Toon posts:

Asus p5B sound latency probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 323 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ben in het bezit van een asus P5B + e6600 ed. (na het lezen van vele reviews)
Bij het afspelen van muziek/game ed. heb ik problemen met haperingen in het geluid (latency).
Dus niet zozeer kraken ed. Heb de onboard sound al disabled en er zit nu een SB live kaart in.
Jawel hier ook hetzelfde probleem, heb nu de pci latency (bios) verhoogd van 64 naar 192 en het lijkt
minder, maar heb het nog af en toe. Kan me niet voorstellen dat ik de enige ben, wil graag weten wat de optimale instellingen zijn om ervoor te zorgen dat ik geen latency problemen meer heb ????
Wil mijn pc toch veelal voor films/muziek gaan gebruiken, Bios upgrade / kan ik dual core uitzetten (latency tijdens swappen van core 1 naar core 2) ??
(zit ik anno 2007 met een dual core, die problemen heeft met het afspelen van een MP3...)
BVD Ronald

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk onder windows XP/sp2

• ChessSpider
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-04 07:42
Uhhmm... Ik denk dat je het probleem ergens anders moet zoeken dan je geluidskaart.
Sowieso heb ik hetzelfde moederbord en werkt het geluid perfect bij mij. (Zonder PCI-latency aanpassingen in de BIOS)

Ik zou zeggen update e geluidskaartdrivers, maar aangezien je hetzelfde probleem hebt op de andere geluidskaart zal dat het probleem niet staan.

Wanneer krijg je de latency (zit er een patroon in, completely random), is je harde schijf druk bezig op zo'n moment? Beide processoren misschien?

[ Voor 4% gewijzigd door ChessSpider op 25-11-2007 09:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gezien dat bij een random geluidshapering (1x per minuut) mijn CPU usage van 0-4%
naar ongeveer 20% gaat (taskmanager) (bij het alleen afspelen van een mp3 en wat surfen).
Ik zie op dat moment geen verhoogde harddisk activiteit, behalve de normale bij het afspelen van mijn harddisk. CPU temp = 57/MB = 38 gr. Celsius, Vcore = 1,272V . 2 Gb ram geheugen.
Er is geen virusscanner actief. Hope kan ik CPU - dual core bekijken, uitzetten?
Waar zou ik het euvel moeten zoeken, upgrade moederbord - bios versie is v1.06.xx ?

• ChessSpider
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-04 07:42
Verwijderd schreef op zondag 25 november 2007 @ 12:50:
Ik heb gezien dat bij een random geluidshapering (1x per minuut) mijn CPU usage van 0-4%
naar ongeveer 20% gaat (taskmanager) (bij het alleen afspelen van een mp3 en wat surfen).
Ik zie op dat moment geen verhoogde harddisk activiteit, behalve de normale bij het afspelen van mijn harddisk. CPU temp = 57/MB = 38 gr. Celsius, Vcore = 1,272V . 2 Gb ram geheugen.
Er is geen virusscanner actief. Hope kan ik CPU - dual core bekijken, uitzetten?
Waar zou ik het euvel moeten zoeken, upgrade moederbord - bios versie is v1.06.xx ?
Najah noem alles maar even op, van de software die je gebruikt om af te spelen tot de BIOS versie in je moederbord.

Het kan waarschijnlijk inderdaad geen kwaad om je BIOS versie uptedaten naar de nieuwste versie. Ik had dat probleem ook wat jij had, en ook in het begin van toen ik de pc voor het eerst had.

Ik weet alleen niet meer hoe ik dat heb opgelost, zou heel goed kunnen dat dat een BIOS upgrade was. Kijk ook of je de nieuwste drivers hebt van je geluidskaart.

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Dit is waarschijnlijk zoals ChessSpider vermoed geen latency die met het geluid te maken heeft.
Eerder een taak die een spike veroorzaakt in je CPU verbruik.

Als je straks zeker weet dat er geen onnodige software draait, doe dan eens een goede spyware scan. (Up to date versie van Spyware doctor ofzow).

Ik heb ooit een stukje spyware op mijn PC gehad (ben de naam kwijt) wat ervoor zorgde dat ik om de seconde een kleine spike had in mijn CPU tijd en die spike was zodanig dat sommige games precies op dat moment haperde en soms ook alleen het geluid even haperde.

Daarnaast heb ik ook de ervaring dat veel software die je hedendaags installeerd (Adobe paketten, Cyberlink PowerDVD en Nero) bijna allemaal continu een service mee hebben draaien voor hun licenties of om te kijken wanneer er updates beschikbaar zijn.
(PDVDSERV.EXE is zo'n bekende boosdoener).
Die processen heb ik er bij mij allemaal uitgeknikkerd.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Post eens de volledige specificaties van je PC en op welke controller je HD (S) is/zijn aangesloten.

Heb je de schijven ingedeeld als FAT32 of NTFS en heb je dit direct gedaan? Hoe groot is de clustersize? Is dit een direct ontstaan probleem of is het pas later gekomen en zoja wat is er gebeurd waardoor dit zou kunnen zijn ontstaan.

offtopic:
Ik heb zelf een P5B Deluxe met 2 GB en 6 HD's en continu veel software draaiende en nergens last van.

Maak gebruik van interpuncties in je post nu staat er een moeilijk bruikbare brei van letters. En met dit Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif kun je je post aanvullen (of wijzigen) zodat er niet 2 reacties van jou onder elkaar staan.

[ Voor 55% gewijzigd door Guardian Angel op 25-11-2007 14:40 ]

ARME AOW’er

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-05 13:28

Edgarz

Tweako-active since1986

Sound latency is bij de Asus P5B serie geen bekend issue. Remember the days van de Athlon XP's en de VIA Apollo mobo's ;)

Wellicht kun je even een opsomming van je configuratie geven, waarschijnlijk is er ofwel een software issue (CPU spike) danwel een hardware apparaat/driver dat dwars ligt
Pagina: 1