezet maar dan heb ik nog steeds geen poorten open.

Kan iemand mij hierbij helpen?

Mvg,

Tejem

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Begrijp ik het goed dat je een speedtouch en een linksys achter elkaar hebt staan?
Waarom is dit zo?

• Arethusa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-03 13:26

Arethusa

Niet die server

Heb je je verdiept in deze FAQ? Het Grote Poortmappingsverhaal

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 25 november 2007 @ 12:38:
Ik heb via telnet deze firewall uitgezet maar dan heb ik nog steeds geen poorten open.

Kan iemand mij hierbij helpen?

Mvg,

Tejem
De firewall uitschakelen is wat anders dan poorten openzetten. :) Check bovenstaande.

[ Voor 3% gewijzigd door Roamor op 25-11-2007 17:53 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Heb exact dezelfde situatie. Je moet de juiste poorten dan forwarden naar je linksys (IP staat ook status pagina).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
jimbo123 schreef op zondag 25 november 2007 @ 17:26:
Begrijp ik het goed dat je een speedtouch en een linksys achter elkaar hebt staan?
Waarom is dit zo?
Het speedtouch modem werd meegeleverd bij de bestelling van het ADSL internet van Planet. Omdat ik mijn laptop ook op internet wil hebben, heb ik een wireless router erbij gekocht en deze achter het speedtouch modem geplaatst.

Ik heb ergens gelezen dat het ook mogelijk is om van je speedtouch modem een soort "forwardings-modem" te maken, zodat deze dan alle inkomende data doorstuurt naar het linksys modem. Kan iemand mij vertellen hoe dit zou moeten? Zo niet, kan iemand mij op zn minst vertellen hoe ik die vervelende poorten open krijg? :)

Alvast bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Glashelder, zou je mij kunnen vertellen hoe je die specifieke poorten dan forward naar je router?

• Arethusa

Arethusa

Niet die server

Zet het ip adres van je linksys apparaat in dezelfde range als je modem. Sluit de kabel die van je modem naar je linksys kastje loopt aan op een poort van de "switch" die erin zit. Niet de wan-poort. Poorten openen gaat gewoon via de software van je linksys router en je modem. Op internet zijn wel howto's te vinden. Hier kun je testen of de poorten open staan.

Globaal zijn dit de aanwijzingen, ik denk dat je met dit en de topics op got wel een eind komen zal. Zo heb ik het ook gered.

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de hulp. Zou je alleen dit [Zet het ip adres van je linksys apparaat in dezelfde range als je modem] nog even kunnen toelichten? Ik ben een leek op het gebied van internet apparatuur. Alvast bedankt.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik heb een handig programma gevonden waarmee ik mijn Speedtouch modem op DHCP Spoofing kan zetten. Dit zou dus inhouden (dit weet ik niet zeker) dat alle inkomende data doorgestuurd wordt naar de router. Als ik een rechtstreekse verbinding heb van mijn modem naar mijn computer werkt dit perfect. Zodra ik echter via de Linksys router wil gaan werken heb ik niet langer internet. Ik had de router op DHCP ingesteld met vaste IP adressen voor de computers. Is er nog meer dat ik moet invullen bij mijn router, dat hij bijvoorbeeld het Speedtouch modem herkent?

• Arethusa

Arethusa

Niet die server

Ik heb geen DHCP spoofing gebruikt. Ik heb mijn linksys router onder local ip adress het ip 10.0.0.1 gegegeven. DHCP vanuit de llinksys heb ik uitgezet. Mijn router zit nu in de range van mijn modem die als ip 10.0.0.138 heeft. De rest van de pc's hier hebben ook een ip adres in de range 10.0.0.*.

Wellicht vind je via de search meer tips en handleidingen over hoe je het een en ander kunt instellen. Het topic dat ik gevolgd heb om de instellingen te maken kan ik helaas niet terug vinden in mijn bookmarks.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Arethusa.

Houdt jouw setup nu in dat je simpelweg via de Linksys router de poorten kan openen en ze dan ook daadwerkelijk openstaan (en dus niet geblokt worden door het Speedtouch modem) ?

Zo ja, zou je iets meer in detail willen treden over de te veranderen settings. Zoals ik je bericht lees moet ik dus mijn Router een IP geven in de range van het modem, DHCP in het modem uitzetten en vervolgens op de PC's een specifiek IP adres ingeef ook in de range van 10.0.0? Heb ik het dan voor mekaar of moeten daarnaast nog meer instellingen aangepast moeten worden?

• jimbo123
Je kunt jezelf heel veel configuratie besparen door je 2 routers in te ruilen voor 1 wireless router met adsl interface.
De speedtouch 716 is hier een voobeeld van.
Met een Speedtouch 716 kun je ook veel simpeler poorten forwarden.
Ook is het zo dat er nu 2 apparaten defect kunnen gaan.
1 apparaat is altijd beter.

Kan ik je hier toch niet van overtuigen, dan dien je het volgende te doen met je huidige setup:
IP adressen kun je uiteraard zelf kiezen, echter ik zou het als volgt doen:

-Sluit eerst alleen de speedtouch router aan
-Geef de speedtouch als ip adres 192.168.1.254
-Ga naar advanced > napt > default server, en vul in: 192.168.1.253
-Zet DHCP uit
-Test of je wanneer je de pc op de speedtouch aansluit, je op internet kunt komen (dit moet eerst werken voor je verder gaat)

-Leg nu een kabel van poort 1 van de speedtouch naar poort 1 van de linksys (dus niet naar de WAN of internet poort)
-Geef de linksys als vast ip adres: 192.168.1.253
-Zet DHCP aan
-Test of je via een vaste netwerkkabel vanaf de linksys op internet kunt komen
-Test of je via de draadloze kaart op internet kunt komen

Op dit moment heb je ALLE poorten naar de linksys gezet.
Je kunt ze vanaf daar forwarden naar je pc.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit zojuist geprobeerd, op alle mogelijke manieren, maar om 1 of andere reden kan mijn Linksys router het modem dan niet vinden.

• Arethusa

Arethusa

Niet die server

Pingen naar je modem kan ook niet meer? En wat heb je nu ingesteld in beide kastjes?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn linksys router een nieuw ip adres gegeven, namelijk 10.0.0.1. Daarna heb ik bij mijn DHCP uitgezet en elke computer een vast ip adres gegeven (10.0.0.2 t/m 4).

Toen ik dit had gedaan werkte niks meer :)

• Arethusa

Arethusa

Niet die server

Ik neem aan dat je bedoelt dat je en geen internet en geen netwerk meer hebt. Heb je wel de kabel die van je modem naar de linksys router loopt in de poort van de switch gedaan (1 van de 4 poorten)? En heb je de juiste gateway, subnetmask en dns ingesteld?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit alles gedaan, maar nu begin ik te twijfelen over de juiste gateway etc.

Ik heb namelijk in de router de gateway, subnetmask en dns van mijn internet modem gedaan, en in mijn computer die van de router. Dit leek mij het meest logische?

• Arethusa

Arethusa

Niet die server

Verwijderd schreef op maandag 26 november 2007 @ 17:24:
Ik heb dit alles gedaan, maar nu begin ik te twijfelen over de juiste gateway etc.

Ik heb namelijk in de router de gateway, subnetmask en dns van mijn internet modem gedaan, en in mijn computer die van de router. Dit leek mij het meest logische?
Probeer eens de gateway, subnetmask en dns van je internet modem in je pc in te voeren. Wellicht levert dat wat op.

• jimbo123
Niet met vaste ip adressen werken en gewoon met dhcp.

Kun je aangeven bij welke stap van mijn instructies je vast loopt?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, zodra ik het modem aansluit op 1 van de switch poorten van mijn router.

En ik wil graag specifieke ip's hebben voor iedere computer zodat ik voor elke computer ook weer specifieke poorten kan openzetten.

Verwijderd

Topicstarter
Arethusa schreef op maandag 26 november 2007 @ 18:22:
[...]

Probeer eens de gateway, subnetmask en dns van je internet modem in je pc in te voeren. Wellicht levert dat wat op.
Misschien een domme vraag, maar hoe kom ik achter deze gegevens van mijn internet modem? En als ik mijn internet modem in 1 van de switches invoer, wordt dan het ip adres 192.168.1.x of blijft dat het huidige ip?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2007 11:47 ]

• Arethusa

Arethusa

Niet die server

Bij mij thuis heb ik de DNS en de gateway ingesteld als 10.0.0.138 (misschien is jouw ip waarmee je het modem benaderd wel anders). Via dit ip kan ik ook via mijn browser het modem benaderen. Stel dit maar eens in als eigenschap van je netwerk verbinding. De netmask instelling is iets als 255.255.255.0. Stel dit ook in.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ook mijn modem heeft als adres 10.0.0.138

Dus als ik het allemaal even opsom :

- Internet modem aansluiten in een switch van mijn router
- Linksys router een nieuw ip adres geven (10.0.0.1)
- DHCP van mijn linksys router uitzetten (wat inhoudt dat ik wederom DNS etc. moet instellen?)
- Internet instelling op computer aanpassen

Vergeet ik nog iets?
Pagina: 1